Året-runt försäkring

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Malaga
Hoj
-07 Honda CBR
Är det många med mig som betalar (dyr) försäkring för helår men bara använder hojen 7-8 månader? Varför har f-bolagen försäkring som man ej kan kliva ur eftersom man ändå inte kör på vintern?:va
 

WS6

Galen
Gick med
5 Apr 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha FZS 1000
Min är försäkrad året om, dock kostar den inte mer än ca 350spänn/mån under vintern (nov-mars)..
Du får flytta så att du kan köra 8-9månader/år istället ;)
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Tja, jag fick ett erbjudande om avställningsbar försäkring från Trygg Hansa och 7 månader påställt skulle kosta mig 3622:-
Motsvarande helårsförsäkring hos Svedea kostar 3724:-

Lägg sen på påställningsavgiften på 50:- så skiljer det bara 50:- mellan försäkringarna. För de 50 spännen slipper jag tjafsa och kan rulla ut hojen så snart väglaget tillåter.

Hojen är f.ö. en Street Triple.
 

ThinhO

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Umeå
Hoj
KTM 620 Supermotard
Jag hade landsvägarn hos ett separat FB (Folksam) pga att dom var de enda som försäkrade 25kW och inte ursprungseffekten 81kW och att där kunde jag välja en avställningsförsäkring, betalade ca 7000/år dvs typ 670kr/mån i 4-5 sommarmånader = 2680kr/år + 63kr/månaden avställd (garage+brand+skadegörelse+stöld). Trygghansa, LF skulle ha närmare 30k.

Nu åker jag motard å då blev de LF på ursprungeffekten helårsförs. 2411kr/år 311:- 4 sommarmånader och billigare på vintern.

Mvh J
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Det är väl en direkt effekt av att folk ställde på försäkringen på morgonen och ställde av den igen när dom kört klart för dagen. Adminstrativ mardröm som dom satte stopp för.
Men visst finns det bolag som erbjuder avställningsbar försäkring fortfarande?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag förstår inte frågan.
Bolagen behöver få in en viss slant per hoj av en viss typ på årsbasis och ägaren kör grovt sett april-september.
Vill du betala t.ex 6000:- och krångla med av- och påställning så varsågod, själv betalar jag hellre 6000:- utan att göra ett skit med bonusen att kunna ta en sväng en fin marsdag.
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Vad är problemet?

Helårsförsäkring är oftast billigare så om du ändå kör mer än säg halva året så blir den billigare totalt, om du bara kör några få månader och sedan ställer av så finns andra avställbara försäkringar som dock oftast är betydligt dyrare per månad. Bara att välja vilket du föredrar och skulle du hitta en avställbar till samma pris som en helårsförsäkring så är det bara att välja den avställbara.

Sen finns det folk som tecknar helårsförsäkring och varje höst säljer hojen avställd till frugan varpå dom får tillbaka det som är "kvar" på försäkringen, och sedan på våren köper tillbaka och ställer på men då får hojen en massa ägare i historiken vilket sänker värdet, även om man kan berätta för köparen varför den har många ägare. Dock inte riktigt så det är tänkt att fungera och vissa försäkringsbolag drar i sådana lägen av betydligt mer från en sommarmånad än en vinterdito.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag räknade på det och kom fram till att brytpunkten då helårsförsäkring blev billigare än avställbar är 6mån... jag kör mars-nov så det var en no-brainer.

Att böka med på och avställning är inte värt det för mig... speciellt inte när man sett deltagare som gått omkull och då kommer på i ren skräck att de missat att ställa på hojen för dagen. :huvet:brinnerup
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Jag har en avställningsbar försäkring från TryggHansa nu, den kostade ungefär lika mycket som Folksams försäkring.

Skitsamma, det jag vill dela med mig av är att Transportstyrelsen har en app till smartphones där du enkelt går in och ställer av eller på hojen, detta med tre (ja, det är sant, tre (3)) knapptryck.

Allt sker dirr och det funkar kanon. Dock så finns det ingen mening med att slå på och av hojen varje dag, det kostar ju 50 spänn per tillfälle tror jag.
 

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Ort
Varberg
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
Jag har helårsförsäkring på min hojj, det skiljde inte många kronor mellan det och avställningsbart... varför inte ha helårs försäkring då lixom? givet val för min del, säker annorlunda för andra men ändå. bara ut å köra som folk redan sagt här en fin dag tidigt på våren =)
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Tittar du på fakturan (om du betalar varje månad) så betalar du inte så mycket under vintermånaderna.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Avställningsbar kostar mig 515 kr/mån på högsäsong och 67 kr/mån garagefösäkrad. Har inte hojen där jag bor och ställer på nån månad i taget när jag kör mest. Småturer (under 30 mil) kör jag knappt utan när den körs så är det längre rundor. Årsförs ca 5000 kr. Den har inte kostat mig över 3000 kr/år de senaste åren, halvförsäkrad ska tilläggas.

Köpte en hoj till. Samma bolag skulle ha 48000 kr/år för avställningsbar. Årsförs rena fyndet, bar 10000 kr.
Märkesförsäkring utan krav på garage 3800 kr/år. Helförsäkring i detta fall. Lätt val.
 

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Malaga
Hoj
-07 Honda CBR
Min tanke är att dra igång en verksamhet så att svenska hojåkare kan köra mellan oktober och mars i Spanien.
Jag bor där sedan ett år tillbaka och har garage till ett 30 tal hojar.:tummenupp
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Och ni som har betalningen uppdelad per kvartal eller liknande kan helt enkelt strunta i att betala när säsongen är slut så sägs försäkringen upp med automatik typ 10-14 dagar efter påminnelsen.. Glöm dock inte att ställa av hojen därefter..
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top