Är det för stora fartskillnader i ERF?

sandstream

Guest
Hur vet du att det existerar ett problem? Har du sett ett enda endurance? Jag säger inte att det inte kan ske en sån olycka, jag säger att det snackas en hel massa om ett problem som inte har varit ett problem under alla år jag kört ERF. Varför är du så aggresiv? Du skriker om uppenbara problem på en tävlingsform du aldrig kört, men lyssnar inte på oss som kört massor av race. Var det svårt att förstå när jag skrev att problemet beror på orutinerade enduranceförare och inte snabba/långsamma enduranceförare?
Att det existerar ett problem bevisas väl av den här tråden (13 sidor) eller är de flesta ute och cyklar när de tycker att folk som kör 2.40 på Anderstorp borde tas av banan?

Jag tolkar dig som att du pga din erfarenhet från ERF inte tycker att det finns några problem att diskutera och att det är okej att köra hur långsamt det än går.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Att det existerar ett problem bevisas väl av den här tråden (13 sidor) eller är de flesta ute och cyklar när de tycker att folk som kör 2.40 på Anderstorp borde tas av banan?

Jag tolkar dig som att du pga din erfarenhet från ERF inte tycker att det finns några problem att diskutera och att det är okej att köra hur långsamt det än går.

Du behöver inte tolka det så, jag skriver det rätt ut.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Du behöver inte tolka det så, jag skriver det rätt ut.
Tänk om det kommer en annan erfaren ERF-förare och säger att det är en säkerhetsrisk. Vem skall vi då tro på :va

Edit: det har ju skrivits i tråden av en annan erfaren ERF-förare. Hjälp, jag är helt vilsen :gnissla
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Tänk om det kommer en annan erfaren ERF-förare och säger att det är en säkerhetsrisk. Vem skall vi då tro på :va

Edit: det har ju skrivits i tråden av en annan erfaren ERF-förare. Hjälp, jag är helt vilsen :gnissla

Det är min åsikt, nån annan kan tycka vad dom vill. Det är tillåtet.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Nu tänker inte jag vara tyst längre!

Det klagas i tid och otid på att RR inte får uppmärksamhet och att ERF knappt har publik. Att vi måste få fram fler förare osv.

Blir det bättre av att man "fryser" ut förare?
Vill nya förare komma och köra när man får behandligar som det pratas om här?

Jag skulle gärna vilja börja tävla, brinner ju för det här. Lägger ner stor tid på mc, bandagar, race för min man osv, men efter rena påhopp mot förare att dom är farliga när dom är långsamma gör att jag skulle inte känna mig ett dugg välkommen till att köra, inte ens i B-klassen REC.

Kanske är det systemet det är fel på. Kanske ska man klassas som nybörjare några race och ha en speciell färg på skylten så alla ser att man är ny.

Utan få tävla får man inte tävlingserfarenhet. Visst kan man träna på bandagar och licenträningar, men själva tävlingsrutinen får man bara av själva tävlandet.

Under alla mina år i tävlande inom motorsport har jag aldrig varit med om att långsamma förare som tävlat varit farliga eller svåra att köra om. Kanske är det svårare att köra om en mc förare än en stor bred bil på en bana, vad vet jag.

Men jag har i alla fall tagit beslut om att jag inte kommer tävla nästa år då jag känner att man inte är välkommen om man inte är toppförare.
Tråkigt med tanke på hur mycket jag faktiskt kämpat och jobbat för det.

/Liwa1
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nu tänker inte jag vara tyst längre!

Det klagas i tid och otid på att RR inte får uppmärksamhet och att ERF knappt har publik. Att vi måste få fram fler förare osv.

Blir det bättre av att man "fryser" ut förare?
Vill nya förare komma och köra när man får behandligar som det pratas om här?

Jag skulle gärna vilja börja tävla, brinner ju för det här. Lägger ner stor tid på mc, bandagar, race för min man osv, men efter rena påhopp mot förare att dom är farliga när dom är långsamma gör att jag skulle inte känna mig ett dugg välkommen till att köra, inte ens i B-klassen REC.

Kanske är det systemet det är fel på. Kanske ska man klassas som nybörjare några race och ha en speciell färg på skylten så alla ser att man är ny.

Utan få tävla får man inte tävlingserfarenhet. Visst kan man träna på bandagar och licenträningar, men själva tävlingsrutinen får man bara av själva tävlandet.

Under alla mina år i tävlande inom motorsport har jag aldrig varit med om att långsamma förare som tävlat varit farliga eller svåra att köra om. Kanske är det svårare att köra om en mc förare än en stor bred bil på en bana, vad vet jag.

Men jag har i alla fall tagit beslut om att jag inte kommer tävla nästa år då jag känner att man inte är välkommen om man inte är toppförare.
Tråkigt med tanke på hur mycket jag faktiskt kämpat och jobbat för det.

/Liwa1

Jag tycker att du har en point här! Kör för fan! Låt REC vara "di lite långsammares" forum och låt de som känner att det är för mycket vingel och nybörjartag köra sprintrace och NEC.
Som jag sa i en annan tråd så är det SÅ JEFFLA GOTT att när man är nybörjare och långsam att vara tillsammans med likasinnade. Jag skulle vilja vända på det; BORT med alla som är snabba från REC!
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Men jag har i alla fall tagit beslut om att jag inte kommer tävla nästa år då jag känner att man inte är välkommen om man inte är toppförare.
Tråkigt med tanke på hur mycket jag faktiskt kämpat och jobbat för det.

/Liwa1

Hur kan du ge upp så lätt om du har kämpat så hårt?:va
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nu tänker inte jag vara tyst längre!

Det klagas i tid och otid på att RR inte får uppmärksamhet och att ERF knappt har publik. Att vi måste få fram fler förare osv.

Blir det bättre av att man "fryser" ut förare?
Vill nya förare komma och köra när man får behandligar som det pratas om här?

Jag skulle gärna vilja börja tävla, brinner ju för det här. Lägger ner stor tid på mc, bandagar, race för min man osv, men efter rena påhopp mot förare att dom är farliga när dom är långsamma gör att jag skulle inte känna mig ett dugg välkommen till att köra, inte ens i B-klassen REC.

Kanske är det systemet det är fel på. Kanske ska man klassas som nybörjare några race och ha en speciell färg på skylten så alla ser att man är ny.

Utan få tävla får man inte tävlingserfarenhet. Visst kan man träna på bandagar och licenträningar, men själva tävlingsrutinen får man bara av själva tävlandet.

Under alla mina år i tävlande inom motorsport har jag aldrig varit med om att långsamma förare som tävlat varit farliga eller svåra att köra om. Kanske är det svårare att köra om en mc förare än en stor bred bil på en bana, vad vet jag.

Men jag har i alla fall tagit beslut om att jag inte kommer tävla nästa år då jag känner att man inte är välkommen om man inte är toppförare.
Tråkigt med tanke på hur mycket jag faktiskt kämpat och jobbat för det.

/Liwa1

nu överreagerar du tycker jag.
långsamma förare är välkomna, specielt i rec.
Det vissa av oss har riktat oss emot är ett tempo som är lägre än säkerhetsbilens.
Tycker du det är försvarbart att tävla då?
Jag tycker absolut inte det iaf.
Sen har det hänt ett extremt fåtal gånger, och som nr18 säger så har enduranceförare generellt mkt koll på omkörningar, då det är ett ofta förekommande moment.
en diskussion om säkerhet är väl aldrig fel.

åter igen, rec är rokkie rokkie, om så på bekostnad av nec förares ickedeltagande där, enlig mig.
Du har för övrigt inget att oroa dig för, ditt tempo är garanterat snabbt nog,
och dina kunskaper, organisationsförmåga mm borgar för framgång.
 
Last edited:

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Hur kan du ge upp så lätt om du har kämpat så hårt?:va


Nu vet jag inte om du följt oss genom åren. Men jag och Nitrous håller i ca 8 olika bandagstillfällen varje år för mc-förare. Jag köra alla plus på andras dagar. Har tagit licens. Sparat pengar för köpa nyare hoj. Är med på Rookie600 när min man kör där och håller ihop teamet. Ja jag har kämpat hårt och till det har vi en till sommaren 4-åring samt en liten som kommer i januari 2008

Vi älskar det här med RR. Vi försöker även hjälpa nya förare fram genom att sponsra Lucas med däck och bandagar.

Det är inte lätt att ge upp och det är inte kul att "ge upp". Men efter läst den här tråden och faktum det som sägs om och mot Alex gör att jag känner att man inte är välkommen som ny förare och om man inte är snabb. Jag vägrar sätta mig i en situation som blir tråkig pga andra då jag från början verkligen sett fram mot att köra, trots att jag inte är snabb.

Så nej, det är inte att ge upp lätt, utan det handlar om att inte känna sig välkommen till RR

/Liwa1
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Nu vet jag inte om du följt oss genom åren. Men jag och Nitrous håller i ca 8 olika bandagstillfällen varje år för mc-förare. Jag köra alla plus på andras dagar. Har tagit licens. Sparat pengar för köpa nyare hoj. Är med på Rookie600 när min man kör där och håller ihop teamet. Ja jag har kämpat hårt och till det har vi en till sommaren 4-åring samt en liten som kommer i januari 2008

Vi älskar det här med RR. Vi försöker även hjälpa nya förare fram genom att sponsra Lucas med däck och bandagar.

Det är inte lätt att ge upp och det är inte kul att "ge upp". Men efter läst den här tråden och faktum det som sägs om och mot Alex gör att jag känner att man inte är välkommen som ny förare och om man inte är snabb. Jag vägrar sätta mig i en situation som blir tråkig pga andra då jag från början verkligen sett fram mot att köra, trots att jag inte är snabb.

Så nej, det är inte att ge upp lätt, utan det handlar om att inte känna sig välkommen till RR

/Liwa1


Jag har inte läst hela tråden så jag har inte sett om det har riktats mot någon viss person.
Man behöver inte vara snabb, men man ska ju, som R2 påpekar, helst klara att köra ifatt SC utan problem.
Jag blir faktiskt förvånad och jag vill absolut inte vara elak, men om du lägger ner din RR-satsning pga en Internet-tråd, så kanske det inte var meningen från första början... De som skriver här representerar en liten del av de som tävlar!
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
nu överreagerar du tycker jag.
långsamma förare är välkomna, specielt i rec.
Det vissa av oss har riktat oss emot är ett tempo som är lägre än säkerhetsbilens.
Tycker du det är försvarbart att tävla då?
Sen har det hänt ett extremt fåtal gånger, och som nr18 säger så har enduranceförare generellt mkt koll på omkörningar, då det är ett ofta förekommande moment.
en diskussion om säkerhet är väl aldrig fel.

åter igen, rec är rokkie rokkie, om så på bekostnad av nec förares ickedeltagande där, enlig mig.

Ja, jag tycker det är försvarsbart att tävla då. Är det inget fel på hojen och föraren håller originalspår är inte en långsam förare farlig.

Att prata om säkerhet är rätt, men då ska det handla om säkerhet. Hur kan förare som skickar ut armbågen i närkamper vara mindre farliga än en långsam förare?

Det är kanske som sagt skillnad mellan köra ERF med bil och hoj. Då jag bara har erfarenheten från bil och att det inte alls är svårt där trodde jag att det var lika lätt med hoj.

När man läser flera inlägg låter det inte som långsamma förare är välkomna i REC heller tyvärr.

/liwa1
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det verkar ju inte hjälpa hur många gånger det än sägs, men det är alltså förare som inte hinner med SC som jag och andra vänder oss mot. Tycker verkligen ni som inte ser några problem med långsamma förare att det är OK med förare som inte pallar SC:s tempo? Mycket underligt i så fall.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nu vet jag inte om du följt oss genom åren. Men jag och Nitrous håller i ca 8 olika bandagstillfällen varje år för mc-förare. Jag köra alla plus på andras dagar. Har tagit licens. Sparat pengar för köpa nyare hoj. Är med på Rookie600 när min man kör där och håller ihop teamet. Ja jag har kämpat hårt och till det har vi en till sommaren 4-åring samt en liten som kommer i januari 2008

Vi älskar det här med RR. Vi försöker även hjälpa nya förare fram genom att sponsra Lucas med däck och bandagar.

Det är inte lätt att ge upp och det är inte kul att "ge upp". Men efter läst den här tråden och faktum det som sägs om och mot Alex gör att jag känner att man inte är välkommen som ny förare och om man inte är snabb. Jag vägrar sätta mig i en situation som blir tråkig pga andra då jag från början verkligen sett fram mot att köra, trots att jag inte är snabb.

Så nej, det är inte att ge upp lätt, utan det handlar om att inte känna sig välkommen till RR

/Liwa1

Det är inte alla som säger "elaka" saker heller.. Nog fanken är alla välkomna, men det är heller inte alltid kul att bli utpekad som en säkerhetsrisk. Men ska folk hålla tyst om det? Det har hänt i andra klasser att man sagt till folk som är långsamma att träna eller skaffa en hoj som passar bättre i klassen om man åkt långsamt/farligt. Det MÅSTE ske, sen kanske man inte ska peka ut enskilda förare på internet heller, det är inte riktigt schysst.
Har kört tre race med alex på banan, inte upplevt henne som något större problem.
Det är en väldig skillnad i fart bara på ett par sekunders skillnad i varvtid. Man upplever någon som bara är 2-3 sekunder långsammare på exempelvis kga som "väldigt" långsam, och då har jag som bäst kört 12-tider där på gamla sträckningen, så hur man uppfattas av dem som är 5-6 sekunder snabbare där kan man ju bara gissa..
Hoppas att du kommer och kör nästa år, för det är roligaste som finns :yoparty
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Jag har inte läst hela tråden så jag har inte sett om det har riktats mot någon viss person.
Man behöver inte vara snabb, men man ska ju, som R2 påpekar, helst klara att köra ifatt SC utan problem.
Jag blir faktiskt förvånad och jag vill absolut inte vara elak, men om du lägger ner din RR-satsning pga en Internet-tråd, så kanske det inte var meningen från första början... De som skriver här representerar en liten del av de som tävlar!


Det var meningen från början till slut, helt klart. Men det är bra jag och min man som vet att det är något jag verkligen vill. Inte lätt för andra att veta.

I regn skulle jag inte hänga med SC.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
När man läser flera inlägg låter det inte som långsamma förare är välkomna i REC heller tyvärr.

/liwa1
Det finns ju massor av "långsamma" förare i REC... :va
 

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
När man läser flera inlägg låter det inte som långsamma förare är välkomna i REC heller tyvärr.

/liwa1

Jag tror att du som många andra har fått det där med långsam om bakfoten!
Det är väl skitsamma om man ligger runt 2 minuters sträcket på anderstorp och håller sitt spår, jag har inga som helst problem med det iaf!

Men när SC kommer ut på banan och det blir gulflagg runt hela banan så blir man ganska frusrerad när man kommer ut på rakan och det ligger någon på 4000 varv på 4:an hela rakan och inte tar in en meter på SC.
Ska det vara så?
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Det verkar ju inte hjälpa hur många gånger det än sägs, men det är alltså förare som inte hinner med SC som jag och andra vänder oss mot. Tycker verkligen ni som inte ser några problem med långsamma förare att det är OK med förare som inte pallar SC:s tempo? Mycket underligt i så fall.


Har du svårt att köra om en förare som inte hänger med SC? Då är kanske problemet hos dig eller som förare som har svårt att köra om en lånsam förare som ligger i orignalspår eller håller åt sidan.

I regn hänger inte jag med SC och tror jag gör det när det är torrt, men vet inte eftersom jag aldrig tävlat med mc.

I mina ögon är det mer underligt att snabba förare ser långsamma förare som problem. Det var inga problem alls med bil att köra om långsamma bilförare.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ja, jag tycker det är försvarsbart att tävla då. Är det inget fel på hojen och föraren håller originalspår är inte en långsam förare farlig.
Att prata om säkerhet är rätt, men då ska det handla om säkerhet. Hur kan förare som skickar ut armbågen i närkamper vara mindre farliga än en långsam förare?
Det är kanske som sagt skillnad mellan köra ERF med bil och hoj. Då jag bara har erfarenheten från bil och att det inte alls är svårt där trodde jag att det var lika lätt med hoj.
När man läser flera inlägg låter det inte som långsamma förare är välkomna i REC heller tyvärr.
/liwa1

Jag är förvånad, jag skulle gissat att du inte ens skulle råda den personen att köra i eran snabba grupp, än mindre i licensgruppen.

Nej armbågar är inte att rekommendera, har ingen sagt heller.
(ställer du mig dock inför ett val så säger jag att armbågar har mer med racing att göra än halvgas på rakan)

Att detta bitvis ( självklart olika hur man tolkar det) tycks rikta sig mot en person är olyckligt, beklagligt och inte meningen från nåns sida.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
I regn skulle jag inte hänga med SC.

DEt gör du snart!!! Såklart!!! Du har bara kört för lite!! Kom igen nu, var med! Att vissa kanske uttryckt sig brutalt är väl det som är en av nackdelarna med sådana här forum; man ser inte varandra i ögonen och då är det lätt att ta i för mycket. Så när en del hojtar lite väl mycket så är det bara att strunta i dem, de skulle inte sagt så till dig öga mot öga.
Så på't igen nu!:tummenupp
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top