1:a lektionen avklarad

Molo

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Piteå
Hoj
Ingen än
Hej
Igår var det premiär på Körskolan för mig. Eftersom jag är kort så fick jag börja med en 125a, men det gick bara bra. Fick tipset av körläraren att jag skulle ta mer plats på vägen, eftersom jag kör moppe till och från jobbet så la jag mig vid sidan av vägen av gamal vana. Någon som har tips på låg hoj och jag vill inte ha en customhoj utan en touringhoj. Körskolna hade en Bandit 600 och jag når precis ner med tåspetsarna på den så läraren tyckte jag skulle köpa egen hoj eftersom det kunde bli "dyrt" om jag tippde körskolans hoj. Nåväl känns gött att vara igång och i vinter blir det till att plugga teroi och anmäla sig till risk1an i jan. Hoppas på att jag kör hoj till jobbet nästa sommar:)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Hej, grattis och välkommen! :hej

Jag förstår inte hur trafikskolan kan påstå att det skulle bli dyrt om du lägger deras hoj. De borde ha försäkringar som täcker sånt. Och alla trafikskolehojar jag har sett här i stan har ordentliga kraschbågar för att skydda dem. Jag tycker att du skall lägga trafikskolans hoj hellre än din egen, om/när du nu lägger en hoj.

Med det sagt så kan du gott fortsätta att köra på deras Bandit om du inte hittar en hoj som du verkligen känner för som du vill ha. Om du lär dig att hantera Banditen som du bara når ner med tåspetsarna på så kan du köra andra motorcyklar som är lika höga sedan. Då känns det inte lika skrämmande(?) att inte få i hela fotsulan på båda fötterna och du låser dig inte vid låga hojar.

(Och om trafikskolan fortsätter säga att det blir dyrt om du lägger deras hoj tycker jag att du skall göra det, bara för att. Kliv av och strunta i sidostödet. Säg att den kändes trött och att den behövde vila... :tummenupp )
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Välkommen!

Det är verkligen inte ditt bekymmer om du lägger deras hoj. Aldrig hört någon körskolelärare säga så! Riktigt lågt att säga något sånt, måste kännas stressande. De har ÖVNINGSkörningshojar just för att man ska lära sig på deras och då ingår det att de blir tappade då och då.

Lycka till med kortet!
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Välkommen, du har en spännande resa framför dig.

Håller med alla andra, det var det värsta tramset jag skulle ha hört. Om trafikskolan har för avsikt att debitera dig för varje gång du råkar lägga hojen, bör du byta skola omedelbart.
Hela poängen är ju att du utan oro ska kunna tänja på dina gränser under krypkörningsövningar för att utvecklas. Det kan innebära att du välter hojen men det ingår ju liksom i lektionspriset....
 

Molo

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Piteå
Hoj
Ingen än
Tack för allt er stöd måste säga att det värmer i lillhjärtat.
Som ny så har man ju noll koll och man godtar nästan allt man blir matad med. Det är inte så att man måste betala självrisken då ifall man lägger skolans hoj eller?
Det tråkiga är att här där jag bor finns bara en körskola som har MC-korts utbildning.
Känner inte att jag vill börja med att köpa hoj innan jag har lappen, känns inte rätt.
Tror det blir ett "panik" köp bara för att måsta ha hoj till våren, utan att jag egentligen hunnit känna efter vad jag vill. Tack än en gång för ert stöd. Kramiz.:tungan
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Nej nej, det är inte normalt alls. Jag undrar om läraren inte bara drev med dig.
Men för säkerhets skull, se till att du får fullständigt klart för dig vilka avgifter dom kommer debitera dig.
Har aldrig hört talas om någon körskola där eleverna får betala självrisker vid marksyning.

Det låter som att du få andra alternativ på skolor så att byta kanske inte är ett realistiskt alternativ. Men fråga dem om dom verkligen var allvarliga för välta hojen kommer du sannolikt göra under din utbildning. Det hör liksom till mer eller mindre.
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Det mest idiotiska jag hört

om dom avser att debitera dig för tappad hoj, begär pengarna tillbaka och säg att du skall ta det privat.

köp hoj, be någon vara handledare & övningskör privat.
billigare & kanske trevligare än på "Den" körskolan


Alternativt är att du visar denna tråden för dom :D
 

Iilada

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
Sundare
Hoj
yamaha R1
att en tappad hoj mer eller mindre hör till vid körkortsutbilningen visste fan.. MEN man ska ju absolut inte känna någon press för o göra de, som do nu har satt på molo..

Nej nej, det är inte normalt alls. Jag undrar om läraren inte bara drev med dig.
Men för säkerhets skull, se till att du får fullständigt klart för dig vilka avgifter dom kommer debitera dig.
Har aldrig hört talas om någon körskola där eleverna får betala självrisker vid marksyning.

Det låter som att du få andra alternativ på skolor så att byta kanske inte är ett realistiskt alternativ. Men fråga dem om dom verkligen var allvarliga för välta hojen kommer du sannolikt göra under din utbildning. Det hör liksom till mer eller mindre.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
I stort sett alla hojar går att sänka, både i fjädringen och genom lägre sadel. Det finns rätt många färdigsänkta hojar på blocket. Dåligt om körskolan inte har någon sänkt hoj, det är många som är korta i rocken. Om du inte vill köpa en egen lägre hoj kanske en lösning är att träna lite mer krypkörning på 125:an tills du blir lite säkrare och fortsätta på Banditen efter det.
 

Kneedrag

Guest
Tappa hoj ska man ju göra på körskolan. Det liksom ingår i de dyra lektionerna.

Hellre tappa skolans hoj en den egna.

byt skola
 

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
01 suzuki sv650s
Stämmer in i kören, riktigt dåligt av skolan att säga så. Minns när jag drattade i backen på körskolans hoj under högfartsbanan, satte mig upp och sneglade lite åt hojen och läraren sa direkt att skit i den, den är försäkrad det viktigaste är att det är bra med dig! Precis som det ska vara :)
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Stämmer in i kören, riktigt dåligt av skolan att säga så. Minns när jag drattade i backen på körskolans hoj under högfartsbanan, satte mig upp och sneglade lite åt hojen och läraren sa direkt att skit i den, den är försäkrad det viktigaste är att det är bra med dig! Precis som det ska vara :)

Jag lyckades också lägga hojen vid vändningen i högfartsbanan en dag när det regnade. Det var aldrig något snack om hur det gick för hojen, bara jag var OK så var allt bra.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Jo det är ju klart att det är trafikskolans ansvar om man lägger en övningshoj.Men jag tror knappast de är roade av att se någon övningskörare eventuellt visa upp svåra balansproblem som ger en tippad hoj i varje hörna.
 

Molo

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Piteå
Hoj
Ingen än
han sa även att jag skulle köpa egen hoj och få ha den i deras garage- men jag menar vitsen med körskola är väl ändå att allt ska ingå. Tycker ni jag är fräck om jag säger att jag vill förhandla om priset om jag själv ska stå för hojen och utrustningen. Har en hoj jag får låna en Suzuki 400 som är sänkt och sänkt sadel så den når jag ner på- tänkte övningsköra på den privat så mycket som möjligt så jag kan hantera körskolans hoj till våren. Dessutom sa han att de skulle byta hoj nästa säsong till en lägre vet inte vilken däremot. Blir faktiskt bara mer taggad när de säger att det kommer inte gå. Den norrländska envisheten och det sydamerikanska :)temperamentet tar över. Det SKA gå och jag SKA ha mc nästa sommar.:)
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Vad är det för skolor ni gått på egentligen? Med kraschbågar på hojen händer det inte mkt om man "tippar" den.
De är ju där för att lära ut. Där jag tog mina lektioner var det mer än en med vad du kallar balansproblem och det var aldrig något snack om att det va något konstigt att de la hojen både en och fler gånger på övningsbanan.

Jo det är ju klart att det är trafikskolans ansvar om man lägger en övningshoj.Men jag tror knappast de är roade av att se någon övningskörare eventuellt visa upp svåra balansproblem som ger en tippad hoj i varje hörna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
han sa även att jag skulle köpa egen hoj och få ha den i deras garage- men jag menar vitsen med körskola är väl ändå att allt ska ingå. Tycker ni jag är fräck om jag säger att jag vill förhandla om priset om jag själv ska stå för hojen och utrustningen. Har en hoj jag får låna en Suzuki 400 som är sänkt och sänkt sadel så den når jag ner på- tänkte övningsköra på den privat så mycket som möjligt så jag kan hantera körskolans hoj till våren. Dessutom sa han att de skulle byta hoj nästa säsong till en lägre vet inte vilken däremot. Blir faktiskt bara mer taggad när de säger att det kommer inte gå. Den norrländska envisheten och det sydamerikanska :)temperamentet tar över. Det SKA gå och jag SKA ha mc nästa sommar.:)

Ärligt talat, vad i halva helvete?
Sak DU köpa en hoj att ha i deras garage? Då tycker jag du ska kräva en halvering, eller mer, av priset på lektionerna.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det här måste ju vara en jävla skämt-skola! Om du ändå måste köpa och använda din egen hoj, varför ens betala dyra slantar till en trafikskola? Eller får du minst 50% rabatt på priset? Det måste ju vara helt unikt att eleven själv får tillhandahålla fordonet på skolan.

Konkurrensen i Piteå må förvisso vara försvinnande liten men det ger dem fan inte rätt att luras på det där sättet.
Har du ingen som kan vara din handledare istället så kan du ut och öva utan inblandning av de där skojarna?.
 

The_C

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2013
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z750 2008
Låter jävligt skumt det där med egen hoj.

Jag menar. I priserna för lektioner skall det ju i mångt och mycket ingå allt ifrån fordon till skyddsutrustning.. När jag har tagit mina lektioner var det inget dravel om att välta etc. Hojarna på skolan har nog varit i backen både en och sju gånger och ser ut därefter men det finns försäkring för sånt. Inte fullt lika kul att lägga sin egna.

Var på risk 2 för ett tag sen när en råkade välta, var inget med det, dom kollade så personen var ok, hojjen kan lagas.
 

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Henkan
Hoj
Yamaha -R6 09
han sa även att jag skulle köpa egen hoj och få ha den i deras garage- men jag menar vitsen med körskola är väl ändå att allt ska ingå. Tycker ni jag är fräck om jag säger att jag vill förhandla om priset om jag själv ska stå för hojen och utrustningen. Har en hoj jag får låna en Suzuki 400 som är sänkt och sänkt sadel så den når jag ner på- tänkte övningsköra på den privat så mycket som möjligt så jag kan hantera körskolans hoj till våren. Dessutom sa han att de skulle byta hoj nästa säsong till en lägre vet inte vilken däremot. Blir faktiskt bara mer taggad när de säger att det kommer inte gå. Den norrländska envisheten och det sydamerikanska :)temperamentet tar över. Det SKA gå och jag SKA ha mc nästa sommar.:)

Vad är det för fel på dem:va:mad: hur kan de säga till en elev att det kommer inte gå!!!!
Klart det kommer gå!! Hur kort är du om man får fråga jag är 162 och har en Xj6 når precis ner men den går och sänka men nu känner jag att jag inte behöver det på den. När jag kolla på ny hoj är det första jag frågar nästan alltid om den går och sänka vilket de flesta går.
Jag skulle rekomendera dig slänga ut en tråd här om det finns någon i ditt område som vil ställa upp som handledare istället å skita i den skolan
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top