BeemerS1000RR
Medlem
Hei PW! har forsøkt å sende deg PM ang. frakt av innsugskam, men ser ikke ut som jeg får sendt deg PM!
Hei PW! har forsøkt å sende deg PM ang. frakt av innsugskam, men ser ikke ut som jeg får sendt deg PM!
Jeg har en "trim"avgaskamaksel med justerbart drev som jeg kan selge for en billig penge...
Dette er en Kent Cams SUZ 24 avgaskam.
Løft 8,15 Originalt 7,5
Duration:234 Originalt 220
Det står et Yoshimura justerbart kamdrev på.
Jeg ser at på eBay går billigste justerbare kamdrev for ca 1000kr +++ for 2 stk.
1500Svkr er vel en grei pris for kamaksel med kamdrev inkludert frakt til sverige ?
Jeg har også en innsugskamaksel ( uten kamdrev ) som kan brukes på avgas. Dette har vært en populær mod å gjøre men mange mener man mister mere i mellomregisteret enn man får på topp. Har aldri testet det selv og er skeptisk til levetiden da kamlobene er lengre frahverandre på innsug enn på avgas. I USA rapporteres det ikke om noen problemer men de kjører jo mindre enn meg
700 + porto for 1 innsugskam ( uten kamdrev ).
Kanske dags att sparka lite liv i tråden igen!
Det hände en grej som kastade planerna lite överbord, eller, kanske mera rätt, utvecklade planerna en del
View attachment 427497
Jag fick tag i ett 1397-kit, ape-kamdrev, kamaxlar och lite tuffare dragstänger. Nu visade sig cylinderraden ha en mindre skada som det känns dumt att förbise, så det blir nog ny nicasil och mest troligt nya kolvar. Ska försöka mäta upp kolvarna som följde med och se om dom går att använda igen, känns surt att köpa nya rakt av bara.
Försöker lista ut vad jag ska välja för kolvar om jag måste köpa nya, det finns en del issues man kan råka ut för om man tar i för hårt med kompression, till exempel att skrotet inte startar med bara ett batteri. Detta vill jag ju såklart undvika. Tanken är fortfarande att det ska gå att använda hojen som brukshoj.
Dom kolvar jag har (je), har jag räknat lite på. Med 1mm squish (på säkra sidan) blir det ett kompförhållande på 12.9:1, vilket borde ge bra med effekt men är lite tungstartat. Wiseco har kolvar med angivet kompförhållande 12:1 men det är helt omöjligt att hitta några siffror så man kan räkna själv.
APE säljer ett 1397kit med CPkolvar 12:5 för "hot rod street applications" så att gå så värst mycket högre är nog ingen ide. Det verkar skilja en del vad som anges och hur det blir när det väl är inmätt och sitter i en motor.
1397 är en jättevanligt i US of A, men det är rätt svårt att försöka bilda sig en uppfattning om vad som är bra och dåligt genom div. forum då åsikterna spretar som en jäävligt spretig igelkott.
Vi får se som man säger....
Kamaxlarna är omslipade orginal, som motsvarar yoshimura stage one, ska ge bättre effekt än dubbla insug.
Åsikter, ideer, hejarop och rena sågningar emottages som vanligt tacksamt, det är faktiskt första motorn som byggs med detta "helhetstänk" annars har jag gjort mängder med underhållsjobb av mer vanlig karaktär.
Ps. Jag vill tacka BeemerS1000RR för att du står ut med många dumma frågords.
Det verkar lite godtyckligt, jag räknade bara iskallt med att det de anger original stämmer så jag tog och jämförde den uträknade volymen med uppmätt på de nya kolvarna och det verkar stämma rätt bra. De stämmer inte alls med vad JE anger kunde jag konstatera. Men nu har ju du bigbore och då blev det genast klurigare när man inte har någon volym att jämföra med..
Lite märkligt är det att man får gissa på mc-sidan, när man som wiseco till exempel, anger allt man kan tänka sig på bilsidan. Liten ledtråd är att man troligen anger komp med noll i deckhöjd, men det lämnar ändå en del att fundera kring gällande packningshöjd och vilken volym man har i ventilfickorna. På bilsidan finns allt sånt beskrivet.
Det är ju surt att köpa kolvar som inte riktigt blir det man tänkt, på grund av luddigt angivna specar.
Det är inte stakarna som går vid för tajt squish utan kolvbultarna som knäcks. Resultatet blir dock detsamma, väldigt dyrt. Jag har 3 st hela 1340-kolvar på hyllan där kolvbultarna har "hairline" sprickor, den fjärde kolven helt mosad. Be careful out there! <tm_spanarna_på_hill_street>
Det är inte stakarna som går vid för tajt squish utan kolvbultarna som knäcks. Resultatet blir dock detsamma, väldigt dyrt. Jag har 3 st hela 1340-kolvar på hyllan där kolvbultarna har "hairline" sprickor, den fjärde kolven helt mosad. Be careful out there! <tm_spanarna_på_hill_street>
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat
Screenshot Biljettförsäl... |
|
Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024
Nu är ägare av Husqvarna No... |
|
Peter kör nya Svartpilen 801
Bara några kilometer från a... |
|
En helt ny Husqvarna!
Bara några kilometer från a... |