Ölbryggartråden

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Nu har jag avsmakat från fatet.

Det blev inte helt lyckat tror jag. :-/

Det blev lite väl torrt, som jag nästan hade börjat ana när jag tog sista proverna och hade funderat och läst på i några dagar. O.G. blev bang on på ~1.060 som receptet skulle vara i brewer's friend, men F.G. var max 1.010 vilket är 0.003-0.004 under beräknat. Det blev ju starkare än jag räknat med (~6,5%), men det måste betyda att man fick rätt mycket mer fermenterbart socker än tänkt.

Börjar misstänka att mäsktemperaturen var några grader för låg. Jag måste kolla upp vad det egentligen var för temp. Grejen är att jag kör med ett RIMS-verk med inbyggd termostat (Brewster Brewolution) som _borde_ borga för en jämn temperaturhållning, så jag satte termostaten på 65° och körde.

Bryggverket har inte så där värst vidare kvalitet i övrigt, den första termostaten pajade efter en halvtimme bl.a. Nu måste jag nog dubbelkolla att 65° verkligen är 65° i verkligheten...

Sedan till receptet i övrigt... Aaalldeles för mycket citrus! Det kan nog sammanfatta det hela. Det har lite syrlig arom till en början, men aromen efter när det går upp i näsan så drar det nästan åt bergamott-hållet (till den som inte vet: citrus-frukt som används till bl.a. General-snus och ...parfym). När det är så här torrt så märks det verkligen.

Summa summarum så ska man nog ta det lite lugnare med Centennialen, eller ha andra smaker att balansera upp det med om man ska ha i så här mycket, tror jag. Men om det mesta kommer från att man använt den som bitterhumle eller aromhumlen eller från torrhumlingen är väl skrivet i stjärnorna, hehe. Jag använde den ju överallt! :D

Det är inte alls odrickbart, men jag skulle nog inte sticka fram ett glas och bjuda nån på det kanske.

Jag får gå på det igen helt enkelt. Ska brygga i helgen igen. :)
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Sedan till receptet i övrigt... Aaalldeles för mycket citrus! Det kan nog sammanfatta det hela. Det har lite syrlig arom till en början, men aromen efter när det går upp i näsan så drar det nästan åt bergamott-hållet (till den som inte vet: citrus-frukt som används till bl.a. General-snus och ...parfym). När det är så här torrt så märks det verkligen.

Summa summarum så ska man nog ta det lite lugnare med Centennialen, eller ha andra smaker att balansera upp det med om man ska ha i så här mycket, tror jag. Men om det mesta kommer från att man använt den som bitterhumle eller aromhumlen eller från torrhumlingen är väl skrivet i stjärnorna, hehe. Jag använde den ju överallt! :D

Det är inte alls odrickbart, men jag skulle nog inte sticka fram ett glas och bjuda nån på det kanske.

Jag får gå på det igen helt enkelt. Ska brygga i helgen igen. :)

Det stämmer med min egna erfarenhet av Centennial. Jag gillar den som arom/smakhumle men var inte alls nöjd med den som bitterhumle, det blev helt enkelt för mycket. En stram, grapefruktig beska...

Däremot avtog det lite med tiden så om du har tålamod kan det vara betydligt bättre redan om en månad eller två.


Tänkte göra tv avslutande bryggningar i helgen för att konsumera det mesta av humlen som ligger i frysen.

Fast å andra sidan skall jag åka och köpa två begagnade kylskåp på lördag så det kanske blir bryggning av lager framöver även om grundidén var att lagra öl.. :):hihi
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Vissa sörjer när de ser att det i dryga veckan kommar vara kallt å eländigt, själv såg jag en möjlighet. Sommarvärmen är inte kompatibel med öljäsning för mig som inte har så många lämpliga utrymmen så när YR & KLart säger att det skall vara kallt i mer än en vecka till såg min chans att göra slut på lite råvaror innan de blev förstörda.

Pale ale malt och lite caramel samt lite bisquit fick bli basen i något IPA-liknande. Northern Brewer som bitterhumle och sedan gjorde jag slut på resterna av Cascade och Pacifica med en femtonminutersgiv. Under kylningen lade jag i lite centennialkottar som även skall användas för torrhumling om en dryg vecka..

Blir det hälften så bra som de två sista bryggningarna så har jag ytterligare ca femton liter god öl lagom till semestern.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Jag drog en rövare när det skulle bli kallväder i juni och satte en sats i början av månaden. Mätte tempen i badrummet och det höll sig på väldigt jämna 22 grader, så då kör vi tänkte jag.

...det blev ingen höjdare. :gnissla

Försöker analysera de värsta misstagen nu:

1. För stark OG (1.068-1.070) för jästmängden var nog det första misstaget. Har inte prylar för att odla förkultur så jag skickade bara i den flytande jästen. Kanske funkar bättre om man kör med två rör/påsar istället (?).

2. För varmt, förmodligen speciellt i början av jäsningen. Håller på att kolla på blocket efter frysboxar el.dyl. som man kan labba med. Även om det stod på jästen att man kan köra mellan 20-23 grader så läser jag mig till att man ska börja lågt. Det verkar finnas en poäng med det...

Summa summarum så har ölet en distinkt eftersmak av finkelsprit... :zpy Det är definitivt drag i det (över 7%) men eftersmaken gör en inte sugen på påfyllning direkt.

Tror jag häller ut skiten och går back to basics nästa gång.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag drog en rövare när det skulle bli kallväder i juni och satte en sats i början av månaden. Mätte tempen i badrummet och det höll sig på väldigt jämna 22 grader, så då kör vi tänkte jag.

...det blev ingen höjdare. :gnissla

Försöker analysera de värsta misstagen nu:

1. För stark OG (1.068-1.070) för jästmängden var nog det första misstaget. Har inte prylar för att odla förkultur så jag skickade bara i den flytande jästen. Kanske funkar bättre om man kör med två rör/påsar istället (?).

2. För varmt, förmodligen speciellt i början av jäsningen. Håller på att kolla på blocket efter frysboxar el.dyl. som man kan labba med. Även om det stod på jästen att man kan köra mellan 20-23 grader så läser jag mig till att man ska börja lågt. Det verkar finnas en poäng med det...

Summa summarum så har ölet en distinkt eftersmak av finkelsprit... :zpy Det är definitivt drag i det (över 7%) men eftersmaken gör en inte sugen på påfyllning direkt.

Tror jag häller ut skiten och går back to basics nästa gång.

Var inte ledsen! Erfarenhet är summan av begångna misstag och nu vet du varför den optimala jästemperaturen ligger vid 20 grader.

Dessutom erfarenheten att stark öl inte är godare än svagare så nästa gång gör du en förk, förkultur, i god tid. Är jästen inte dålig från denna brygd så kan du återanvända den. Upp till 10 gånger är vanligtvis inga problem, mer brukar gå också innan risk att den muterar.

Får du bättre utbyte än förväntat så humlar du därefter och kan sedan spä till rätt OG.

Brygg mer! :yoparty
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Var inte ledsen! Erfarenhet är summan av begångna misstag och nu vet du varför den optimala jästemperaturen ligger vid 20 grader.

Dessutom erfarenheten att stark öl inte är godare än svagare så nästa gång gör du en förk, förkultur, i god tid. Är jästen inte dålig från denna brygd så kan du återanvända den. Upp till 10 gånger är vanligtvis inga problem, mer brukar gå också innan risk att den muterar.

Får du bättre utbyte än förväntat så humlar du därefter och kan sedan spä till rätt OG.

Brygg mer! :yoparty

Will do! :tummenupp

Problemet är bara logistiken i en lägenhet. Men helt klart verkar det ju vara ett måste med en kontrollerad jäsning, därmed behovet av en frysbox el.dyl + termostat... (Kan ju vara bra om man vill göra en lager/pils också)

Fast jag vettefan, jag älskar dubbel IPA:s, belgiska dubbel/triples, Imperial Stouts och liknande. Smakerna blir liksom mer koncentrerade i dem tycker jag. Men man kanske ska fixa smakerna man vill ha först (och bryggkonsten), innan man går överbords med dem... :rolleyes:

Live and learn... :)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag drog en rövare när det skulle bli kallväder i.

Hur har din centennial-bryggning artat sig nu när det gått ett par veckor?

Jag buteljerade min junibryggning och den blev lite väl alkoholstark den med. Lyckligtvis var det redan från början tänkt att bli en IPA så med hyffsat kraftig beska och torrhumlad klarar verkade det som om den komme kunna klara den alkoholstyrka på ca 6.7%.
Hade en beräknad FG på 1017 men jäste ner till 1011.
Efter att bara ha testat grönölet har jag fått för mig att Bisquit var ett bra val då den verkar ge en god söt brödighet trotts att det jäst ut en hel del och fick ganska liten kropp..
140618_sommaripa.gif
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Will do! :tummenupp

Problemet är bara logistiken i en lägenhet. Men helt klart verkar det ju vara ett måste med en kontrollerad jäsning, därmed behovet av en frysbox el.dyl + termostat... (Kan ju vara bra om man vill göra en lager/pils också)

Fast jag vettefan, jag älskar dubbel IPA:s, belgiska dubbel/triples, Imperial Stouts och liknande. Smakerna blir liksom mer koncentrerade i dem tycker jag. Men man kanske ska fixa smakerna man vill ha först (och bryggkonsten), innan man går överbords med dem... :rolleyes:

Live and learn... :)

Första problemet, för högt utbyte, kan du lösa med mindre mängd malt eller spä efter kok. Justera mängden humle därefter. Bli inte ledsen när det inte blir så bra som du tänkt dig, se det som en väg till en bättre bryggd!:)

Temperaturen kan vara värre men försök hitta en kamrat med källare!

Brygg mer! :tummenupp
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Hur har din centennial-bryggning artat sig nu när det gått ett par veckor?

Den blev "försvinnande god". :rolleyes:

Men seriöst, när den värsta färskcitrusen hade lagt sig, så var den rätt smarrig faktiskt (fast fortfarande torr). Väldigt lättdrucken och uppfriskande, lite kölsch-aktig om man får vara pretentiös. Den gick åt rätt fort när den hade "lagt sig" så att säga. Gjorde tre 0,5:eek:r på flask-jäsning också och de blev fanimej ännu bättre (drack de sist). Var enormt nöjd för en förstabryggning! :)

Jag buteljerade min junibryggning och den blev lite väl alkoholstark den med. Lyckligtvis var det redan från början tänkt att bli en IPA så med hyffsat kraftig beska och torrhumlad klarar verkade det som om den komme kunna klara den alkoholstyrka på ca 6.7%.
Hade en beräknad FG på 1017 men jäste ner till 1011.
Efter att bara ha testat grönölet har jag fått för mig att Bisquit var ett bra val då den verkar ge en god söt brödighet trotts att det jäst ut en hel del och fick ganska liten kropp..
View attachment 408603

De gångerna jag kört hittills så har jag fått perfekt OG enligt uträkningarna (70% effektivitet) men för lågt FG. Har ingen aning vad som är fel, om det nu ÄR fel...

Dessutom tycker jag att jag får för dåligt utbyte av humlen, jag siktade på ungefär 70 IBU på senaste brygden men jag tycker den är väldigt tam i beskan, och då körde jag ändå på överkurs och tillsatte kalciumkarbonat för att motverka det mjuka vattnet här i Mariefred.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
De gångerna jag kört hittills så har jag fått perfekt OG enligt uträkningarna (70% effektivitet) men för lågt FG. Har ingen aning vad som är fel, om det nu ÄR fel...

Det är ju aldrig "fel" att utjäsningen blir högre än beräknat. Jästen jobbar så länge det finns mat...
Det är däremot vi nybörjare som inte lärt oss räkna med utjäsningen.

När man anger jäst i de där receptkalkylatorerna så brukar den räkna på jästens genosnittliga utjäsningsgrad men om man gör mer lättdrucken ale & ipa så blir utjäsningsgraden ofta högre eftersom man dels mäskar på lägre temperatur och dessutom har mindre andel specialmalt.

En väldigt grov och ovetenskaplig gissning är att en ale mäskad vid 67 grader med 10% mörka specialmalter lär nå genomsnittsutjäsningnivån(72%) för US-05 som jag använde senast.
Varje grad sänkt mäsktemp skulle ge ca 2% högre utjäsning och varje % mindre specialmalt ytterligare någon %...
Så när jag då mäskade på 64 grader och bara hade 7% hårdrodstad karamell så skulle det förklara den 10% högre utjäsningen som jag fick jämfört med vad receptet hade räknat med från början.
Mäsktemp: 67 - 64 = 3. 3 * 2% = 6%
Specialmalt: 10 - 7 = 3%
Totalt: ~9%-enheter högre utjäsning än snittberäkningen

Nu är det extremt förenklat och bara min nybörjaranalys men jag skall se hur nära jag kommer nästa gång jag brygger med samma jäst om jag gör ungefär den kalkylen..

På samma sätt ger ju högre mäsktemp och mer specialmalt lägre utjäsning.
Jag använde samma jäst på en kraftig stout och där kom jag bara upp i 67% utjäsning med samma jäst (us-05) efter att ha mäskat vid 69grader och haft betydligt mer specialmalt (mörk crystal, chokladmalt, rostat korn och special-B)

Edit:
Här finns ett riktigt bra blogginlägg om vilka faktorer som gör att utjäsnigen påverkas.
http://fearwolf.blogspot.se/2013/09/bryggning-faktorer-som-paverkar.html
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Vilket program använder du? jag har bara kört Beer Smith 2.

Jag kör Brewersfriend. Orkar inte köpa något eller installera något så jag har gillat smidigheten i att det är webbaserat.
http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/calculator/

Beer Smith är säkert mer kraftfullt den dagen man vill bli mer exakt och man har lärt sig detaljerna i hur den egna utrustningen fungerar. Möjligt att jag övergår till BS när ölbryggarsäsongen drar igång igen i vinter. :)
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Går det att låta ölen stå på jäskärl i 4 veckor innan man tappar upp den i flaskor?
Funderar på att dra ihop ett gäng som träffas en gång i månaden och brygga lite.

//Magnus
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Det beror nog lite på vilken öl, jästtyp och temperatur du har och vilken religion du tillhör. Om du inte jäser för varmt så bör det fungera. Risken är att jästen dör och ger dig oönskade smaker. Jag brukar föra över till nytt kärl för sekundärjäsning efter ca 2 veckor lite beroende på hur det jäst men det är många som inte gör detta också och som får goda öl.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Jo, det man är rädd för är autolys, att den döda jästen i botten på jäskärlet omvandlas till otrevligheter. Därför håller en del på med sekundärjäsning, men om jag sticker ut hakan så är det i praktiken inget problem med 3-4 veckor primärjäsning. Det finns de som framhåller sekundärjäsning som totalt onödigt risktagande (oxidering, infektion) och en del som tar det som nödvändigt, det är nog som sagt lite religion över det hela.

Själv har jag kört ungefär 3 veckor i jäshink, sen tapp på fat. Ingen sekundärjäsning.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jästen i ölflaskorna brukar ju inte ställa till så jättemånga otrevligheter över bra mycket längre tid.

Jag skulle köra på.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jo, det man är rädd för är autolys, att den döda jästen i botten på jäskärlet omvandlas till otrevligheter. Därför håller en del på med sekundärjäsning, men om jag sticker ut hakan så är det i praktiken inget problem med 3-4 veckor primärjäsning.

Det beror nog lite på vilken öl, jästtyp och temperatur du har och vilken religion du tillhör. Om du inte jäser för varmt så bör det fungera.

Går det att låta ölen stå på jäskärl i 4 veckor innan man tappar upp den i flaskor?
Funderar på att dra ihop ett gäng som träffas en gång i månaden och brygga lite.

//Magnus

Jag har aldrig tappat över till sekundär. Känns som risken för oxidering är större än den för autolys iaf m man vet mig sig att man aldrig kommer passera 3-4 veckor. Jag brukar förvisso oftast buteljera efter 2-3 veckor men hade nog hellre lämnat den på kakan även den fjärde veckan än att slabba med sekundär.
De flesta(på allehanda forum) verkar vara av uppfattingen att jästen är så bra nuförtiden och att risken för autolys är överdriven så sekundär känns mer som ett alternativ för de som vill få klarare öl och kanske passa på att återvinna och tvätta jästen mellan bryggningarna.

Kör ni månadsvisa bryggningar skulle en fördel med sekundär vara just att ni kan använda samma jäst vilket även är en besparing.
Tappa om till sekundär efter 2-3 veckor så kan du dels kallkrascha ölen längre och få en klarare öl när den tappas samtidigt som du har tid på dig att tvätta och pigga upp jästen till den kommande bryggningen och således spar du in pengarna som ny jäst hade kostat...

Kör ni
 

CsabaM

Medlem
Gick med
11 Sep 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Suzuki GSR600 -06 (såld) szuzuki gsr750 -14 (till salu) Suzuki GSXR 1000 K5
lever den här tråden fortf?

för er som är intresserade kan jag rekomendera att glida förbi mitt jobb på en söndag tidigt. vi brygger bärs där.
arbetargatan 33 i sthlm.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
lever den här tråden fortf?

för er som är intresserade kan jag rekomendera att glida förbi mitt jobb på en söndag tidigt. vi brygger bärs där.
arbetargatan 33 i sthlm.

Säljer ni ert egna öl till maten? Lite nyfiken på hur ni löser det för även egen öl måste väl passera Systembolaget på något sätt? Tänkte mest med tanke på tidigare års debatt kring gårdsfösäljning o.s.v.
 

CsabaM

Medlem
Gick med
11 Sep 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Suzuki GSR600 -06 (såld) szuzuki gsr750 -14 (till salu) Suzuki GSXR 1000 K5
jobbar i restaurang (bryggar pub) så vi har både upplags tillstånd och försäljnings tillstånd.
restaurang i kombo med alkohol måste alltid ha mat ändå.

ville inte länka förut pga av reklam mm men om ni är nyfikna
http://cafeproviant.se/
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top