Åka i T-shirt - extremt beteende?

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Ge honom lite cred, han har väl inte tuggummi mellan öronen? Tror nog att Dragonheart skriver under på att också de som öht åker MC, trots skinnkläder, ska ha böter. Det finns modern bil att åka med mycket hög säkerhetsnivå, varför då åka MC och belasta samhället med den riskökningen?

Jag håller inte med Dragonhearts resonemang, men jag vet att många tycker som honom (dvs att samhället inte ska stå för "onödiga" risker).

Det var precis det jag ville belysa :katt
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det enkla resonemanget som ligger till grund för hela debatten om extremt beteende är att tredje man blir drabbad. Hur tredje man påverkas av om jag klotar i tisha eller dubbla skinnställ :)D, minns ni?) är jag högst tveksam till.

Sen håller jag med. Försäkringsbolagen borde ha olika tariffer, och tecknar man "fullt skydd"-försäkring så borde polisen kunna slå på det och bötfälla samt anmäla till fb om man kör utan. På så sätt kan vi skulle slippa betala premier för de som klotar ihjäl sig i skjorts och tisha också.


Men vad bryr jag mig? Jag kommer fan aldrig åka gata igen.. livsfarligt ju, folk dör som flugor.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Åka i T-shirt - extremt beteende?
Nä bara dumt. En vän vurpade i 70 km/h iförd T-tröja och ett par kockbyxor för 2,95kr från Engelbrektsboden. Han hade kört ner i en grop i gatan och det blev krasch. Efter kasat en bit på asfalten hade han bara rester av kalsongerna på sig. Det näst bästa var att strax efter kom en bil med sjuksköterska i. Hans egen skolsyster....Hon hade förbandsartiklar i bilen. För första hjälpen.
Det bästa var att efter detta så valde vi alla tre i gänget skaffa oss skinnställ.
Bättre glida på annat skinn än sitt eget.
Detta är extremt beteende:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16846712.ab
Vad jag menar att det tog 3 år från första olyckan till rättegång.
Finns det något pedagogiskt stöd för att rätta ett felaktigt beteende först efter 3 år?
 
Last edited:

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Diskussionen om att det kostar samhället har förstås en poäng, samtidigt så är det ju faktiskt så att kraschar man inte så skadar man sig inte, och kostar inte samhället pengar.


Om någon åker runt i T-Shirt och aldrig kraschar; varför ska vi inte tillåta honom att ta sina egna risker?

Go for eget ansvar; jag vill inte ha staten som mamma och pappa. Tror inte andra vill det heller.
 

Kimring

Rrrhhaa MC
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr 1000RR -08. Yamaha 535 Bobber -96, Några små fiddys
Eftersom det inte finns någon lag som sägar att jag ska ha skyddsutrustning på mig när jag kör hoj/bil förutom då hjälm/bälte, så bestämmer jag själv vad jag vill ha på mig när jag kör. Alla andra kan kalla det va ni vill. Jag kallar det självbestämmande.

Snart inte mycket man får göra här i Sverige utan att staten ska säga sitt och bestämma!:mad:
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Sen håller jag med. Försäkringsbolagen borde ha olika tariffer, och tecknar man "fullt skydd"-försäkring så borde polisen kunna slå på det och bötfälla samt anmäla till fb om man kör utan. På så sätt kan vi skulle slippa betala premier för de som klotar ihjäl sig i skjorts och tisha också.

Fast det gör det redan. Vissa försäkringsbolag har en annan premie om du väljer att köra med försäkringsbolagets föreskrivna skydd (alltså fullt munderad), sen tillämpas en straffavgift på si och så många delar av ett basbelopp om det visar sig att föraren som klotat inte haft nämna mundering på sig.

Själv gillar jag att jobba på solbrännan emellanåt (,om inte annat så för att det retar folk som har för lite bekymmer i sina egna liv). Därför har jag valt en försäkring som täcker ev. skador så länge jag har lagstadgad hjälm på mig, och betalar även premie därefter :tummenupp
 

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Myrängen
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Självklart bör man ha ordentlig skyddsutrustning, men samtidigt kan debatten få märkliga argument.

Jädrar vilken moralpanik det kan bli när man åker till jobbet genom stan (hastighet mellan 30-50 km/h) klädd i jeans och skyddsjacka, vilket jag gör ibland för att jag inte orkar mecka med stället för den sträckan. Men när ett moppefucko kör i flipflops/shorts/linne i 60 km/h utan att titta vare sig åt höger eller vänster gnäller någon endast i stillhet om att hen glömde blinka eller dylikt. För att inte tala om dessa medelålders "tävlingscyklister" som oftast utan kunskap om trafikregler, fortfarande tror att man får cykla mot rött och sällan ens har hjälm på huvudet, drar skrikandes "Ur spåååååår!" förbi fotgängare och bilar på knappa marginaler med diverse hastighetsrekord i siktet.

Tror någonstans fortfarande på det egna ansvaret. Vill man köra utan skyddskläder så gör det, men kom inte och gnäll på konsekvenserna sen...alla är ansvariga för sin egna handlingar.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Men när ett moppefucko kör i flipflops/shorts/linne i 60 km/h utan att titta vare sig åt höger eller vänster gnäller någon endast i stillhet om att hen glömde blinka eller dylikt. För att inte tala om dessa medelålders "tävlingscyklister" som oftast utan kunskap om trafikregler, fortfarande tror att man får cykla mot rött och sällan ens har hjälm på huvudet, drar skrikandes "Ur spåååååår!" förbi fotgängare och bilar på knappa marginaler med diverse hastighetsrekord i siktet...

Ja, hur faan går det till. :va
Ger mig fan på att det är föräldrarna till halv-nakna moppefuckon som rynkar på näsan åt MC-piloter.
Å då tror jag det är hårfin skillnad på om man har fullt ställ eller inte.
Typ: "MC idioter" jmf med "Jävla MC-idioter".

Trots att jag själv motionerar en del på "räser-cykel" så undrar jag ibland hur det är ställt med folk. :dummer
Jag tror helt enkelt inte man vet vilka regler som gäller.
Tex: cykel har alltid skyldighet att lämna företräde när man korsar en väg.
Här måste folks gemena uppfattning vara att cyklar har samma rättigheter som gående.
 

ribzon

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2011
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Striple 675 R -13
Jag kör alltid i Jeans när jag pendlar har dock resten av utrustningen på mig och endå känns det som folk ibland stirrar på att man kör i jeans O.O När jag pendla på min EU moppe hade jag "bara hjälm" och den gjorde typ 70 orginal skit dåliga bromsar och däcken är lika stora som på en skottkärra :D Snacka om väghållning!:huvet
 

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Africa Twin -99
Skinnställ räddar inga liv, hjälm och ryggskydd är viktigast.

Skinställ räddar inga liv? Var nog sämsta kommerntaren jag läst på länge! Klart som tusan de räddar liv!

Har sett hur när man spolat gatan efter MC olycka där föraren åkt utan skinnklädsel/MC ställ, och det är bara en blodgata! Finns inget kvar att rädda, medans ett MC ställ gör VÄLDIGT mycket nytta!
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Haha varför inte kriminalisera att köra utan handskar och att kör i jumpadojor också när man ändå är igång :hihi :rofl :lol
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Skinställ räddar inga liv? Var nog sämsta kommerntaren jag läst på länge! Klart som tusan de räddar liv!

Har sett hur när man spolat gatan efter MC olycka där föraren åkt utan skinnklädsel/MC ställ, och det är bara en blodgata! Finns inget kvar att rädda, medans ett MC ställ gör VÄLDIGT mycket nytta!

Det är säkert jättevanligt!

Speciellt i stadstrafik.



Idag fick det blir sneakers, kamoflageshorts (så bilisterna inte ser mig) samt huvtröjja.
Radical!
:yoparty
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Varför är det ens tillåtet att åka SH? finn egentligen inget berättigande med det lr? när du lika gärna kan åka moppe/bil för att transportera dig
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Varför är det ens tillåtet att åka SH? finn egentligen inget berättigande med det lr? när du lika gärna kan åka moppe/bil för att transportera dig

Varför finns vi till överhuvudtaget? Ingen vet så varför inte ha lite kul under tiden medan vi funderar på det:tungan
 

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Varför är det ens tillåtet att åka SH? finn egentligen inget berättigande med det lr? när du lika gärna kan åka moppe/bil för att transportera dig

Är det lika idiotiskt med lag på säkerhetsbälte i bil? "kör ju bara i stan, 50 km/h, behöver inte ha något säkerhetsbälte då". Klart man ska skydda sig i den mån som är möjligt. Vad är skillnaden mot att kräva skyddskläder för MC i jämförelse med bälte i bilen?
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Bulten_Tshirt.jpg

Du menar något sånt ??

Annars tramsdebatt de luxe...hur många sådana jävla bajstrådar har vi haft här där det är någon farbror som talar sig gul och blå för förbud alt påbud ? Det här är så stolligt..påminner mig om Brynolf Wendt i Efterlyst... som om inte 1500 spänn i böter för en liten skylt vore nog med idioti. Tycker fan att trycka i sig så mycket foder att man är fet som en noshöring och dör i sjukdomar efter att man dränerat sjukvården på en massa resurser är lite extremare ändå är det ingen som förbjuder det. :glömdet
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top