5 Dagar netto?!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hade i somras dåliga erfarenheter av byggfuskare.
De skulle byta tak åt mig det skulle bli ett "plåt som ser ut som panna tak" med 4 ränndalar o 3 skorstenar all inklusive vindskivor, rännor -rubbet.

Det började med att de la pappen fel,
sen lade läkten med fel cc-mått,
sen klippte de plåten fel,
skruva plåten fel,
satte inga ränndalsplåtar,
inga fotplåtar,
ingen nedre läkt,
ingen nockventilation,
ingen ränndalstätning,
satte vindskiveplåten fel,
och satte inga skorstenshuvar.

Efter det kom det ingen räkning på 6veckor och nu ska de ha stålarna på 5dagar netto. annars 11% dröjesmålsränta.

Det har ju redan gått nån da eller 2 på postgången. Sen följde det med en lapp att jag skulle mejla dem ang räkningen pga nåt strul. vilket kommer äta nån dag eller 2 till. till det kommer nån bankdag eller 2 för transaktionen att gå från min bank till deras. Vilket skulle ge dem rätt till 8 tusen till av mina stålar. Stryk borde idioterna ha!!

Frågan lyder har inte privatpersoner rätt till 30 dagar netto?

Jo just det, hängrännorna lutar åt fel håll........
 

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
Låter som om du har plockat dit Samhall...

Ta kontakt med en besiktningsman som får komma med ett skriftligt utlåtande. Om han säger att det är helt uppåt helvete borde du kunna kräva att dom fixar till allt om dom är mån om att kunna fortsätta lägga tak.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
TS, du verkar ju ha grym koll själv. Varför ta in hantverkare? Du kunde ju ta in arbetare, vilka som helst och leka arbetsledare :)
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Betala inte en sekin innan jobbet är korrekt utfört.

Skicka detta skriftligt till firman o behåll kopior på all korrespondens.

Du borde meddelat att du håller innen betalningen så fort du upptäckte att det inte var riktigt gjort och inte väntat in räkningen
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Bestrid fakturan och ta in en opartisk besiktningsman :tummenupp
Villaägarna kan vara till god hjälp där eller ditt försäkringsbolag.
Hoppas att du inte hade köpt in allt material till klåparna :rolleyes:
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
TS, du verkar ju ha grym koll själv. Varför ta in hantverkare? Du kunde ju ta in arbetare, vilka som helst och leka arbetsledare :)

Jag har en nyfödd liten tjej o ta hand om, + att jag har byggt pannrum o ny pannanläggning samt att jag håller på med ett utbygge med badrum o tvättstuga med övervåning, så jag tänkte takbytet kunde vara lämpligt att leja bort.
Det borde inte va för krångligt för nån med korrekt utrustning.

Jag har lagt 2 sånna tak tidigare men det var med mindre plåtklippning.

Men frågan var huruvida firmor kan ta vilken dröjesmålränta de vill med hur kort betaltid som helst?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Betala inte en sekin innan jobbet är korrekt utfört.

Skicka detta skriftligt till firman o behåll kopior på all korrespondens.

Du borde meddelat att du håller innen betalningen så fort du upptäckte att det inte var riktigt gjort och inte väntat in räkningen

Hantverkarna saknar helt kompetensen att utföra jobbet korrekt. Jag tog ledigt från jobbet för att sträcka upp dem ordentligt så de ku.nde rätta till det som blivit fel när de var halvvägs. efter det ville jag bara att skulle packa ihop o dra så jag kunde fixa till taket. I den mån det var möjligt. Att få det korrekt utfört hade krävt att taket revs bort och en yrkesman la ett nytt. Det vore naivt att tro att dessa klåpare skulle bekosta det. jag har inte råd att betala skiten 2ggr iaf.

Min svärfar har fixat taket så gått det går under de förutsättningar som är.


Fi fan...
 
Last edited:

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Med tanke på det du skriver så har du nog inte anlitat en byggfirma,utan en flock öststatare?Föga förvånande om så är fallet,och att du är missnöjd,för betalar man skit så får man skit..
Ang fakturan så hade jag bestridit den,tagit in en besiktningsman och antingen krävt att de rättade till felen eller gjort motsvarande avdrag som det kostar att rätta till alltsammans.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Bestrid fakturan i alla led och instanser, reklamera arbetet.

Tyvärr kommer det bli rörigt som fan när du valt att rätta till felen på egen hand. Men å andra sidan är det ju ett tak så du får åberopa att du inte hade något val eftersom det började regna...
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Fy fan va trist. Antar att det är mycket pengar det rör sig om och de har inte gjort något rätt + orsakat merkostnad för dig.

Betala dem inte ivarjefall, utan se om du kan processa om detta.

Du har ju gått o fått en påse rötna ägg istället för omeletten du beställde.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
ööööö... Har precis läst på om det där igår. Företagsekonomi. Visserligen ala ABF men... och...

30 dagar netto gäller om inget annat är överenskommet vid köpetillfället... Tolkningsfråga och kan vara svårt att bevisa dock.

10 dagar är ju det som i annat fall som är det normala om det är kort tid.

MEN. RÄNTAN får endast räknas från/efter 30 dagar netto och har inget annat avtalats är det 8% + referensränta som för närvarande är 2% (aktuell referensränta hittar du på riksbankens hemsida)

Dvs 10% gäller om inget annat sagts i dagsläget.

Förseningsavgift får utgå med högst 50:-.

Man har rätt att ta ut upp till 24% ränta om detta avtalats tydligt vid köp. Över det räknas det som ocker!

Men som tidigare nämnts och viktigast. BESTRID skriftligt! Så länge du bestrider att du inte fått vad ni kommit överens om så har ni en tvist och oavsett om det går till inkasso eller värre instanser så skriv till dem OCKSÅ. ring även och kontrollera att dem fått bestridan.
Så skall det inte få några påföljder förrän det går upp i rätten.


Hantverkarna saknar helt kompetensen att utföra jobbet korrekt. Jag tog ledigt från jobbet för att sträcka upp dem ordentligt så de ku.nde rätta till det som blivit fel när de var halvvägs. efter det ville jag bara att skulle packa ihop o dra så jag kunde fixa till taket. I den mån det var möjligt. Att få det korrekt utfört hade krävt att taket revs bort och en yrkesman la ett nytt. Det vore naivt att tro att dessa klåpare skulle bekosta det. jag har inte råd att betala skiten 2ggr iaf.

Min svärfar har fixat taket så gått det går under de förutsättningar som är.



Fi fan...
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Varför i helvete skulle du betala fakturan för!? De har ju inte gjort sitt jobb och således ska de inte ha betalt.
Jag är hantverkare och skulle inte få för mig att skicka fakturan innan kunden är nöjd, men givetvis finns det struliga kunder och då är det en annan femma.
Det som du berättar låter ju som att du har anlitat en polackfirma eller liknande, är du säker på att de ens har f-skatt?

Och gällande 5 dagar så måste du betala inom 5 dagar om du tidigare har godkänt det genom tex en betald faktura eller att det står i ordererkännandet. Jag misstänker att så inte är fallet :näsblod
Så även om jobbet skulle vara ok så behöver du inte betala inom 30 dagar.
Jag har 10 dagar på mina fakturor och de flesta betalar inom 10 dagar men inte alla och då är det bara att vänta och ha ett krav färdigt tills dag 30.

Men denna faktura tar du en kopia på och skriver du "Bestrider" över hela fakturan och skickar tillbaka den. Ett tillhörande brev där det står att du anser att de ej har uppfyllt sina åtaganden och därmed har de ingen rätt till krav mot dig. Vill de gå vidare så får de göra det annars får de kompensera dig genom avdrag för den tid du själv har lagt ut på att fixa till deras slarv. Givetvis tar du ut en högre timpenning än vad de har gjort :)
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Sjukt tråkigt det som har hänt, samma sak hände när min polares föräldrar skulle fixa övervåningen, mha polska byggare, de gjorde ett uselt jobb, men som tur så fixade sig allt, för att hans syster var advokat, och då vek sig polakerna.
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
ööööö... Har precis läst på om det där igår. Företagsekonomi. Visserligen ala ABF men... och...

30 dagar netto gäller om inget annat är överenskommet vid köpetillfället... Tolkningsfråga och kan vara svårt att bevisa dock.

10 dagar är ju det som i annat fall som är det normala om det är kort tid.

Och gällande 5 dagar så måste du betala inom 5 dagar om du tidigare har godkänt det genom tex en betald faktura eller att det står i ordererkännandet. Jag misstänker att så inte är fallet :näsblod
Så även om jobbet skulle vara ok så behöver du inte betala inom 30 dagar.
Jag har 10 dagar på mina fakturor och de flesta betalar inom 10 dagar men inte alla och då är det bara att vänta och ha ett krav färdigt tills dag 30.

Men som jag tidigare länkade till konsumentverkets hemsida så läser man där annorlunda?
Hur går det ihop?

http://www.konsumentverket.se/Svar-...nd-fragor-och-svar/Betalningsvillkor-faktura/
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Men som jag tidigare länkade till konsumentverkets hemsida så läser man där annorlunda?
Hur går det ihop?

http://www.konsumentverket.se/Svar-...nd-fragor-och-svar/Betalningsvillkor-faktura/

Märkligt, min revisor förklarade för mig vad som gällde men det kanske har ändrats sedan dess. Släng fram en lagtext så ger jag mig ifråga, tills dess så hävdar jag bestämt att det är 30 dagar som gäller om man inte har gått med på annat vid ordererkännande eller redan betalat in tidigare en gång.
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Märkligt, min revisor förklarade för mig vad som gällde men det kanske har ändrats sedan dess. Släng fram en lagtext så ger jag mig ifråga, tills dess så hävdar jag bestämt att det är 30 dagar som gäller om man inte har gått med på annat vid ordererkännande eller redan betalat in tidigare en gång.

Jag har då inte en aning, men tycker nog att konsumentverket är ganska seriösa. Samtidigt borde din revisor ha rätt bra på fötterna för att förklara för dig så som han gjorde.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top