Skulle inte rekommendera lagning av mc däck utan någon form av information gällande det från däcktillverkare, STRO eller motsvarande.
Alla representanter från olika däckmärken jag stött på rekommenderar inte lagning utifrån utan däcken skall pluggas från insidan. Att plugga från utsidan är bara fort och fel och jag har säkert sett hundratals tveksamt lagade bildäck. När biläck rullas med lågt eller inget ringtryck börjar dom nötas på sidan av däcket och detta går fort, kan räcka med tiotal meter. Det jag grundar "tveksam lagning" på är att man ser detta spår på sidan av däcket som gå runt hela vägen, delar av texter/mönster är ofta borta. Däck som sitter monterade med denna typ av skada kan man ofta finna en strumpa i = lagning från utsidan.
Lagning utifrån är bara fort och fel, snålhet samt okunskap.
Tar man av ett däck från fälgen med detta spår på däcksidan som i sig inte ser så farligt ut blir man ofta förvånad vad man hittar i däcket. När jag knådade däck var det så gott som ingen kund som gnällde över att jag dömde ut däcket när jag visade hur det såg ut inuti. Det ligger i bästa fall några deciliter gummirester inuti däcket, ibland mer och inte allt för sällan en halv skruv eller spik. Korden har ofta blottats på insidan och mer än en gång sparkade man iväg däcket i vrede efter att ha råkat ut för en ofrivillig akupunktur.
Lagning av däcket med plugg inifrån är en liten konst i sig, inte så avancerat men kräver viss vana och skicklighet. Det vanligaste problemet är att skruven eller vad det nu gäller har kommit in snett, sen ska naturligtvis ytan ruggas upp och bra produkter som lim och plugg användas. De däck som går att laga har allt som oftast tappat ur luften när fordonet varit stillastående och då aldrig rullat med alldeles för lågt ringtryck.
De största riskerna med fullagning utifrån är alltså:
Däcket monteras inte av från fälgen för kontroll av skadan på insidan samt om rester från det som punkterat däcket finns där.
En plugg inifrån har en hatt för att med hjälp av lim sluta tätt runt skadan, strumpan som skjuts i utifrån har inte detta skydd. Risken är att luft kommer in i skadan och luftfickor bildas mellan däcklagrerna, detta kan leda till en däckexplosion.
STRO har/hade en tabell som anger hur stor skada kontra hastighetsklassningen som är tillåten att laga på däcket, storleken anges i mm. Kommer inte ihåg hurvida belastningsindex togs med i den beräkningen.
Nåväl detta handlade om bildäck, var några år sedan jag bläddrade i däckbibeln så jag är inte helt uppdaterad hur de ställer sig till däcklagning och mc däck.