Är det kört eller går det att fixa..?

( Bassen )

Proud Member
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Västmanland
Hoj
Ingen hoj den här sommaren heller...
Upptäckte detta när jag kom hem.:huvet

Går det att fixa? Jag tänker om man fyller på med däckskum eller nåt, eller är det bara att köpa nytt däck?
 

( Bassen )

Proud Member
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Västmanland
Hoj
Ingen hoj den här sommaren heller...
Var tänkt att fixa in bilder....hur gör man?!?! Trodde jag visste...
 

Bifogat

  • Spik 1.jpg
    Spik 1.jpg
    238.9 KB · Visningar: 377
  • Spik 2.jpg
    Spik 2.jpg
    236.6 KB · Visningar: 397
Last edited:

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
haninge
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
går nog att fixa... ser ju ut att sitta i slitbanan så att säga..... dock vet jag att man inte FÅR laga vissa högfartsdäck! då man anser att däcket är försvagat vid lagningen....

jag skulle köpt nytt.... svära och knyta näven i fickan:gnissla
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Dra ut skiten och se om det läcker :tummenupp Hittade några sådana i bakdäcket på 125an för några år sedan, drog ut dem och fortsatte köra :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jodå, det går att fixa. Antingen går du till en däckfirma och ber att få hålet pluggat, eller så fixar du det själv genom att dra ut skiten, trä en (avklippt) gummisnodd på en nål med stort öga, kleta in snodden i karlssons klister (eller liknande elastiskt superlim), sticka in den i däcket (nålsögat med snodd och allt först) och sen dra ut den lite lagom så att du får fyra lager snodd plus lim i hålet. Låt limmet torka, skär sen av överflödig gummisnodd. Plättlätt, och funkar skitbra just på såna där små hål.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Var tänkt att fixa in bilder....hur gör man?!?! Trodde jag visste...

Det går att laga med plugg som man drar igenom hålet från insidan, men man får inte laga däck med hög hastighetsklassning.

De pluggarna är stensäkra, jag skulle laga.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Är det överhuvudtaget hål rakt igenom?

I så fall så borde vilken däcksfirma som helst kunna laga ett sånt där hål. Man tar lös däcket och pluggar det inifrån. Kostnad ett par hundralappar.

Du bör nog låta bli däcksprayen i detta fall. Ta istället lös däcket och ta det till däcksfirman under armen. (Och ifall du lagar ett däck med spray så måste du tala om det för däcksfirman. Gasen är nämligen explosiv och de har skett dödsfall när däcksgubbarna sedan byter ett däck/svetsar fälgen och orsakar en liten gnista.)
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Jag fick mitt backdäck pluggat hos däckfirma. Hade en skruv i bak som hade gått igenom mitt nästan nya gummi. Dom ville dock att jag skulle komma in igen så dom kunde laga det från insidan. Kommer göra detta så fort jag får tid, tycker det känns lite säkrare.

Edit: Det känns som det skulle hålla men en punka i hög hastighet/kurva vill jag nog inte prova :näsblod
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Skulle inte rekommendera lagning av mc däck utan någon form av information gällande det från däcktillverkare, STRO eller motsvarande.

Alla representanter från olika däckmärken jag stött på rekommenderar inte lagning utifrån utan däcken skall pluggas från insidan. Att plugga från utsidan är bara fort och fel och jag har säkert sett hundratals tveksamt lagade bildäck. När biläck rullas med lågt eller inget ringtryck börjar dom nötas på sidan av däcket och detta går fort, kan räcka med tiotal meter. Det jag grundar "tveksam lagning" på är att man ser detta spår på sidan av däcket som gå runt hela vägen, delar av texter/mönster är ofta borta. Däck som sitter monterade med denna typ av skada kan man ofta finna en strumpa i = lagning från utsidan.

Lagning utifrån är bara fort och fel, snålhet samt okunskap.

Tar man av ett däck från fälgen med detta spår på däcksidan som i sig inte ser så farligt ut blir man ofta förvånad vad man hittar i däcket. När jag knådade däck var det så gott som ingen kund som gnällde över att jag dömde ut däcket när jag visade hur det såg ut inuti. Det ligger i bästa fall några deciliter gummirester inuti däcket, ibland mer och inte allt för sällan en halv skruv eller spik. Korden har ofta blottats på insidan och mer än en gång sparkade man iväg däcket i vrede efter att ha råkat ut för en ofrivillig akupunktur.

Lagning av däcket med plugg inifrån är en liten konst i sig, inte så avancerat men kräver viss vana och skicklighet. Det vanligaste problemet är att skruven eller vad det nu gäller har kommit in snett, sen ska naturligtvis ytan ruggas upp och bra produkter som lim och plugg användas. De däck som går att laga har allt som oftast tappat ur luften när fordonet varit stillastående och då aldrig rullat med alldeles för lågt ringtryck.

De största riskerna med fullagning utifrån är alltså:

Däcket monteras inte av från fälgen för kontroll av skadan på insidan samt om rester från det som punkterat däcket finns där.

En plugg inifrån har en hatt för att med hjälp av lim sluta tätt runt skadan, strumpan som skjuts i utifrån har inte detta skydd. Risken är att luft kommer in i skadan och luftfickor bildas mellan däcklagrerna, detta kan leda till en däckexplosion.

STRO har/hade en tabell som anger hur stor skada kontra hastighetsklassningen som är tillåten att laga på däcket, storleken anges i mm. Kommer inte ihåg hurvida belastningsindex togs med i den beräkningen.

Nåväl detta handlade om bildäck, var några år sedan jag bläddrade i däckbibeln så jag är inte helt uppdaterad hur de ställer sig till däcklagning och mc däck.
 
  • Gilla
Reaktioner: xeq

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
Jag har fått mitt bakdäck lagat en gång, hade fått en skruv rakt igenom. Det blev inte riktigt hundra, det pysläckte lite, men förutom det så fungerade det fint.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Efter att just lagt på ett nytt bakdäck och kommit hem efter premiärturen så hittade jag en gång en spik i bakdäcket. En handsmidd urgammal rostig två-tums spik hade lyckats trycka sig igenom däcket som inte ens rullat 10 mil! :huvet

Tack o lov så gick det att plugga hålet och däcket fungerade sen helt perfekt i nästan 1000 mil.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
En plugg inifrån har en hatt för att med hjälp av lim sluta tätt runt skadan, strumpan som skjuts i utifrån har inte detta skydd. Risken är att luft kommer in i skadan och luftfickor bildas mellan däcklagrerna, detta kan leda till en däckexplosion.

Det är sant allt du säger utom denna meningen, de pluggarna funkar hur bra som helst och görs det bara rätt så är det 99,9% säker lagning.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Så här sent på fredagskvällen så kanske det skulle vara intressant för läsarna att se hur en äkta butt... jag menar däcksplugg ser ut:
 

Bifogat

  • topairtools_141154.jpg
    topairtools_141154.jpg
    61.9 KB · Visningar: 173
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top