Ökad tomgång?

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Fick tipset att öka tomgångsvarvtalet på hojen för att slippa mellangas samt att varvtalet inte sjunker lika fort. Fördel vid inbromsningar dvs.
Detta provade jag på min förra hoj (R1-03) vilket iaf jag tyckte var en bra lösning.

Är detta vanligt bland raceförare?
Finns det nackdelar jag inte upptäckt?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
På gixxern har jag tomgång på ca 4000 varv för att få mjukare gaspåslag, dvs slippa rycket på den. På rettan, som har fuggar, har jag tomgång på ca 2000 varv, men får se om jag höjer det till nästa år.
 

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Hmmmm
Då är jag inte fel ute ändå.......hoppas jag.
Jag upplevde att körningen, amatör som man är, blev mjukare. Mest pga att jag är på tok för okänslig i gashanden.

Fler med höjd tomång?
Som tävlar?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hade GÄRNA haft det på R6an men det går inte utan att byta till kit-kabelhärva. Hade det på gamla hojen och tyckte det hjälpte mot just det du beskriver.
Höj. Prova. Jämför.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hade GÄRNA haft det på R6an men det går inte utan att byta till kit-kabelhärva. Hade det på gamla hojen och tyckte det hjälpte mot just det du beskriver.
Höj. Prova. Jämför.
Har du fly-by-wire på den där, eller är det fortfarande riktiga vajrar till insprutsbryggan? Isf borde du väl kunna skruva dit en egen stopp som höjer tomgången lite?
 

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Har du fly-by-wire på den där, eller är det fortfarande riktiga vajrar till insprutsbryggan? Isf borde du väl kunna skruva dit en egen stopp som höjer tomgången lite?

Har en annan tråd i mekforumet där jag frågar om hur jag höjer tomgången på bästa sätt då jag inte har någon tomgångsskruv (borttagen) ?
Jag har ju vanliga vajrar. Menar du att jag kan skruva dit ett litet stopp så att "gasen ligger på lite" ?

Det jobbiga är ju att för varje gång manska testa så ska luftburk + tank återmonteras.....
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Har du fly-by-wire på den där, eller är det fortfarande riktiga vajrar till insprutsbryggan? Isf borde du väl kunna skruva dit en egen stopp som höjer tomgången lite?

Någon sort wire är det väl... en bit iaf. Det är en R6-06.

"skruva dit en egen stopp" tycker du... Jag vet inte om jag gillar det. Nackdelarna överväger fördelen; allt hemmapill resulterar OFELBART i en större risk för oförutsedda händelser typ gashäng, bromsbortfall (vid användande av aftermarket bromspump, bromsbortfall( vid hemmamekande av stålomspunna bromsslangar) eller allmänt lossnande av "fiffiga" konstruktioner.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Fler som race:ar med förhöjd tomgång?

Ja de flesta jag vet har det. Iallafall på de cyklar som saknar slirkoppling.

Jag har ställt min på 3000 rpm, tycker den är något lugnare i inbromsning nu och det lilla rycket man kan känna av vid gaspåslag efter avslag, t.ex i apex har nästan försvunnit.
 

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Ja de flesta jag vet har det. Iallafall på de cyklar som saknar slirkoppling.

Jag har ställt min på 3000 rpm, tycker den är något lugnare i inbromsning nu och det lilla rycket man kan känna av vid gaspåslag efter avslag, t.ex i apex har nästan försvunnit.

Toppen!
Precis den infon jag är ute efter!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Någon sort wire är det väl... en bit iaf. Det är en R6-06.

"skruva dit en egen stopp" tycker du... Jag vet inte om jag gillar det. Nackdelarna överväger fördelen; allt hemmapill resulterar OFELBART i en större risk för oförutsedda händelser typ gashäng, bromsbortfall (vid användande av aftermarket bromspump, bromsbortfall( vid hemmamekande av stålomspunna bromsslangar) eller allmänt lossnande av "fiffiga" konstruktioner.
Äsch då, nu är du negativ :7peta Det borde ju inte vara så svårt att bygga nå sånt vettigt, som både håller å sitter kvar :) Framför allt är jag ganska övertygad om att man kan undvika bromsbortfall ;)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top