Öhlins styrdämparfäste till R6 2009

alika

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2005
Ort
malmö
Hoj
honda cbr1000rr
öhlins.jpg

Tjena
Köpte en begagnad öhlinsdämpare, likadan som på bilden förutom att det står öhlins på.
Försökte hitta fäste till min R6 på nätet utan framgång...Någon därute som har nått tips????

Tack på förhand
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Öhlins själva tillverkar inga fästen för att använda denna typ av rotationsstyrdämpare på gathojar. Styrdämparen är konstruerad för MX och enduro och vissa av dess egenskaper gör att den är direkt olämplig att använda på gathojar och roadracehojar. Det finns ändå firmor som tillverkar fästen för detta, bl.a Scotts (som är en licensierad exakt kopia av Öhlins men med egen logga), men min rekommendation är att sälja den vidare och istället skaffa en styrdämpare som är avsedd för just din hoj.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Öhlins själva tillverkar inga fästen för att använda denna typ av rotationsstyrdämpare på gathojar. Styrdämparen är konstruerad för MX och enduro och vissa av dess egenskaper gör att den är direkt olämplig att använda på gathojar och roadracehojar. Det finns ändå firmor som tillverkar fästen för detta, bl.a Scotts (som är en licensierad exakt kopia av Öhlins men med egen logga), men min rekommendation är att sälja den vidare och istället skaffa en styrdämpare som är avsedd för just din hoj.
Du råkar inte ha koll på vilka egenskaper den har som är olämpliga på gathojar? Har också funderat på att skaffa just en sån där styrdämpare till min hoj, nog för att det är mera för stoppies än att jaga varvtider eller bomba kurviga vägar men blir ju nyfiken om vad som är dåligt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det var väl en recall på just fästet till "RR-dämparen"?

Det fästet byts ut på grund av ett befarat materialproblem, men det berör inte denna typ av styrdämpare.

Du råkar inte ha koll på vilka egenskaper den har som är olämpliga på gathojar? Har också funderat på att skaffa just en sån där styrdämpare till min hoj, nog för att det är mera för stoppies än att jaga varvtider eller bomba kurviga vägar men blir ju nyfiken om vad som är dåligt.

Dämpkarakteristiken är gjord för de accelerationer och hastigheter som uppstår (runt styraxeln) då en crosshoj / endurohoj åker snett över spår eller rötter på marken. Dessa belastningar är inte jämförbara med vad en gathoj eller roadracinghoj utsätts för, därav två helt olika karakteristiker hos dämpningen.

Denna typ av styrdämpare fungerar inte heller över ett lika stort temperaturområde som de styrdämpare som är avsedda för gathojar och roadracinghojar. Detta betyder potentiella funktionsproblem hos en gathoj som står still lång tid vid ett trafikljus en varm sommardag, eller en roadracehoj som står still på griden i väntan på grön lampa. Dock, Scotts skiter som sagt i detta och säljer dem ändå till gathojar. Vilket jag inte rekommenderar.
 

alika

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2005
Ort
malmö
Hoj
honda cbr1000rr
Tack för era svar. Tror att jag ger den en chans om jag hittar nått fäste för ett rimligt pris.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top