Är det inte konstigt. vxl haveri

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Som rubriken lyder så är det väll konstigt att man bara hinner köra 70 mil i år så kommer det plötsligt ett skumt ljud från motorn, och dessvärre bara på 4 växel. Föra året körde jag helt felfritt ca 1800 mil och allt har funkat perfekt.

Så det blev att ta sig hem på dom växlar som inte lätt illa och plocka ur motorn, och sedan dela motorn så att jag kan kommma åt lådan och efter lite nogran inspektion av utgående axel kunde jag se att 4th växer drev har en spricka nästan igenom hela drevet och en tand är halft lös men sitter kvar.

Jag kunde också se att 3-4 på ingående axeln var ordentligt sliten och att den hade börjat lossna små fragment från tänderna på 3 vxl, så nu blir det att shopa lite nya vxl drev och montera ihop igen.

En kanon start på denna säsong lol:)


Mv Björne
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Var det inte Kawa ZX9R -00-01 som var supersnålt ställda från fabrik och vissa exemplar kunde få lite växellådsknas vid "omild" bakhjulskörning.

Nått eller några år äldre fanns "tickande bomb Kawan" där stakarna gick rakt igenom motorblocket på en tillverkningsserie.
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Jag tror att ordet TURBO e svaret på det du tycker e konstigt:D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ja, visst är det konstigt att det kan bli sådär :rolleyes: Om man kör turbohoj får man snabbt rutin på att klyva motorer. Men gissa vem som gillar sånt? Jo, brudarna!
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Ja, visst är det konstigt att det kan bli sådär :rolleyes: Om man kör turbohoj får man snabbt rutin på att klyva motorer. Men gissa vem som gillar sånt? Jo, brudarna!


He he he det låter bra då ligger man på plus nu då, iofs inte det jag hörde från gumman idag när jag nämnde vad delarna kostade som jag nu har beställt.

Men det är smällar man får ta, jag är för övrigt mycket nöjd med hur lådan har hållt ändå.

Förra året så blev det 1 heldag på sviestad 2 heldagar på gotland och 3 heldagar på Nordslingan samt en massa annan körning, så jag har ca 4000 mil nu med turbo och alldrig renoverat lådan så man får nog vara nöjd.:D
// Mv Björne
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top