2-takts-ras - Varför hände det ?

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag har aldrig förlitat mig på oljepumpen på tvåtakt, alltid blandat själv i tanken.
Helt klart säkrare alternativ!

Kör alltid med 0,25% i tanken + pump (Yamaha pumpen ska ge mellan (0,05-2%) så 0.25% klarar man sig för det mesta
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det säkraste är att blanda olja direkt i tanken. Inget av stiften visar att motorn har gått speciellt magert, snarare att det som är mörkt har gått lite fett. Läckaget i insuget gör förstås att den cylindern har gått magrare och även haft svårare att dra in olja om det sker genom insuget.

Genom att soppan blir mer trögflytande med inblandad olja behöver förgasarna bestyckas upp om du väljer den lösningen.

Om loppet är fint räcker det med att putsa bort eventuella avlagringar med en fint vattenslip-papper. Det brukar inte sitta hårt om cylinderloppet är nikasilbehandlat eller kromat.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Åter igen: På vissa tvåtaktare leds oljan till vevlagret, går igenom lagret och kastas upp på cylinderväggarna och vevstakens lager.
Dessa lager är då utformade för att smörjas från det hållet.
Skippar man originalsmörjningen och blandar i soppan istället, så går det sönder.
Men hur det ser ut på RD350motorer vet jag inte.
 

Mars

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Ödåkra
Hoj
Speed Triple 1050, RD350
Oljan kommer in via förgasaren, så det borde inte göra skillnad. Många som tagit bort pumpen.

Har du vevaxletätningar från Yambits så är det varning på dem. Min högersida var skrot efter ca 30 mil, och det varnas för dem på andra forum.
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Jag hade ett väldigt likt motorras på min gasgas 125a. Det var även där skuret på avgassidan. Den gick för snålt. bytte upp i munstycke sen var det löst :).

När jag köpte den satt det ett 162 munstycke i. När den gått på fullgas några växlar så tvärnöp det. Slängde i 182 munstycke (original) sen dess har jag inte haft ett enda problem :)
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Letade reda på de gamla kolvarna som satt i, innan jag renoverade den.

på kolven som suttit i den högra cylindern, så finns det antydan till att den har gått snålt. (lite slitage på avgasssidan)

det varkar som om den gått snålt & haft taskig oljeblandning på högra..


som det ser ut nu, så borrar jag nog om båda cylindrarna
men då e frågan... kolvar i originalutförande fast 0,25-0,75 överdim ELLER ska jag satsa på wiseco kolvar ?
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag har alltid kört wiseco i mina tvåtaktare och det har alltid funkat bra.... Ni som blandar direkt i tanken hur gör ni på långkörning har ni med er en flaska olja då och måttar själva när ni står vid macken och tankar?
 

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
Köp dom kolvar du kommer över billigast ! Både original som är gjuten och Viseco som är smidd kommer att fungera klanderfritt i en standard motor som du har ! Kolla priset på TKRJ som RDLCCRAZY säljer eller leta upp Prox som oxå funkar mer än väl i en otrimmad motor.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har alltid kört wiseco i mina tvåtaktare och det har alltid funkat bra.... Ni som blandar direkt i tanken hur gör ni på långkörning har ni med er en flaska olja då och måttar själva när ni står vid macken och tankar?

Jag har ett par småflaskor under sadeln i lagom storlek. När de börjar ta slut är det bara att svänga in på OK och köpa påfyllningar. ;) Har inte kört mer än 20 mil i sträck på min tvåtaktare, så har aldrig behövt tanka mer än vad jag har olja med mig.
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Om du har haft motorn igång utan att dra ur den och sedan försöker läsa stiften så får du inte veta sanningen.

För att läsa stiften korrekt ska du tex dra ur 4an elle högre växel med full gas och sedan stänga av motorn innan du saktar ner, sedan när du läser stiften vet du.
 

Boshboo

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Värmland
Hoj
1990 Suzuki GSXR 750
Om man bortser från felaktigt maskinjobb före renoveringen så gissar jag: För lite olja eller fel olja, för lite bensin eller kass bensin, fel munstycken igenkläggad förgasare trasigt eller felaktigt luftfilter, kass soppakran, eller tjuvluft mellan vevhuset, vevaxeltätningarna eller cylindern. Den skär inte på grund av YPVS ventilen eller fel tändstift.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Köp dom kolvar du kommer över billigast ! Både original som är gjuten och Viseco som är smidd kommer att fungera klanderfritt i en standard motor som du har ! Kolla priset på TKRJ som RDLCCRAZY säljer eller leta upp Prox som oxå funkar mer än väl i en otrimmad motor.

Tänk bara på att smidda och gjutna kolvar kräver olika mycket utrymme för expansion i cylindrarna.
De smidda kolvarna expanderar mer när de blir varma och kräver alltså andra toleranser jämfört med de gjutna.
Detta bör dock de som borrar cylindrarna ha koll på.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Tänk bara på att smidda och gjutna kolvar kräver olika mycket utrymme för expansion i cylindrarna.
De smidda kolvarna expanderar mer när de blir varma och kräver alltså andra toleranser jämfört med de gjutna.
Detta bör dock de som borrar cylindrarna ha koll på.

What he said
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
man det nu ändå skall borras, ska man borra nästa överdimension eller dra till med 1-2 mm över (vinner man ngt effekt på det ?)

och är det någon skillnad i prestanda/effekt på en gjuten std kolv, jämfört med en smidd wiseco (i samma öd såklart)
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Mitt tips borra bara en dimension i taget! Nypa kan den gör flera gånger:) Är du ute efter att trimma, så ger den lllla volymökningen , ingen märkbar effektökning.
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Borrar du 2 mm, får du en cylindervolym på 184,7 per cylinder. 369,4 cc på 2 cylindrar. motorn blir 22cc större.
Bara volymökningen ska kunna ge 6% effektökning.
Kompressionsförhållandet blir bättre, eftersom större mängd bränsle komprimeras till samma förbränningsvolym. Utan andra förändringar bör skillnaden märkas direkt.
Cylinderskörtet blir tunnare, och kan spricka.
Antalet möjliga nya borrningar minskar, då man hoppar över flera dimensioner.
RD ypvs cylindrar växer inte på träd, de är sällsynta idag. Var försiktig och ta ett steg i taget, tycker jag.
Gjutna kolvar är standard, jag skulle satsa på dem, istället för smidda. Smidda kolvar sväller mer i värmen och bebehöver större spel när de är kalla.
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej!

När jag tittar på bilderna i inlägget så tycker jag att ena sidan har inte varit tät
I topplocks packningen,den är svart runt om på högersidan.Kan det ha med
raset att göra?Gaserna gått ut i kylvattnet?
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Hej!

När jag tittar på bilderna i inlägget så tycker jag att ena sidan har inte varit tät
I topplocks packningen,den är svart runt om på högersidan.Kan det ha med
raset att göra?Gaserna gått ut i kylvattnet?

nä, det har inget med raset att göra
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Om du skulle behöva en höger cyl, har för mig det va höger jag hade, men skulle du behöva en så vet du var de finns 1 :rolleyes:
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Idag har jag åkt runt till olika makaniska firmor & kollat vem som kan borra/hona 2 st cylindrar.

sista gubben berättade att Glenn på Yamahacenter borrade själva ...
så jag drog inom där o han berättade igenom vad dom gör, till en kostnad av 1080:- / cylinder

kolvarna skall lämnas med vid urborrning/honing.

så nu e frågan vilka jag skall köpa.. räcker första ÖD dvs 64,25 eller ska jag ta 64.50 eller till o med 65 mm kolvar, ifall det måste borras mycket ? vad hade du gjort ?


sedan har jag ett par olika att välja mellan

1200:- hos yambits - 64,50 mm - http://yambits.co.uk/rd350-ypvs-lc2-piston-kit-050mm-p-8112.html
eller
550:- på ebay - 64,50 mm - http://www.ebay.com/itm/140908420668?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649


vilka hade du köpt ? varför ?
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top