1a mcn - pendling

Sweetfred

Ny medlem
Gick med
28 May 2023
Hoj
Ingen än 2023
Hej
Funderar på att köpa mc för pendling malmö-lund.
Vill kunna köra förbi köer på motorvägen.
Gillar vintage, funderar på en Honda CB750.
Eller ska jag gå på nått nyare o bekvämare?
Honda CB300R
Suzuki SV650
Honda CB500X
Vill inte lägga så mycket ifall det inte funkar med parkering om jsg tröttnar..
Vad tycker ni?
Tacksam för erfarna tankar..
/Fredrik
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hej
Funderar på att köpa mc för pendling malmö-lund.
Vill kunna köra förbi köer på motorvägen.
Gillar vintage, funderar på en Honda CB750.
Eller ska jag gå på nått nyare o bekvämare?
Honda CB300R
Suzuki SV650
Honda CB500X
Vill inte lägga så mycket ifall det inte funkar med parkering om jsg tröttnar..
Vad tycker ni?
Tacksam för erfarna tankar..
/Fredrik
Om du enbart kommer använda hojen för motorvägspendling och vill optimera för just detta kan det väl vara vettigt att satsa på en hoj som funkar problemfritt så stor del av året som möjligt, kanske undvika kedja med dess underhåll utan välja någon model med kardan t ex. Men det är ju petitesser i sammanhanget.

Med tanke på att du lär utsätta dig för blindstyren i pendlingstrafiken i kombination med varierande väder rätt många tillfällen per år kan det ju ur ett rent statistiskt perspektiv vara värt att väga in värdet av funktioner som ABS.

Väg även in "risken" för att du tycker att det här med MC-körning är riktigt kul, kanske tar du den mindre och kurviga vägen istället för motorvägen hem någon gång och "fastnar" på riktigt. Ur det perspektivet kan det ju vara vettigt som du tänker att köpa något relativt billigt och sen byta upp dig när du fastnar och vet vilka egenskaper du värdesätter mest, men jag skulle samtidigt försöka se till att det är en hoj som kan vara någorlunda kul också om man vill det, samtidigt som den inte är så dålig för pendlingen att du stör dig på det och tröttnar av den anledningen (gissar att kåpa och handtagsvärme kan vara värdefulla funktioner).

Kort sagt: en någorlunda robust och inte så väderkänslig hoj med ABS, men som kan vara kul om man vill och har visst skydd mot väder och vind, särskilt vintertid.

Frågan är hur mycket du är villig att lägga?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hej
Funderar på att köpa mc för pendling malmö-lund.
Vill kunna köra förbi köer på motorvägen.
Gillar vintage, funderar på en Honda CB750.
Eller ska jag gå på nått nyare o bekvämare?
Honda CB300R
Suzuki SV650
Honda CB500X
Vill inte lägga så mycket ifall det inte funkar med parkering om jsg tröttnar..
Vad tycker ni?
Tacksam för erfarna tankar..
/Fredrik


Knasig ingång till motorcykelvärlden, tycker jag.

Att lägga en förmögenhet på en klassisk CB 750 för ta sig förbi bilköer och sedan parkera på gatan känns som ett recept för trubbel - välj någon av de andra hojarna istället.

Glöm inte att sätta av 12-15.000 för personlig utrustning.

Du har MC-kort redan...?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Några reflektioner:
- Som redan skrivits, att slita på en gammal Honda 750 hade jag kanske inte valt om jag enbart skulle pendla.

- Honda 300 hade jag nog heller inte valt för motorvägspendling. Liten motor, höga varv. Ligger nära toppfart när du motorvägspendlar i 120 - rullen nästan i botten. Lite jobbigt i längden skulle jag föreställa mig.

- De andra två kan nog göra jobbet. Tror kanske mer på Hondan eftersom den har vindruta som ger lite skydd för väder och vind. Å andra sidan är Suzukin en 650, mer effektreserver vid högre farter. En smaksak.

Så leta efter något beggat på minst 500 cc (gärna 750), med vindruta, kåpor och kanske väska för laptop eller regnställ. Så du kan testa "konceptet" utan att tappa för mycket i värde ifall du ångrar dig och vill sälja igen.

... fast skall du enbart pendla? Köp en scooter på 500 cc. Klarar motorväg, har packutrymme under sadeln, bra väderskydd (du blir inte lika våt och skitig i dåligt väder).
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Hmm…tänker att om man går efter ekonomisk hoj, eller snarare mindre hoj. Då kommer frågan upp hur stor föraren är.
Så om man får fråga, är du storväxt, mellan, eller mindre?
En 400-500cc hoj kan vara effektiv t.ex. men kanske inte passar en stor förare på sikt.
Omvänt en hög större hoj mindre praktisk för kortare förare (och dyrare).
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Mitt tips är Versys 650. Finns från 20´och uppåt i pris. 2015 och nyare är betyligt snyggare 50´och uppåt. Bekväm, soppasnål och faktiskt kul att köra. Men sitthöjden är 850 så du bör inte vara för kort.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det är ytterst få personer som orkar pendla med mc någon längre period, i alla fall om man gör det av praktiska skäl utan att ha ett genuint mc-intresse. Det är för omständigt, obekvämt och opraktiskt med bagage, skyddsutrustning, lås, olika väderlek och väglag. Jag prövade några månader men gav upp och återgick till bilen. Sitter hellre och köar i bilen, då kan man strunta i om det regnar, snöar eller är 30 grader varmt. Tryggt, bekvämt och säkert.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ytterst få personer som orkar pendla med mc någon längre period, i alla fall om man gör det av praktiska skäl utan att ha ett genuint mc-intresse. Det är för omständigt, obekvämt och opraktiskt med bagage, skyddsutrustning, lås, olika väderlek och väglag. Jag prövade några månader men gav upp och återgick till bilen. Sitter hellre och köar i bilen, då kan man strunta i om det regnar, snöar eller är 30 grader varmt. Tryggt, bekvämt och säkert.
Jag har gjort det i snart 10 år. Väder är bara en fråga om att ha ett bra allvädersställ. Bagage, topbox eller vattentät rygga. När man kan parkera utanför hemmet är det oslagbart att ta hojen till jobbet. Dessutom går det nästan alltid hitta gratis parkering för MC nånstans runt arbetsplatsen, vilket slår bilen i tokholm med väldigt stor marginal.
Och kollektivbestraffningen på tåg/tub/buss.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har gjort det i snart 10 år. Väder är bara en fråga om att ha ett bra allvädersställ. Bagage, topbox eller vattentät rygga. När man kan parkera utanför hemmet är det oslagbart att ta hojen till jobbet. Dessutom går det nästan alltid hitta gratis parkering för MC nånstans runt arbetsplatsen, vilket slår bilen i tokholm med väldigt stor marginal.
Och kollektivbestraffningen på tåg/tub/buss.
Ja, tunnelbana är vedervärdigt. Inklämd mellan psykfall, tiggare, rumänska gästarbetare, tonåringar, fetton, barnfamiljer, gamlingar, sjuklingar och annat folk man inte vill ha att göra med. Då cyklar man faktiskt hellre...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu skall vi passa oss från att segla iväg alltför långt off-topic. TS vill ha tips på hoj och inte alltför filosofiska betraktelser om kollektivtrafikens glädje eller förbannelse. Det är heller inte aktuellt med tunnelbana mellan Malmö och Lund. :)

Med detta sagt så är ändock Tammers kommentar (nr 9) och Ulvhamnes svar (nr 10) väsentliga för TS.


Det är ibland stökigt att mc-pendla. T ex +3 i november, snöblandat regn, vind på 15 m/sekund (det blåser alltid i Skåne), våta kläder (valde bort regnställ i morse, "det blir nog inget regn idag"). Fast väta kan man klä sig mot. Till skillnad från halka, den är värre...

Samtidigt som det andra dagar är fullkomligt underbart att få sitta i friska luften på sin hoj, ta in det goda (mc-)livet och njuta av dagen och närheten till naturen. Och det är smidigt att ta sig fram, smita emellan i trånga passager, oftast lätt att parkera.

Så go for it! :) Det är värt det nästan alla dagar. Och de jävligaste dagarna är det ingen skam i att åka på annat sätt. Skyll på säkerheten, det brukade jag göra ("det är halt nu ju, rent livsfarligt")

PS. Ja, kolla gärna den Yamahan du fick tips om! Versys 650 tror jag också på. Kolla också in Hondas nyare 750-modeller, NC 750! Mera pengar för sådan dock.
 
Last edited:

Sweetfred

Ny medlem
Gick med
28 May 2023
Hoj
Ingen än 2023
Tack för all input - många kloka råd. Jag TROR att det blir mest pendling, kanske någon nöjestur men mer begränsat, jag har en veteransportbil också (som jag kör som reguljär bil på sommaren). Har kort men aldrig kört annat än cross, jag väger 100 kg och är 183 cm , så 650 + är kanske att föredra. Ska kolla in hojarna ni rekommenderar.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Om det nu mest är pendling det handlar om borde väl en storscooter vara det självklara valet? Praktiskt med förvaring och lite vindskydd.
Du kan pendla med mitt förslag och den är kompetent att ta en på en massa roliga äventyr. Toppbox, tankväska eller/och sidoväskor sväljer. Sen är det pengarna. Vad får man för storscooter för 20-25 papp?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top