Önskeregler för OT

Status
Ej öppen för fler svar.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Nu var det ju iofs inte tänkt som gnäll mot dig, du ville ju ha svar på en fråga! Tyckte bara att tråden redan spårat ur i andra riktningar....

Jag tycker snarare att DU ska styra upp hur DU vill ha forumet! Visst kan man lyssna på medlemmar men tror du verkligen det kommer ge nåt enhetligt svar? Jag e tveksam iaf...
Jag har öppnat övriga trådar dock! :D

Ville få fokus oxå på denna diskussion rörande hur OT bör vara...

Känns som jag fått lite koll ändå.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Jag förväntade mig inte mycket mer... då de flesta bara vill passa på att klaga.

Men låser jag tråden nu så kommer alltid någon och säger att jag gör fel i det.

Så, den får väl vara igång.


Tycker som en tidigare har sagt att samma regler borde gälla som i vanliga OT-forumet och att personliga påhopp bör staffas ordenkligt, men lås inte trådarna utan håll efter de som bryter mot reglerna istället.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Jag har öppnat övriga trådar dock! :D

Ville få fokus oxå på denna diskussion rörande hur OT bör vara...

Känns som jag fått lite koll ändå.

Hoppas jag bidragit nåt pyttelite! Jag vill gärna i fortsättning kunna få svar på varför min hoj baktänder, varför min andra hoj är svårstartad, vad man borde få för begagnatpris osv osv osv. Vilket parti jag ska rösta på kan jag fråga andra än SH medlemmar om om jag skulle behöva!:)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Tycker som en tidigare har sagt att samma regler borde gälla som i vanliga OT-forumet och att personliga påhopp bör staffas ordenkligt, men lås inte trådarna utan håll efter de som bryter mot reglerna istället.
Det går verkligen inte att komma in och rensa en tråd från "jiddret" enbart. Är det 20 inlägg som är ren dispyt och offtopic, blandat med citat och sidspår och allt möjligt. Ja då är tråden troligen rätt körd, och då stängs tråden.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Det går verkligen inte att komma in och rensa en tråd från "jiddret" enbart. Är det 20 inlägg som är ren dispyt och offtopic, blandat med citat och sidspår och allt möjligt. Ja då är tråden troligen rätt körd, och då stängs tråden.


Förstår att det inte är lätt... :krama
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Det behöver inte vara några avancerade regelförslag, typ:

- Håll sig till ämnet i tråden (den i särklass viktigast regeln)
- Inga personangrepp (nåja, inga grövre personangrepp i alla fall)
- Rubriken ska visa vad tråden handlar om
- Citera endast det som ska kommenteras
- Inga inlägg som bara är ryggdunkningar
- Privata chattar tas via pm
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Det behöver inte vara några avancerade regelförslag, typ:

- Håll sig till ämnet i tråden (den i särklass viktigast regeln)
- Inga personangrepp (nåja, inga grövre personangrepp i alla fall)
- Rubriken ska visa vad tråden handlar om
- Citera endast det som ska kommenteras
- Inga inlägg som bara är ryggdunkningar
- Privata chattar tas via pm
I med att dessa regel i stort är vad jag har just nu... så funderar jag på att stänga / ta bort alla trådar och istället sätta en sticky och påminna om reglerna.
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
I med att dessa regel i stort är vad jag har just nu... så funderar jag på att stänga / ta bort alla trådar och istället sätta en sticky och påminna om reglerna.
Kicka/tempbanna användare som inte följer reglerna istället.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Kicka/tempbanna användare som inte följer reglerna istället.

Borde det inte gå att "tråd-banna"?!
Det är ju en enkel och lättviktig bestraffning som ändå talar sitt tydliga språk.

Många "heta" deltagare är ju egentligen väldigt "bra" forummedlemmar även om de/jag/vi ibland kan spåra ur när diskussionerna hettar till.

Varför inte ge moderatorn en knapp bredvid "anmäl inlägg" där moderatorn kan stänga ute en medlem från en särskild tråd.

Jag vill inte se att vare sig zippen, bazooka, markus, kuritas, t-rex, mugge, korvgubbe, valen, stuff eller någon annan av de relativt "hårda" debatörerna stängas ute från SH för att de/jag/vi spinner igång i en het tråd.

Stäng ut användaren från den specifika diskussionen istället om de går för långt.

"Du är avstängd från denna tråd p.g.a. överträdelse av reglerna i följande inlägg"....

Borde inte vara någon svår teknisk lösning...
MedlemsId, tråd-ID samt inlägg som var över gränsen...

"banna från tråd"-Knapp för moderatorn bredvid "anmäl-inlägg" knappen som redan finns.
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Borde det inte gå att "tråd-banna"?!
Det är ju en enkel och lättviktig bestraffning som ändå talar sitt tydliga språk.

"banna från tråd"-Knapp för moderatorn bredvid "anmäl-inlägg" knappen som redan finns.
Det var faktiskt en bra idé! :)

...från korvgubbe :va
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Det var faktiskt en bra idé! :)

...från korvgubbe :va
Det där har jag velat ha länge, och påmindes om det i en annan tråd.

Men problemet är att det inte riktigt finns en sådan funktion just nu.

Jag håller i skrivandets stund på att skriva en egen röstningsfunktion där man kan ge minus och plus på varje inlägg.

Ska troligen lägga till att om man får tillräckligt många minus i olika inlägg i samma tråd, så exkluderas man från tråden. T.ex får man 5 eller 10 inlägg som röstas minus på, så exkluderas man.
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Ska troligen lägga till att om man får tillräckligt många minus i olika inlägg i samma tråd, så exkluderas man från tråden. T.ex får man 5 eller 10 inlägg som röstas minus på, så exkluderas man.

Med tanke på att det går tio kommunister på varje moderat här inne så kanske gränsen är lite låg? :rolleyes:
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
T.ex får man 5 eller 10 inlägg som röstas minus på, så exkluderas man.

Om du lyckas bygga "stäng-ute-från-tråd-funktionen" så tycker jag moderatorerna skall använda den för alla regelbrytare i trådarna även om de har fått en massa positiva omdömen.

En politisk åsikt som håller sig inom reglerna skall ju aldrig tystas bara för att en massa folk röstar minus på deras inlägg.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Med tanke på att det går tio kommunister på varje moderat här inne så kanske gränsen är lite låg? :rolleyes:
Är du rädd för att dina åsikter inte är så bra du tror dom är?

Om du lyckas bygga "stäng-ute-från-tråd-funktionen" så tycker jag moderatorerna skall använda den för alla regelbrytare i trådarna även om de har fått en massa positiva omdömen.
Ja, självklart. Regler ska inte brytas, även fast åsikten i sig kanske vore OK.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ja, självklart. Regler ska inte brytas, även fast åsikten i sig kanske vore OK.


Och på samma sätt skall inte åsikter tystas bara för att många sätter minusbetyg på inlägget om inlägget som sådant håller sig till reglerna.

Så oavsett om något SD-inlägg eller något kommunistinlägg får många minusröster kan inte moderatorerna trådbanna eller ta bort inlägget bara för att en massa folk ger minusröster så länge den medlem som skrivit SD/Kommunist-inlägget håller sig inom reglerna.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Men det är ju DIN åsikt. Du anser att någon persons källa inte är korrekt enligt DIG ja. Men han, den andra, tycker källan är högst trovärdig och korrekt. Att sedan gå munhugga på sådant, gör ju direkt att diskussionen försvinner bort från ämnet och blir antingen personlig eller börjar handla om något helt annat. Sedan de länkningar jag sett till bloggar, är ju inte att bloggen i sig är fakta, utan vad bloggaren har citerat från som är det som är läsvärt eller som man önskar åsikt om. Men det som därefter "diskuteras" om är hellre citatet, än vad citatet säger.
Nu var jag under uppfattningen att det var just MIN och ANDRAS åsikt du var ute efter. Men du missförstår vad jag menar.

Om en person som är involverad i en diskussion inte har vett nog att förstå vilka källor som är lämpliga/relevanta/trovärdiga för ämnet, då bör han inte föra en diskussion som kräver styrkande källor. Att själv tycka att en källa är trovärdig räcker inte, man måste se på den objektivt.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Nu var jag under uppfattningen att det var just MIN och ANDRAS åsikt du var ute efter. Men du missförstår vad jag menar.

Om en person som är involverad i en diskussion inte har vett nog att förstå vilka källor som är lämpliga/relevanta/trovärdiga för ämnet, då bör han inte föra en diskussion som kräver styrkande källor. Att själv tycka att en källa är trovärdig räcker inte, man måste se på den objektivt.

Jag tycker det är upp till den som läser att avgöra ifall han/hon vill tro på källan eller inte. Klart som fan att man inte ska måsta sitta och bläddra genom en massa vetenskapliga tidsskrifter för att skriva på ett internetforum.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Nu var jag under uppfattningen att det var just MIN och ANDRAS åsikt du var ute efter. Men du missförstår vad jag menar.

Om en person som är involverad i en diskussion inte har vett nog att förstå vilka källor som är lämpliga/relevanta/trovärdiga för ämnet, då bör han inte föra en diskussion som kräver styrkande källor. Att själv tycka att en källa är trovärdig räcker inte, man måste se på den objektivt.
Öh, om det inte räcker att man själv tycker att sin "källa" är trovärdig, ja ... ska vi då förbjuda inlägg där det länkas till någon annans hemsida / publikation / artikel som referens?

Du är lite väl mycket åsiktspolis just nu. Varför vill du hindra andras sätt att diskutera? Gå på åsikten, istället för rätten till åsikten eller källan, så löser sig nog ditt problem.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Öh, om det inte räcker att man själv tycker att sin "källa" är trovärdig, ja ... ska vi då förbjuda inlägg där det länkas till någon annans hemsida / publikation / artikel som referens?

Du är lite väl mycket åsiktspolis just nu. Varför vill du hindra andras sätt att diskutera? Gå på åsikten, istället för rätten till åsikten eller källan, så löser sig nog ditt problem.

Inte förbjuda, men en källa som man inte kan verifiera eller rationellt bemöta är ju tämligen meningslös i en diskussion, och kommer bara att resultera i 'ja', 'nej' 'JOHO!!' diskussioner som inte har några förutsättningar att leda till något alls.

Visst, det står alla fritt att använda vilka källor de vill, men missuppfattar man då rätten att uttrycka sina åsikter och tror att det handlar om att oemotsagd uttrycka sina åsikter, ja då befinner vi oss i lunarstormland, och diskussionen blir meningslös.

Kortfattat, utrycker man sig som en idiot, blir man bemött som en idiot.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Samma regler som för dom andra forumen fast med något som tillåter lite mer "oseriösa" debatter skulle jag vilja se :tummenupp Och låsning borde inte användas på direkten bara för att ämnet inte passar moderatorn i smaken. Det är mina önskeregler för detta forum lick-som :)
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top