Öronproppar

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
De gula måste vara ganska rena för att funka bra

Ha fingret kvar en stund på proppen så får den mer värme och tätar bättre och snabbare
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Kör med gjutna (silikon) från hörseltekniska. :tummenupp

Kostar lusentapp och tar 2-3 veckor att få.

De tar bort allt ljud som kommer in via öronen.

Något många glömmer är att en hel del ljud "tar sig in" via skallbenet - det går inte att göra något åt i stort sett.
 

Bologna

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Södermalm
Hoj
Ducati 900 ss / Ducati 1000 Sport Classic
Blåa silikon "skruvpluggar" från Apoteket, thats' the shit!!
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92

Fazerfin

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Finland
Hoj
FZ1-s
Intressant vore veta HUR du sätter in propparna. Gör du på rätt säät eller fel sätt?
Rätt sätt: Snurra proppen mellan tumme och pekfinger så proppen blir formad som en kon. Dra i övre delen av örat rakt upp så öppningen i örat dras ut. Sen för du in proppen och låter den "växa" till sig i örat.

Nu kanske du gör så och då är det bara att bortse från mitt lilla inlägg...

ännu bättre om man fuktar dem lite
 

benton

Med lem
Gick med
2 Jul 2009
Ort
här
Hoj
Suzuki GSR 750
Jag har gjutna proppar på jobbet och jag tycker att dom dämpar sämre än dom vanliga gula.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Det hårdaste provet för ett par öronproppar är att de klarar av polarnas snarkningar när man delar hotellrum på bankörningarna... :)
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Bilsom 303 L is the shit! Dämpar mest av alla jag testat! :tummenupp

sperian-bilsom-303-box-200-paar-gehrschutzstpsel-paarweise.jpg
 
Last edited:

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Använder också dom enkla gula,men jag klipper ner dom en aning,och fuktar dom lite
sen in i örat så långt det bara går, funkar utmärkt, det enda man hör är motorljudet:D
Kör med AGV-hjälm och den för ett j-v liv utan proppar.
 
Last edited:

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Jag använder Alpine mc- öron proppar. De är gudomliga jämfört med vanliga. Tar bort nästan allt vindbrus men man hör ändå andra saker som bilar och folk som skriker.
De är inte superbekväma dock men går att ha på sig under långfärder.
Dessa: http://www.ebay.co.uk/itm/Alpine-Mo...=UK_BOI_ProtectiveGear_RL&hash=item35afec235e

Alpine och Apoteket Musik & Simpropp använder jag. Helt överlägsna engångs skumpropp i både komfort och dämpning. Alpine för "finåkning" och apotekets till vardags då de har ett lite mer facilt pris.
 

Surikaten

Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1100S

Jag har testat både Earfoon och Audiovox. De förra är något hårdare (plast) och de senare mjukare (silikon). Fördelen generellt med sådana här formgjutna med filter är att man kan stanna och civiliserat föra en konversation med andra, till skillnad från hur döv man är för omvärlden om man åker runt med apotekets gula (Va!?). Men jag svär inte på att formgjutna dämpar mest när det bullrar som mest. Sen är det lite pyssel också, man skall tvätta dem emellanåt. Ju knepigare (kurvigare) hörselgång du har desto bättre påstår jag att de sitter. Hamnar de lite snett under färd tappar de sin funktion (Här en bild för att illustrera att det är inte bra om de rört sig och hamnat lite snett i örat: :dummer). Det där var ett par år sedan, när jag nu kollar ser jag att det finns ett ytterligare märke, Elacin Biopact. Jag tycker man ska försöka unna sig det bästa när det gäller hörseln, tinnitus kommer bli en folksjukdom.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag kör både med vanliga gula "arbetarproppar" och alpine (dock inte samtidigt). Med de gula blir det väldigt tyst och med alpine tas det mest störande bort, medan man fortfarande hör skrik från sura gubbar och dylikt (hojen låter rätt högt). Räcker det inte med vanliga gula för dig, så är det nog som sagt hjälmen som sitter för löst. Testa och sätt handflatorna under hjälmen (upp mot undersidan av hjälmen) under färd. Blir det tyst, så har du upptäckt att det är hjälmen det är "fel på", inte öronen.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Använder också dom enkla gula,men jag klipper ner dom en aning,och fuktar dom lite
sen in i örat så långt det bara går, funkar utmärkt, det enda man hör är motorljudet:D
Kör med AGV-hjälm och den för ett j-v liv utan proppar.

+1
Det blåser i håret av ventilationen.
Men ljudet är ofatligt högt :3freak
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Kan själv rekommendera dessa, efter jag skaffat ett par och testat, har inte så mycket att jämföra med fler "proffsigare" hörselskydd men jag gillar både passformen och hur dom dämpar, du kan fortfarande föra ett normalt samtal utan att behöva ta av dig dom. Vilket jag inte upplever lika väl med "vanliga gula", För att få ett bättre testa så bör man ju ställa de mot likvärdiga hörselskydd. Men i like em så...

Noizezz Hörsleskydd

noizezz_orange_242.jpg
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Kan själv rekommendera dessa, efter jag skaffat ett par och testat, har inte så mycket att jämföra med fler "proffsigare" hörselskydd men jag gillar både passformen och hur dom dämpar, du kan fortfarande föra ett normalt samtal utan att behöva ta av dig dom. Vilket jag inte upplever lika väl med "vanliga gula", För att få ett bättre testa så bör man ju ställa de mot likvärdiga hörselskydd. Men i like em så...

Noizezz Hörsleskydd

View attachment 365406

Vad kosta dessa? och vilken dämpning valde du?
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Kör oftast med vanliga gula proppar till min AGV-hjälm. Får man i dom felaktigt kan det bli ett jäkla surrande men korrekt insatta tycker jag att dom ger ett bättre ljud, tar bort udden av skarp diskant och ge ett saftigare basljud - precis som på konserter.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top