500-1000Mbit uppkoppling, något att ha?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Man kan köra en router som ligger på både 2,5 (802.11b/g/n) och 5Ghz (802.11a) och därför få ut dubbla bandbredden.
Jag vet dock inte om dagens routrar kan kommunicera med bägge banden samtidigt till en och samma dator. De första modellerna kunde det inte i vart fall.

Det spelar ingen roll då det mäter dataskyffling inom (W)LAN. Thorughput från WAN till LAN ligger ytterst sällan över 80 mbit på en router i hemmaklassen så allt häftigare än 100mbit är bortkastat om man inte skaffar häftigare prylar.

Här finns en lista på vad routrarna verkligen presterar http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det spelar ingen roll då det mäter dataskyffling inom (W)LAN. Thorughput från WAN till LAN ligger ytterst sällan över 80 mbit på en router i hemmaklassen så allt häftigare än 100mbit är bortkastat om man inte skaffar häftigare prylar.

Här finns en lista på vad routrarna verkligen presterar http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

Kör man dessutom med kryptering på det trådlösa (som jag gissar att de flesta gör) så tappar man enormt mkt throughput på enklare hemmaroutrar.

Trådat nätverk lär rocka trådlöst ett bra tag till.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Billig lösning - de som kör via stadsnätet på 100/10 Mbit får normalt 5 IP-adresser - och varje enskild IP-adress kan köra 100/10 - vilket man kan nyttja för att driva en lastbalanserad router t.ex. pfsense. Med 4 av mina IP-adresser i lastbalanseringen fick jag
416x45-Mbit-bbk.jpg
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Det spelar ingen roll då det mäter dataskyffling inom (W)LAN. Thorughput från WAN till LAN ligger ytterst sällan över 80 mbit på en router i hemmaklassen så allt häftigare än 100mbit är bortkastat om man inte skaffar häftigare prylar.

Här finns en lista på vad routrarna verkligen presterar http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

Och den som ligger överst presterar över 800Mbps och har dualband, då vore det väll intressant om den klarar köra med bägge kanalerna samtidigt så flaskhalsen blir lite mindre?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Iom att den körs under ESXi är det ett Intel Pro för LAN och ett andra för WAN - som virtualiseras till fyra stycken (eller fler om man vill). Jag har märkt att det mesta i hårdvaruväg går att köra med ESXi - huvudsaken man kör med Intels nätverkskort (och disablar allt annat i BIOS). Processormässigt drar den ca 25% i en av kärnorna i en AMD X2 250 (en 2k9 dator från SIBA) för 500 Mbit och 32k öppna anslutningar (ställer man in över 32k verkar pfSense krascha lite nu och då).
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Intel vet hur man bygger Ethernet-nätverkskort som ger prestanda och stabilitet. De har varit ledande de senaste tio åren på området. Kör man rå Linux så kan man t.ex. använda "bonding driver" för lastbalanseringen. Jag körde sådan redan på 90-talet för att få 400Mbit på jobbet (då kunde man inte ens handla Gbit-kort, hundra var det högsta tillgängliga). Går kalas!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Och den som ligger överst presterar över 800Mbps och har dualband, då vore det väll intressant om den klarar köra med bägge kanalerna samtidigt så flaskhalsen blir lite mindre?

Alla routrar som är så dyra att de ger lite prestanda i throughput har dual band och två radiokällor. Tyvärr är det inte så enkelt att en router som kan ge 80 Mbps 2,4GHz och 80 Mbps vid 5Ghz i hastiget ger 160Mbps när man kör den som dual band. Att i verkliga miljöer mäta upp högre hastighet än 100Mbps annat än momentant är raritet. Skall man ha fläskigare bredband än 100/100 är det tråd som gäller.....
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Alla routrar som är så dyra att de ger lite prestanda i throughput har dual band och två radiokällor. Tyvärr är det inte så enkelt att en router som kan ge 80 Mbps 2,4GHz och 80 Mbps vid 5Ghz i hastiget ger 160Mbps när man kör den som dual band. Att i verkliga miljöer mäta upp högre hastighet än 100Mbps annat än momentant är raritet. Skall man ha fläskigare bredband än 100/100 är det tråd som gäller.....

Men det var ju det jag frågade om från början, om dagens routrar klarade att "addera hastigheterna" :dummer
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Och svaret på den frågan är nja. De dyrare routrarna som har förutsättningar för att skyffla data snabbt nog når ändå ytterst sällan så hög fart internet-WLAN att det är värt besväret att ha något häftigare än 100/100.

Däremot ger dual band dual radio över 100Mbs internt inom nätverket.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Intern klarar de alltså att addera ihop hastigheten av de olika frekvenserna till en och samma PC?
 

S__T

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7
Iom att den körs under ESXi är det ett Intel Pro för LAN och ett andra för WAN - som virtualiseras till fyra stycken (eller fler om man vill). Jag har märkt att det mesta i hårdvaruväg går att köra med ESXi - huvudsaken man kör med Intels nätverkskort (och disablar allt annat i BIOS). Processormässigt drar den ca 25% i en av kärnorna i en AMD X2 250 (en 2k9 dator från SIBA) för 500 Mbit och 32k öppna anslutningar (ställer man in över 32k verkar pfSense krascha lite nu och då).

Finns det ingen "färdig" produkt för detta? Kan inte hålla på i Linux (eller vad nu VMware kör med) och jag är mindre sugen på att plocka delar från gamla burkar men din lösning är klart intressant. Jag har googlat men får bara upp alternativ i 200K klassen...
Finns det något färdigt för hemma användaren?

Stefan - som sitter på VDSL 60/10 som är dyrare än vad TS skulle betala för 500-1000...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har jag fattat det rätt hänger det mer på router, kablage och hårdvaran hemma när du kommer upp mot 100..

Jag har 100/100 nu och märker viss skillnad vid nedladdning, men superskillnad upp (hade 10/1 tidigare).

Har dock uppdaterat NAS:en så att jag har torrentprogram direkt i den och därmed kan tanka/seeda direkt genom NAS:en med kabelanslutning. Då beror det väl fortfarande på hårddiskarna, men det sitter hyfsade snurror i den så det ska bli kul att se om det gör nån märkbar skillnad mot laptop trådlöst.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hur är det med ex bredbandstv, tar det mycket kapacitet? Om man hypotetiskt surfar på datorn, kollar på burken och spelar PS3 samtidigt, räcket en 100-lina då som kanske ger 60-80 i praktiken?
Det funkar utmärkt. Jag sitter på en 50-100 Mbps-lina ner och har mätt upp 90 som bäst. Jag och ungarna kan köra 1 x IPTV, 2 x vanlig surfning och 1 x PS3-spel samtidigt utan problem :)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det funkar utmärkt. Jag sitter på en 50-100 Mbps-lina ner och har mätt upp 90 som bäst. Jag och ungarna kan köra 1 x IPTV, 2 x vanlig surfning och 1 x PS3-spel samtidigt utan problem :)

Kool, i dagsläget lär jag knappast komma upp i större behov så det känns safe. Sen får man se om man kan skapa sig ett behov lite senare eller så ser det bara benhårt ut i mäklarens saga någon gång i framtiden :tummenupp
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det spelar ingen roll då det mäter dataskyffling inom (W)LAN. Thorughput från WAN till LAN ligger ytterst sällan över 80 mbit på en router i hemmaklassen så allt häftigare än 100mbit är bortkastat om man inte skaffar häftigare prylar.

Här finns en lista på vad routrarna verkligen presterar http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

Cisco Maximum Performance Wireless-N Router (Linksys E4200) 686,6

Kostar 1200kr..
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top