1000 kubik som 25kw?

Morgan N

Motard eller Sporthoj?
Gick med
14 May 2011
Ort
Gotland, Hemse
Hoj
Honda Varadero XL125V
Tjo, som rubriken är, fungerar en 1000 kubikare att ha som 25kw?

Tänker på något i stil med

Honda VTR Firestorm

Äldre R1a

ZX-9R

CBR 929 osv osv.

Fast jag antar att försäkringen lär bli rätt så saftig?
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Men varför 1000cc på en gång???
Du kommer inte kunna utnytja den,börja med 600 blir grymt snabb på den.Sen går du upp till 1000cc!!!
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Sök, finns många trådar i ämnet. Att försöka strypa en liter-hoj till 25 kW får generellt resultatet att den går som en påse nötter. Utbudet av strypsatser till ovan nämnda modeller är nog rätt begränsat. Bolagen försäkrar dessutom generellt bara efter originaleffekt, men det finns specifika försäkringar där kravet är att du faktiskt har begränsad A-behörighet (se Bilsport & MCs försäkring "mellanklass") Om du ska köra mellanklasshoj så skulle jag sikta mig på en 600cc där utbudet och större.

Om du spekulerar i att ta bort strypningarna innan du har full A-behörighet så kan du lika gärna skippa att ha den hel/halvförsäkrad, för det är på sin höjd bara trafikförsäkringen som skulle gälla vid incident (antagligen med förhöjd självrisk). Dessutom gör du dig skyldig till olovlig körning, då fordonet du isf framför inte omfattas av din körkortsbehörighet.
 

Morgan N

Motard eller Sporthoj?
Gick med
14 May 2011
Ort
Gotland, Hemse
Hoj
Honda Varadero XL125V
Men varför 1000cc på en gång???
Du kommer inte kunna utnytja den,börja med 600 blir grymt snabb på den.Sen går du upp till 1000cc!!!

Det är inte hastigheten jag är ute efter, mer ute efter att kunna köra normalt utan att behöva varva satan för att något ska hända när man kör.

Sök, finns många trådar i ämnet. Att försöka strypa en liter-hoj till 25 kW får generellt resultatet att den går som en påse nötter. Utbudet av strypsatser till ovan nämnda modeller är nog rätt begränsat. Bolagen försäkrar dessutom generellt bara efter originaleffekt, men det finns specifika försäkringar där kravet är att du faktiskt har begränsad A-behörighet (se Bilsport & MCs försäkring "mellanklass") Om du ska köra mellanklasshoj så skulle jag sikta mig på en 600cc där utbudet och större.

Okej, får väl bli att vänta 2 år då tills man får tung behörighet, och skaffa mindre som mellanklass.
Tack.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Det är inte hastigheten jag är ute efter, mer ute efter att kunna köra normalt utan att behöva varva satan för att något ska hända när man kör.



Okej, får väl bli att vänta 2 år då tills man får tung behörighet, och skaffa mindre som mellanklass.
Tack.

Mitt tips att kolla försäkringarna först....och sen välja hoj lite efter det(en cbr600f från 92-98 behöver du inte varva satan för att det ska hända något.), de nyare 600cc vill där imot ha lite mer varv för att de ska röra på sig riktigt...men du kommer ändå ha samma problem på en 1000cc som 600cc om du bara har mellan kort.

600cc hojarna är roliga de med....jag köpte två banhojar i vintras en 2-takt 250cc fan vad den är rolig fast man måste ligga på 8k-> så himla lätt svängd m.m tror ej jag har kört lika snabbt på storhojen om jag inte har kört 250cc hojen innan....
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Sånt här invänder jag mot väldigt.

Då det är så jävla genomskinligt, den där strypningan sitter ju inte i länge efter besiktniong, fatta hur risigt en sporthoj med kanske 150-180hk går strypt på det här sättet.

Det är inte körbart för en normal människa iaf.

Lika fort från 3an till 6an ungefär.
 

Alter ego

Busgrabb
Gick med
15 Jul 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Monster 1100 -09
Köp en twin då.

nbup6q.gif
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har strypningar liggandes till en zx9r 95-98, pm:a om det är intressant.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Min gixxer är 25kw reggad, har provat att köra den med stypningar och det är helt meningslöst:huvet men det går att regga den...
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Det är inte hastigheten jag är ute efter, mer ute efter att kunna köra normalt utan att behöva varva satan för att något ska hända när man kör.
Tack.

Sikta på en hoj med få cylindrar om du vill varva mindre. Ju mindre du behöver strypa motorn desto bättre går dom juh.

KTM stånka kanske vore något för dig... En 640 Adventure kanske? (Med tanke på varaderon du har nu).
En lite "sportigare" hoj att tänka på kan ju vara en SV650. V2 med mysigt stamp original.

Jag personligen hade köpt en rolig/skön hoj med lite effekt redan från början och kört med den tills dess det är dax att byta körkortsklass... Jag hade köpt en endurocykel :banana

Mvh //Robert
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Bara en fråga: Hur "slö" är en 25 kW hoj?

Acc från 0-100 t ex? Toppfart?

min tog väl 9 sek på sig till 100 och toppa 185 efter 20 minuter... är ju trottelstopp på den så det går att vrida typ 1 cm på rullen.... :gnissla
 

Morgan N

Motard eller Sporthoj?
Gick med
14 May 2011
Ort
Gotland, Hemse
Hoj
Honda Varadero XL125V
Sikta på en hoj med få cylindrar om du vill varva mindre. Ju mindre du behöver strypa motorn desto bättre går dom juh.

KTM stånka kanske vore något för dig... En 640 Adventure kanske? (Med tanke på varaderon du har nu).
En lite "sportigare" hoj att tänka på kan ju vara en SV650. V2 med mysigt stamp original.

Jag personligen hade köpt en rolig/skön hoj med lite effekt redan från början och kört med den tills dess det är dax att byta körkortsklass... Jag hade köpt en endurocykel :banana

Mvh //Robert

Har kollat på motarder och det är ännu ett alternativ, dock så är de modellerna man vill ha runt 45-50k, dvs 625 eller 660 runt 05,06. Budgeten är tyvärr på runt 30k, kan sträcka mig lite uppåt om man har ett stort ha begär på hojen.
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Det är inte hastigheten jag är ute efter, mer ute efter att kunna köra normalt utan att behöva varva satan för att något ska hända när man kör.



Okej, får väl bli att vänta 2 år då tills man får tung behörighet, och skaffa mindre som mellanklass.
Tack.

Börja med 25kw du, det kommer kännas som en jävla rymdraket mot din 125a.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Bara en fråga: Hur "slö" är en 25 kW hoj?

Acc från 0-100 t ex? Toppfart?

Min är rätt liten, men 0-100 går den rätt snabbt om man går mellan 7-12k varv - 6-7 sek kanske? Den accelerar betydligt snabbare än dom flesta bilarna iallafall och en omkörning är definitivt inte omöjlig.

Däremot när du närmar dig 120-130 så börjar allting bli grymt långsamt, att komma upp till 155 (snabbaste jag kört med den) tog rätt lång tid och kändes av någon anledning då också osäkert :)

http://www.youtube.com/watch?v=ZRu3HZZeUKY&feature=player_embedded#at=294

4:50 - Acceleration 110 - 150 isch (långsamt)
0:35 - Acceleration 70 - 115 isch (betydligt snabbare, men fortfarande långsamt ;))
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top