4bikers tält

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Jag och brorsan var ute och testade den nya utrustningen för ett par veckor sedan.

Allt fungerade riktigt bra. Har dock ej testat i regn men det kändes inte som det skulle bli några som helst problem. jag hade dock missbedömt temperaturen på natten och trodde det skulle bli 8-9 som kallast. vaknade nån gång vid 3 och det visade sig vara 5.2C. Jag testade min sommarsäck (lim 12). Mina finska gener fick arbeta ordentligt då! Tur jag hade en fleecefilt med mig.

Man får plats två pers med mc utrustning i det. Inte mycket att röra sig på men det var inga problem. Vi är 180 långa och väger 90 och 110. Brorsan är bred över axlarna men jag kunde sova utan att bli mosad av muskelberget.

Ta till lite tid när du sätter upp det första gången. Jag kollade på youtubefilmen med "gubben och hunden" för att se hur jag skulle knyta upp linorna då jag var helt novis på den punkten. De orange snoddarna som är knutna i tältpinnarna flyger åt alla håll. Vill du ha kvar dom så tejpa fast dom direkt.

Jag är riktigt glad i packstorleken!

View attachment 406853

bild: E.Bulén trasslar med tältlinor i solnedgång

Ser riktigt nice ut och med en fantastisk tältplats.
Känns som man kan leta efter en liknande ställe i evigheter om man inte känner till det på förhand.
Tältet ser litet ut men skenet bedrar tydligen.
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Blir intressant att se om packmåttet på tältet jag beställt stämmer.
39x13cm vilket jag tycker låter väldigt bra för ett tvåmannatält med helt okej förgårds storlek. Dessutom hög VP och priset går ju inte heller att klaga på. Enda minuset är väl att vikten är lite i överkant men det är ju inget som märks på en hoj.

http://www.friluftsvaror.se/talt/fjalltalt/fjaellmark-arctic-dome-2p

Fy tusan vad jag nu ångrar mig.
Ser att Friluftsvaror har tält som ser ut att vara samma som 4bikers och där slipper man deras logga på duken.
Dessutom lite billigare.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Ser riktigt nice ut och med en fantastisk tältplats.
Känns som man kan leta efter en liknande ställe i evigheter om man inte känner till det på förhand.
Tältet ser litet ut men skenet bedrar tydligen.

Ja en fin liten udde i Nässjön mellan Mullsjö och Bottnaryd. Vi fuskade lite. Körde till stugan, kastade allt i båten och rodde ut dit :tummenupp

Vi stoppade in all packning i ändarna på tältet och hade den som kuddar och under fötterna. Det fanns inte mycket plats över men det gick finfint att bo där inne. Hade kanske inte vart så kul om det regnar en heldag och man inte vill gå ut..
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Hmm, satt å fingrade på köpknappen gällande ett Bergans compact light 3... Men så kollade ja blocket å hittade ett Fjällräven scout 3 i samma stad... Beggat Fjällräven eller nytt Bergans?

Edit: Fjällräven ska va använt 1 gång, samt att de väger 800g mer än Bergans...
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nytt Bergans av dessa. Compact Light är ett fint tält.

Kolla också Northstar WBT-3.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Nytt Bergans av dessa. Compact Light är ett fint tält.

Kolla också Northstar WBT-3.

Nu verkar de som wbt-3 e slutsålt, hittar de inte iaf =/... Annars hade de vart mycket intressant, kanske skulle ringa å höra imorrn...
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Fick min nya packrulle igår! verkar riktigt trevlig! inte så stor (30 liter).
Materialet var grovt och känns hållbart. nu har jag inte testat den än in action men den verkar bra. :tungan
Beställde en svart från ebay men fick ett mail om att den var slut, så jag godkände att dem skickade en vit så
jag fick en balaclava på köpet som jag ändå planerat att köpa :tuttar

OL912_Aqua_30_White(1)__96538_zoom-500x500.jpg
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Fick min nya packrulle igår! verkar riktigt trevlig! inte så stor (30 liter).
Materialet var grovt och känns hållbart. nu har jag inte testat den än in action men den verkar bra. :tungan
Beställde en svart från ebay men fick ett mail om att den var slut, så jag godkände att dem skickade en vit så
jag fick en balaclava på köpet som jag ändå planerat att köpa :tuttar

View attachment 407009
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
För min del blev de ett Bergans compact light 3 samt liggunderlag å kudde från Exped... Sovsäck har ja en kompakt sak ja köpte på clas ohlsson men som funkar fint på sommaren... Blev en troligtvis alldeles för rejäl kniv oxå när ja ändå va i farten :va...
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Jag ska ut fem dagar över midsommar! Dock inte med mc utan med vanlig cykel! Ska åtminstone bli kul att testa tält och allt annat! :)
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Någon som har erfarenhet av Robens tält? Funderar lite på ett Voyager 2 eller ett Voyager 2EX. (större absid på EX annars samma)

Verkar vara ok tält. Och priset, 1595 kr respektive 1995 kr är väl hyggligt.

Voyager 2
Hydrostatic Head: 5000 mm
Flysheet: HydroTex HD, 75D polyester 185T, 100% polyester. Fire retardant
Inner tent: 68D polyester 185T, 100% polyester, breathable
Poles: Alloy #7001, T6, 9 mm, anodised
Floor: 75D polyester Taffeta 210T, 100% polyester, 10,000 mm
Pack size: 43 x 16 cm
Weight: 2.8 kg

Voyager 2EX
Pack size: 46 x 19 cm
Weight: 3.5 kg
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Första natten i nya Hilleberg-tältet avklarad. Blev Finnhamn en bra bit ut i skärgården.
Valde bra väder för att testa tältet: Klass-1 varning. 18 m/s, mer i byarna.

Tältet stog pall och jag sov som en stock till 0915 :)
Sen seglade vi hem, men det är en annan historia.
 
Last edited:

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Nu har jag äntligen fått chansen att testa mitt nya gear i skarpt läge! Var ute och cyklade några dagar och måste börja med att säga att motorcykling är 10000 gånger bättre :D

Men det var kul ändå och framförallt att frikampa och leva utomhus!

Tältet var suveränt! Fantastiskt lättsamt att packa, samt sätta upp och plocka ner. Till skilldnad från de andra tält jag sovit i så var det väldigt bra luft och ventilation i detta tältet. Aldrig fuktigt trots två personer och regn på nätterna. Med lite vilja fick vi plats med all packning utanför innertältet i skydd av yttertältet så allt höll sig torrt och fint, full pott! :fyllisar

Exped madrassen lite är perfekt på sommaren! Kan tänka mig att man vill ha lite isolering på vintern men nu funkade den hur bra som helst! Tar 20-30 sekunder att blåsa upp utan större ansträngning och är faktisktiktigt bekvämt att sova på hur nöjd som helst. Samma sak gäller exped kudden som jag köpte billigt på stadium outlet.


Bild från en av lägerplatserna vi hittade längt med västkusten :)

image.jpg
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Hej k1322!
Hur har det gått med ditt Tatra 3, har du några för och nackdelar med det?
Är det något du kan rekommendera?
Mycket tält för pengarna och absolut något jag kan rekommendera om man tittar i den storleken och viktklassen.
Gjorde bra ifrån sig under en tre månader lång resa, men användes knappt. För två personer + utrustning och väskor är det bra alternativ. Hjälmar och kläder hade vi inne i tältet, fyra väskor och stövlar i förtält.

+
Prisvärt, men leta billigaste alternativ utomlands då det var stor prisskillnad. Upplevs inte som något lågprisalternativ. Lätt att resa, pålitliga pinnar, enkelt färgsystem för fästpunkter. Bra med utrymme i förtält för prylar. Rymligt både inne och i förtält, vi hade aldrig någon platsbrist men men får inte vara lång för då tar fötterna i tältduken. Kontrollera måtten. Hållit ihop bra, men det blev inte använt så många gånger då boende nere på Balkan/östeuropa var så billigt. Ventilerar bra, inga problem med kondensation ens när temperaturen började krypa ned mot nollan uppe i bergen. Förtältet har inget golv, vilket förvisso både är bra och dåligt (föregångaren hade golv, jag tycker det är bättre utan golv då det annars kan bli vattensamlingar om det regnar.

-
Stort och tungt att släpa. Ett MC-tält ska inte behöva vara såhär stort egentligen, jag skulle försöka hitta något mindre/lättare om man försöker resa med liten packning. Det valdes primärt för att det skulle användas under längre tid, där vi kostade på oss att släpa en del extra vikt på två cyklar till förmån för komfort. Endast en ingång, så man får klättra lite på varandra ibland.

Samlar numera mest damm på vinden, till förmån för ett super-slimmat Snugpak Ionosphere, som förvisso bara huserar en stjärt och inte två. Väskan för ligga utanför. Less is more :). Släng iväg ett pm om du är intresserad av att köpa, funderar på att ev sälja då det inte används.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top