Åkte på en nitlott i form av trafikverkets lagning...

Smagatusk

Guest
Det känns som en vinst för hela kollektivet. Man ska fan aldrig ge sig.

Rolig läsning. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är fanimig skamligt att Trafikverket håller fuskande entreprenörer om ryggen. Sedan har de mage att gnälla på hastighet när de inte kan sköta sin egen bit i sammanhanget.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Skönt och en bra seger. Nu har vi övriga nåt att luta oss på om nåt liknande händer. Jag tror att man ska anmäla även om det inte sker en olycka, det enda som hjälper är nog tjat (tyvärr)
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Riktigt härligt att det gått vägen för dig! :)
Verkar som att trafikverket satt i system att neka ansvarstagande och slåss för det till sista blodsdroppen för att undvika ersättning. De antar väl att det inte är alla som har pengar / orken att ta upp striden för något så "lite" som en självrisk mm. :dummer
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Grattis, du fick rätt till sist :fakta:banana:tummenupp Som andra har sagt, surt att det ska behöva dra ut på tiden, eller ens inträffa, men tur att man har SMC i sådan lägen.

Hoppas att hojen blev lagat så du har kunnat åka igen?
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Riktigt skönt att höra ett så bra slut på en händelse som kunde slutat i tragik - att du klarade dig såpass väl och att du även fick rätt mot Trafikverket! När SMC och vi motorcyklister nu driver på, anmäler och till slut får rätt leder det förhoppningsvis till att Trafikverket skärper sig och inser hur allvarligt det är när deras slarv leder till fara för människoliv.

Det är ju det som är drömscenariot, men jag har svårt att tro det tyvärr. Ser framför mig att Trafikverket räknar av det här som en av sina förluster och sen fortsätter med sina fasoner. Jag är visserligen partisk, men många gånger har det känts som om de har har dragit ut på tiden för att se hur länge jag orkar hålla i. Flera gånger har de struntat i att svara i telefon, struntat i att svara på mail m.m.

Underbart.

Ni skickar alltså först in en del material, bla filmen och får då avslag från trafikverket.
Ni kompletterar då med ytterligare material med hänvisningar till lagtexter osv och får då ett erkännande från trafikverket. De hänvisar sedan erkännandet till filmen - som ni skickade in redan första gången.

Visar filmen tydligt att de har brustit i sitt ansvar så borde du rimligtvis fått rätt redan från början.

Bra kämpat iaf!

Ja, det fick mig att ta mig för pannan. Till deras försvar hade trafikverket bytt ansvarig jurist för mitt ärende efter avslaget. Men ändå - filmen gick liksom inte att säga emot. Oavsett hur mycket Svevia hävdade att de hade sopat vägen.

Bra jobbat!

Personligen kan jag tycka att påföljden för trafikverket borde vara mer kännbar än att ersätta dig för dina skador.
Uppenbarligen så har man farliga brister i sin kontroll på underentreprenörer, Svevia i detta ärende.

Det tycker jag med, men har svårt att se det hända. Har inte heller någon lust att fortsätta kriga när jag ändå med facit i hand vunnit en fajt där oddsen var mot mig. Skattar mig dessutom mycket lyckosam eftersom olyckan ändå hade en sån extrem lyckosam utgång. Inga men idag :)

Bra att det gått bra med allt :)

Skrämmande att det krävts så mycket för att få rätt när felet ändå är så uppenbart.

Ja, det är egentligen det som stör mig mest idag. Förstår inte hur Svevia kan han fått så extremt mycket tid på sig att försöka förklara varför de inte har rapporter, varför de uppenbarligen ljuger om sopning av vägar m.m. Hade jag anlitat någon för att göra ett jobb så hade jag blivit väldigt upprörd om den anställde uppenbarligen inte gjorde sin del av avtalet.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Om tillräckligt många förare som går omkull på grund av väglaget driver ärendet vidare och får Trafikverket att stå för fiolerna så kanske (kanske) vi kan hålla nere försäkringskostnaderna för kollektivet. Deltagarna i Darwin Award-uttagningen kommer vi aldrig åt, men de kör väl oförsäkrat i stor utsträckning...

Grattis till vinsten och till att du klarade dig såpass bra själv! Jag är glad över att jag är medlem i SMC. :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Egentligen borde väl varje fall av nergrusad, oskyltad vägbit polisanmälas som framkallande av fara eller liknande. :mad:
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Fantastiskt trevlig läsning. Bra jobbat!
Mycket bra sammanfattning av hur man ska gå tillväga om man råkar ut för samma sak. :tummenupp
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Helt otroligt men bra jobbat grattis.

P.S. Vann du på Trissen?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kanon att du orkade hänga i och dra lasset ända till slutet, all heder åt dig och Maria! :tummenupp


Åsså en riktig jävla pungspark till råttan på Svevia som ljög om att de sopat vägen! :mad:
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Svevia här hemma skulle köra på mig.. Svevia kan påriktigt dra så långt åt helvete de kan. Värre än penga svindlare i Gbg kommun ...
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Bra jobbat och skönt att du fick rätt! Själv var det nära ögat när jag svängde i en korsning i stan igår där någon tappat lite grus/sand, men det gick bra!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är ju det som är drömscenariot, men jag har svårt att tro det tyvärr. Ser framför mig att Trafikverket räknar av det här som en av sina förluster och sen fortsätter med sina fasoner. Jag är visserligen partisk, men många gånger har det känts som om de har har dragit ut på tiden för att se hur länge jag orkar hålla i. Flera gånger har de struntat i att svara i telefon, struntat i att svara på mail m.m.



Ja, det fick mig att ta mig för pannan. Till deras försvar hade trafikverket bytt ansvarig jurist för mitt ärende efter avslaget. Men ändå - filmen gick liksom inte att säga emot. Oavsett hur mycket Svevia hävdade att de hade sopat vägen.



Det tycker jag med, men har svårt att se det hända. Har inte heller någon lust att fortsätta kriga när jag ändå med facit i hand vunnit en fajt där oddsen var mot mig. Skattar mig dessutom mycket lyckosam eftersom olyckan ändå hade en sån extrem lyckosam utgång. Inga men idag :)



Ja, det är egentligen det som stör mig mest idag. Förstår inte hur Svevia kan han fått så extremt mycket tid på sig att försöka förklara varför de inte har rapporter, varför de uppenbarligen ljuger om sopning av vägar m.m. Hade jag anlitat någon för att göra ett jobb så hade jag blivit väldigt upprörd om den anställde uppenbarligen inte gjorde sin del av avtalet.

Snyggt jobbat. :tummenupp Vad blev din timlön för extra arbetet? För det är naturligtvis det som är Trafikverkets strategi, kategoriskt neka till allt initialt så ger 90% upp. Sen förhala, myndighetsutövning och tiga ihjäl det så ger 90% av dom resterande upp med. Det faktum att du hade juridisk hjälp är naturligtvis ingen nackdel. Kvar står en av hundra som orkar dra sin absoluta rätt till din spets och då betalar dom för en rättegång vill dom inte ha.

Att dom håller entreprenören om ryggen är inte konstigt. Dom lämnar anbud och kör på fastpris. Att dom inte gör det dom är kontrakterade att göra är en oskriven och tyst överrenskommelse med uppdragsgivaren. Skulle Transportstyrelsen ta trafikantens parti och tom självs driva detta mot entepenören så skulle det bli dyrare nästa gång det förhandlas. Jävla skurkar.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ja, det är egentligen det som stör mig mest idag. Förstår inte hur Svevia kan han fått så extremt mycket tid på sig att försöka förklara varför de inte har rapporter, varför de uppenbarligen ljuger om sopning av vägar m.m. Hade jag anlitat någon för att göra ett jobb så hade jag blivit väldigt upprörd om den anställde uppenbarligen inte gjorde sin del av avtalet.
Det går väl inte att få svar på så lätt, men det skulle vara intressant att veta var den felande länken är kring den missade sopningen.

Sitter det en adminnisse hos Svevia och tror att det har blivit sopat för att personen har lagt ut en arbetsorder på det och sedan har någon anställd av valfri orsak (typ underbemanning, glömska, lathet) skitit i det. Eller har adminnisse kört en fuling och inte lagt någon arbetsorder i förhoppning om att spara en slant.
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Helt otroligt men bra jobbat grattis.

P.S. Vann du på Trissen?

Hahaha, nä - överleva en motorcykelolycka fixar jag men att vinna på triss kräver helt enkelt för mycket tur ;-)

Snyggt jobbat. :tummenupp Vad blev din timlön för extra arbetet? För det är naturligtvis det som är Trafikverkets strategi, kategoriskt neka till allt initialt så ger 90% upp. Sen förhala, myndighetsutövning och tiga ihjäl det så ger 90% av dom resterande upp med. Det faktum att du hade juridisk hjälp är naturligtvis ingen nackdel. Kvar står en av hundra som orkar dra sin absoluta rätt till din spets och då betalar dom för en rättegång vill dom inte ha.

Timlön vill jag inte ens räkna på.. Eller sammanlagd tid i ren frustration över att man inte ens får kontakt med samma myndighet man betalar skatt för att upprätthålla. Tjurskallighet är en sån där egenskap som för det mesta kan uppfattas som ganska dryg, men när man väl har nytta av den så är den ovärderlig. I det här fallet var det just tjurskallighet och envishet som vann kampen.

Att dom håller entreprenören om ryggen är inte konstigt. Dom lämnar anbud och kör på fastpris. Att dom inte gör det dom är kontrakterade att göra är en oskriven och tyst överrenskommelse med uppdragsgivaren. Skulle Transportstyrelsen ta trafikantens parti och tom självs driva detta mot entepenören så skulle det bli dyrare nästa gång det förhandlas. Jävla skurkar.

Det ligger nog mycket sanning i det du skriver, trist bara att det ska behöva vara så. Jag menar, vi alla betalar skatt för att kunna ha en välfungerande och legitim myndighetsutövning. Inte för att bli utsatta för så grisigt beteende som jag faktiskt blivit.

Men inte är jag kränkt för det - tvärt om. Det har bara gjort segerns sötma ännu bättre! Beslutet åker inramat upp på väggen :)

Det går väl inte att få svar på så lätt, men det skulle vara intressant att veta var den felande länken är kring den missade sopningen.

Sitter det en adminnisse hos Svevia och tror att det har blivit sopat för att personen har lagt ut en arbetsorder på det och sedan har någon anställd av valfri orsak (typ underbemanning, glömska, lathet) skitit i det. Eller har adminnisse kört en fuling och inte lagt någon arbetsorder i förhoppning om att spara en slant.

Ja, det är definitivt av intresse för att kunna felsöka och undvika liknande händelser framöver. Jag tror dock att det hela kommer fortgå som om mitt ärende aldrig var inne hos dem.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top