Är din könsidentitet något du föds med eller något du lär dig?

Är könsidentitet något du föds med eller något du lär dig?


  • Antal röstningar
    0

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ingen i min familj har lärt mig att slita i picken när jag vill ge utlopp för mina köttsliga lustar så min könsidentitet måste nog vara medfödd. Däremot tror jag det där med sexualitet (sexuella preferenser framförallt) är annars. Där tror jag faktiskt att man kan lära sig gilla annorlunda. :)

Folk som haft långvariga relationer (man och kvinna) och helt plötsligt kommit ut som homosexuella brukar avfärdas med att "dom alltid känt att dom varit homosexuella". Det där tror jag är bullshit. Man har blivit så van hur det är att vara man och kvinna att det inte finns något intressant med det längre så man inleder helt enkelt en samkönad relation.

Jag är inte homosexuell men jag kan inte avfärda möjligheten att jag kan bli det.

Vilket kön vi tillhör står klart när vi föds. Att försöka ändra på detta genom att skapa ett tredje kön (som endast finns på det sociala planet) är inget annat än ett idiotiskt påhitt.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag orkar inte läsa alla svar men om min grabb (2 1/2 år) skulle bli intresserad av rosa & dockor skulle jag styra om han omgående i rätt riktning. Varför? Kalla mig konservativ (vilket jag naturligtvis är) men jag skulle hellre se att han kom hem med Johanna än Johan som första partner. Inget personligt mot homosexuella men känner nog att jag hellre skulle vilja ha ett barnbarn från mitt eget kött & blod. Trist för er som är liberala & gillar regnbågsfärger men det skiter jag fullständigt i! Jag vill ha en machoson som mig själv (japp, är grymt macho). Än så länge ser det ljust ut då han formligen älskar när jag tar fram stora verktygslådan och vill leka med verktygen.

Bra, låt han göra det om 20-30år istället.
 

Zeeall

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
ingen...
Jag orkar inte läsa alla svar men om min grabb (2 1/2 år) skulle bli intresserad av rosa & dockor skulle jag styra om han omgående i rätt riktning. Varför? Kalla mig konservativ (vilket jag naturligtvis är) men jag skulle hellre se att han kom hem med Johanna än Johan som första partner. Inget personligt mot homosexuella men känner nog att jag hellre skulle vilja ha ett barnbarn från mitt eget kött & blod. Trist för er som är liberala & gillar regnbågsfärger men det skiter jag fullständigt i! Jag vill ha en machoson som mig själv (japp, är grymt macho). Än så länge ser det ljust ut då han formligen älskar när jag tar fram stora verktygslådan och vill leka med verktygen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bear_(gay_culture)

:tummenupp
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Bra där, GuW! Precis den reaktion jag förväntade mig från någon som dig! Om jag bryr mig? Inte ett jävla smack! Kunde faktiskt inte bry mig mindre :rofl. Hälsa Gun!

Åter igen kan jag bara hålla med min nemesis GuW. Det du skriver innebär att du är egocentrisk och tycker att ditt barn är en representation av dig. :fotbollsfarsa

OM din grabb är bög så gör du det bara svårare för honom och dig själv med det resonemanget. Verkligheten kommer att komma ikapp förr eller senare och man kan ta det som en MAN som inte bryr sig om vad andra tycker eller som en fisig men samtidigt egocentrisk krake med mindervärdeskomplex som tror att omvärldens blickar är riktade mot en.

Grabbens val är hans. Det livet rår du inte på hur gärna du än vill.

Om du inte bryr dig om det kanske du inte är mogen att ha barn, eller ens en chinchilla.

Jag har tidigare anknutit till att en unges fascination för teknik/sociala företeelser inte har med sexuell läggning att göra. Det är inte min åsikt utan ett resultat av forskning på området.
Om du tolkar det som att din son/dotter senare i livet kan komma att attraheras av folk från samma, respektive kön får du helt enkelt ta och läsa på lite.
 
Last edited:

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Östhammar
Hoj
Formally known as Gulan
Jag orkar inte läsa alla svar men om min grabb (2 1/2 år) skulle bli intresserad av rosa & dockor skulle jag styra om han omgående i rätt riktning. Varför? Kalla mig konservativ (vilket jag naturligtvis är) men jag skulle hellre se att han kom hem med Johanna än Johan som första partner. Inget personligt mot homosexuella men känner nog att jag hellre skulle vilja ha ett barnbarn från mitt eget kött & blod. Trist för er som är liberala & gillar regnbågsfärger men det skiter jag fullständigt i! Jag vill ha en machoson som mig själv (japp, är grymt macho). Än så länge ser det ljust ut då han formligen älskar när jag tar fram stora verktygslådan och vill leka med verktygen.

Det finns väl gaykillar som är väldigt måna om att vara lika macho som du är? Är verktygslådan ett tecken på manlighet?
Isåfall är nog även jag man, för jag vet vart den finns och räds den inte. Senast igår så var det jag som spolade ur vårt avlopp...borde jag köpa en strapon nu och bli mannen i familjen?
Trams är vad du håller på med, helt ärligt. Små barn har ännu ingen riktigt köstillhörighet utan utforskar allt dom ser omkring sig. Båda mina söner sminkade sig och gillade klänningar och högklackade skor i den åldern. Den äldsta gårut gymnasiet i vår som maskinförare och är 100% hetro.
Låt inte din stackars son ärva ditt dåliga självförtroende utan låt honom bygga och utveckla sin egen identitet.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Kom igen, jag tror att alla normala farsor känner igen sig i Valens resonemang på ett eller annat vis.
Jag kommer köpa motorcyklar och blåa kläder till min grabb när han har vuxit lite.
Min dotter däremot har jag inget emot om hon blir lesbisk, då slipper jag oroa mig över att jaga bort massa fjunisar när hon blir 12-13 år :D
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Vilken underbar tråd, det dröjer ca 15 år innan sporthoj.com accepterar begreppet genus, alltså socialt kön.
För mig är det självklart att det är samhället, familjen, upplevelser osv. som skapar ens genustillhörighet, även om vi föds med olika fysiska förutsättningar.

Folk ska ju hålla sig inom sina könsroller, annars blir den konservativa massan rädda och känner sig osäkra. :D
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Många småpojkar är väldigt intreserade av mammas kläder och smink, dom vill gära ha mamas kläder o skor på sig och måla läppstift. Det är helt naturligt, att som Pappa då få massa bögnojja är väl ett tecken på sin egen dumhet, som tidigare sagts så kommer barnens sexualitet mycket senare. Låt ungar få leka med vad de vill, pracka inte på dom de leksakerna du vill att dom ska få leka med
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Forskare inom könstillhörighet behövs ju faktist och har gjort nytta inom bl.a vården.

Men anser dom verkligen numera att man formas av social påverkan?

Någon länk till avhandlingar av den karaktären vore nog på sin plats innan jag förkastar det som hittepå.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Men till slut kommer vi ändå fram till: vem bryr sig? Oavsett om det är gener eller inte är man det man är och man blir det man blir, och det får folk acceptera.

Förstår inte ens varför folk bryr sig om vad andra har för sexuallitet. Är det viktigt när man är på jobbet? Utför du ett bättre jobb för att du vet att Agda är lebb?

Är man en bättre vän när man vet att torsten är bög? Nej, för vad exakt skulle det innebära för skillnad i hur man behandlar honom.

Jag säger inte att folk inte ska berätta, men jag förstår inte varför det är viktigt.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Men till slut kommer vi ändå fram till: vem bryr sig? Oavsett om det är gener eller inte är man det man är och man blir det man blir, och det får folk acceptera.

Förstår inte ens varför folk bryr sig om vad andra har för sexuallitet. Är det viktigt när man är på jobbet? Utför du ett bättre jobb för att du vet att Agda är lebb?

Är man en bättre vän när man vet att torsten är bög? Nej, för vad exakt skulle det innebära för skillnad i hur man behandlar honom.

Jag säger inte att folk inte ska berätta, men jag förstår inte varför det är viktigt.

Nu handlar det ju inte enbart om folks sexualitet. Bara en sån idiotgrej som att kalla ett barn för Hen istället för vad han/hon är gör mig förbannad. Om ungen senare i livet väljer att vara straight eller gay är ju skitsamma, när ungen är liten behandlar man dem som brukligt. Därmed inte sagt att man måste låta pojkar leka med bilar och tjejer med dockor...
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Men till slut kommer vi ändå fram till: vem bryr sig? Oavsett om det är gener eller inte är man det man är och man blir det man blir, och det får folk acceptera.

Förstår inte ens varför folk bryr sig om vad andra har för sexuallitet. Är det viktigt när man är på jobbet? Utför du ett bättre jobb för att du vet att Agda är lebb?

Är man en bättre vän när man vet att torsten är bög? Nej, för vad exakt skulle det innebära för skillnad i hur man behandlar honom.

Jag säger inte att folk inte ska berätta, men jag förstår inte varför det är viktigt.

Viktigt är det för att om du skall behandla en person så måste du ha forskning bakom, oavsett vad personen har för läggning.

Skall du utföra psykoterapi på en homosexuell kvinna lär det skilja sig mot en heterosexuell osv.

Utan forskningen kommer hon att fortsätta bli behandlad som "alla andra".

Roligt är att ditt förhållningssätt är föremål för just bl.a genus-forskningen.:D
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Nu handlar det ju inte enbart om folks sexualitet. Bara en sån idiotgrej som att kalla ett barn för Hen istället för vad han/hon är gör mig förbannad. Om ungen senare i livet väljer att vara straight eller gay är ju skitsamma, när ungen är liten behandlar man dem som brukligt. Därmed inte sagt att man måste låta pojkar leka med bilar och tjejer med dockor...

Sant, men påpekas bör att sådant inte har stöd i forskning, det lutar enkom på korkade människor.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Viktigt är det för att om du skall behandla en person så måste du ha forskning bakom, oavsett vad personen har för läggning.

Skall du utföra psykoterapi på en homosexuell kvinna lär det skilja sig mot en heterosexuell osv.

Utan forskningen kommer hon att fortsätta bli behandlad som "alla andra".

Roligt är att ditt förhållningssätt är föremål för just bl.a genus-forskningen.:D

Fast vad skulle det göra för skillnad? Hon är det hon är, om hon gillar kvinnor och är lycklig; dåså. Är hon olycklig, testa att vara med män, då kanske hon blir lycklig; dåså.

Enda anledningen till att jag behandlar kvinnor annorlunda mot män är för att jag är attraherad av kvinnor. Samma gäller väll för alla som är attraherad av nån.

Gör inte saker svårare än dom är.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Fast vad skulle det göra för skillnad? Hon är det hon är, om hon gillar kvinnor och är lycklig; dåså. Är hon olycklig, testa att vara med män, då kanske hon blir lycklig; dåså.

Enda anledningen till att jag behandlar kvinnor annorlunda mot män är för att jag är attraherad av kvinnor. Samma gäller väll för alla som är attraherad av nån.

Gör inte saker svårare än dom är.

Hon är den hon är, men vem är hon?

För att effektivt behandla någon måste du ha ett underlag, det underlaget skapas efter vedertagna teorier, dessa teoriers uppbyggnad innefattar inte t.ex homosexualitet.

Psykologer utbildas efter teorier baserade på forskning, utan forskning vore vi kvar på freuds teorier.

Genus är en mycket svår fråga, den kan omöjligtvis göras för svår.

Du nämner själv att du inte behandlar män och kvinnor olika, skulle du leverera en käftsmäll på ett fruntimmer i krogkön om hon började uppföra sig, hade du kört en kille till mansjouren om han fått ett par örfilar av sin fru?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Svensk genusforskning är rena skämtet, vilket kan tyckas märkligt med tanke på vår välkända jämställdhets kultur internationellt. Det ligger en hund begraven här. Jag tror inte det finns någon internationellt publicerad forskningsartikel av en Svensk genusforskare under senare tid som fått något vidare erkännande.

Tiina Rosenberg från (FI) feministiskt initiativ är en genusforskare och det säger väl egentligen allt. Vågar nog påstå att väldigt stor del av den genusfoskning som bedrivits i vårt land varit politiskt styrt. Där ligger nog förklaringen till att folk generellt sätt med rätta är skeptisk till det de läser.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top