Är hoj utan ABS en "dealbreaker"?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jag tror, och fick den känslan när jag själv övningskörde, att man lär sig hantera cykeln bättre om man inte har ABS.Körskolan hade ABS och min privata va utan. Du lär dig helt enkelt bromsa på ett korrekt sätt. Med ABS har du tendens att bara kräma på som f*n hela tiden. Jag säger inte att ABS är skit, tvärtom, men jag tror det är bra att primärt lära sig hantera en hoj utan och sedan övergå till ABS. Lite som att man lär sig köra bil med manuell låda (i de flesta fall) och övergår sedan till automat (om man känner för det).




Har hört att ABS:en på multin har tendens att kicka in lite tidigt!?!?!? stämmer det?

Är väl snarare som att börja övningsköra med bil utan ABS för att sen gå över till en bil med ABS, hur automatlådor kommer in i bilden förstår jag inte alls :confused:
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Jag fixade ditt inlägg ;)

Äh, litar på ABS precis som att jag litar på att däcken nasaren krängde har grepp, att rödljuset i korsningen visar rött åt korsande trafik, att Tranebergsbron inte bara kollapsar i morgonrusningen och att Ryanair landar planet i samma skick som det lyfte.

Man blir inte bättre på att bromsa genom att låsa framhjulet när olyckan är framme :arsele
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Precis, det känns inte i hojen annat än att man märker att det inte kasar utan snarare minskar bromstrycket. Känns ingenting i handtaget i alla fall.
Ja, och den gick inte in innan jag bromsade riktigt jävla hårt, så man märker inte av den öht förrän man verkligen behöver den, så egentligen är det rätt dumt att köra hoj utan ABS på gata, med allt skit som hoppar ut och överraskar en där.
Bakhjulets abs har jag råkat få igång några mer gånger, mest för att bromsverkan på bakhjulet knappt känns på SXen i jämförelse med 250ninjan, och den absen är knappt märkbar heller.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Man blir inte bättre på att bromsa genom att låsa framhjulet när olyckan är framme :arsele

Nä förvisso sant, men om man är lite mer vaken bakom styret kanske man slipper hamna i en sådan situation.
Elektroniska hjälpmedel är avtrubbande helt enkelt...
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Själv skulle jag velat ha ABS som man kan koppla in o ur för hatar ABS, speciellt när jag kör bil, hugger så jävligt speciellt när man trycker till hårdare men kan vara bra när det är halt ute.
Ingen stor operation att koppla på en strömbrytare.
(Om dom nu inte börjat väva samman totalt med övrig elektronik dom närmsta 5 åren)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ingen stor operation att koppla på en strömbrytare.
(Om dom nu inte börjat väva samman totalt med övrig elektronik dom närmsta 5 åren)

Jag har haft 6 hojar med ABS hittills. På samtliga har man kunnat koppla i och ur ABSen med ett knapptryck.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Elektroniska hjälpmedel är avtrubbande helt enkelt...

Det skulle jag inte vilja påstå. Tycker du att du blir avtrubbad av att köra en bil med ABS?
Man tänker inte på att den finns där, alls, men man är jävligt glad att den kickar in när den behövs. Den ger lite större marginaler.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nä förvisso sant, men om man är lite mer vaken bakom styret kanske man slipper hamna i en sådan situation.
Elektroniska hjälpmedel är avtrubbande helt enkelt...

Ibland spelar det ingen roll hur vaken man är, trafiken är full av blindstyren och idioter som gör saker väldigt överraskande. För att inte tala om dolda korsningar, djur och annan skojig skit som asfalt som blir glashal vid regn.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Nä förvisso sant, men om man är lite mer vaken bakom styret kanske man slipper hamna i en sådan situation.
Elektroniska hjälpmedel är avtrubbande helt enkelt...

Misstänker att det har mer med personligheten hos föraren att göra än att tekniken är avtrubbande.
Folk dör mindre i trafiken nu än tidigare pga bilarna är säkrare, speler ju mindre roll om det samtidigt råkar bli fler plåtskador (om man drar paralleler till bilen så att säga..)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nä förvisso sant, men om man är lite mer vaken bakom styret kanske man slipper hamna i en sådan situation.
Elektroniska hjälpmedel är avtrubbande helt enkelt...

ABS på en hoj är inget trolleri, det kommer inte eliminera det där plötsliga farliga som just uppstått.
ABS kommer däremot se till att du fortfarande håller dig på hjulen istället för att kana in i hindret liggandes på sidan, och det är den skillnaden som kan vara livsavgörande i vissa fall.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Haha ja, tillräckligt illa för att man ska gasa omkull fanskapet, då är den ändå strypt till 25kw, trodde det var omöjligt att få släpp med en så klen hoj men tji fick jag :huvet

Jösses. o_O
Det enda underlag jag lyckades gasa till lite hjulspinn på med min 250ninja (25 kw) var våt gatsten, annars kunde jag ge fullt i alla lägen. Vad lyckades du på?
 

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Bålsta
Hoj
KTM 790 Duke
Självklart ska du välja ABS, överlägset det mest säkerhetshöjande hjälpmedlet! De kronorna det kostar extra får du igen när du säljer hojen vidare och den dagen du ställs i en paniksituation kommer du tacka dig själv för det. Finns inga andra nackdelar än priset.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
I en paniksituation där livet står på spel är den första reflexen att nypa allt du kan i handtaget och stå på bakbromsen. Så enkelt är det. Frågan är ju om du är villig att låsa däcken med en marksyning/avåkning som direkt konsekvens bara för att du inte ville lägga några tusenlappar extra på hojjen.

Sen ska det ju nämnas att andrahandsvärdet på ABS-hojar är bra mycket högre.

Fan vad alla förutsätter att man verkligen går omkull bara för att man panikbromsar?
Antar att det inte finns människor som kan reda ut paniksituationer ;)

ABS kan ju vara lite för bekvämt också. Bara dra tvärnit varje gång man ska bromsa och inte behöva oroa sig. Sen sitter man på en annan hoj, med andra bromsar och går omkull.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Sånt här brukar du ha bra koll på Jesper: Visst är det väl så, att statistik pekar på, att ABS på samtliga vägregistrerade motorcyklar nästa skulle halvera antalet dödsfall på motorcyklar?

Japp - svensk forsknings rapport kom fram till detta. Var skeptisk i början till så stor effekt, och genomgick studien med forskarna och förutsättningarna. Tyckte själv att resultaten ku vara påvärkade av att det primärt ku vara så att det vara Goldwing´s och äldra gentlemens på touring BMW´s i studien. Men, jag fick ge mig - beräkningssätten är faktisk OK, (i teorien).

Har dom senaat två år när vi har kollad på djupstudie underlag, värderet i varje sak om ABS sku ku´ha´haft en effekt! Min personliga konklusion, som hojåkare (sportshoj sådan) är enkel - är det riktiga motorcyklister, dvs. inget extremt beteende (avsaknad av körkort, sanslös hög hastighet, alkohol, droger, etc..) då sku ABS ha räddad livet på flera.

Sedan är det ju faktisk intressant att läsa i tråden flera ABS ägare först har känd av ABS i en nödsituation. Denna bild stämmer bra med det jag upplever som instruktör, art det är tydligt att flera aldrig har bromsad så vasst att ABS gick in. (testa ABS enkelt med lite bakbroms på grusigt underlag och det vett direcKt att den fungerar..)

Som jag skrev tidigare - sammanlikna inte en lite äldre ABS med en modern - det är en värden till skillnad. Så även när den går in. ex. Med modern ABS och på bana med däcksväramde ultra grippiga racedäck bromsar jag så framhjulet låser kort och skrikar som fan, innan ABS går in det känns som att köra i klistrigt klister. Sku aldrig gå med min annan 10 år gamla ABS, då är rycigt och längre bromssträcka..
Konsten är ju att bromsa så hårt att ABS precis inte går in! Så i min världs bild spelar det inga roll om man lär sig att bromsa med eller utan ABS! Tänk på att körkortsprov / ubildning har endast 90 km/t mht bromsövning. Sverige är enda EU land med så hög gräns, andra har 70 km/t..

Reptil hjärnan, fungerar olika vid olika paniksitser.. Vi har set att någon endast vågar att bromsa bak - Vi har set detta även hos folk som varit aktiva på bandagar. Andra nypor för kung och fosterland i allt och klotar (och då är det farligt - kommer in under det mötande fordon och släpps under detta eller körs över. Därför är det så mycket mera säkert att sitta upp på hojen..

Diskuterade ABS med et fransk försäkringsbolag, och dom har inte set någon effekt! Fast, jag tror på att deres underlag har varit alldeles för klent..
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Fan vad alla förutsätter att man verkligen går omkull bara för att man panikbromsar?
Antar att det inte finns människor som kan reda ut paniksituationer ;)

ABS kan ju vara lite för bekvämt också. Bara dra tvärnit varje gång man ska bromsa och inte behöva oroa sig. Sen sitter man på en annan hoj, med andra bromsar och går omkull.

Om du bromsar så att ABS går in varje gång så skulle jag våga påstå att du kommer bli överkörd av en bakomvarande chockad bilist innan du hinner fundera på att köra en annan hoj.
Eller brukar du på en icke ABS-hoj bromsa så att framhjulet ritar svarta sträck varje gång du bromsar?

Eller kan det vara så att SH i vanlig ordning har gått in i analysmode för att komma fram till vilka tillfällen som det absolut bara kan vara dåligt med ABS? :gnissla
 

Pabu

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER6N 2008
Tack för alla grymma svar och åsikter. Syftet med tråden var exakt detta, att få tal del av andra mer rutinerade förares åsikter och erfarenheter.Anledningen till att jag villa få några ytterligare åsikter är att det är svårt att hitta just en Yamaha xj6 med ABS som ligger inom vår budget. Kanske får bli en Er6:a till tjejen också.

Återigen stort tack och det här är verkligen ett riktigt bra och trevligt forum.
 

Newbie_stefan

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
20165, Suzuki GSR750A
För mig är detta ingen svår fråga.
Jag ska ha en hoj med ABS. Jag köper inte en bil utan ABS, varför skulle jag ha en hoj utan. Det kräver ju dessutom mer av föraren och dennes förmåga att bromsa med hoj.

Ställ dig frågan. Skulle jag köpa en bil utan ABS......om du svarar nej.....ja ta då en hoj med ABS.

ABS kostar lite mer. Samtidigt är risken mindre att du bromsar omkull dig och får köpa massa nya detaljer till hojen.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jösses. o_O
Det enda underlag jag lyckades gasa till lite hjulspinn på med min 250ninja (25 kw) var våt gatsten, annars kunde jag ge fullt i alla lägen. Vad lyckades du på?

Asfalt...
Nerlägg som hette duga och kalla däck :näsblod



Tack för alla grymma svar och åsikter. Syftet med tråden var exakt detta, att få tal del av andra mer rutinerade förares åsikter och erfarenheter.Anledningen till att jag villa få några ytterligare åsikter är att det är svårt att hitta just en Yamaha xj6 med ABS som ligger inom vår budget. Kanske får bli en Er6:a till tjejen också.

Återigen stort tack och det här är verkligen ett riktigt bra och trevligt forum.

Du kan köpa min när den är lagad! :)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Asfalt...
Nerlägg som hette duga och kalla däck :näsblod

Jag brukade mer som regel än undantag lägga ner hojen så att fotpinnarna tog efter ett par hundra meter på väg in till jobbet om morgonen. :D Måste vara riktigt kassa däck ER6an levereras med. :brinnerup
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top