Överdrivet säkerhetstänk i Sverige?

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Vi har ju hjälmtvång i Sverige, men ingen annan lag på skyddsutrustning. Försäkringsbolagen kräver i de flesta fall, godkänd utrustning..

Men en sak som jag funderat på är varför vi har en LAG som säger tt vi MÅSTE använda hjälm vid färd på MC ? Rekomendation tycker jag är helt ok då alla vet att det är jävla kass att klota utan hjälm. Men varför tvinga i lag? Borde jag inte få ta ansvar för mitt eget liv när jag åker? Jag riskerar ju ingen annans liv eller ohälsa när jag åker utan / med hjälm..
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Och i Finland har alla Goretexställ. Man ser inte ett skinn om dan.

Men så är det väl även bland de i Sverige som kör mest?
Dvs touringfolket, har aldrig sett dessa köra i annat än goretex, skinn är nog ganska opraktiskt i regn och värme.

Fan precis köpt nytt skinnställ och är mer sugen på gooretex :)
 

The Stiffmeister

Master of disaster!
Gick med
11 Dec 2007
Ort
Revinge
Hoj
B-King
Vi har ju hjälmtvång i Sverige, men ingen annan lag på skyddsutrustning. Försäkringsbolagen kräver i de flesta fall, godkänd utrustning..

Men en sak som jag funderat på är varför vi har en LAG som säger tt vi MÅSTE använda hjälm vid färd på MC ? Rekomendation tycker jag är helt ok då alla vet att det är jävla kass att klota utan hjälm. Men varför tvinga i lag? Borde jag inte få ta ansvar för mitt eget liv när jag åker? Jag riskerar ju ingen annans liv eller ohälsa när jag åker utan / med hjälm..

Så man kan utvidga fartkameror:glömdet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Idag ja...
För oss som började köra mc i början på 60-talet var det inte så noga..
Vegamössa och en kort skinnjacka räckte.
Undertecknad har kört med mc på E4 i kavaj och slips + hjälm..:D
Skulle jag göra det idag? Aldrig.
Njo, fast på den tiden stod barnen i baksätet och lutade sig mot framstolarna i Amazonerna, DDT var hälsokost och allt gick att hälla i första bästa sjö... Vi har väl lärt oss fram till idag... :)
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Vi har ju hjälmtvång i Sverige, men ingen annan lag på skyddsutrustning. Försäkringsbolagen kräver i de flesta fall, godkänd utrustning..

Men en sak som jag funderat på är varför vi har en LAG som säger tt vi MÅSTE använda hjälm vid färd på MC ? Rekomendation tycker jag är helt ok då alla vet att det är jävla kass att klota utan hjälm. Men varför tvinga i lag? Borde jag inte få ta ansvar för mitt eget liv när jag åker? Jag riskerar ju ingen annans liv eller ohälsa när jag åker utan / med hjälm..

Det är, kan jag tänka mig, pga att din personliga assistent som du/vi behöver 24/7 kostar skattebetalarna en del i ditt/vårt återstående liv. Det är inte enbart "vårt eget liv", eftersom vi gärna vill komma i åtnjutande av viss service efter vår eventuella skada.

I ett modernt samhälle är vi friare än någonsin, samtidigt som vi måste acceptera en viss inskränkning, bla på grund av ovanstående. Detsamma gäller droger etc.

Ps. Det blir lätt infantilt att tro att, eftersom det är mitt liv så påverkar det ingen annan. Det fanns en tid då det var så men jag tror att ingen av oss längtar tillbaka dit. Ds
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
I ett modernt samhälle är vi friare än någonsin, samtidigt som vi måste acceptera en viss inskränkning, bla på grund av ovanstående. Detsamma gäller droger etc.

Just det stycket håller jag väl inte riktigt med om.

Lagarna blir fler för varje år och kontrollsamhället billigare, globaliseringen med gemensamma lagar, gemensamma beslutsfattare, om 100 år finns nog ingen frihet kvar.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Just det stycket håller jag väl inte riktigt med om.

Lagarna blir fler för varje år och kontrollsamhället billigare, globaliseringen med gemensamma lagar, gemensamma beslutsfattare, om 100 år finns nog ingen frihet kvar.

Man måste strida för det, just som vi stridit för att nå dit vi är idag. folk har kämpat för allt från rösträtt, kvinlig rösträtt, semester, fria lördagar, yttrandefrihet, föreningsfrihet. Lätt att glömma att vi faktiskt kan påverka. Tyvärr har vi väl kanske kommit till den punkten där vi lätt blivit bekväma. Allt ska vara gratis och inom räckhåll inom 5 minuter, annars skiter vi i det och vänder oss om på soffan.
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Det är, kan jag tänka mig, pga att din personliga assistent som du/vi behöver 24/7 kostar skattebetalarna en del i ditt/vårt återstående liv. Det är inte enbart "vårt eget liv", eftersom vi gärna vill komma i åtnjutande av viss service efter vår eventuella skada.

I ett modernt samhälle är vi friare än någonsin, samtidigt som vi måste acceptera en viss inskränkning, bla på grund av ovanstående. Detsamma gäller droger etc.

Ps. Det blir lätt infantilt att tro att, eftersom det är mitt liv så påverkar det ingen annan. Det fanns en tid då det var så men jag tror att ingen av oss längtar tillbaka dit. Ds

Om man förbjöd motorcykelåkning så skulle ju ingen bli skadad? Då gör vi det. Då vi ändå den vägen skall vandra så förbjud bilar, cyklar och gångtrafikanter också. OM man i nödfall måste våga sig gå utanför sin madrasserande cell, så bör man lagstagda om hjälm,ryggskydd och airbag. Kondom skall också vara monterad på sin kastrerade mandom.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Om man förbjöd motorcykelåkning så skulle ju ingen bli skadad? Då gör vi det. Då vi ändå den vägen skall vandra så förbjud bilar, cyklar och gångtrafikanter också. OM man i nödfall måste våga sig gå utanför sin madrasserande cell, så bör man lagstagda om hjälm,ryggskydd och airbag. Kondom skall också vara monterad på sin kastrerade mandom.

mycket handlar om att miska skadorna, inte att helt eliminera dem. Om vi håller oss till trafiksynpunkten; Vi, du och jag, accepeterar ett visst pris för vår mobilitet. Priset för detta är den risk vi tar när vi reser. Staten, dvs allmänheten, är ocks intreserade av mobilitet då det ger intäkter till oss genom handel. Dock vill man betala så lite som möjligt givet oförändrad inkomst. T o m de som inte framför fordon har att tjäna på att detta pris är lägst möjligt. Svaret är givet.
Motorcykeln har funnits lika länge, om inte längre än bilen. Det finns ett arv, en tradition som många värnar, inte minst alla inom SMC, Motormännen etc.
Att vi är beredda att betala priset för att ha icke nyttotrafik så kan vi väl vara ense om att hålla priset för denna aktivitet så lågt som möjligt kan vara en bra idé.

Ps. Vad ska vi göra med alla arbetsplatsolyckor? Sluta arbeta?
De flesta olyckor sker i hemmet. Ska vi vara hemlösa? Nej vi försöker eliminera dem och försöker hålla dem på en så låg nivå möjligt givet att vi har ett så drägligt liv som möjligt med personlig frihet. Ds.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
road rash

roadrash1.jpg

inget coolare än skrapsåren från att ha smakat asfalt :yoparty
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Skulle vara kul att veta vad det kostar att försäkra värstinghojar i olika länder samt hur mycket mc-olyckor det sker per capita , jämfört med oss här.

http://www.etsc.eu/documents/PIN Flash 7 .pdf
(jag postulerar att Sverige liggar bättra till - det är fel i siffrorna som är inrapporterad!) Men, det ger dock en bra bild..

Försäkringar är nästan inte möjliga att sammanlikna - det är så olika förutsättningar och täckningar - jag har gett upp att sammanlikna... sorry..
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
http://www.etsc.eu/documents/PIN Flash 7 .pdf
(jag postulerar att Sverige liggar bättra till - det är fel i siffrorna som är inrapporterad!) Men, det ger dock en bra bild..

Det jag reagerade på var att det var mindre dödsfall i Frankrike än UK?

Edit
Another way to measure the relative safety of
motorcyclists is to compare it with other road
users

Då blev det säkrare för spanjorer än svenskar och det näst farligaste landet är England.

Humm måste läsa imorrn i sin helhet
 
Last edited:

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
I korthet kan man säga att all säkerhet alltid är ivägen tills man väll behöver det.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Vajerräcken är ett riktigt illdåd men eftersom dom tydligen billiga att köpa in ( men dyra i drift ) så lär antal vajerräcken öka på våra vägar :huvet

Men nu är det väl några försäkringsbolag som vägrar betala för reparationer av dessa räcken tror jag!? Det kan bli vår räddning isf. Skall vägverket betala själva vid varje olycka så lär de inte sätta upp några fler....
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top