Är hoj utan ABS en "dealbreaker"?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
För mig är det en självklar dealbreaker att hojen saknar ABS. Och då har jag ändå varit utan ABS på mina första 5-7 hojar och kört 100-tals bankurser som instruktör så erfarenhet och träning finns det hyggligt av.

Jag har till och med räddats av ABSen på bana: Jag låg bakom en av Peter Lindéns söner och kollade körteknik när hans motor nöp mitt i en kurva med krasch som följd. Förare och hoj täckte hela yttre delen av banan och det fanns ingen chans att tighta till spåret och gå på insidan så det var bara att räta upp och köra rakt ut i gräset. Gräset var blött och gropigt och jag höll nog ca 120km/h när jag lämnade banan. Tack vare ABSen kunde jag bromsa fullt och ändå använda blicken till att leta efter en väg tillbaka ut på banan igen utan att träffa diken, djupare gropar och räcken. Bara den enda incidenten är nog för att det ska ha varit värt att betala för ABS.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Det skulle jag inte vilja påstå. Tycker du att du blir avtrubbad av att köra en bil med ABS?
Man tänker inte på att den finns där, alls, men man är jävligt glad att den kickar in när den behövs. Den ger lite större marginaler.
Jag tycker absolut att det är avtrubbande att köra bil med ABS, även om det har utvecklats enormt på bilsidan också så skulle jag alla dagar i veckan välja en bil utan ABS om jag hade möjlighet till det, med det sagt så tror jag inte att det är rätt för Svensson... För övrigt tycker jag att just billiknelsen är klockren, hur mycket högre snitthastighet har det inte blivit i trafiken under vintrarna de senaste 10åren? Jag tycker mig se varenda kotte fara fram som om det vore torr asfallt!

Ibland spelar det ingen roll hur vaken man är, trafiken är full av blindstyren och idioter som gör saker väldigt överraskande. För att inte tala om dolda korsningar, djur och annan skojig skit som asfalt som blir glashal vid regn.
Helt klart! Min poäng var att man kanske kör lite mer vaket när man är medveten om att man kör med livet som insatts, inte att man aldrig kommer att hamna i en olycka om man är lite mer vaken bakom styret.

Misstänker att det har mer med personligheten hos föraren att göra än att tekniken är avtrubbande.
Folk dör mindre i trafiken nu än tidigare pga bilarna är säkrare, speler ju mindre roll om det samtidigt råkar bli fler plåtskador (om man drar paralleler till bilen så att säga..)
Nu jämför du päron och bananer, om teknik på bilar är avtrubbande så speglas det inte på samma sätt vid en olycka då trenden har varit större, tyngre och säkrare bilar ett bra tag nu. Om du råkar ut för en olycka med "plåtskador" som utgång i en bilolycka så kan du mycket väl omkomma i samma olycka på en motorcykel.

ABS på en hoj är inget trolleri, det kommer inte eliminera det där plötsliga farliga som just uppstått.
ABS kommer däremot se till att du fortfarande håller dig på hjulen istället för att kana in i hindret liggandes på sidan, och det är den skillnaden som kan vara livsavgörande i vissa fall.
Nej, jag är medveten om att ABS inte är trolleri, men jag tyckte bara att Benevolenskys inlägg var så målande för hur avtrubbande det var.

Asfalt...
Nerlägg som hette duga och kalla däck :näsblod





Du kan köpa min när den är lagad! :)
Sopa! :tuttar
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Har man en flickvän som är under körkortsutbildning och alltså är väldigt orutinerad, och man är rädd om henne?

Ja du hör själv :)

välj rätt
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Om du bromsar så att ABS går in varje gång så skulle jag våga påstå att du kommer bli överkörd av en bakomvarande chockad bilist innan du hinner fundera på att köra en annan hoj.
Eller brukar du på en icke ABS-hoj bromsa så att framhjulet ritar svarta sträck varje gång du bromsar?

Eller kan det vara så att SH i vanlig ordning har gått in i analysmode för att komma fram till vilka tillfällen som det absolut bara kan vara dåligt med ABS? :gnissla

Helt klart!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ville gärna ha ABS men hittade inte rätt hoj med så blev utan. Är det en dealbreaker? Nej det tycker jag inte!
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Nej, jag är medveten om att ABS inte är trolleri, men jag tyckte bara att Benevolenskys inlägg var så målande för hur avtrubbande det var.

Så det du får med dig från mitt första inlägg är hur avtrubbad jag blivit av att köra 600-800 mil per år i stadstrafik där tvärnitande bilar, folk som gar rakt ut i gatan eller bara allmänt trötta trafikanter ställer till med oväntade situationer, näst intill varje dag. De flesta kan man enkelt undvika, men några är så pass överaskande (tex tjejen som kapar 2 filer för att plocka upp sin kompis på busshållplatsen) att man bara inte kan förutse det. Utan ABS kunde du haft hur bra förmåga som helst, men att kunna bromsa maximalt och samtidigt ha full styrförmåga är ovärdeligt, alternativet är att man ligger på backen.

Eller är det avtrubbat att utnyttja ABS för att på ett säkert sätt kunna avgöra hur halt det är när man tar drar iväg en tidig decembermorgon och termometern visar blå siffror? Jag vet att det är halt, men genom att bromsa med baken, med ett konskekvent tryck får jag en direkt feedback - utan att riskera en låsning som i värsta fall kan ställa till med problem.

Nä, det mest avtrubbade är nog att jag regelbundet testar att ABS fungerar genom att - just det - bromsa så hårt att den går igång.

Men hellre avtrubbad i knoppen än avtrubbad på kroppen :hej
 

jetson

Guest
ABS verkar ju rädda mer liv än jultomten som det låter här.. jag tycker det är bra med ABS men tycker ni underskattar er själva när ni säger att ni absolut inte hade klarat situationen utan ABS. Jag har kört 3 säsonger i sthlmstrafiken utan abs nu och aldrig varit i backen. Men sen är jag ju sjukt jävla bra på att hantera paniksituationer även med bilen som har ABS :D

Men för en nybörjare eller en tjej skulle jag absolut säga att det är en dealbreaker. Sett ett par kvinnor i "panik" i trafiken när dom får panik vet man aldrig vad dom hittar på :)
 

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600, LS650
Dealbreaker? Finns två sätt att svara:
1) Jag är bättre än ett abs-system.... bla bla bla, och sedan levde de lyckliga....
2) Japp -dealbreaker!

Värt att nämna, någon/några personer i världen kan slå en super-dator i schack en eller två partier men i "the long run" vinner datorn. För alla andra än dessa få personer, vinner datorn 100% av gångerna. Här på sporthoj har vi en ganska stor del super-hjältar :hihi
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Så det du får med dig från mitt första inlägg är hur avtrubbad jag blivit av att köra 600-800 mil per år i stadstrafik där tvärnitande bilar, folk som gar rakt ut i gatan eller bara allmänt trötta trafikanter ställer till med oväntade situationer, näst intill varje dag. De flesta kan man enkelt undvika, men några är så pass överaskande (tex tjejen som kapar 2 filer för att plocka upp sin kompis på busshållplatsen) att man bara inte kan förutse det. Utan ABS kunde du haft hur bra förmåga som helst, men att kunna bromsa maximalt och samtidigt ha full styrförmåga är ovärdeligt, alternativet är att man ligger på backen.

Eller är det avtrubbat att utnyttja ABS för att på ett säkert sätt kunna avgöra hur halt det är när man tar drar iväg en tidig decembermorgon och termometern visar blå siffror? Jag vet att det är halt, men genom att bromsa med baken, med ett konskekvent tryck får jag en direkt feedback - utan att riskera en låsning som i värsta fall kan ställa till med problem.

Nä, det mest avtrubbade är nog att jag regelbundet testar att ABS fungerar genom att - just det - bromsa så hårt att den går igång.

Men hellre avtrubbad i knoppen än avtrubbad på kroppen :hej

Snackar vi ABS för bilar nu eller har du missat hur en hoj fungerar? :p
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
HAHA juste!!! Nu kommer jag på BÄSTA anledningen till att inte ha ABS på hoj. Man får längre bromssträcka OBS. Om du bromsar max (precis under att låsa bromsarna) får du typ 20% kortare bromssträcka än med ABS. Alltså kan du undvika att köra ut över stupet och dö. Abs är så ledes livsfarligt och du kommer tyvärr köra ner för en klippa om du har abs :/ rekommenderas EJ! :banana:banana:banana
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Så det du får med dig från mitt första inlägg är hur avtrubbad jag blivit av att köra 600-800 mil per år i stadstrafik där tvärnitande bilar, folk som gar rakt ut i gatan eller bara allmänt trötta trafikanter ställer till med oväntade situationer, näst intill varje dag. De flesta kan man enkelt undvika, men några är så pass överaskande (tex tjejen som kapar 2 filer för att plocka upp sin kompis på busshållplatsen) att man bara inte kan förutse det. Utan ABS kunde du haft hur bra förmåga som helst, men att kunna bromsa maximalt och samtidigt ha full styrförmåga är ovärdeligt, alternativet är att man ligger på backen.

Eller är det avtrubbat att utnyttja ABS för att på ett säkert sätt kunna avgöra hur halt det är när man tar drar iväg en tidig decembermorgon och termometern visar blå siffror? Jag vet att det är halt, men genom att bromsa med baken, med ett konskekvent tryck får jag en direkt feedback - utan att riskera en låsning som i värsta fall kan ställa till med problem.

Nä, det mest avtrubbade är nog att jag regelbundet testar att ABS fungerar genom att - just det - bromsa så hårt att den går igång.

Men hellre avtrubbad i knoppen än avtrubbad på kroppen :hej

Nu råkar jag också köra i Tjockholm och lägger någonstans norr om 1000mil om året i snitt, kör även när det snöar (med sportisdäck), eller ja, innan "the real shitstorm" där i slutet av december-februari normalt. och märkligt nog har jag överlevt de situationer du nämner trots avsaknad av ABS. Jag skulle även vilja påstå att de absolut inte är speciellt frekventa, det gäller trots allt att kunna läsa trafiksituationen och anpassa avstånd och hastighet... (med det sagt så söndagskör jag inte så ofta) Så om du lyckas hamna i de här situationerna så ofta som du får det att låta så är du ett ganska målande exempel...

Sen undrar jag även om det hänt något revolutionerande på MC ABS fronten, för hojen rätar väl ändå upp sig om du bromsar fullt, just för att du ska undvika att lägga dig med den, eller har jag missat något?
 

playmate

Rookie
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Uppsala
Hoj
CBR600F -12
HAHA juste!!! Nu kommer jag på BÄSTA anledningen till att inte ha ABS på hoj. Man får längre bromssträcka OBS. Om du bromsar max (precis under att låsa bromsarna) får du typ 20% kortare bromssträcka än med ABS. Alltså kan du undvika att köra ut över stupet och dö. Abs är så ledes livsfarligt och du kommer tyvärr köra ner för en klippa om du har abs :/ rekommenderas EJ! :banana:banana:banana
Och om du kör en hoj med ABS och bromsar precis så att du inte låser däcken där då? Tell me the difference!
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Enligt min far så räddade ABS honom. Han är rutinerad hojåkare. Kom körande i rätt hög fart på grusväg, någonstans i norr, på väg till Norge.
Bakom en skymd kurva står det ett hav av renar mitt i vägen. Han klarade sig. Han säger själv att han aldrig skulle rett ut det hela utan ABS:en.

Efter det säger han själv att han aldrig kommer köra utan ABS på två hjul.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
HAHA juste!!! Nu kommer jag på BÄSTA anledningen till att inte ha ABS på hoj. Man får längre bromssträcka OBS. Om du bromsar max (precis under att låsa bromsarna) får du typ 20% kortare bromssträcka än med ABS. Alltså kan du undvika att köra ut över stupet och dö. Abs är så ledes livsfarligt och du kommer tyvärr köra ner för en klippa om du har abs :/ rekommenderas EJ! :banana:banana:banana

Japp, någon som kan ligga precis på gränsen vid sitt bromsande... men säg mig, kan den personen göra det även i en paniksituation?

Men sen är det ju så också att med en ABShoj, i alla fall min, så kan man bromsa precis sådär effektivt som du beskriver... ABSen kickar in först då hjulen tappar fästet, dvs när man då har klivit över den där hårfina gränsen.
Så kort kan man faktiskt säga att så som du beskriver kommer du fortfarande kunna göra, men när paniken sätter in och du klämmer för hårt på bromsen så kommer ABS se till att hjulen fortfarande inte låser sig.
 
Last edited:

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Nu råkar jag också köra i Tjockholm och lägger någonstans norr om 1000mil om året i snitt, kör även när det snöar (med sportisdäck), eller ja, innan "the real shitstorm" där i slutet av december-februari normalt. och märkligt nog har jag överlevt de situationer du nämner trots avsaknad av ABS. Jag skulle även vilja påstå att de absolut inte är speciellt frekventa, det gäller trots allt att kunna läsa trafiksituationen och anpassa avstånd och hastighet... (med det sagt så söndagskör jag inte så ofta) Så om du lyckas hamna i de här situationerna så ofta som du får det att låta så är du ett ganska målande exempel...

Att läsa trafiksituation är det viktigaste man kan göra på en hoj och en god sådan förmåga är värd mer än alla tekniska hjälpsystem pengar kan köpa. Min förmåga att läsa trafiksituationer är så pass bra att jag aldrig varit inblandad i någon olycka med min hoj. Jag "hamnar" inte i situationer varje dag - men jag observerar situationer där det potentiellt kunde gått illa, oavsett om det berott på mina eller medtrafikanternas möjliga misstag.

Några gånger per år så är marginalerna mindre än andra gånger, kan finnas många orsaker till det och det är inte alltid så att man, oavsett om man är guds gåva till motorcykeln, har någon som helst chans att förutse dessa situationer. Exempelvis då den jag beskrev ovan, där en person i normal stadstrafik står på bromsen och styr rakt över min vägbana. Ingen blinker, inget vingel - inga som helst indikationer. Min enda enda enda möjlighet var att bromsa och styra med åt höger och från 50 km/h till stillastående var mitt framhjul aldrig längre än några decimeter ifrån bilens högra bakskärm. Hela inbromsningen kunde jag smidigt följa bilen åt höger, med ABS igång. Hade jag dött om jag inte haft ABS? Klart som fan inte. Men hade det gjort ont när jag vurpat? Ja.

Sen undrar jag även om det hänt något revolutionerande på MC ABS fronten, för hojen rätar väl ändå upp sig om du bromsar fullt, just för att du ska undvika att lägga dig med den, eller har jag missat något?

Absolut, hojen vill gärna räta upp sig om man bromsar på, det betyder inte att den följer en universell lag om att köra rakt fram som ett godståg bara för det. Hojen vill framåt, jag vill åt sidan. Trägen vinner sa gubben som mjölka baggen...
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Jösses. o_O
Det enda underlag jag lyckades gasa till lite hjulspinn på med min 250ninja (25 kw) var våt gatsten, annars kunde jag ge fullt i alla lägen. Vad lyckades du på?
En er6 räcker mer än väl för bakhjulsspin, även på torr asfalt!

Har fått bakhjulssladd på 125:an en gång, gasade på för fullt på 2:an ut ur en rondell. Tror jag klarar mig utan tractioncontroll dock :)
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Att läsa trafiksituation är det viktigaste man kan göra på en hoj och en god sådan förmåga är värd mer än alla tekniska hjälpsystem pengar kan köpa.
Det är just den här jag menar blir avtrubbad när man förlitar sig på alla tekniska hjälpsystem, jag kanske borde bära foliehatt... men bilburna Svensson har ivf ändrat sitt sätt att köra på allt eftersom fler och fler hjälpsystem (abs, antispinn, antisladd) lanserats. De har blivit avtrubbade, bilkörande har blivit för lätt, vilket resulterar i att det smäller mer beskedligt. Tyvärr märks det inte lika tydligt i olycksstatistiken eftersom bilarna även blivit säkrare med tiden. Men vi motorcyklister har inte gjort några tekniska framsteg i säkerhet, din kropp är fortfarande lika ömtålig för yttre våld som den var för 10år sedan (eller mer ömtålig kanske).

Hade jag dött om jag inte haft ABS? Klart som fan inte. Men hade det gjort ont när jag vurpat? Ja.
Man tar lärdom av små olyckor, av stora olyckor hamnar man på sjukan eller i graven. Jag vet ärligt talat inte om jag håller med om att det är en bra sak att flytta fram lägstanivån för olyckor med tekniska hjälpmedel. Men jag betvivlar inte att ABS absolut kan rädda liv i riktigt kniviga paniksituationer, även om jag personligen (och många andra) klarat av kniviga situationer utan att varken vara Rossi, eller ha ABS.

Absolut, hojen vill gärna räta upp sig om man bromsar på, det betyder inte att den följer en universell lag om att köra rakt fram som ett godståg bara för det. Hojen vill framåt, jag vill åt sidan. Trägen vinner sa gubben som mjölka baggen...
Du har alltså inte full bromskraft och full styrförmåga som du skrev då :p
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top