Årets licenspaket från Halvarssons - Erfarenheter?

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Strax norr om Rimini
Hoj
Bimota DB2
Dags att köpa nytt skinnställ och jag har tittat på Halvarsson Jerez som verkar vettigt.

Eftersom det erbjöds till licensåkare i början på året tänkte jag höra om det är någon som har klotat i stället och kan uttala sig om hur det fungerade?

/RedTop
 

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
Hola amigo,

Jag har personligen ingen erfarenhet av just Halvarssons Jerez... Däremot vet jag att en del upplever det som att det har en konstig passform "under armarna", dvs det kan vara svårt att lyfta armarna.

Nu kanske man kan tycka att man inte "lyfter armarna" så mycket när man kör hoj. Men, om du sitter på en liten racehoj och ska trycka ner skallen bakom kåpan samtidigt som du ska greppa styret så blir det i praktiken att "lyfta armarna".

Jag vet att en av killarna i Veidec 600 fick sy om sitt Halvarssonställ pga detta... Men jag vet inte om det är ett generellt problem med just Jerez, eller om det berodde på den specifike hojpilotens fysionomi, har inte pratat med honom personligen.

Summasummarum så kan man inte alltid köpa grisen i säcken, även om det är ett (i mina ögon) så pass bra ställ som Halvarssons raceställ. Utan det enda som gäller är att prova det själv.

Som du redan vet har jag själv kraschtestat mitt "gamla" H4R-ställ från Halvarssons, och jag är supernöjd med stället.


/T

.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har kraschtestat halvarssons mugello vilket är det ställ de hade i licenserbjudandet för något år sedan och det håller utmärkt. Där är någon söm som sitter lite dumt till på bröstet vilket gör att man kasar upp den väl enklet dock så spelar det ingen roll säkerhetsmässigt.
Skinnet i häcken är tjockt och bra att kasa på. Är där något jag skulle önska mig så är det mer stretch kring vaderna och mindre höftskydd.

Köp gärna också ryggskyddet då det är skitskönt samt utseddes till bästa ryggskydd i bikes tämligen vetenskapliga test.

Handskarna är bra för det priset, inga problem med att skinner korvar sig i innerhanden och hygglig rörelsefrihet. Skulle jag önska nått så skulle det vara att lillfinger+ringfinger var hopsydda standard och mer förstärningar i botten av innerhanden då man sliter ner det tämligen snabbt då man kasar liggandes på handen.

Samanfattningsvis: Bra grejer till bra priser slå till
 

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
Provade både Jerez och fjolårsmodellen (namn?) nu i våras och valde det gamla stället då det passade mig bättre. Det blev något knas med passformen för mina ben, dock inget konstigt med rörlighet för armarna. Dessutom är Jerez sämre ventilerat än tidigare Halvarssonsställ och det är inte helt oviktigt.

Licenserbjudandet är klart prisvärt + att det är en mycket bra service från Jofama/Halvarsson så jag är en nöjd kund trots att jag inte valde årets modell.
 
Last edited:

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
RedTop skrev:
Dags att köpa nytt skinnställ och jag har tittat på Halvarsson Jerez som verkar vettigt.

Eftersom det erbjöds till licensåkare i början på året tänkte jag höra om det är någon som har klotat i stället och kan uttala sig om hur det fungerade?

/RedTop


Jag köpte på deras erbjudande för två år sen. Jag tycker stället sitter kanonbra och det håller även bra att vurpa i. En fördel är ju att du kan få det hyfsat måttsytt oxå.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Kan någon förklara vad erbjudandet går ut på? Vad ingår och vad kostar det?

Jag har just gått kursen men kommer inte att lösa licens förrän nästa år och kan inte gå ovetandes tills dess. :tomten
 

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
Vi använder deras grejer i SMC RoadRacingFabriken. I år har vi haft den yngsta truppen hittils, och fick sy om och trixa lite. På Jofama har dom varit superbra när vi skickat tillbaka grejer som varit lite för stora. Så skulle du behöva göra några justeringar så går det att få gjort. Några av mina killar har vart omkull tvåsiffrigt i sina ställ, blir ju lätt så när man är ny och lär sig. Kanske inte går riktigt sådär överfort på en standard 125, men dom tål bra med stryk. Köp!
 

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Strax norr om Rimini
Hoj
Bimota DB2
Tack för alla svar! Det låter som om det kanske inte är så tokiga prylar!
Någon mer som har erfarenheter så fyll gärna på i tråden.

/RedTop
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top