12-220?

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Tjena!!

Mina föräldrar har nyligen köpt en husbil. Jag och min sambo ska ha denna ett par veckor i sommar, men jag har ett problem! Jag e ju datatokig, så jag vill ju ha med mig min bärbara dator! Har tittat på omvandlare från 12v till lämpligt volttal för att ladda datorn. Men dels e dom så dyra och så tänkte jag så här: Om man ändå ska lägga ned lite stålar så kan man väl köpa en omvandlare 12-220v och använda den vanliga laddaren plus att man kan ladda mobil och använda andra 220 applikationer i liten skala. Jag vet att dom drar ur batteriet rätt fort, men den ska endast användas under drift då man ju ändå har laddning på batteriet. Dessutom e det ju skilda batterier för start och elen i bilen.

Frågan alltså!: Var kan man köpa en prisvärd (inte nödvändigtvis billig) omvandlare som klarar av att driva lite? Har hittat en på 75Watt för 430:- på dustin.se, finns det större?

Thanx!
 

Danne me Z1

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
Triumph Daytona 955
luka skrev:
Tjena!!

Mina föräldrar har nyligen köpt en husbil. Jag och min sambo ska ha denna ett par veckor i sommar, men jag har ett problem! Jag e ju datatokig, så jag vill ju ha med mig min bärbara dator! Har tittat på omvandlare från 12v till lämpligt volttal för att ladda datorn. Men dels e dom så dyra och så tänkte jag så här: Om man ändå ska lägga ned lite stålar så kan man väl köpa en omvandlare 12-220v och använda den vanliga laddaren plus att man kan ladda mobil och använda andra 220 applikationer i liten skala. Jag vet att dom drar ur batteriet rätt fort, men den ska endast användas under drift då man ju ändå har laddning på batteriet. Dessutom e det ju skilda batterier för start och elen i bilen.

Frågan alltså!: Var kan man köpa en prisvärd (inte nödvändigtvis billig) omvandlare som klarar av att driva lite? Har hittat en på 75Watt för 430:- på dustin.se, finns det större?

Thanx!

Ta och kika på www.svebry.se dom har sjyssta grejjor för bra priser
mvh/
SM5TAF
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
luka skrev:
Frågan alltså!: Var kan man köpa en prisvärd (inte nödvändigtvis billig) omvandlare som klarar av att driva lite? Har hittat en på 75Watt för 430:- på dustin.se, finns det större?

varför omvandla uppåt? Datorn laddar på 12-17v vanligtvis beroende på lite vilken modell, jag har kopplat IBM paddor direkt till 12v i bilen utan problem (jämna ut strömmen lite med nån lämplig konding kan behövas om man är orolig) och mobilladdare? köp en cigtändare-laddare så haru 12v där också...

omvandla 12v->220v är inte billigt, UPS:er brukar ha 12v batterier, hitta en sån, begagnad kan du ta, byt ut batterierna (måste inte va torrbatterier om man är varsam med grejjorna), köp nya på tex biltema och vips så har du en "ny"..

underhållsladda UPS:en från bilen eller liknande ställe.... fast har man råd så varför snåla? dieselverk? :D

//Håkan
 

Danne me Z1

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
Triumph Daytona 955
Jag vet inte om jag tycker det här är så dyrt:

12-220V
Modifierad sinus
Kortslutnings säker
Batteri alarm vid låg batteri nivå
battery-low shutdown
150W

Pris: 575 kr Inkl moms

Modifierad sinus
Kortslutnings säker
Batteri alarm vid låg batteri nivå
battery-low shutdown
300W


Pris: 815 kr Inkl moms

Frakt tillkommer
 

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
håkan skrev:
varför omvandla uppåt? Datorn laddar på 12-17v vanligtvis beroende på lite vilken modell, jag har kopplat IBM paddor direkt till 12v i bilen utan problem (jämna ut strömmen lite med nån lämplig konding kan behövas om man är orolig) och mobilladdare? köp en cigtändare-laddare så haru 12v där också...

omvandla 12v->220v är inte billigt, UPS:er brukar ha 12v batterier, hitta en sån, begagnad kan du ta, byt ut batterierna (måste inte va torrbatterier om man är varsam med grejjorna), köp nya på tex biltema och vips så har du en "ny"..

underhållsladda UPS:en från bilen eller liknande ställe.... fast har man råd så varför snåla? dieselverk? :D

//Håkan

Har också tänkt ladda direkt. Men jag har inte datorn här just nu så jag kan se vad den laddar på... Men batterierna är på 10.8 volt, så jag e lite orolig att jag krämar på lite för mycket med 12 volt... Vill inte gärna bränna en dator som kostade 27.000:- ny...
 

Danne me Z1

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
Triumph Daytona 955
luka skrev:
Har också tänkt ladda direkt. Men jag har inte datorn här just nu så jag kan se vad den laddar på... Men batterierna är på 10.8 volt, så jag e lite orolig att jag krämar på lite för mycket med 12 volt... Vill inte gärna bränna en dator som kostade 27.000:- ny...


Men för att vara på den säkra sidan är det nog att rekomendera en omformare :tummenupp
 

Danne me Z1

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
Triumph Daytona 955
luka skrev:
Har också tänkt ladda direkt. Men jag har inte datorn här just nu så jag kan se vad den laddar på... Men batterierna är på 10.8 volt, så jag e lite orolig att jag krämar på lite för mycket med 12 volt... Vill inte gärna bränna en dator som kostade 27.000:- ny...

Batteriet va på dryga 10v men kolla vad trofon till datorn lämnar
Är övertygad om att den lämnar mer.
 

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Danne me Z1 skrev:
Jag vet inte om jag tycker det här är så dyrt:

12-220V
Modifierad sinus
Kortslutnings säker
Batteri alarm vid låg batteri nivå
battery-low shutdown
150W

Pris: 575 kr Inkl moms

Modifierad sinus
Kortslutnings säker
Batteri alarm vid låg batteri nivå
battery-low shutdown
300W


Pris: 815 kr Inkl moms

Frakt tillkommer

Det var riktigt bra pris ja! Funderar på att köpa en gammal militärgenerator! :D En sån där som man drar efter bilen du vet! Skämtosido, bussen vore perfekt som racebuss! Det e en importbuss. Men dom gjorde liiite fel när dom besiktigade den! Den väger ca 3,3 ton, men dom skrev i regbeviset att man får dra 1800 kilo släpa efter med B kort! Perfekt för en släpa med bågar efter! Undrar vad snuten säger om dom stoppar en med ett sånt släp.. Men vad kan dom säga? Tillåtet enligt regbeviset!
 

Danne me Z1

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
Triumph Daytona 955
luka skrev:
Det var riktigt bra pris ja! Funderar på att köpa en gammal militärgenerator! :D En sån där som man drar efter bilen du vet! Skämtosido, bussen vore perfekt som racebuss! Det e en importbuss. Men dom gjorde liiite fel när dom besiktigade den! Den väger ca 3,3 ton, men dom skrev i regbeviset att man får dra 1800 kilo släpa efter med B kort! Perfekt för en släpa med bågar efter! Undrar vad snuten säger om dom stoppar en med ett sånt släp.. Men vad kan dom säga? Tillåtet enligt regbeviset!
Ja jävlar dom papprerna kan du sälja dyrt :D
 

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Danne me Z1 skrev:
Ja jävlar dom papprerna kan du sälja dyrt :D

Nån som e intresserad av att hyra den racehelger!? Kan få låna den mot att jag lånar er racehoj ett par varv! :arsele Det lär ju bli ett par turer till några rac i sommar i alla fall...
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top