19 mm bromspump.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tror inte det är något "fel" på mitt bromssystem faktiskt, tror bara att just pumpen är för liten. Det är ju en liten övning att byta pump, ut med vätskan och så. OM din pump skulle vara helt F*cking awesome, vad säljer du den för då, om den nu är till salu? :)
Om det är originalgrejer hela vägen så är inte pumpen för liten :fakta Sporthojstillverkare brukar inte bulta ihop saker lite slumpmässigt och hoppas på det bästa :fakta

Däremot är dina grejer 16 år gamla, då är det mesta slut och behöver renoveras. Jag hade svårt att få hejd på min gixxer för några år sen, man kunde klämma greppet in i handtaget och då tog det fortfarande halvdant. Efter att ha renoverat ok och bromspump höll jag på att volta framlänges när jag klämde som jag hade vant mig med att göra.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Det är dessutom ganska farligt att mickla med bromsarna om man inte har total järnkoll på vad man gör.
Tricket med egentillverkad pinne som beskrivs ovan t.ex. kan leda till både låsta bromsar och inga bromsar...
Var försiktig, renoverade originaldelar rätt hopskruvat är nog det bästa.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Apropå verktyg rekomenderar att köpa en stor sats med verktyg, har du det mesta, samt att du har det i ordning,i samma låda, finns billigare samt dyrare du får gå på eget bevåg där, har själv biltema sats för rn 1000/1200.kr nånting, funkar helt ok, vissa verktyg sitter störande hårt fast i lådan, att när det väl släpper får man små mysiga blåmärken på knogarna ibland :). Men det är billigt o inget av verktygen har gått sönder än. Rekomenderar att komplettera med nån märkes bit sats.
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Apropå verktyg rekomenderar att köpa en stor sats med verktyg, har du det mesta, samt att du har det i ordning,i samma låda, finns billigare samt dyrare du får gå på eget bevåg där, har själv biltema sats för rn 1000/1200.kr nånting, funkar helt ok, vissa verktyg sitter störande hårt fast i lådan, att när det väl släpper får man små mysiga blåmärken på knogarna ibland :). Men det är billigt o inget av verktygen har gått sönder än. Rekomenderar att komplettera med nån märkes bit sats.

Jag överdrev en gnutta! Menade mer att jag inte sitter på någon fräs eller liknande! Har en gedigen verktygslåda men inte så mycket mer!
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det är dessutom ganska farligt att mickla med bromsarna om man inte har total järnkoll på vad man gör.
Tricket med egentillverkad pinne som beskrivs ovan t.ex. kan leda till både låsta bromsar och inga bromsar...
Var försiktig, renoverade originaldelar rätt hopskruvat är nog det bästa.

Helt sant.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Kommer inte ihåg vilket forum det va om , det va ett ninja eller daytona675 men vad jag minns så hade de som bytt till en sådan fet brombo 19mm problem med känslan i bromsarna. "Wooden feeling" dvs träig känsla typ kallade de det om jag minns rätt. Om det e så eller ej vet jag inte själv men va många som avrådde från just en sådan mc till standard ok.

vad jag har förstått så måste oken å pumpen överensstämma när det gäller hur mycket vätskevolym de förflyttar, som några redan har påpekat här ovan.

finns listor å så bara man söker vad som passar med vad.
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag råkade faktiskt ut för samma problem som kamoer beskriver men jag löste det på ett annat sätt, jag bytte clip-on styrena till justerbara med något längre styrpinnar.Man får även fila bort styrpiggen på eldosan som sitter på styret för att kunna sätta denna och huvudbromscylindern på rätt plats. Första gången jag monterade denna pumpen på en hoj så var det på min YZF 750 som jag hade innan. På den hade jag inte ens bromsslangar för radial pump och det gick att få till det ändå men jag skulle inte rekommendera det. Det går nog få en hydraulfirma att montera nya kopplingar på gamla slangar men det är rätt menlöst då en ny uppsättning bara kostar 5-600:-.

Ang, pZ biten så sitter det på pumpen en liten pinne som är rund i bägge ändar. Denna brukar gå in i bromshandtaget en bit. När man bromsar så trycker denna pinnen på pumpen. När jag bytte pump så tog handtaget väldigt långt in och jag löste det då genom att sätta dit en längre sån pinne från en annan bromspump. Den slarvade jag sen bort och fick tillverka en egen, det var väldigt svårt att få det bra då bromsvätskan sväller när bromsarna blir varma och har man då en för lång pinne så bromsar hojen av sig själv, inte så bra. Jag upptäckte då att en vanlig bit, som man använder till att skruva i trallskruv hade precis perfekt längd. Jag använder en bit som heter PZ2 men det går med andra då de brukar vara lika långa. Vill man inte detta så går det att köpa riktiga pinnar för bromspumpar men det är klurigt att hitta rätt( jag har provat två).

Med Pumpen från CBR1000RR så hade jag faktiskt inte problemet med att slangarna tog i gaffeln då den har en lite annorlunda form. Problemet med pinnen var dock identisk men löstes på samma sätt.

Eftersom det är öppet upp till behållaren (när huvudcylindern är i viloläge) så kommer inte bromsarna att börja bromsa själv om vätskan sväller, utan den volymökningen kryper upp i bromsvätskebehållaren.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det är nog så, men om pinnen är för lång så byggs det upp tryck i systemet. Det hände faktiskt mig, men som tur var så körde jag bara inne i stan så hojen bromsade bara sakta och stannade till slut och gick inte att rubba. Jag fick skruva av handtaget för att kunna köra hem.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Precis, om man har ett felaktigt handtag eller som här en för lång pinne kommer aldrig kolven i pumpen tillbaka helt och då är returhålet till behållaren stängt och trycket byggs upp tills hjulet stannar.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
jag har en gammal radial brembo 19mm pump på min R6:a banhoj (samma ok som R1)
funkar kanon, skitfin känsla i denna pumpen.

så dom matchar oken i volym om man vill.
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Jag har köpt ett repairkit för min bromspump nu från Ebay. Ska bara klura ut hur man får ut låsringen utan något vettigt verktyg för det. Ska även köpa mig ett par brembopads för att försöka öka upp känslan i systemet. Får se vart det leder!
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det får bli http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Lasringstang-sats-2000016795/ den här istället. Ser snarlika ut med olika huvuden! Har ni sett någon repguide? Sökt runt lite utan nå riktigt bra träff.
Hyggligt verktyg, funkar bra om låsringarna inte är för stora/kraftiga.
Montera repair kitet är enkelt.
Tag bort låsring, se till att inte något sprätter iväg!
Tag ut innanmätet, lägg dem på ett vit papper så du ser ordningen och ev ser hur detaljerna är vända.
Gör rent inuti loppet. T-sprit på papper+ en träpinne funkar bra.
Kolla noga efter slitage, repor.
Återmontera nya detaljerna i omvänd ordning, smörj med bromsvätska (frätande!) alt med liiite bromsfett.
Lufta och kör!
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Är du fortfarande missnöjd så hade jag stoppat dit en modernare radialpump från Yamaha r1/r6.

Den lösningen hade jag på en -03:a, Har för mig att det var en R6-pump ifrån -06. Funkade fint och passade rakt av. Bromsade med betydligt bättre auktoritet och känsla, orginalpumpen bromsar ju den också men saknar just känslan, väldig diffus varm, trots test med olika vätskor och riktiga slangar.

Väldigt prisvärd modifiering tycker jag:tummenupp
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
De här hjälper nog inte, men testade en kawa med 16mm magura pump, den va skön! :yoparty
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top