Ölbryggartråden

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ja, jag kom ju också igång till slut... Riktigt kul pyssel! :fyllisar

Första försöket vart en Belgisk blonde-variant. Provet efter en vecka på flaska hade fått lite kolsyra och skum och smakade riktigt väl. Ska bli kul att prova igen i kommande helg.
I lördags bryggde jag en Pale ale. Står och jäser för fullt just nu och tanken är att den även ska torrhumlas innan flaskning.

Har inte riktigt blivit kompis med alla moment med bryggningen än. Har hamnat ganska mkt över i OG på bägge mina brygder.
Hade f.ö. även tänkt mig att jag skulle klara mig med en investering på ca. 1500:- vilket snarare blev 3000:- för all utrustning. Men allt jag köpt och byggt ihop funkar iaf. Det enda jag känner att jag behöver uppdatera är min mäskning då jag tappar ca. 3 grader/timme med nuvarande lösning. Men kommer köra på med vad jag har i vår och uppdatera senare.

IMG_1079.JPGIMG_1102.JPGIMG_1111.JPG
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ja, jag kom ju också igång till slut... Riktigt kul pyssel! :fyllisar

Första försöket vart en Belgisk blonde-variant. Provet efter en vecka på flaska hade fått lite kolsyra och skum och smakade riktigt väl. Ska bli kul att prova igen i kommande helg.
I lördags bryggde jag en Pale ale. Står och jäser för fullt just nu och tanken är att den även ska torrhumlas innan flaskning.

Har inte riktigt blivit kompis med alla moment med bryggningen än. Har hamnat ganska mkt över i OG på bägge mina brygder.
Hade f.ö. även tänkt mig att jag skulle klara mig med en investering på ca. 1500:- vilket snarare blev 3000:- för all utrustning. Men allt jag köpt och byggt ihop funkar iaf. Det enda jag känner att jag behöver uppdatera är min mäskning då jag tappar ca. 3 grader/timme med nuvarande lösning. Men kommer köra på med vad jag har i vår och uppdatera senare.

View attachment 416000View attachment 416001View attachment 416002

Högt OG är ju bra, då har du bättre utbyde av malten, späd med vatten till rätt om du vill hålla receptet.:tummenupp
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Högt OG är ju bra, då har du bättre utbyde av malten, späd med vatten till rätt om du vill hålla receptet.:tummenupp

Ja, så sätt är det ju ingen fara. Belgaren blev ca. 7,1%, men dessa öl får ju gärna vara lite starka och det har inte visat några negativa inverkningar på smaken heller.
Alen var tanken att hålla lite åt det svagare hållet. Siktade på något åt Electric Nurse pale ale-hållet fast tog mig en del friheter så man ska väl inte kalla det ett klon-försök. OG't hamnade dock hela 8 pinnar för högt mot vad jag tänkt, så med förväntat FG så blit det väl runt 5,5% eller där över. Fortfarande helt ok så ingen fara på taket.

Senast tog jag ett pre-boil OG och såg redan där att jag var ganska "off". Men grytan tillät inte att spä ner till beräknat OG så jag lät bli helt istället (kunde kanske spä max en liter i detta skede).
Tycker mig ha läst lite delade meningar ang. hur bra det är att spä efter kok. Men hade ändå inget förberett vatten för detta så det får provas i framtiden.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Högt utbyte är bra men när dina recept inte stämmer så ändrar du bara beräkningarna. När du bryggt några gånger så vet du ditt normala utbyte. Problem blir det bara om du är kommersiell och ska brygga likadant flera gånger.
Sedan gör det inget om mäsken går ner 3 grader i timmen. Du går in lite högre bara så kompenserar du utan att det blir sämre. För en Ale kan du vara lugn, båda enzymerna jobbar bra.
Jag skulle inte se det som ett problem att späda ut efter kok, viktigare att det kokar hårt och minst 10% kokat av. Men det blir mer än drickbart ändå... :)
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Vad jag hört så är första 15 min av mäskningen viktigast, så jag har inte kompenserat temperaturen.
Tog tiden nu sist och konstaterade att jag tappade ca. 1 grad vart 15-20 min.

Provade min första bryggd igår igen. Nu är kolsyran bra och det blev en riktigt fin skumkrona som sjönk sakta. En aning av alkohol toner tränger igenom, men ölen kunde också varit någon grad kallare vid servering. Väl godkänd.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top