Åka hoj med småbarn på allmän väg ?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
ЯK;5139760 skrev:
När jag var liten fick jag en 80cc cross som var för stor/kraftfull för mig. Jag dog nästan dIRECKt. But I lived to tell the tale.

Jag med, och på vägen till grusplanen låg jag på hatthyllan i bilen.
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Tänk att folk bara ska moralpredika hur folk ska göra med sina egna ungar... Oavsett om man har egna barn eller inte.

Om han fixar bra att åka lugnt i kvarteret och kan (efter lagtext samt transportstyrelsen) sitta bakpå den korta biten till macken så tycker jag att det är banditens beslut tillsammans med barnets mor förstås.

Tror inte att detta handlar om att pappa ska vara så jävla cool o köra ungen på slangen på motorvägen...

Men de e klart, de finns puckon till allt... Vissa med mer eller mindre finess och livserfarenhet...






Jag skrev i tidigare inlägg att "cykelhjälm rekommenderas" Så här säger lagen:

trf 4 kap 9 §

9 § Den som färdas med motorcykel eller moped skall använda skyddshjälm.
Skyddshjälm behöver inte användas
1. av passagerare som inte fyllt sju år och som använder annat lämpligt huvudskydd,
2. när fordonet inte är i rörelse,
3. vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations- eller verkstadsområde eller liknande område,
4. på en moped som framförs med avstängd motor, eller
5. i en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller i en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri om bilbälte används.

Föraren skall se till att passagerare som är under femton år använder skyddshjälm eller annat huvudskydd i enlighet med bestämmelserna i första och andra styckena. Förordning (2001:753).


Definition "Skyddshjälm" : tsvfs 1987:10

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/1987nr010.pdf
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
...därmed kan man ge sig enorma marginaler framför varje "förutsägbart hinder".

Har någon person någonsin kolliderat med något som den personen förutsett? Är det inte det oförutsägbara som man/ens barn krossas av?
 

bandit666

Bandit666
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Viva Las Uppsala
Hoj
Ett par stycken
Vilken diskussion du har dragit igång... Så många skribenter, med så mycket adrenalin! Varför måste man låta så arg...? :va

Ja jag ville ju egentligen bara veta lite regler kring detta, vad man får och inte får göra.
Den frågan har ju besvarats för länge sedan men det är ändå intressant att se hur folk hugger åt olika håll med sina åsikter,

det är nästan så att man kan klura ut vilka som har barn och dom som är utan bland dom som skriver i tråden.

Men hursomhelst så har väl dom flesta rätt ur sig egen synvinkel.

för mig handlar det om meter och någon kilometer som sagt,
inte city kryssa mellan filerna med grabben
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Tänk att folk bara ska moralpredika hur folk ska göra med sina egna ungar... Oavsett om man har egna barn eller inte.

Om han fixar bra att åka lugnt i kvarteret och kan (efter lagtext samt transportstyrelsen) sitta bakpå den korta biten till macken så tycker jag att det är banditens beslut tillsammans med barnets mor förstås.

Tror inte att detta handlar om att pappa ska vara så jävla cool o köra ungen på slangen på motorvägen...

Men de e klart, de finns puckon till allt... Vissa med mer eller mindre finess och livserfarenhet...






Jag skrev i tidigare inlägg att "cykelhjälm rekommenderas" Så här säger lagen:

trf 4 kap 9 §

9 § Den som färdas med motorcykel eller moped skall använda skyddshjälm.
Skyddshjälm behöver inte användas
1. av passagerare som inte fyllt sju år och som använder annat lämpligt huvudskydd,
2. när fordonet inte är i rörelse,
3. vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations- eller verkstadsområde eller liknande område,
4. på en moped som framförs med avstängd motor, eller
5. i en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller i en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri om bilbälte används.

Föraren skall se till att passagerare som är under femton år använder skyddshjälm eller annat huvudskydd i enlighet med bestämmelserna i första och andra styckena. Förordning (2001:753).


Definition "Skyddshjälm" : tsvfs 1987:10

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/1987nr010.pdf


Bra det finns nån som orkar läsa/tolka lagtexten :tummenupp

Alltså, mycket snack om cykel och hockeyhjälm. Fortfarande(enl mitt tidigare inlägg) så tycker jag fortfarande att en slalomhjälm att föredra. Du får även ett hakskydd till den. Dutta i backen från en hoj i ca 30 knyck gör ont som fan.....
När dom sen blir ca 6-7 år och klarar en hjälm, så innebär det inte att man smackar på dom en hjälm som vi vuxna använder. Det ska vara barnhjälm som ligger på ca kilot i vikt.

Jag läser även texten om att barnet ska sitta bakpå. Ska en treåring sitta bak så är det en cykelstol/finns ju också färdiga stolar som bör användas.(själv tycker jag sk mc-stolen med remmar känns olustigt)
Jag vidhåller fortfarande att en sväng med ett så litet barn bör sitta fram. Är nog säker på att ingen polis har invändningar om det.

Själv gjorde jag en "barnstol" av en givibox. Skiftade bara mellan boxarna. Där kan dom sova bäst dom vill :)
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild05/051106.html
 

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Huddinge, snättringe
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Funkar perfekt, tror jag hade en tråd om detta för två år sen om samma fråga. Jag tror vi kom fram till ungefär samma sak den gången också, dem flesta tyckte sunt förnuft. Förutom dem som inte hade barn och tyckte att föräldrarna var oansvariga...

Hur som helst så hävdar jag som sist att en vanlig cykel i händerna på en stressad förälder på väg till jobbet med en knodd på pakethållaren är en större säkerhetsrisk. Dem ser till att hålla uppe farten ordentligt i nedförluten så dem slipper trampa så mycket, helst genom "dolda" korsningar.

Klart ungarna ska få åka knarr men givetvis med en stor nypa sunt förnuft!!
 

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Ort
sthlm
Hoj
babsan <3
Tänk att folk bara ska moralpredika hur folk ska göra med sina egna ungar... Oavsett om man har egna barn eller inte.

Om han fixar bra att åka lugnt i kvarteret och kan (efter lagtext samt transportstyrelsen) sitta bakpå den korta biten till macken så tycker jag att det är banditens beslut tillsammans med barnets mor förstås.

Tror inte att detta handlar om att pappa ska vara så jävla cool o köra ungen på slangen på motorvägen...

Men de e klart, de finns puckon till allt... Vissa med mer eller mindre finess och livserfarenhet...


Ja, din finess och erfarenhet såg jag sist vi va ute och åkte tillsammans. Att ni inte åkte på en jävla avhyvling då va kan ni tacka mig för.
 

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Örebro
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Vet inte om någon annan har skrivit det (orkar inte läsa) men ett tips är att ha knodden bakom dig och ett långt skärp runt er båda.
 

bandit666

Bandit666
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Viva Las Uppsala
Hoj
Ett par stycken
Förlåt, men jag vet inte om du kanske ska läsa innantill nästa gång?

Jag citerar första inlägget.
"Men om jag smäller på han sin hjälm, sätter han mellan tanken och mig och kör landsvägen bort ett par kilometer till macken, är detta ok ?
Han är för liten för att sitta bakpå så det måste vara framför"



Jävla mycket till villaområde du.

Ärligt talat så vet jag faktiskt inte varför du ens skriver i denna tråd,
att du har egna åsikter respekterar jag

men du har enbart framställt dig som någon bättre människa än alla andra här efterssom du verkar veta bäst förståss.
Men personligen tycker jag du inte tillfört något enda positivt i tråden då den handlar om vad man får och inte får göra samt tips kring detta.

du måste inte känna dig tvingad att komma med någon attack förklaring eller dumförklara mig för mina åsikter kring detta,

Jag säger inte att du är sämre eller bättre än någon annan pga dina åsikter och tankar

men fundera lite på vad jag menar kanske
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Vet inte om någon annan har skrivit det (orkar inte läsa) men ett tips är att ha knodden bakom dig och ett långt skärp runt er båda.

Du är en av dem som förespråkar säkerhetsbälte på motorcyklar också gissar jag?

Du borde nog faktiskt ha läst tråden. T.ex. följande stycke:
Ett barn ska aldrig bindas fast

Ett barn ska aldrig bindas fast vid förare, passagerare
eller motorcykel med till exempel livrem, bärmes eller
liknande. Risken att barnet krossas av den vuxne eller
motorcykeln vid en olycka är oftast betydligt större än om
barnet får falla fritt.
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
man kan vända på det du säger med,

har man klotat kanske man bör fundera på att köpa trike eller köra bil om man inte har så bra skills

man kan även se det som så att har du aldrig testat så känner du varken till din egna eller mc:ns gränser. de som kör vm å sm å em osv i motocross har brutit både de ena å de andra.. gör det dem till dåliga förare? sen finns det ju dom som inte lär sig av sina misstag.

det ja antar att han mena var att har du aldrig åkt omkull har du aldrig försökt pressa varken dig själv eller hojjen såpass att du inte känner till när gränser går tills det bär iväg..

har dragit omkull ett par gånger med quaden, jag är varken bra eller dålig på att köra utan ligger någonstans i mitten...tar du aldrig risken att försöka pressa den lite mer i kurvan så har ja ingen aning om någonsin hur den kommer uppföra sig förän ja testat ett par gånger.

nu säger ja inte att ja bara för att ja krashat så vet ja exakt hur ja kan undvika i ett sådant läge osv osv dock skulle ja säga ja känner till quadens gränser och mina egna på hur fort ja kan ta mig igenom kurvan.

men att för att man dratt omkull pågrund av ett misstag å sen sluta köra för att någon tycker man är dålig på att köra är ju bara bullshit.. prövar man inte kommer du aldrig lära dig så enkelt är det.

och så vitt ja vet att kolla på nå filmklipp på rossi eller travis pastrana på youtube har då aldrig gjort någon till en erfaren eller bra förare.. känner inte till en enda som inte dragit omkull minst ett antal gånger som håller på med tävling inom sm och vanliga amatör tävling.

men det kanske bara är jag som tänkter så:tungan
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Ja, din finess och erfarenhet såg jag sist vi va ute och åkte tillsammans. Att ni inte åkte på en jävla avhyvling då va kan ni tacka mig för.

När Micke stannade hojen vid mittlinjen (Observera mittlinjen inte höger kantlinje...) strax efter en högerböj menar du?


Jo tack, brist på omdöme och finess javisst!
 
Last edited:

bandit666

Bandit666
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Viva Las Uppsala
Hoj
Ett par stycken
man kan även se det som så att har du aldrig testat så känner du varken till din egna eller mc:ns gränser. de som kör vm å sm å em osv i motocross har brutit både de ena å de andra.. gör det dem till dåliga förare? sen finns det ju dom som inte lär sig av sina misstag.

Jag tror du missade min poäng lite
 

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Ort
sthlm
Hoj
babsan <3
När Micke stannade hojen vid mittlinjen (Observera mittlinjen inte höger kantlinje...) strax efter en högerböj menar du?


Jo tack, brist på omdöme och finess javisst!


Vad spelar det för roll? En bil tar upp lika mycket utrymme som två hojar brevid varandra som de va, och vi rullade sakta, vi hade inte stannat...Vi sa att vi skulle vänta efter varje korsning på de lite långsammare (läs:ni) och då drar ni förbi med två cm tillgodo?

edit: 150m efter en vänstersväng. kolla kartan själv.
 
Last edited:

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Ort
sthlm
Hoj
babsan <3
Ärligt talat så vet jag faktiskt inte varför du ens skriver i denna tråd,
att du har egna åsikter respekterar jag

men du har enbart framställt dig som någon bättre människa än alla andra här efterssom du verkar veta bäst förståss.
Men personligen tycker jag du inte tillfört något enda positivt i tråden då den handlar om vad man får och inte får göra samt tips kring detta.

du måste inte känna dig tvingad att komma med någon attack förklaring eller dumförklara mig för mina åsikter kring detta,

Jag säger inte att du är sämre eller bättre än någon annan pga dina åsikter och tankar

men fundera lite på vad jag menar kanske



Jag förstår vad du menar, allt förutom att jag skulle vara så mycket bättre. Jag uttrycker mina åsikter på mitt sätt, som du säkert förstått är jag starkt emot och tycker att hela grejen är en dåres försvarstal. Det finns således inget positivt i något ni har framkommit med, vad ska jag då tillföra?

Barn kan få vara barn och ha distans till vad dom respektive vuxna gör i livet. Och det handlar inte om att jag är något säkerhetsfreak, knappast.
MEN
I vissas fall är enda anledningen att man är så kåt på att grabben själv ska bli hojkille och man kan stå 20 år senare vid grillen med sofieron i handen och likt karl bertil jonssons farsa grymta: Min son, jag satt upp dig på en hoj första gången när du va tre år (här vänder han sig och sin ölmage till släkten) fattar ni! TRE år. Vilken karl han är nu!
tvi.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Själv skulle jag inte ha några kids på hojen förrens att dom börjar bli lite äldre.. Främst av 2 anledningar.

Ungar är ju ganska impulsiva så ena sekunden kan de hålla i sig jättebra, men plötsligt kan det stå en kossa, eller kanske t om en snel hest vid vägkanten som det ska vinkas till istället för att hålla i sig, så ramlar de av.

Sen borde man ha i åtanke att de inte har samma fysik som en vuxen, varken muskulatur eller skelett. Så om olyckan skulle vara framme så är risken för allvarliga skador större, speciellt i kombination med att skydden kanske inte sitter sådär jättebra.

Men men, min grundinställning är ändå att det upp till varje förälder hur de gör.
Det är ändå de som är ansvariga för ungen.
 

fralle1

Kung
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Lomma
Hoj
2011 suzuki GSXR750
Ojojoj

Det är intressant hur många goda råd som ges (förmodligen av vänlighet) men som kan få katastrofala följder.
Sitta framför, bälte, cykelhjälm mm, allt för att få upp en treåring på mc?!

I bilen köps värsta bilstolen Acta Graco plus XL turbo ned vingar, men på hojen räcker det med cykelhjälm, blöja och en plastjacka från Polarn o Pyret.

Skillnaden mellan 3, 4 och 5 år är enorm men det är självklart att du som förälder vet när ditt barn är redo, annars skulle det nästan varit oansvarigt.

Det är få saker som manar till skriftligt uppror här i Sverige, men skatter och uppfostran - det ni!!

Trevlig kväll och ta hand om er i sommar med eller utan barn på hojen.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top