Åka kollektivt/Trängselskatt?

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Fjantbilar!

Intressant läsning på alternativ till biltullar (Insändare, vet tyvärr inte vilken tidning)

fjantbilar.jpg


//Emil
 
Last edited:

Harrysson

Nu 12kg lättare. Hur många häst gör det?
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Hörby
Hoj
FZ6S -05
Lyfter tråden lite. Det har varit helt tyst i riksmedia sen införandet. Ni som drabbas av det: Bra eller anus?
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Harrysson skrev:
Lyfter tråden lite. Det har varit helt tyst i riksmedia sen införandet. Ni som drabbas av det: Bra eller anus?

Beror nog på om man fått dyrare resor till och från jobbet. I innerstan är det ca 50% mot och 40% för samt ca 10% osäkra enligt senaste undersökningen. Utanför tullarna är det kompakt motstånd(mer än 80 %) men det vill de rödgröna gärna inte kännas vid alls.
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jag är "nöjd" trots att jag bor utanför stan och jobbar i stan. Jag räknas förmodligen inte till de hårdast drabbade, då jag har bra allmänna kommunikationer, inga barn och inte är låginkomsttagare. Det är lyx att nån gång ta bilen in till stan, det går fort och man hittar P-platser... Taxi och bussförare verkar också vara nöjda. Trafiksistuationen har blivit bra mycket bättre, och det var ju avsikten. Jag avstår oftare från bilen nu än inan i alla fall.

Kruxet är väl att systemet drabbar de som har det sämre ställt rätt hårt, förhoppningsvis permanentas inte systemet som det är, utan justeras så att det blir mer rättvist.

PS Nog för att det bor många i innerstan, men hur kan de vara 106 % ;)
 

streetfighter1

För******
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Fighter Honda CBR900 -96/-97, Huskvarna 258
Skönt, mindre trafik i stan. De polare jag har som är hantverkare och även de som eget klagar inte. De tycker att det går mycket smidigare i stan nu.

Frågan är hur fortsatt miljöarbete kommer påverka "svenssons"?
Hur mycket kommer priser på el och drivmedel öka? Transportkostnader för flyg? Kommer eldning med ved straffas? Båtskatter?

Trängselskatter är antagligen bara en första liten bit i ett fortsatt nödvändigt miljöarbete.
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Anders R skrev:
Det gick nog fort räknandet

Du får väldigt gärna redovisa vart du har hittat siffrorna också. Ställer mig något tveksam till dom.

Jag kan tala för mig själv både i egenskap av privatperson och ansvarig för trafikplaneringen på ett företag. Varje morgon tackar jag biltullarna för den 10 minuter kortare resvägen till jobbet och dessutom med den stora fördelen att det inte är ett enda köstopp.
Det är också en enorm skillnad för oss som transportföretag med intjänad tid i resor och större intäkter då vi kan göra jobben snabbare och därmed utföra fler uppdrag per dag.

Det jag kan ställa mig kritisk till är i vilken ordning man har gjort det. Enligt mig borde en fullt fungerande ringled varit i bruk innan biltullarna infördes men om man nu verkligen använder sig av dom medel man får in till att bygga en sådan plus den planerade leden från Värtan så att Valhallavägen slipper vara Autobahn så är jag mer än nöjd.
 
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Magnus-Sthlm skrev:
Du får väldigt gärna redovisa vart du har hittat siffrorna också. Ställer mig något tveksam till dom.
Du har deklarerat din syn på försöket och jag tänker inte debattera det med dig.
 

3mut

Kött å brö´ e korv!
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Täby/Sthlm
Hoj
XR600
Måste berätta om min första erfarenhet av tullarna. Skulle från mitt hem i Täby till Bromma via KTH. Betalade således första gången på väg in mot Roslagstull. Efter mitt ärende på KTH satte jag mig i bilen och planerade min fortsatta färd. Kom fram till att det va enklast att åka ut på Essingeleden igen via Norrtull istället för att trassla mig rakt genom stan (och bidra till trängsel). Betalade för andra gången på väg ut. Från Essingeleden svänger jag sedan glatt av mot Bromma som ju ligger utåt från Stockholm sett. Avfarten leder mig emellertid tillbaka in mot stan och via en futtig transportsträcka precis innanför "tullgränsen" har jag inom loppet av ca 2 minuter passerat ytterligare 2 tullstationer innan jag äntligen är på väg ut mot Bromma. :huvet Som tur va åkte jag mitt på dan så det kostade mig ju inte mer än 40 kr totalt men ni kan ju föreställa min snopna min när jag valt en väg för att undvika innerstan och som tack får betala dubbelt. :)
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Anders R skrev:
Du har deklarerat din syn på försöket och jag tänker inte debattera det med dig.

Wow, det var nog det fegaste argument jag någonsin hört. Så om någon är av en annan åsikt än du så vågar du aldrig diskutera frågan?????
I princip kan du häva ur dig vad som helst och sen döda diskussionen med att:Men du tycker ju inte som jag och då tänker jag inte debattera.

Kom igen, var lite kontruktiv. Lägg fram vart du har hittat siffrorna och kom med dina personliga argument och vinklingar på frågan så ska du se att det nog kan bli en intressant diskussion, speciellt eftersom det här är en fråga som väcker många känslor.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Trängselskatter återinförs i Stockholm
Vägavgifter under första halvåret 2007. Regeringen vill återinföra trängselskatter efter årsskiftet.

Avgifterna ska inte användas till förbättringar av kollektivtrafiken utan till nya vägsatsningar.

Det meddelades på en presskonferens med infrastrukturminister Åsa Torstensson i dag.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=587500&previousRenderType=6

begge skrev:
1871290 Intressant läsning på alternativ till biltullar (Insändare, vet tyvärr inte vilken tidning)

fjantbilar.jpg


//Emil

haha:D
 
Last edited:

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
Falafelbabianen skrev:
2605498 Väldigt vad tyst det var här nu när det är borgarna som lagt förslaget!?
För att som förslaget ser ut nu, går pengarna till att bygga ut den extremt dåliga vägnätet i sthlm.
Det förra förslaget som fetperson o hans falang av äckliga miljöpartister så skulle dom som betalar inte få ngt tillbaka.

Att bygga förbifart sthlm och bygga klart ringled runt sthlm ÄR väldigt viktig för att vi ska få en vettig trafiksituation i sthlm.


Att finansiera det med hjälp av trängselskatt är mer tolerant, än att låta (mp) förstöra mer i sthlm o sverige med deras idiotiska och ogenomtänkta förslag.



.../Yoshi
 

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Tänk va intressant att se hur man kan rättfärdiga det mesta här i livet ;)

Känns ungefär som när sossarna på 80-talet försvarade sin 15 procentiga devalvering med att det var nödvändigt efter att ha sablat ner borgarnas två devalveringar på 3 resp. 4 %. Det lustiga då var att mina jobbarpolare i verkstan helt plötsligt tyckte att det var rätt och inte alls drabbade knegarna. Hrmmm.
Och nu så är det helt plötsligt ok med biltullar, även för folk som ordnade demonstrationer för några år sedan.

Är kärleken blind?? ;)
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top