Är mitt skinnställ för litet? (Bild)

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Om man ska duscha i skinnstället för att töja ut det så rekommenderar jag att göra det en hyfsat varm sommardag och sen sätta sig på hojen å gasa. Torkar mycket snabbare än i soffan.
Köpte ett par dainese skinnbyxor i Tyskland, dom var så tajta och stela att jag inte kunde ta mig upp på hojen med värdigheten i behåll.
Sen regnade det varje dag periodvis på vägen hem till Stockholm, så det där med passformen löste sig
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Som Maverick säger, det ska sitta tight av en anledning och det är för att skydden inte ska flytta på sig vid en eventuell vurpa. Alla mina helställ har sutit tight som fan i början, efter några körningar så har det dock format sig perfekt :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har ni någon gång sett när moto-gp/wm- förarna kommer i nytt ställ efter att ha sopat av?

Någon som sett dom knappt kunnat gå eller röra sig?

Ett ställ ska sitta tight men man måste kunna röra sig, att sitta som en räka när man kör ska inte bero på att det är enda sättet för stället är så kort, det är för övrigt när du ligger på backen som stället ska funka med din kroppsform och inte enbart när du sitter på hojen.

Med allt på som du ska använda, ryggskydd, bröstplatta eller hel väst, så ska ett nytt ställ kännas men inte dra ihop kroppen till nya former, det finns korsett till det. ;)

Det som är viktigt är att skydden sitter på rätt ställe och tillräckligt tight att de inte kan flytta sig när du går i backen och att det inte är "skinn-överflöd", att det hänger någonstans alltså.
Är det sen, som på nästan alla moderna ställ, stretch på en massa ställen så finns inget motiv att köpa så litet att du måste duscha i det, det som händer med ett för litet ställ då är att stretchen töjs ut och förlorar sin funktion, att hålla skydden på plats i ett ställ som du kan röra dig i.

Myten om att det ska vara så litet att man inte kan andas och man ska bada/duscha det i storlek kommer från den tiden när skinnställ var i just skinn, den myten (lixom många andra som de om hjälmar) har mycket svårt att dö verkar det som.......

Nåja, kan du stå utan att det är obehagligt, röra dig hyfsat obehindrat och inget blodflöde stryps och skydden sitter rätt utan att flytta sig så är det troligen ett ställ som passar, det sista kommer forma sig, om inte leta upp ett som passar.

Räkform kanske är rätt bakom kåpan på rakan, i de flesta andra situationer finns det bättre sittställningar, i synnerhet när du klappat i backen och tumlar runt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har ni någon gång sett när moto-gp/wm- förarna kommer i nytt ställ efter att ha sopat av?

Någon som sett dom knappt kunnat gå eller röra sig?

Det kan ju ha att göra med att alla förarna i motogp har figursydda känguruskinnställ med luftpåsar och annat spännande som inte är gemensamt med något skinnställ som köps över disk av gemene man.

Mitt skinnställ klämmer om pungen när jag reser mig i full längd med det på, som synes på bilden och det var tajt som fan när det var nytt, men nu sitter det helt perfekt. Men det är inte ivägen eller hindrar mer än att jag inte kan lyfta armarna rakt upp, något som jag inte kunnat i något skinnställ som inte hänger som en mekoverall på kroppen. Slappnar jag av ser jag ut som en stående apa, något jag däremot har lite gemensamt med förarna i motoGP (också det enda skulle jag väl påstå).
Och att krascha i mitt skinnställ är inga problem alls, det har jag testat. :crash
En storlek större och det hade suttit skitilla istället.

Dessutom befinner man sig förhoppningsvis bra mycket mer i sadeln på hojen än man kraschar. Är skinnstället ivägen så att det orsakar krasch är det ju ett problem, eller om det låser fast kroppen så att kraschen förvärras, men då har man ett jäääävligt tajt ställ, och det är inte något sånt som förespråkas här. (Och det går antagligen inte ens uppnå med ett modernt ställ med stretch på de ställen som har mycket rörelse)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det kan ju ha att göra med att alla förarna i motogp har figursydda känguruskinnställ med luftpåsar och annat spännande som inte är gemensamt med något skinnställ som köps över disk av gemene man.

Mitt skinnställ klämmer om pungen när jag reser mig i full längd med det på, som synes på bilden och det var tajt som fan när det var nytt, men nu sitter det helt perfekt. Men det är inte ivägen eller hindrar mer än att jag inte kan lyfta armarna rakt upp, något som jag inte kunnat i något skinnställ som inte hänger som en mekoverall på kroppen. Slappnar jag av ser jag ut som en stående apa, något jag däremot har lite gemensamt med förarna i motoGP (också det enda skulle jag väl påstå).
Och att krascha i mitt skinnställ är inga problem alls, det har jag testat. :crash
En storlek större och det hade suttit skitilla istället.

Dessutom befinner man sig förhoppningsvis bra mycket mer i sadeln på hojen än man kraschar. Är skinnstället ivägen så att det orsakar krasch är det ju ett problem, eller om det låser fast kroppen så att kraschen förvärras, men då har man ett jäääävligt tajt ställ, och det är inte något sånt som förespråkas här. (Och det går antagligen inte ens uppnå med ett modernt ställ med stretch på de ställen som har mycket rörelse)

Om det klämmer pungen så skulle du förmodligen haft en annan modell, inte en större storlek, en med likvärdig arm/ben-längd men med längre bål om resten sitter perfekt.
Precis som med hjälm så får man testa flera modeller och märken innan man hittar det som passar bäst på sin kropp, vissa märken kommer inte fungera ( jag kan Inte ha någon av de Dainese-modeller jag testat tex. trots att jag velat) medans andra är betydligt bättre eller kanske perfekta.

Berik-modellen jag haft sitter perfekt men har gått ur tiden så nu har jag hittat ett Alpinestars som sitter likvärdigt, inte helt perfekt som Berik men inget som stör när jag har det på eller som kan vara farligt så det ska jag försöka vänja mig vid nu.

Har man riktigt skum form på kroppen så får man antingen acceptera lite obehag eller sy om eller måttbeställa av exempelvis psi (finns de kvar?)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om det klämmer pungen så skulle du förmodligen haft en annan modell, inte en större storlek, en med likvärdig arm/ben-längd men med längre bål om resten sitter perfekt.
Precis som med hjälm så får man testa flera modeller och märken innan man hittar det som passar bäst på sin kropp, vissa märken kommer inte fungera ( jag kan Inte ha någon av de Dainese-modeller jag testat tex. trots att jag velat) medans andra är betydligt bättre eller kanske perfekta.

Berik-modellen jag haft sitter perfekt men har gått ur tiden så nu har jag hittat ett Alpinestars som sitter likvärdigt, inte helt perfekt som Berik men inget som stör när jag har det på eller som kan vara farligt så det ska jag försöka vänja mig vid nu.

Har man riktigt skum form på kroppen så får man antingen acceptera lite obehag eller sy om eller måttbeställa av exempelvis psi (finns de kvar?)

Jo, det tror jag med, tyvärr var jag tvungen att ha ett skinnställ omedelbart, och har inte den turen att vara av en kroppsform som är vanligt förekommande så att de har ställ som passar mig perfekt liggande på lager. Det är inte ens obekvämt med den där cameltoen, även om den ser rätt suspekt ut, tack vare allt strechtyg i området. Det är bara sömmen som är väldigt ostretchig som får det att se muppigt ut.
När stället var helt nytt så var det lite klämkäckt i grenen, men det var mest obehagligt när jag bromsade och inte var ordentligt förankrad... Men det kan ju vara lite obekvämt även utan att ha ett klämkäckt ställ... :hihi

Hade jag haft mer än två dagar på att skaka fram ett ställ hade jag försökt få tag på ett med längre bål, helt klart. Och en annan färg med för den delen. :näsblod
Men, stället är följsamt om inte klädsamt som det är nu.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Har ni någon gång sett när moto-gp/wm- förarna kommer i nytt ställ efter att ha sopat av?

Någon som sett dom knappt kunnat gå eller röra sig?

Tror aldrig jag sett dom gå rakryggade, eller försöka sträcka på sig. Eller alla motogp-förare är kanske puckelryggade :va

I övrigt håller jag med.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jo, det tror jag med, tyvärr var jag tvungen att ha ett skinnställ omedelbart, och har inte den turen att vara av en kroppsform som är vanligt förekommande så att de har ställ som passar mig perfekt liggande på lager. Det är inte ens obekvämt med den där cameltoen, även om den ser rätt suspekt ut, tack vare allt strechtyg i området. Det är bara sömmen som är väldigt ostretchig som får det att se muppigt ut.
När stället var helt nytt så var det lite klämkäckt i grenen, men det var mest obehagligt när jag bromsade och inte var ordentligt förankrad... Men det kan ju vara lite obekvämt även utan att ha ett klämkäckt ställ... :hihi

Hade jag haft mer än två dagar på att skaka fram ett ställ hade jag försökt få tag på ett med längre bål, helt klart. Och en annan färg med för den delen. :näsblod
Men, stället är följsamt om inte klädsamt som det är nu.

Så är det ju, finns ju alltid omständigheter som bestämmer vad man skaffar. :)

Det jag menar är ju snarare att det finns en del som bestämmer sig för vilket ställ de vill ha för att sedan välja en storlek som är den minst besvärande och det man kan stå ut med istället för att bestämma sig för om man ska ha hel eller delat och därefter letar upp det märke/modell som passar bäst för "alla vet" ju att det ska klämma ut överflödigt kroppsfett genom öppningarna i början........

Är det för kort eller långt, leta annan modell (gäller arm, ben och bål-längd), om stretchen är sträckt så den nästan inte längre är elastisk, ta en större storlek eller annan modell.

Allt givet att skydden sitter på rätt ställen, därför jag inte kan ha Daniese, skydden på armbågar och knän är felplacerade och kommer garanterat minst skava och irritera när de försöker flytta sig under körning och garanterat inte vara på plats eller kanten trycka sig in i leden när det gäller.

Är ganska enkelt egentligen, samma princip som när man letar hjälm gäller, skiten ska passa utan att skava eller glappa, klämma lite är ok för det formar sig med tiden men fel storlek eller modell Är fel storlek eller modell. :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tror aldrig jag sett dom gå rakryggade, eller försöka sträcka på sig. Eller alla motogp-förare är kanske puckelryggade :va

I övrigt håller jag med.

Skinnet fladdrar ju på sina ställen ser man på slo-mo så helt slimmat är det ju inte. :)
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Hakar på med motsatt fråga. Har ett tvådelat Spidi där byxorna är lite för pösiga i röven men jackan är härligt tight. Nåt aktuellt tips på nån duktig och prisvärd skräddare som han ta in lite på skinnställ utan att tumma på säkerheten? Göteborg är det som gäller.

Skinnskräddarn på Magasinsgatan 15

Har inte anlitat honom själv men har flera vänner som rekommenderat honom. :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så är det ju, finns ju alltid omständigheter som bestämmer vad man skaffar. :)

Det jag menar är ju snarare att det finns en del som bestämmer sig för vilket ställ de vill ha för att sedan välja en storlek som är den minst besvärande och det man kan stå ut med istället för att bestämma sig för om man ska ha hel eller delat och därefter letar upp det märke/modell som passar bäst för "alla vet" ju att det ska klämma ut överflödigt kroppsfett genom öppningarna i början........

Är det för kort eller långt, leta annan modell (gäller arm, ben och bål-längd), om stretchen är sträckt så den nästan inte längre är elastisk, ta en större storlek eller annan modell.

Allt givet att skydden sitter på rätt ställen, därför jag inte kan ha Daniese, skydden på armbågar och knän är felplacerade och kommer garanterat minst skava och irritera när de försöker flytta sig under körning och garanterat inte vara på plats eller kanten trycka sig in i leden när det gäller.

Är ganska enkelt egentligen, samma princip som när man letar hjälm gäller, skiten ska passa utan att skava eller glappa, klämma lite är ok för det formar sig med tiden men fel storlek eller modell Är fel storlek eller modell. :)

Ja, helt sant. Första året sådär hade man ju någon form av villfarelse om att det gick att välja hjälm efter utseendet, men efter att ha tryckt skallen i en hjälm med rätt passform kunde iaf inte jag fortsätta köra med något med rätt utseende och som bara satt lite fel.
Lite samma med resten av utrustningen med, stövlar och handskar som skinnställ.
Fast jag har alltid varit lite för storväxt och bredaxlad med konstiga fötter så jag är väldigt van vid att helt enkelt få ta det som passar. :hihi


Skinnet fladdrar ju på sina ställen ser man på slo-mo så helt slimmat är det ju inte. :)

Lorenzo räcker ju att titta på i vanlig hastighet för att se att hans ställ är rätt pösiga runt magen. Finns nog en 4-5 cm extra i den omkretsen.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Hakar på med motsatt fråga. Har ett tvådelat Spidi där byxorna är lite för pösiga i röven men jackan är härligt tight. Nåt aktuellt tips på nån duktig och prisvärd skräddare som han ta in lite på skinnställ utan att tumma på säkerheten? Göteborg är det som gäller.

Du kan gå till Skrädderiverkstan på Kyrkogatan 44. Grymt duktiga. http://skradderiverkstan.se/
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tack för skräddartipsen. Skall köra in brallorna lite och sen blir det skräddarn.
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Kan uppdatera tråden lite och meddela att jag fixade ett 2-delat ställ,
Storlek 56 som jag anser sitter mycket bättre :)
Fortfarande tight, men ändå så jag kan röra mig.
Värt att notera är att de nedersta bilderna (som även finns i början på tråden) saknade ryggskydd vid tagning och efter det gick det knappt att huka sig i det.

DSC_0086.JPGDSC_0088.JPG
DSC_0094.JPGDSC_0095.JPG

VS

DSC_0084.JPGDSC_0082.JPG
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top