2 delat eller helställ?

CMF

Nummer två är bara den första förloraren
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Honda VTR SP1 2001
Vad är bäst? Och vad rekomenderar ni för ställ. Jag är 175 lång och väger 76 kilo. Tror att storlek 52 blir bra då jag har 56 nu ochjag har gått ned nästan 20 kilo så det sitter lite löst. Och nu är det dags att byta. Så tipps är välkomna.

Mvh CMF :tummenupp

Skall även tillägga att jag inte kör så mycket bana utan max 2 - 3 gånger per säsong. Och kör ca 1500 mil.

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
CMF skrev:
Vad är bäst? Och vad rekomenderar ni för ställ. Jag är 175 lång och väger 76 kilo. Tror att storlek 52 blir bra då jag har 56 nu ochjag har gått ned nästan 20 kilo så det sitter lite löst. Och nu är det dags att byta. Så tipps är välkomna.

Skall även tillägga att jag inte kör så mycket bana utan max 2 - 3 gånger per säsong. Och kör ca 1500 mil.

52 låter som en bra storlek tom 50 skulle nog passa bra

Helställ är ju alltigt det säkraste (tro mej jag vet sitter ännu 8 år efter och tror att asfalten håller på att växa ut)
men visst det är ju smidigare med delat ställ

CMF

Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Honda VTR SP1 2001
Gottis skrev:
52 låter som en bra storlek tom 50 skulle nog passa bra

Helställ är ju alltigt det säkraste (tro mej jag vet sitter ännu 8 år efter och tror att asfalten håller på att växa ut)
men visst det är ju smidigare med delat ställ

jo visst är det helt klart smidigare. har ett delat nu. men som sagt. jag ser säkerheten före. Skulle kunna ha ett rosa ställ om nu det var det säkraste :)

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
CMF skrev:
Skulle kunna ha ett rosa ställ om nu det var det säkraste :)

det syns ju bra så det är ju säkert bara att springa och köpa ett nu
:hihi

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
borde inte vara svårt att välja för dig alltså. Helt är ju klart bäst. Men 2 delat är snyggast men de brydde du dig inte om.

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Om du tvunget ska köra bana = Helt,
men jag har tvådelat vilket är positivt för att:

x Ibland kanske man bara ska till affären t ex och då kanske det räcker med jackan
x Du kan ta av dig jackan om det är varmt som fan på sommaren (om du inte kör alltså)

och jag ska inte köra bana.. om jag ändrar mig så få rjag ta och köpa ett nytt ställ helt enkelt.

Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Om jag skulle köpa nytt ställ för mestadels gatåkning skulle det utan tvekan bli ett delat.
Så mycket perforering som möjligt men fortfarande delat. Jag har ett helställ nu och det är en plåga att ha på gata när man stannar och ska äta, fika eller bara svettas.
Och att delat ställ skulla vara "osäkrare" är jag inte säker på. Dom ställen jag har sett gått upp i midjan har varit riktiga budgetställ som gått upp i sömmarna på andra ställen med.
Mitt förra delade Alpinestars gick jag omkull med mera än fem gånger och det höll mig hel alla gånger. Nu är väl byxorna inte helt fina men jackan funkar fortfarande.

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
Slutkört!
CMF skrev:
Jag är 175 lång och väger 76 kilo. Tror att storlek 52 blir bra då jag har 56 nu ochjag har gått ned nästan 20 kilo så det sitter lite löst.

eh, jag är 1.90, 80kg

Jag har storlek 52 (dainese tvådelat) :p

Jag testade en massa olika först och tyckte att 56 kändes bra, men eftersom inga säljare fanns på lelles vid tillfället, åkte jag till mc varuhuset. Väl där fick jag mig en smäll på fingrarna och killen tyckte att jag skulle prova mindre. Det slutade med storlek 52. I början satt det tight som satan, men efter 3-4 åkturer sitter det numera klockrent.

Tänk på att ett skinnställ ska sitta som ett extra skinn, det ska inte kunna flytta på sig när olyckan är framme. Du vill ju inte ha knäskydden på sidan av knät t.ex!

Zephro

gult é inte fult....
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
Blade 929:a
Å jag e 1.80 å våger 83kg..... jag lyckas bra med att dra på mej ett tvådelat daineese ställ i storlek 50! Ta det minsta du får på dej är mitt råd, ska visst kännas som att man ska behöva klippa upp skiten när du ska ur det, då kommer det sitta som formsytt efter ett par veckor på hojen! :tummenupp

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Jag é 183 88kg köpte mig precis ett ställ i storlek 52... 2 delat alpinestars

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Har ett 2-delat dainese storlek 50. Är 174/77. Sitter som en fläskläpp :tummenupp

Aleleo

Medlem
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
BMW R nineT -14
CMF skrev:

Jag är 1,78m lång och väger 75kg och Alpinestars strl 50 sitter som gjutet på mig. Jag har delat ställ för jag tycker det är smidigt. Tror inte det skiljer så mycket i säkerhet.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
P@trik skrev:
Kul och kul vet jag inte men det funkar på precis samma sätt som med ett 2-delat.
Dragkedjan dras neråt...

Jaså! En polare skulle pissa fick han dra av sig stället ner på knäna.. kanske inte alla som har blixtlås

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Hoj
none
r

CMF skrev:

välj det som passar!

CMF

Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Honda VTR SP1 2001
Jag vill tacka för alla svar och tipps och det jag kommit fram till är att jag ska ha ett ställ i storlek 50 som är 2 delat.

Om någon har ett tips på vad man ska ha för märke på stället får ni gärna skriva det. Är typen av människan som hällre betalar en tusing till för kvalitet än en tusing mindre för ett heikonteikon ställ :)

Ha en bra vinter allihopa och ta det lungt med alcoholen. hahahahahaaa

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
1:83 / 80kg kör dainese helställt strl 50

bra som fan med helställ när man väl kör, men om man vill åka till polarn eller stanna på fiken e de lite småjobbigt ;)

Men som många säger, 2delat känns touring :hihi

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...