Josef
Blicken framför allt!
- Gick med
- 20 Dec 2003
- Ort
- Stockholm
- Hoj
- Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
För mig är det en självklar dealbreaker att hojen saknar ABS. Och då har jag ändå varit utan ABS på mina första 5-7 hojar och kört 100-tals bankurser som instruktör så erfarenhet och träning finns det hyggligt av.
Jag har till och med räddats av ABSen på bana: Jag låg bakom en av Peter Lindéns söner och kollade körteknik när hans motor nöp mitt i en kurva med krasch som följd. Förare och hoj täckte hela yttre delen av banan och det fanns ingen chans att tighta till spåret och gå på insidan så det var bara att räta upp och köra rakt ut i gräset. Gräset var blött och gropigt och jag höll nog ca 120km/h när jag lämnade banan. Tack vare ABSen kunde jag bromsa fullt och ändå använda blicken till att leta efter en väg tillbaka ut på banan igen utan att träffa diken, djupare gropar och räcken. Bara den enda incidenten är nog för att det ska ha varit värt att betala för ABS.
Jag har till och med räddats av ABSen på bana: Jag låg bakom en av Peter Lindéns söner och kollade körteknik när hans motor nöp mitt i en kurva med krasch som följd. Förare och hoj täckte hela yttre delen av banan och det fanns ingen chans att tighta till spåret och gå på insidan så det var bara att räta upp och köra rakt ut i gräset. Gräset var blött och gropigt och jag höll nog ca 120km/h när jag lämnade banan. Tack vare ABSen kunde jag bromsa fullt och ändå använda blicken till att leta efter en väg tillbaka ut på banan igen utan att träffa diken, djupare gropar och räcken. Bara den enda incidenten är nog för att det ska ha varit värt att betala för ABS.