17 döda i motorcykelolyckor i år!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Många här verkar inte förstå vad överrepresenterad betyder. Det betyder tex att en andel som utgör säg 20% av en grupp, står för över 20% av olyckorna. Medelålders och äldre hojåkare är därmed inte överrepresenterade idag. Iaf inte i jämfört med unga män på sporthoj, härav premierna.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Många här verkar inte förstå vad överrepresenterad betyder. Det betyder tex att en andel som utgör säg 20% av en grupp, står för över 20% av olyckorna. Medelålders och äldre hojåkare är därmed inte överrepresenterade idag. Iaf inte i jämfört med unga män på sporthoj, härav premierna.

Vilket, enligt årets statistik, beror på att det är unga brottslingar som vill köra en häftig sporthoj, och snor den, eller kör utan körkort. Vanligt med brottslig bakgrund på de som kör utan körkort med rent allmänt tydligen.
Så, brottslingar är överrepresenterade i brott? :va
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
då borde det ju bli skyhöga premier på glaiders hojjarna?!
och sporthojarna borde ju bli billigare.... eller tänker jag fel?
 

Scatman.

Dalmas
Gick med
1 Jan 2013
Ort
Grektorp
Hoj
BMW
Äldre man = med dom som fick A-kort i conrflakespaketet på 50-talet.....säger sig själv att gubbar & tanter som inte har någon som helst utbildning & köper hoj efter 50 är överrepresenterade när det gäller olyckor!
I detta kontrollerade land är det för mig en GÅTA att det får fortsätta....:död

Å andra sidan så har dessa människor en betydligt bättre mognad av den del av hjärnan som har hand om säkerhetstänket än en "nyexaminerad" 24åring som bara tänker gaassaa!!
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Från dagens GP:


http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1849145-allt-fler-kor-motorcykel-utan-korkort
Så då kan man direkt konstatera att 6 omkommna av 7 i Västra Götaland saknade MC-körkort.
Extrapolerar man detta resultat till 17 :död i hela Sverige blir det att 14,57 :va saknade MC-kort.

Det här påminner lite om den typiskt drunknade under sommaren:
En man utan flytväst med alkohol i kroppen som fallit i vattnet från en roddbåt och hittas med uppknäppt gylf.

Eller:
Den drunknade kunde inte simma.

Tragiskt i vilket fall som helst.

Fast det där med öppen gylf är en myt, om jag kommer ihåg rätt, hittades ingen drunknad med öppen gylf förra året.

Äldre man, i liten båt och insjö har jag för mig är det vanliga.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Många här verkar inte förstå vad överrepresenterad betyder. Det betyder tex att en andel som utgör säg 20% av en grupp, står för över 20% av olyckorna. Medelålders och äldre hojåkare är därmed inte överrepresenterade idag. Iaf inte i jämfört med unga män på sporthoj, härav premierna.

då borde det ju bli skyhöga premier på glaiders hojjarna?!
och sporthojarna borde ju bli billigare.... eller tänker jag fel?

Sporthoj.com levererar som vanligt! Bästa lunchunderhållningen :D.
 
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top