Övningsköra mc med 2 st samtidigt?

Autohuligano

Full fart spar tid
Gick med
14 Jul 2009
Ort
Köping
Hoj
Garaget fullt :D
Har kikat runt lite på körkortsportalen och transportstyrelsen.
Det enda jag hittar är att jag måste vara godkänd handledare, samt att jag kan ha upp till 15 "elever". Står inget om att jag bara kan ha en elev i taget vid övningskörning.

Det står visserligen att jag räknas som förare på fordonet som övningskör, men det utersluter ju inte att jag fortfarande kan ha 2 elever på rull.

Om det står någonstans vad som gäller, vore jag tacksam om man kan länka till platsen.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980980.htm#K4P6S2

6 § Vid övningskörning ska den som har uppsikt över körningen följa med i bilen vid den körandes sida.
Vid övningskörning med moped och motorcykel i gatutrafik eller på landsväg samt med snöskoter och terränghjuling ska den som har uppsikt över körningen följa med som passagerare på fordonet eller själv köra ett sådant fordon som övningskörningen avser. Om övningskörningen avser moped eller motorcykel får den ske med bara en medföljande elev.
 

Autohuligano

Full fart spar tid
Gick med
14 Jul 2009
Ort
Köping
Hoj
Garaget fullt :D
Man tackar!!!
Det stog ingenstans på dom "stora" sidorna, inte heller nån länk till regler.
Då får det bli en i taget = Mer köra för mig :rock
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Det är väl trafikskolorna som har dispans va?
J*R*A Trafikskola i Bromm* försökte blåsa mig på pengar efter att jag köpt lekationer där...
1 elev kör egen hoj den anadra sitter bakpå läraren ...jag hade inte luist att betala för att åka bönpall... så det var mycket strul innan det löste sig..
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Det är väl trafikskolorna som har dispans va?
J*R*A Trafikskola i Bromm* försökte blåsa mig på pengar efter att jag köpt lekationer där...
1 elev kör egen hoj den anadra sitter bakpå läraren ...jag hade inte luist att betala för att åka bönpall... så det var mycket strul innan det löste sig..

Du kan ju fortfarande ha en på bönpallen, då har du 1 elev och en vanlig passagerare.

Men taskigt av körskolan att försöka blåsa dig
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Ja jag tyckte inte det kändes sjysst att kalla det "dubbellektion" och halva tiden inte få köra själv, nu löste det sig till det bättre och jag fick kortet men man ska ju kolla allt minst en gång extra innan man slår till så att säga:)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det är väl trafikskolorna som har dispans va?
J*R*A Trafikskola i Bromm* försökte blåsa mig på pengar efter att jag köpt lekationer där...
1 elev kör egen hoj den anadra sitter bakpå läraren ...jag hade inte luist att betala för att åka bönpall... så det var mycket strul innan det löste sig..

När var detta? Jag har för mig att det är ändrat att körskolorna inte heller får göra så längre.
För övrigt håller jag med. Jag skulle bara betala för tiden jag körde själv, inte för att åka bakpå.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
När var detta? Jag har för mig att det är ändrat att körskolorna inte heller får göra så längre.
För övrigt håller jag med. Jag skulle bara betala för tiden jag körde själv, inte för att åka bakpå.
När jag tog kort 2003 så körde läraren med 2 stycken elever på varsin hoj ibland. Men bara en elev betalade och den eleven fick fokus och instruktioner av läraren. Den andra fick åka med "på släp". De sa att de hade dispens då men jag vet inte om det någonsin varit tillåtit för en lärare på hoj att ha två elever på varsin hoj.

Oavsett så tyckte jag som inte hade egen hoj att övningsköra på att det var superschysst att få extra gratis körtid. Turades om med en tjej från Östersund som körde inensivkurs att köra på släp, hon smög med på min lektion och tvärt om.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Körskolorna får nog fortfarande ha flera elever samtidigt. I Höstas söder om Ludvika mötte jag ganska ofta två elever på hoj med en lärare i bil efter.
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Det är väl trafikskolorna som har dispans va?
J*R*A Trafikskola i Bromm* försökte blåsa mig på pengar efter att jag köpt lekationer där...
1 elev kör egen hoj den anadra sitter bakpå läraren ...jag hade inte luist att betala för att åka bönpall... så det var mycket strul innan det löste sig..

Många trafikskolor som kör bönpalls lektioner och menar på att man lär sig minst lika mycket på bönpallen som på egen cykel.

BULLSHITT! säger jag!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Många trafikskolor som kör bönpalls lektioner och menar på att man lär sig minst lika mycket på bönpallen som på egen cykel.

BULLSHITT! säger jag!

Man lär sig att det är bättre att köra själv, man är skiträdd och man sitter åt helvete för högt så helt fel har dom inte, man lär sig nåt.
 

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Ort
Stallarholmen
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Som gammal FMCK'are så kommer jag ihåg att militären har tillstånd att ha flera samtidiga elever. Borde fortfarande vara så.
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Man lär sig att det är bättre att köra själv, man är skiträdd och man sitter åt helvete för högt så helt fel har dom inte, man lär sig nåt.

Har sluppit sitta bakom läraren och kasta pengar i sjön, men jag fick sitta bakom en annan elev när vi skulle åka till uppköriningen och det var läbbigt vill jag lova! ;D
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
När jag tog kort 2003 så körde läraren med 2 stycken elever på varsin hoj ibland. Men bara en elev betalade och den eleven fick fokus och instruktioner av läraren.
Vi var två betalande elever på en lärare, det funkade helt ok och var värt det för att kapa väntetiderna på lektioner. Fast det var -98 så det var innan nuvarande körkortsförordning började gälla.

Många trafikskolor som kör bönpalls lektioner och menar på att man lär sig minst lika mycket på bönpallen som på egen cykel.

BULLSHITT! säger jag!
Klart man inte gör men en del kan man lära sig om placering och växelval. Skulle kunna vara en bra service att på detta sätt kunna dela två på en dubbellektion men inte om BÅDA ska betala för en dubbel.

Som gammal FMCK'are så kommer jag ihåg att militären har tillstånd att ha flera samtidiga elever. Borde fortfarande vara så.

På min tid behövde man inte ens ha läraren inom synhåll, vi var upp till 10 övningskörande ekipage ute samtidigt med tung lastbil/långtradare i/runt Uppsala med läraren antingen vid radion inne på F16 eller ute på span i personbil.
 

rob313663

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Elcykel
Jag bytte trafikskola från Bruhns i Göteborg just på grund av detta. Betala fullt, åker med, läraren ägnar sig åt den andra eleven på banan, pratar privat i telefon eller tjötar med lärare från annan trafikskola och jag lägger hojen på krypkörningen. En lärare från en annan skola hjälper mig att resa hojen. Ett par gånger på banan utan att jag kände att jag kom framåt så bytte jag skola till en där jag kände jag fick uppmärksamhet.

Ang. övningskörning, jag hade en handledare som var cool med att köra med mig och en annan. Handledaren kan ligga före eller efter eleven och om alla håller käft om man blir stoppade så löser det sig. Vi har inte angivningsplikt i Sverige. Handledaren säger att han är ute och kör med en av eleverna men inte med vem och båda eleverna säger att bara de åker med handledaren. De kan ju inte rulla tärning i rättssystemet direkt. :D

/rob
 

Folxam

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2014
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW F800GS 2009, Yamaha XT660X 2004
Handledaren säger att han är ute och kör med en av eleverna men inte med vem och båda eleverna säger att bara de åker med handledaren. De kan ju inte rulla tärning i rättssystemet direkt. :D

/rob

Men om Polizei ber att få se handledarbeviset då? Då får handledaren slå tärningen :)
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Men om Polizei ber att få se handledarbeviset då? Då får handledaren slå tärningen :)

Om bara 1 av eleverna stannar med handledare och alla 3 har papper så ordnar det sig nog.

Körskolan här brukade låta mig åka med egen mc när deras elev på hoj också skulle från lågfartsbanan till trafikutgångstället. Ganska dumt att de har det så, i Linköping så kör man konbana och sådant på motorstadion och sedan ska alla utom den som får börja uppkörningen i trafik åka till en annan plats för att starta där, de som håller koll på Linköping så börjar man trafik"uppkörningen" i garnisonsområdet.

Så på så sätt har jag sluppit lasta upp hojen för att frakta mig till nästa ställe flera gånger då jag misslyckades uppkörning på 125a ett par gånger.
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Hur tänker du nu? Kan inte se att den länken/texten gav svar på din fråga.

Läs slutet av det citerade stycket.. Står klart och tydligt att man endast får köra med en elev i taget. Så han fick ju svar på sin fråga. Hur tänkte du;)
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
tog ju kortet förra sommaren och övningskörde både privat och via trafikskola
den privata körningen innefattade ofta att min handledare hade både tjejen på bönpallen och en hund på tanken i en särskild korg. :D

kollade innan om det va ok att köra så med körskolan och de sa det va helt ok bara handledaren klarade ha uppsikt och hängde med :tummenupp

att köra två elever på varsin hoj har ni ju redan tagit upp ovan.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top