2:an hoppar ur på XR600, vad fel?

flyfish

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2006
Ort
haninge
Hoj
Honda xr 650
Håller på att kolla efter en billig hoj...hittade en xr 600, där allt funkar förutom att tvåan tydligen lätt hoppar ur.
Så min fråga till alla Er som kan motorer, är det fixbart eller måste man byta växellåda och i sådana fall, vad kan en sådan kosta?

Peter
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är ingreppsklackarna på tvåans drev som är slut. Brukar inte vara nån jätteavancerad operation. Oftast brukar man få byta femmans drev också, och växelgaffeln som blir böjd när drevet hoppar undan.
 

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Trosa
Hoj
StreetTriple R -10
Jag fick samma problem på min zx6:a efter att jag kopplat upp den på bakhjulet för mycket. Och precis som Hoztic säger så fick verkstan byta två kugghjul samt växelgaffeln. Det gick på 3kkr men då hade jag tagit ut motorn själv och lämnat in den..
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Jag fick samma problem på min zx6:a efter att jag kopplat upp den på bakhjulet för mycket. Och precis som Hoztic säger så fick verkstan byta två kugghjul samt växelgaffeln. Det gick på 3kkr men då hade jag tagit ut motorn själv och lämnat in den..

Det var sjukt billigt.
 

Smålis

Liten pitt fladdra snabbt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hos en kärring...
Hoj
Buell stelben, Yamaha YZ450F -06, Puch Magnum X.
Det var sjukt billigt.

På en radfyra är det väldigt enkelt att byta dreven eftersom man inte måste klyva motorn.

På XR:en är det dock tyvätt så att hela motorn måste isär, dvs inget man gör själv om du inte vet vad du håller på med.
 

Knäpucko

Upp & iväg
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I ett hus
Hoj
Lånar
Vill inte skrämma upp dig men hade liknande fel på min förra cross hoj, 4an hoppade ur. Som med tidigare skrivit var derven slitna samt en växelväljare. Fick hela lådan bytt för 6k, efter 3 månader samma sak igen, lämnar in till en ny kille och det visar sig att hela växelaxeln var krökt, så troligen hade den varit i kull. Kan vara så med denna också men också bara att han lekt och kopplat upp den.
 

ogge5

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Vill inte skrämma upp dig men hade liknande fel på min förra cross hoj, 4an hoppade ur. Som med tidigare skrivit var derven slitna samt en växelväljare. Fick hela lådan bytt för 6k, efter 3 månader samma sak igen, lämnar in till en ny kille och det visar sig att hela växelaxeln var krökt, så troligen hade den varit i kull. Kan vara så med denna också men också bara att han lekt och kopplat upp den.

Lämnade inte första verkstaden nån garanti på grejerna då?
 

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Bästerås
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Vill inte skrämma upp dig men hade liknande fel på min förra cross hoj, 4an hoppade ur. Som med tidigare skrivit var derven slitna samt en växelväljare. Fick hela lådan bytt för 6k, efter 3 månader samma sak igen, lämnar in till en ny kille och det visar sig att hela växelaxeln var krökt, så troligen hade den varit i kull. Kan vara så med denna också men också bara att han lekt och kopplat upp den.

Hur kröker man den vid en vurpa? :va
*nyfiken*

Ontopic
Jag tycker det låter som Hoztic säger. Jag har haft exakt samma fel på min fyrtjusexa två gånger. Bara att byta dreven och gaffel, sen köra igen. :tummenupp
Delarna låg på runt 1800:-, men till en Yamaha då.
 

flyfish

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2006
Ort
haninge
Hoj
Honda xr 650
Det är ingreppsklackarna på tvåans drev som är slut. Brukar inte vara nån jätteavancerad operation. Oftast brukar man få byta femmans drev också, och växelgaffeln som blir böjd när drevet hoppar undan.

Tackar alla för de snabba svaren! Ni är kanon!:yoparty :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
På en radfyra är det väldigt enkelt att byta dreven eftersom man inte måste klyva motorn.

På XR:en är det dock tyvätt så att hela motorn måste isär, dvs inget man gör själv om du inte vet vad du håller på med.

Jag trodde också att drivändan med cylindrar och vev kunde sitta kvar på alla radfyror, det brukar ju bara vara att vända motorn uppochned lossa botten och byta de dåliga dreveparen och gafflarna. Så är man ju van. Men det påståendet fick jag ju äta upp när jag glad i hågen skulle hjälpa en kompis att fixa detta på sin gamla Yamaha 600 Thundercat kan jag ju säga. :gnissla


På min sportster är det iaf bäst, där tar man ut lådan som en kassett från sidan, med motorn kvar i ramen det kan man göra på en parkeringplats om man har verktyg :D
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Jag trodde också att drivändan med cylindrar och vev kunde sitta kvar på alla radfyror, det brukar ju bara vara att vända motorn uppochned lossa botten och byta de dåliga dreveparen och gafflarna. Så är man ju van. Men det påståendet fick jag ju äta upp när jag glad i hågen skulle hjälpa en kompis att fixa detta på sin gamla Yamaha 600 Thundercat kan jag ju säga. :gnissla


På min sportster är det iaf bäst, där tar man ut lådan som en kassett från sidan, med motorn kvar i ramen det kan man göra på en parkeringplats om man har verktyg :D
Ja d kan ja förstå,d va H-D du körde va?köra 4 mil å sen mecka i två timmar:arsele
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja d kan ja förstå,d va H-D du körde va?köra 4 mil å sen mecka i två timmar:arsele

Nej fan, min motor har 1400 problemfria mil nu sedan jag satte in den förra vintern. Men det är skönt att kunna ta ut lådan och kolla drev och gafflar på vintern utan att ens behöva lossa bensintanken.
Många motorer har inte så påkostad design, utan man måste straffa en helt fungerande drivända med total demontering bara för att en gaffel är paj.

På HD-sportster är fö alla drevpar undercuttade redan i originalutförande, så det är sällande de pajar till skillnad från muttarder och R1-or :hihi

Men men, HD är ju dyrare och finare maskiner också! :fakta :tuttar
 
Last edited:

Solid snake

Guest
Jag trodde också att drivändan med cylindrar och vev kunde sitta kvar på alla radfyror, det brukar ju bara vara att vända motorn uppochned lossa botten och byta de dåliga dreveparen och gafflarna. Så är man ju van. Men det påståendet fick jag ju äta upp när jag glad i hågen skulle hjälpa en kompis att fixa detta på sin gamla Yamaha 600 Thundercat kan jag ju säga. :gnissla


På min sportster är det iaf bäst, där tar man ut lådan som en kassett från sidan, med motorn kvar i ramen det kan man göra på en parkeringplats om man har verktyg :D
Radfyra är trots allt ganska bekvämt att skruva med tycker jag, inga avdragare och sånt skit behövs för att dela motorn, rätt gött.

Jämfört med stånka och twin alltså, v-twin då såklart.

Dela motorn gör man ju på 15 minuter om det är en radmotor, efter att man har skruvat loss den från ramen vill säga.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Jag trodde också att drivändan med cylindrar och vev kunde sitta kvar på alla radfyror, det brukar ju bara vara att vända motorn uppochned lossa botten och byta de dåliga dreveparen och gafflarna. Så är man ju van. Men det påståendet fick jag ju äta upp när jag glad i hågen skulle hjälpa en kompis att fixa detta på sin gamla Yamaha 600 Thundercat kan jag ju säga. :gnissla

Ang. FZR/thundercat/thunderace undrar man hur i helvete de yamahateknikerna tänkte, när de trolla dit ett par bultar som gör att man blir tvingad att riva ner hela motorn pga växellåderenovering.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Radfyra är trots allt ganska bekvämt att skruva med tycker jag, inga avdragare och sånt skit behövs för att dela motorn, rätt gött.

Jämfört med stånka och twin alltså, v-twin då såklart.

Dela motorn gör man ju på 15 minuter om det är en radmotor, efter att man har skruvat loss den från ramen vill säga.

Jo det är sant, det dumma är bara att tanken måste av redan för så enkla saker som att byta stift, och att motorn måste ur ramen för så enkla saker som ventiljustering på många radfyror. På min hoj tar man lätt ur stiften med skiftnyckel, fast då måste man först ta av tändkabelskon :fakta

Det trista med radfyror är att de inte är gjorda för att hålla liv i tycker jag, kamaxlarna är lagrade direkt i alumiumgodset isf för med rull- och kullager som på HD och Ducati tex.

Och andra gånger man drar kamöverfallsbultarna på många radfyrelitehojar så brukar gängorna inte sällan komma upp trots att man drar till angivet moment. Åas finns det ju gott om beggade toppar och hela motorer till dessa för bara några tusenlappar eftersom så många hojar blir kraschade varje år.

Men visst radfyresporthojarna fina maskiner med imponerande prestanda, men inte så kul att hålla liv i när det väl börjar bli slitet. En HD kan man renovera i evighet.

Tycker jag.

Nu blir vi snart bannade för OT :gnissla

Ang. FZR/thundercat/thunderace undrar man hur i helvete de yamahateknikerna tänkte, när de trolla dit ett par bultar som gör att man blir tvingad att riva ner hela motorn pga växellåderenovering.

Ja den konstruktionen är störd, jag trodde inte mina ögon.
Det vore ju ursäktat om det var en monsterhoj med exeptionell litereffekt. Som typ Busamotorn. Det känns så konstigt att den sistnämda är helt normalt uppbyggd medan den modesta pendlarhojen Thundercat med stålram har en sån jucklokonstruktion :dummer
 
Last edited:

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Hej!

Hade samma fel på en XR600 från 86. Trodde att det var hyffsat billigt o fixa så jag lämnade in den!. Skulle jag aldrig ha gjort :näsblod

Kostade 9000:-
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hej!

Hade samma fel på en XR600 från 86. Trodde att det var hyffsat billigt o fixa så jag lämnade in den!. Skulle jag aldrig ha gjort :näsblod

Kostade 9000:-

Fast det säger ju bara att just DE tog 9.000,- av dig. Inte att det kostar så mycket.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Radfyra är trots allt ganska bekvämt att skruva med tycker jag, inga avdragare och sånt skit behövs för att dela motorn, rätt gött.
Du har aldrig meckat gammel-CB, det hör jag det! Där måste generatorrotorn bort innan man får isär motorn, och det är avdragare som gäller!
Samma sak med tidiga rettor om jag inte missminner mig? :va

Jo det är sant, det dumma är bara att tanken måste av redan för så enkla saker som att byta stift, och att motorn måste ur ramen för så enkla saker som ventiljustering på många radfyror. På min hoj tar man lätt ur stiften med skiftnyckel, fast då måste man först ta av tändkabelskon :fakta
Äh, jag kan byta kolvar i min gixxer utan att ta ur motorn ur ramen! :fakta Det är racemässigt det! :tummenupp
Men för att komma in i lådan måste motorn ur, det saknas 0,5mm för att få loss två skruvar :huvet
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top