Ökade risker med utbildning.

MC Doktorn

Guest
Hur kommer det sig att nedanstående argument från Transportstyrelsen gäller.
Antar att det gäller SMC utbildningar.
Det står här http://www.transportstyrelsen.se/Global/Vag/Fordon/Publ_2010_039.pdf

Idag bedrivs en rad vidareutbildningar för motorcyklister.
Utvärderingar av vidareutbildningars
trafiksäkerhetseffekt visar på en del positiva effekter
men ofta på negativa trafiksäkerhetseffekter, det vill
säga att förarna efter utbildningen faktiskt har en
högre olycksrisk än före utbildningen.

Antar vi att det stämmer så handlar det inte om att få ett omdöme i säkerhet utan att finna gränsen tills det blir osäkert.

3285653205.jpg
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
I korthet: Det gäller inte! Det man stöder sig på är inaktuell och motbevisad studie från 70-talet. Resten är ett grundlöst tyckande kring ett resonemang att man kör på väg som man kör på bana.

Här är en SMC:s tråd med input från kansliet om bakgrund och hållning i frågan i stort och smått.
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=5617

Den utsagan är frukten av "MC-vänligt" (not!) inställda "forskare" (läs: rapportsammanställare) på trafikverket. Man refererar till studier som stöder tesen man har. (Här används en urgammal studie från 70-talet som referens!). Även fast modernare studier som visar på motsatsen finns ignorerar man det. Samma organisation som ligger bakom den gamla 70-talsrapporten har i modernare forskning förkastat denna gamla. Med det ignoreras även fast det påpekats för trafikverkets rapportsammanställare att dessa studier finns (som om de skulle vara ovetande). Svårt att blunda för beställda resultat och rentav för att det nyttjas i någon form av politisk agenda. Trafikverket har STOR förbättringspotential både operativt på vägunderhållsmetodik och som detta är ett exempel på: i strategin - trafikpolitisk kunskapsinhämtning och tillämpning.

Detta gör det, bara det i sig, till en central angelägenhet att man som MC-åkare ska vara medlem i SMC. Motvikt i debatten och input och påverkan i utskott, samverkansgrupper och trafikpolitiken i stort. Ny "slangbils"-metod hos Svevia och ändrade metodbeskrivningar är den senaste fjädern i hatten.
 
Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Här är en SMC:s tråd med input från kansliet om bakgrund och hållning i frågan.
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=5617

Givetvis är det frukten av "MC-vänligt" inställda "forskare" (läs: rapportsammanställare) på trafikverket. Man refererar till studier (här en urgammal från 70-talet!) som stöder tesen i rapporten (sic!, litterär sammanställning) och aldrig till studier som vederlägger. Även om modernare forskning visar på annat (här har samma institut som ligger bakom den gamla rapporten i modernare forskning förkastat denna gamla). Även fast det påpekats för trafikverkets rapportsammanställare att dessa studier finns (som om de skulle vara ovetande). Svårt att blunda för beställda resultat och rentav för att nyttjas i någon form av politisk agenda. Trafikverket har STOR förbättringspotential både operativt på vägunderhållsmetodik och i strategin - trafikpolitisk kunskapsinhämtning och tillämpning.

Detta gör bara det i sig till en central angelägenhet att man som MC-åkare ska vara medlem i SMC. Motvikt i debatten och input och påverkan i utskott, samverkansgrupper och trafikpolitiken i stort. Ny "slangbils"-metod hos Svevia och ändrade metodbeskrivningar är den senaste fjädern i hatten.

Det är svårt att förstå vad du menar.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det ligger säkert något i det. Broms- och kurvkurser kan nog bara vara att ha i bagaget. Är aldrig dumt att veta hur man kan (ska) bromsa och svänga.

Däremot bandagar kan jag tro har viss negativ inverkan. Man blir en säkrare motorcyklist och lär sig hantera motorcykeln på ett bättre och säkrare sätt, men på samma gång så flyttar du även gränsen för vad du klarar längre uppåt. Med andra ord, du klarar av att hålla högre hastighet i normala situationer än tidigare fast med ungefär samma säkerhetsmarginaler.

Tror det är just detta dom betraktar som en förhöjd säkerhetsrisk. Hur man än argumenterar så är det lättare att det sker misstag i högre farter än lägre farter och konsekvenserna blir också betydligt allvarligare.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
All inverkan som får en person att anse sig själv som en bättre förare, kommer förändra personens körsättet i trafiken. Kunskap är sällan negativt, men när kunskapen minskar marginalerna är den inte lika positiv som man kan önska sig. Med mindre marginaler ökar risken för konsekvenser, och när det gäller trafikanter på motorcyklar så är konsekvenser det sista vi vill ha...

Samtidigt är kunskap ett redskap för att undvika konsekvenser, även vid mindre marginaler. Men tyvärr kommer människans kunskap aldrig att övervinna naturlagarna, oavsett hur duktiga vi än tror oss vara... Så en tänkvärd fråga vi bör ställa oss: På vilket sätt bör vi lära ut, och vad bör vi lära ut?
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Lite OT. men hur i helvete lyckas man med att få upp hojen i trädet sådär? påminner lite om när man skummar igenom www.wreckedexotics.com (hur lyckas folk egentligen??? :D :D :D)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
DEt har redan gått för långt, att köra hoj i trafik innebär att man är utsatt helt enkelt.

Folk måste få sin chans att lära sig själva vad som är vettigt, ingen utbildning slår det man möter som hojåkare an jag säga.

Visst en del är helt galna och tar ihjöl sig, de kommer vi altid få dras med vad än som ändras, en trots allt lär sig de flesta hur det funkar och at bilister skiter i en fullständigt äen o de ser än för de har ju rätten på sn sifa anser de.

Vi har dock smidigheten att använda mot dem.

Så inget mer trams som inter leder nånstans, det räcker, det kommer lltid att vara farligare at köraM C än bil, so what det har man ju accepterat redan och det tycker jag inte staten ska bestämma över.

DE låter ju 18 åringarn sätgat sig i sian föräldarars sportiga bilar och åka omkrig uta problem, så isf är det inte dags för förändrinagar där med?

Jo jag lyssade mycket på snutet inna de blev digitala, och det vanlig var just 300-500hk bilar som kördes v 18-20 åringar men givtvis inte som ägare.

Låt oss bestämma!
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
DEt har redan gått för långt, att köra hoj i trafik innebär att man är utsatt helt enkelt.

Folk måste få sin chans att lära sig själva vad som är vettigt, ingen utbildning slår det man möter som hojåkare an jag säga.

Visst en del är helt galna och tar ihjöl sig, de kommer vi altid få dras med vad än som ändras, en trots allt lär sig de flesta hur det funkar och at bilister skiter i en fullständigt äen o de ser än för de har ju rätten på sn sifa anser de.

Vi har dock smidigheten att använda mot dem.

Så inget mer trams som inter leder nånstans, det räcker, det kommer lltid att vara farligare at köraM C än bil, so what det har man ju accepterat redan och det tycker jag inte staten ska bestämma över.

DE låter ju 18 åringarn sätgat sig i sian föräldarars sportiga bilar och åka omkrig uta problem, så isf är det inte dags för förändrinagar där med?

Jo jag lyssade mycket på snutet inna de blev digitala, och det vanlig var just 300-500hk bilar som kördes v 18-20 åringar men givtvis inte som ägare.

Låt oss bestämma!
Vad menar du? Att det är dåligt att köra bana? Att utbilda sig? Att förskansa sig mer kunskap?

Allt är väl fortfarande upp till dig att bestämma? Eller hur menar du? Svara gärna på svenska.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jaha ruttenhögen igen som dimper ner när inget bråk finns.

Körning på banna kan jag baar tolk att man vil att folk ska kuna köra fort och dels i e del av landet bara då banor saknas enormt i stora delar av landet för att de låter illa vetu.

Utbilfa sig med kunskap låtr som att man läser en massa mer på daror eller i en bok.
Där anser jag tat man liksom B-körtostpersonerna får fortsätta sin utbildning på egen hand i trafiken.

Är allt upp till mi9g at bestämma, ä tydlgen inte då jag då rakt tycker det räcker som det är.

Jag förstår inte a du vil ha för extra utbildning för A kort?

Varför ska alla jönsförklaras egentligen fst de minas mycket väl idag redan innan de här extra proven de gör vet vad de tar sig till.

Vi på hoj är oskydade i nästan alla situationer och så är det bara, det hanslar mer om sunt förnuft och när man kan dra på och när man ska lägag ner.

Nu skrikr du säkert för att du tydligen vill ha en ännu svårare MC utbildning.

Men förskansa dig du, det ger nog väldigt mycket.

Jag återupprepar att vi som tar MC kort oftast av allt vet at vi är sårbara och måste se oss för, ingt kan lär oss det som plötsligt händet uytan det får vi lära os själva.

Just för att B-kortspersoner ger fullständigt fan i dom, de borde snarare ha en utbildnng där man lär sig tat man inte tränger MC då de har rätt att liga mitt i filen, att man inte kör om med en hoj i mötande fältet för att de säkert kanske kan styar undan och att det ju är så bekvämt.

Så du rutten eler vad ud heter, du förlorar, du låter ju inte sällan som nån som behöver hjälp ad jag kan se, typ Qarna 125 och XR650, k jag vill gärna a din XR650 men i övrigt vem fan trro du att du är?
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
bandagar och SMC-kurser har gjort mig till en säkrare förare i trafik då jag typ inte åker på gata längre :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det ligger säkert något i det. Broms- och kurvkurser kan nog bara vara att ha i bagaget. Är aldrig dumt att veta hur man kan (ska) bromsa och svänga.

Däremot bandagar kan jag tro har viss negativ inverkan. Man blir en säkrare motorcyklist och lär sig hantera motorcykeln på ett bättre och säkrare sätt, men på samma gång så flyttar du även gränsen för vad du klarar längre uppåt. Med andra ord, du klarar av att hålla högre hastighet i normala situationer än tidigare fast med ungefär samma säkerhetsmarginaler.

Tror det är just detta dom betraktar som en förhöjd säkerhetsrisk. Hur man än argumenterar så är det lättare att det sker misstag i högre farter än lägre farter och konsekvenserna blir också betydligt allvarligare.
Om du med BKK menar alla SMCs kurser och med bankörningar menar tex Actionpics, Banåkning.nu osv så håller jag bara med dig delvis. Det är ju på SMCs kurser man verkligen lär sig att hantera hojen, på dom andra kör man ju mest för skojs skull, mao borde ju SMCs kurser vara farligast!

Men i övrigt håller jag med! :tummenupp Problemet är ju inte bristen på kunskap att hantera hojen i normala situationer, det är bristen att tänka ett steg längre som ställer till olyckor.

Däremot har jag för mig att jag nånstans har läst att olycksrisken var högre när man åkte hem från banan, alltså samma dag. Då hade man farten i kroppen och hade lite stängt av tanken på korsningar, grus mm, kombinerat med viss trötthet efter en dag på sadeln, i kanske varmt väder osv. Sen om det stämmer, det har jag inte en susning om, men jag kan mycket väl tänka mig att det kan vara så.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Om du med BKK menar alla SMCs kurser och med bankörningar menar tex Actionpics, Banåkning.nu osv så håller jag bara med dig delvis. Det är ju på SMCs kurser man verkligen lär sig att hantera hojen, på dom andra kör man ju mest för skojs skull, mao borde ju SMCs kurser vara farligast!

Men i övrigt håller jag med! :tummenupp Problemet är ju inte bristen på kunskap att hantera hojen i normala situationer, det är bristen att tänka ett steg längre som ställer till olyckor.

Däremot har jag för mig att jag nånstans har läst att olycksrisken var högre när man åkte hem från banan, alltså samma dag. Då hade man farten i kroppen och hade lite stängt av tanken på korsningar, grus mm, kombinerat med viss trötthet efter en dag på sadeln, i kanske varmt väder osv. Sen om det stämmer, det har jag inte en susning om, men jag kan mycket väl tänka mig att det kan vara så.

Med bankörningar menar jag regelrätta bandagar (Actionpics, Banåkning.nu, etc.) där man mer "buskör" än tänker på sin utveckling och fortbildning som motorcyklist. Visst, man får möjlighet till en oerhörd upprepning av samma moment på en bandag (just köra fort och ta kurvor) så visst lär du dig något. Men där saknar man den teoretiska biten.

Nu är det ett helt annat upplägg på en vanlig bandag och en SMC utbildning så dom tjänar ju olika syften, men just avsaknaden av teorin tror jag kan ha en negativ inverkan. Utan kritiskt tänkande i samband med praktiska utbildningar så kan användandet av dessa färdigheter bli väldigt impulsivt. Spelar ingen roll om det är skytteutbildningen under Polisskolan eller en kampsportsträning i den lokala sporthallen. Man kan skuta, slåss eller köra jävligt fort men man vet inte riktigt när man ska använda det eller hur man ska använda det.

Så resonerar i alla fall jag. :)

Nu har vi ju alla olika mål med oss själva och vår körning. En del gör som Jippo här ovan och väljer i princip bort gatkörningen. Finns ju ingen som helst risk att han orsakar en olycka då, annat än på bana.

Andra går på bandagar och SMC utbildningar för att bli säkrare att köra på väg, och det blir dom.

Sen kommer alla som vistas i trafik att utsättas för högre risker än dom som inte gör det, så är det bara. Sen tror jag att man får finna sig i att vi alla är olika. Jag har inga ambitioner om att vara snabbast efter den eller den vägsträckan - det var inte därför jag började köra hoj.

Andra som tar A-kort kommer ha en helt annan målsättning och helt andra ambitioner.
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top