2016 MotoGP: Gran Premio TIM di San Marino e della Riviera di Rimini

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Pedrosa. Så jävla värdig vinnare. Nästan så man kunde gråta en skvätt över den otroligt snygga körningen :tummenupp

Som nämnts. Makalöst roligt med 8 olika vinnare på raden
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
En petitess...
Enl pedrosa körde han inte soft fram det var det mjukare av mediumdäcken.
På frågan om rossi o lorre tjänat på att ha mjukare framdäck svarade rossi att de hade rätt däck och mjukare hade inte hjälpt dem.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det var ju tämligen goda förhållanden på banan hur som.

Edit: mer eftertanke. Pedrosa var ju till och med lite offensiv idag. Hoppas på mer av det.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du menar ungefär som GP-racing har varit sedan tidernas begynnelse? :va

Har det? Varit begränsningar på tankstorlek? Och vad det gäller att däcken tar slut så är det väl inga problem med att få däcken hålla i Moto2? Har aldrig hört att man måste byta hoj efter halva loppet för däcken inte håller för den effekt 1000cc hojarna har idag.
Jämför Formula 1.
Där har man enligt min uppfattning oavbrutet minskat motorstorlekarna för att hålla nere hastigheterna. För att kompensera den tekniska utvecklingen. Eller har jag fel om Formula 1 ?
Efter 500cc 2t blev det 1000cc 4t, sedan när det gick för fort blev det 800cc 4t.
Det logiska borde ju vara att fortsätta minska volymen, dvs från 800c gå till tex 700cc.
Men istället hoppade man tillbaka till 1000cc. För att öka försäljningen avv 1000cc hojar?
Och nu blev det bensintankbegränsningar för att minska motoreffekten !
Och hastigheterna.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Jag nöjer mig med att referera till mitt inlägg på första sidan... :rofl :rofl :rofl :rofl
 

raoul

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2015
Ort
till skogs
Hoj
2006, Honda CB600F Hornet

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur tänker du då?
Marquez hade fram till Tyskland (av nio race) 3 vinster, 3 andraplatser och 2 tredjeplatser. Men du och jag menar kanske inte samma sak med att vara på efterkälken?

Han brukar vara vassare än så, i år har han ju som sagt ganska ofta släppt iväg förstaplatsen utan fajt. Mycket på grund av att han förra året skickade hojen i gruset när han försökte trots att materialet inte höll för det. Det är ju bara att titta på var övriga hondor har hamnat fram tills för några race sedan så ser man att MM har kört in hojen på platser som ingen annan klarat, och hade hojen funkat bättre hade hans ldning varit mycket större nu.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har det? Varit begränsningar på tankstorlek? Och vad det gäller att däcken tar slut så är det väl inga problem med att få däcken hålla i Moto2? Har aldrig hört att man måste byta hoj efter halva loppet för däcken inte håller för den effekt 1000cc hojarna har idag.
Jämför Formula 1.
Där har man enligt min uppfattning oavbrutet minskat motorstorlekarna för att hålla nere hastigheterna. För att kompensera den tekniska utvecklingen. Eller har jag fel om Formula 1 ?
Efter 500cc 2t blev det 1000cc 4t, sedan när det gick för fort blev det 800cc 4t.
Det logiska borde ju vara att fortsätta minska volymen, dvs från 800c gå till tex 700cc.
Men istället hoppade man tillbaka till 1000cc. För att öka försäljningen avv 1000cc hojar?
Och nu blev det bensintankbegränsningar för att minska motoreffekten !
Och hastigheterna.

Fast, bränslevolymens begränsning är ju något som fabrikerna vill ha?
Och de försökte sig på att göra en hastighetsbegränsning med borrningen på cylindrarna, eftersom att det ansågs vara tekniskt omöjligt att ha högre varvtal med den borrningen än nånstans runt 16k rpm, men så blev det inte riktigt.
Att däcken inte håller för full mutter hela racet tvivlar jag på är något som Michelin medvetet gör, det är helt enkelt omöjligt att konstruera ett däck med tillräckligt fäste och feedback som är så hårt att det håller 100% hela vägen.
Innan den här säsongen så använde fabrikerna mjukvara som ströp motorn för att däcken skulle hålla bättre, då tycker jag det är bättre att däcken tar slut när förarna inte kan hålla liv i dem.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Tja, det var ju en aggresiv omkörning. Jag hade nog inte heller varit så jäkla pepp efter att ha blivit utbuad av 100 000 rossifans efter att ha landat en tredjeplats i ett rätt så tufft racet. Tyckte det var pinsamt att se. Speciellt som Lorenzo var väldigt sansad i sin respons i post race intervjuerna; han sa att han inte varit snabb nog för att kunna möta vare sig Rossi eller Pedrosa. Inga undanflykter, ingen arrogans. Ändå blir han utbuad.

Är inget Lorenzo-fan, och hoppas fortfarande att Rossi ska bärga titeln, men någon måtta får det vara.
Ja, det är dags att alla Valentinafans får av sig de gula glasögonen och börjar se nyktert på verkligheten.
Jag är absolut inte ett JL fan, jag gillar helt enkelt inte honom men igår var han 110% sportslig, hyllade Pedrosa och konstaterade att Rossi var snabbare. Han sa vad han tyckte om Rossis omkörning, och det måste han ha rätt till, och nu gnäller Valentinas på honom. :dummer
Ingen har kommenterat Rossis gester mot Aleix men när Stoner viftade mot nån så blev det tre sidor Valentinagnäll här. Ja jisses, det är tydligt var uttrycket "färgad" kommer ifrån, det måste syfta på gulfärgad.

Misanopubliken beter sig som om de var på fotboll, man kan hålla på nån men när flaggan fallit och rejset är över då får man fan skärpa sig och visa uppskattning för de som står på pallen. Assholes. :arsele
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja, det är dags att alla Valentinafans får av sig de gula glasögonen och börjar se nyktert på verkligheten.
Jag är absolut inte ett JL fan, jag gillar helt enkelt inte honom men igår var han 110% sportslig, hyllade Pedrosa och konstaterade att Rossi var snabbare. Han sa vad han tyckte om Rossis omkörning, och det måste han ha rätt till, och nu gnäller Valentinas på honom. :dummer
Ingen har kommenterat Rossis gester mot Aleix men när Stoner viftade mot nån så blev det tre sidor Valentinagnäll här. Ja jisses, det är tydligt var uttrycket "färgad" kommer ifrån, det måste syfta på gulfärgad.

Misanopubliken beter sig som om de var på fotboll, man kan hålla på nån men när flaggan fallit och rejset är över då får man fan skärpa sig och visa uppskattning för de som står på pallen. Assholes. :arsele
Vet inte om man kan anklaga publiken, de är italienare och rossi är gud, det här racet har de väntat ett år på så att känslor tar över lär vi få leva med även om jag håller med dej i sak, rent sportsligt var det inte snyggt.

Presskonferensen... När rossi får frågan om dannis omkörning så konstaterade han att den var tuff men att han förväntat sej en omkörning just där så han gjorde det inte för lätt för danni att komma förbi.
Därmed tyckte rossi omkörningen var ok, inget mer med det.

När lorre får frågan om rossis omkörningen så hinner han knappt öppna munnen innan rossi garvar åt honom och mer eller mindre tar över presskonferensen... menar att marquez gjort mycket värre omkörningar, när då undrar lorre, det kommer jag inte ihåg säger rossi.

Hade situationen varit omvänd hade lorre varit världens mest hatade i motogpcirkusen denna månad...
Ja just ja, det är han ju redan, trots att han var ganska saklig.

Har det skett ruffigare omkörningar under säsongen, jo men det det gör väl inte lorres kritik ogrundad?
Rossi har minsan inte skrädit sina ord när Marquez gjort liknande saker tdigare.

Jag håller rossi högt men som han betedde sej på presskonferensen var han rätt löjlig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vet inte om man kan anklaga publiken, de är italienare och rossi är gud, det här racet har de väntat ett år på så att känslor tar över lär vi få leva med även om jag håller med dej i sak, rent sportsligt var det inte snyggt.

Presskonferensen... När rossi får frågan om dannis omkörning så konstaterade han att den var tuff men att han förväntat sej en omkörning just där så han gjorde det inte för lätt för danni att komma förbi.
Därmed tyckte rossi omkörningen var ok, inget mer med det.

När lorre får frågan om rossis omkörningen så hinner han knappt öppna munnen innan rossi garvar åt honom och mer eller mindre tar över presskonferensen... menar att marquez gjort mycket värre omkörningar, när då undrar lorre, det kommer jag inte ihåg säger rossi.

Hade situationen varit omvänd hade lorre varit världens mest hatade i motogpcirkusen denna månad...
Ja just ja, det är han ju redan, trots att han var ganska saklig.

Har det skett ruffigare omkörningar under säsongen, jo men det det gör väl inte lorres kritik ogrundad?
Rossi har minsan inte skrädit sina ord när Marquez gjort liknande saker tdigare.

Jag håller rossi högt men som han betedde sej på presskonferensen var han rätt löjlig.

Rossi har väl inte direkt klagat på några passager alls i år? Förra året var han dock en drama queen av rang i slutet.

Lorenzo har ju alltid tyckt illa om lite aggressivare passager, så det är väl inte helt konstigt att han tyckte illa om den här med. Hade Rossi hållit god min hade det bara sett ut som omJL gnälldelite, nu var han tvungen att tjafsa emot, vilket var ganska onödigt. Han var antagligen på dåligt humör för att han inte lyckades vinna, något han antagligen var rätt säker på att göra fram tills en urstark DP dök upp.
JL var ju för omväxlings skull helt klar med att han inte hade några problem med hojen eller något annat, utan att de som låg före honom helt enkelt var snabbare.

Hoppas vi får se mer av DP i toppen nu, gärna i samma klass som han höll i slutet av förra säsongen. Då så utklassade han ju Rossi på hårda fajter, Lorenzo på att köra fort som satan, och Marquez kraschade ut när DP kom på pallen. :hihi
Höll tummarna för att han skulle hålla det tempot uppe in i den här säsongen, men däcken verkar ha varit väldigt svåra för honom att få ordning på. Hade varit väldigt kul att se honom i full fart från starten på Qatar och genom hela säsongen. Håller tummarna för honom inför nästa säsong istället nu. :hihi
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Peddo! :Bugar

Att Rossis omkörning var aggressiv: absolut.
Onödig eller direkt ful: inte i min bok.
Har JLo rätt att kalla omkörningen aggressiv: absolut.
Har JLo rätt att säga att att det är Rossis stil och andra kör mer "clean": inte i min bok.
Har Rossi rätt att försvara sig när han blir kallad för att ha "aggressiv stil": absolut.

Mina tankar är väl att det är kul med fighter och då kommer det bli "gnäll" på presskonferenserna.
I de sista racen har det varit en hel del aggressiva omkörningar vilket till stor del ger bra race.
Jag kan tror att Michelin-däck samt enhetselektronik gör hojarna jämnare vilket i sig medför fler fighter.
Sedan får ju inte det resultera i en ökande aggressiv nivå som blir direkt farlig för förarna.
Jag har inte tyckt att de varit det i årets serie utan de flesta omkörningar har varit "hard but fair".
Möjligen med undantag av några av MrManiacs omkörningar som bevisligen varit över gränsen.

Huvudsaken är att förare, resp SH-inläggare, har lite konsekvens.
Man måste kunna se att "ens" förare kanske är på gränsen (vilket jag tyckte MM var förra racet) likaväl som man kan se att andra förare är det.
Kan man ge, kan man ta och man får naturligtvis inte låta det bli personligt varken på bana eller forum.

Som vanligt bara mina två cent... :)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Vet inte om man kan anklaga publiken, de är italienare och rossi är gud, det här racet har de väntat ett år på så att känslor tar över lär vi få leva med även om jag håller med dej i sak, rent sportsligt var det inte snyggt.

Presskonferensen... När rossi får frågan om dannis omkörning så konstaterade han att den var tuff men att han förväntat sej en omkörning just där så han gjorde det inte för lätt för danni att komma förbi.
Därmed tyckte rossi omkörningen var ok, inget mer med det.

När lorre får frågan om rossis omkörningen så hinner han knappt öppna munnen innan rossi garvar åt honom och mer eller mindre tar över presskonferensen... menar att marquez gjort mycket värre omkörningar, när då undrar lorre, det kommer jag inte ihåg säger rossi.

Hade situationen varit omvänd hade lorre varit världens mest hatade i motogpcirkusen denna månad...
Ja just ja, det är han ju redan, trots att han var ganska saklig.

Har det skett ruffigare omkörningar under säsongen, jo men det det gör väl inte lorres kritik ogrundad?
Rossi har minsan inte skrädit sina ord när Marquez gjort liknande saker tdigare.

Jag håller rossi högt men som han betedde sej på presskonferensen var han rätt löjlig.

Han sa MM gjorde värre passeringar och att JL även gillade att göra det även om han inte hade ett exempel för stunden.
Han sa ju inget ont om DP:s omkörning även om den var mer aggressiv än hans egen då han bara blockade JL medans DP la sig på insidan men inte kunde hålla linjen och drog med sig honom ut.

Jag hoppas innerligen att motogp följer den nya inslagna linjen med fler segrare osv för ett VM som JL skulle gilla där han kan sticka iväg är fruktansvärt tråkigt. Bortsett från denna säsongen och en del av förra så har det varit ett par år där jag vid 30-40% av racen slutat titta efter 5-10 varv pga tristessen där en stuckit iväg.
 

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Kan hålla med om att det hade varit mycket smartare av Rossi och bara hållit god min och att det blev lite väl löjligt utspel.
Hade han bara sagt "jag respekterar din åsikt men jag håller inte med dig" och sedan lyft på hatten och gått vidare.
Men som sagt det är nog mycket känslor som tar över och lorre är lätt att störa sig på då han är fullständigt övertygad om sin egen förträfflighet.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan hålla med om att det hade varit mycket smartare av Rossi och bara hållit god min och att det blev lite väl löjligt utspel.
Hade han bara sagt "jag respekterar din åsikt men jag håller inte med dig" och sedan lyft på hatten och gått vidare.
Men som sagt det är nog mycket känslor som tar över och lorre är lätt att störa sig på då han är fullständigt övertygad om sin egen förträfflighet.

Jo, det var ju nästan så man började vänta sig att JL och VR skulle sno rampljuset från DP. Stackarn har ju tagit rent bedövande snygga vinster förr och fått se någon klant ställa till något och på så vis sno rampljuset förut, ganska många gånger.
DP verkar ju vara en rent fantastiskt bra förare när han får ordning på problemen han har, och dessutom verkar han ju vara ganska sansad i alla kontroverser. För att inte tala om hur han hanterade när han råkade skicka iväg hojen i ADs sida på COTA.

Nåja. :D
Racet såg ut att bli ett såntdär tråkigt race där en förare lyckades köra liiite fortare än alla andra och bara kontrollera racet från förstaplatsen, men så kom Dani som en furie upp genom fältet och snodde godispåsen. :banana
Dessutom med riktigt hårda, men snygga passager.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Grinolle har slut på ursäkter nu. Långsammare än Rossi på samma material trots torrt och på en bana som passar han och yamahan. Detta toppar nog pinsamheten alla kategorier.

Precis som rossi säger så kunde grinolles stjärtgosse göra 10 st betydligt tuffare omkörningar på ett jävla varv förra året. Jösses säger jag bara...
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Fick du slut på vuxet beteende HanneZ?
-------
Rossi gjorde en riktigt rå omkörning. men vad är grejen med det? Det är världseliten vi pratar om. Mästarnas Mästare. Världens bästa förare. Såna omkörningar är tillåtna och händer till och från, från allas sida. Att Lorenzo svarar på en direkt fråga är väl självklart. Enda felet han gjorde i min mening var att säga att andra förare gör snyggare omkörningar, för det är att tumma på sanningen.

Sen sätter Rossi käppar i hjulet på sig själv. Istället för att bara säga att Såna omkörningar tillhör nivån oman slåss om tyngsta tiden som finns o RR, så börjar han tjafsa om att den inte var så aggressiv. Jag finner Lorenzo lite ömtålig och Rossi snubblade i sandlådan. Tråkigt.
Har de slutat mediaträna förarna?
Dani skötte sig snyggt iaf.

Annars blev jag båda glad och förvånad över Danis vinst. Jag trodde inte att han kunde prestera så bra länge
Skönt att bli motbevisad!
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top