14 år - bli världsbäst i roadracing, försent?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Bästa tillfället att plantera ett träd är för 50 år sedan. Näst bästa tillfället är just nu.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hade jag börjat när jag var 14 hade jag varit världsbäst för länge sen! Go for it! :D Åk på provapå-dagen i inlägget lite ovan mitt, där får du träffa rätt folk att ställa frågor och även testa att köra, lycka till så syns vi i depån i sommar. :)
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Ingenting är omöjligt heter det ju .. Magnus Mozzberg här på forumet har väll tydligt bevisat att det aldrig är försent:yoparty:yoparty
 

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
Nej.
Under senare halvan av 90-talet var det en framgångsrik förare vid namn:
Jurgen Fuchs (born November 28, 1965) googla på honom
Han debuterade i mctävlingar vid 28 års ålder. Han blev inte världsmästare, men låg i topp.:tummenupp
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Sen behöver man kanske inte vara världsmästare för att det ska vara kul heller...
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
En viktig sak för ts är att prata igenom planerna sina föräldrar eftersom dom måste ställa upp dom närmsta fem åren innan du kan sköta det själv med hjälp av kompisar. Det kräver att dom är beredda åka 20-30 mil en vardageftermiddag i veckan till olika träningar samt boka en hel helg från torsdag em till söndag kväll minst 5 helger på sommarhalvåret för att bara delta på sm helgerna. Sedan tillkommer tävlingar i nordiska grannländer.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För sent? I helvitti heller!
TJÖÖÖÖÖR!
:hihi

HAr du en bana nära dig så är det bara att se till att få börja köra nån juniorklass.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Kontakta http://2hjul1attityd.se/
Dom har provapåkörningar med 125a ApriliaRS125 som man körde i junior.
Bra ställe att börja på och du kan få hjälp med ditt å datt.

Sen är det bara tid och pengar samt hårt arbete!

Kör hårt!
Det är bara du som kan sätta målet för dig själv! :tummenupp
 

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Människobyn
Hoj
KTM 625 SMC -06
Klart det inte är försent!
Du vet ju exempelvis hur alla som nyligen tagit körkort plötsligt blir världsmästare på att bomba håjj? :rolleyes:

14 tycker jag låter tididgt, tror absolut att det är möjligt :brynad
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En GP-karriär finansierad med sommarjobb? Fram tills ts är 18-20 och börjar jobba själv som lågutbildad/lågavlönad industriarbetare? Eller fram tills ts är högutbildad/högavlönad 25-åring? :va

Jag vill nog ge rådet att byta till mer supportande föräldrar som steg 1.
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Fundera på nedanstående.

Vägen är målet.

Det vill säga; det du gör på väg mot ditt mål är det som egentligen målet. Med andra ord sänk ambitionsnivån och har kul. Börja med att skaffa en 125a och ta licens.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Folk som tycker saker vid tangentbord kommer sällan någon verklig stans.
bg är väl troligen ute i garaget och bygger rejshoj?
Nordgrenarna hjälper honom sannolikt att få fram grejorna?
Mossberg pysslar väl säkert om sin nya maskin också?
Alatalo funderar väl på nåt vi övriga inte begriper.

själv ligger jag vaken och skriver här när jag egentligen borde gå upp och betala räkningarna och sedan gå ut och sparka på däcken inför bansäsongen som närmar sig med stormsteg men så kommer jag ingenvart med mina tävlingsambitioner heller.

just det, tob3 är heller inte här. Han preppar väl inför superbikesäsongen?
har du utflyktssugna föräldrar så åk och kolla någon tävling eller en bandag. Datum hittar du på förstasidan.

edit: ifall mina erfarenheter från motocross funkar på RR så borde en 125:a vara överkomlig både i inköp och drift.
är du som jag talanglös och ängslig så vare sig kör du sönder eller sliter ut speciellt dyra saker.
börjar det gå undan finns talangen och då brukar pengarna kunna vaskas fram också.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Angående att inte sikta på att bli världsbäst, utan sikta lite mellanmjölkigt lagomt vet jag inte om jag håller med om. Vill du bli bäst, ha det som mål, men sätt upp mindre delmål, och arbeta stenhårt för just delmålet och ha världsbäst mer som ledstjärna för hur du sätter upp delmålen.
Ditt första delmål borde rimligen vara att ta licens. Lista ut vad du behöver för att fixa licensen och gör allt det. Nästa delmål borde vara att köra en tävling, lista ut alla saker du behöver för det och fixa det, och så vidare.

Sverige behöver en världsbäst stjärna på RR. ;) Go for it! :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Angående att inte sikta på att bli världsbäst, utan sikta lite mellanmjölkigt lagomt vet jag inte om jag håller med om. Vill du bli bäst, ha det som mål, men sätt upp mindre delmål, och arbeta stenhårt för just delmålet och ha världsbäst mer som ledstjärna för hur du sätter upp delmålen.
Ditt första delmål borde rimligen vara att ta licens. Lista ut vad du behöver för att fixa licensen och gör allt det. Nästa delmål borde vara att köra en tävling, lista ut alla saker du behöver för det och fixa det, och så vidare.

Sverige behöver en världsbäst stjärna på RR. ;) Go for it! :tummenupp

Håller delvis med men tycker nog första målet bör vara att hitta vägar till en bra finansiering. Sommarjobb är ju som en piss i Mississippi av vad som behövs.

Tror inte TS är för gammal om han hittar en bra mentor, men det är ganska oklart var han ska hitta en sådär 100 kkr för sin första säsong? Och i takt med de högre ambitionerna kommer sedan budgetbehovet varje år öka i en rasande takt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Håller delvis med men tycker nog första målet bör vara att hitta vägar till en bra finansiering. Sommarjobb är ju som en piss i Mississippi av vad som behövs.

Tror inte TS är för gammal om han hittar en bra mentor, men det är ganska oklart var han ska hitta en sådär 100 kkr för sin första säsong? Och i takt med de högre ambitionerna kommer sedan budgetbehovet varje år öka i en rasande takt.

Varför måste han pynta hela 100kkr? Visst, det kommer antagligen kosta på ganska ordentligt, men några 100k behöver man ju inte lägga direkt. Hade jag köpt en skåpbil istället för ett billigt släp hade jag hamnat på nånstans runt 70 000 för att börja första året, nu blir det rätt mycket mindre. :) Inte för att jag kommer bli snabb, men ändå. :D Får man tag på ett vettigt sommarjobb är det iaf inom räckvidd.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Varför måste han pynta hela 100kkr? Visst, det kommer antagligen kosta på ganska ordentligt, men några 100k behöver man ju inte lägga direkt. Hade jag köpt en skåpbil istället för ett billigt släp hade jag hamnat på nånstans runt 70 000 för att börja första året, nu blir det rätt mycket mindre. :) Inte för att jag kommer bli snabb, men ändå. :D Får man tag på ett vettigt sommarjobb är det iaf inom räckvidd.

70 är väl ganska nära 100 när man höftar till med en siffra?

Men har du räknat med allt då? Hoj, utrustning är ju direkt stora poster första säsongen. Du satsar väl dessutom inte på att bli världsmästare(?) och kan därmed direkt lägga färre träningstimmar till budgeten än TS.

Är Ts med i tråden o läser fortfarande ????

Spelar det nån större roll? Jag menar man kan ju diskutera frågan ändå.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
70 är väl ganska nära 100 när man höftar till med en siffra?

Men har du räknat med allt då? Hoj, utrustning är ju direkt stora poster första säsongen. Du satsar väl dessutom inte på att bli världsmästare(?) och kan därmed direkt lägga färre träningstimmar till budgeten än TS.



Spelar det nån större roll? Jag menar man kan ju diskutera frågan ändå.

Jag har inte räknat däck och bensin till bankörat, och inte bensin till/från bana heller, vilket är onödigt dyrt. >.<
Däck tänkte jag försöka köpa någons 20-minuters, för som glad amatör är det bra nog för mig. Hoj tänkte jag köpa något inte totalt sönderkört lik, vilket är hyfsat billigt. Släp + hoj kommer inte i närheten av 70k, även om jag utan problem skulle kunna komma upp i det dubbla om jag valde en dyrare hoj, och ett dyrare släp.
OCh när man börjar köra tycker jag att man inte behöver helt nytt, eller det värsta som finns att tillgå, man kan ändå lära sig och bli bättre på lite mer nött material. :)
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Risken att TS blir världsmästare är lika stor som att jag imorgon kommer äta frukost med ett UFO.
Risken att Ts är ett troll är 50%

Att 80% av dom optimistiska svaren i denna tråd saknar helt verklighetsförankring torde varje människa som kört fler än 1 säsong på bana snabbt inse. RR är det roligaste som finns enligt mig oavsett vilken nivå man än kör på, Men att inbilla sig själv och TS som är en jäkel på att cykla och funderar på 30 moppe för att det är dyrt med AM-kort att han har en chans på världsmästartiteln är lite väl magstarkt.

Det räcker att sätta siktet på R-titeln i Sverige så inser man väldigt snabbt att 100K är växelpengar i sammanhanget.

Att köra RR är dyrare än att knarka, Banavgift,nytt set däck,förlorad arbetsinkomst,transport bana o hem, boende = ca 8K.
Visst är man inte supersnabb så behövs inte nya däck till varje dag men har man lite fart i kroppen så nöjjer man sig inte med att halka runt på stenhårda bakelitpuckar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har inte räknat däck och bensin till bankörat, och inte bensin till/från bana heller, vilket är onödigt dyrt. >.<
Däck tänkte jag försöka köpa någons 20-minuters, för som glad amatör är det bra nog för mig. Hoj tänkte jag köpa något inte totalt sönderkört lik, vilket är hyfsat billigt. Släp + hoj kommer inte i närheten av 70k, även om jag utan problem skulle kunna komma upp i det dubbla om jag valde en dyrare hoj, och ett dyrare släp.
OCh när man börjar köra tycker jag att man inte behöver helt nytt, eller det värsta som finns att tillgå, man kan ändå lära sig och bli bättre på lite mer nött material. :)

Jag håller med om att träningstimmar på hojen är viktigare än bästa materialet men sen fattar jag nog ingenting av vad du försöker säga....

Är iofs onykter så jag kanske missförstår dig...? Du menar att om TS låter bli att räkna in däck och bensin till träningspassen så behöver han bara hälften så stor budget? Och bensin till och frän träning? För att inte nämna resten av kostnaderna på transportbilen?

Om du låter bli att räkna in resten av kostnaderna också så bör det väl då bli rent gratis att köra?
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top