40DvsD80 @barkis (stora bilder)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag som precis fick igenom ett köp av objektiv .. :rolleyes: Får väl uppgradera framöver någon gång .. får öva lite till på resten först :rolleyes: :huvet


Se så norpa lite från semesterkassan, frugan vill väl ha fina bilder att titta på när ni är pensionärer!
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Helt meningslöst tycker jag inte det är även om man ska ta det med en nypa salt men det är en intressant jämförelse. Rätta mig om jag har fel men det ska väl vara nerbländning från F4 till 2,8 ger en fördel? Mmm IS hjälper knappt på stativ? Så t,ex naturfoton med ett 400mm utan fjärrlösare så är det meningslöst att köra med IS?

Från en nybörjare.

Bländar du ner från F4 till 2.8 så kör du på objektivets största bländare. dvs 2.8. Bländar du ner ett steg blir alltid bilderna skarpare än om du kör på största möjliga bländare. Du "tvingar" objektivet att stå öppet under en längre tid med mindre hål för ljuset att passera genom. Detta ger en fördel om du har ett 2.8 och kan blända ner det till ett F4.

Ett EF 400 L IS har en 2a is-möjlighet som gör att man kan köra det med stativ då dessa stora objektiv är väldigt känsliga för rörelser som händer när spegeln smäller. Jag brukar själv lägga en hand över just fokusringen på stora objektiv (300 2.8) för att försöka absorbera upp just detta.

Många nybörjare som köper objektiv över 300-400mm brukar oftast tro att det är skitobjektiv för de inte har rätt "long-lens-technique"

/Martin
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
mm en bättre jämförese är helt klart 40D med Nikon D300 fast i ett sånt test vinner Nikon. :sissy

Själv kör jag en Nikon D80 med ett AF VR- Nikkor 80-400 1:4,5 och om bilderna blir suddiga, oskarpa, dåliga etc etc beror det till 100% på fotografen inte på utrusningen.

För ett bra objektiv är bländaren a och o, ju lägre F-tal destå bättere men för varje steg ökar priset oftast ordentligt. Med en D80 kan du ta superbilder med rätt inställningar och rätt objektiv, perfekt kamera oxå tack vare ett rimligare pris än D300 men alla objektiv passar. Själv kollar jag runt lite nu efter ett mellanobjektiv typ det Trigger har.
 
Last edited:

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Själv kollar jag runt lite nu efter ett mellanobjektiv typ det Trigger har.

Ett objektiv jag rekommenderar skarpt :)
Bör nämnas att D300 är märkbart bättre på att tracka rörliga mål än D80.
Det har ju börjat florera fler beggade D300 numera....och det kommer nog ännu fler på marknaden nu när D700 äntrar arenan.

Själv funtar jag på en AF-S300/2,8VR men det är sjuka stålar...även via HKsupplies blir det nästan 30´000:- landat i Sverige...hua!
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top