Är batteriet slut?

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Ja, det kan bli tokigt om ett batteri skär sig totalt.
För nåt år sedan pajjade ett batteri för mig på en bensinstation. Min hjälpstartare tömdes direkt.
Låna kablar var inte att tänka på, då hade vi stått med två tomma batterier, så vi åkte med en hoj hem o hämtade ett nytt.
Egentligen så, hade jag inte tömt batteriet så kunde jag ju ha kopplat ur batteriet och kört hem med starthjälparen? (har testat och koppla ur batteriet och kört en bil runt kvarteret med den iallafall)

I förrgår kasserade jag ett batteri:
nyladdad: 13,46V, startprov: 9,26V, återhämtning: 12,26V.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag undrar över hur många blybatterier som förstörs av intelligenta, digitala, patenterade batteriladdare som ska låta batterispänningen sjunka under 13,7 Volt och sedan köra in en underhållsladdning ? Mitt original Yuasa från 2007 höll till 2022. Då jag med både händerna och underamarna gipsade glömde sätta den på underhållsladdning med 13,7 Volt. Har nu ett över 5 år gammalt Biltema Gel i hojen. Ett batteri som inköptes användes för tester av ljus från Xenonlampor jämfört med Halogenlampor och sedan legat laddat i frysen. Framtaget då och då för tester.
Underhållsladdar nu Gel med 13,9 Volt för kompensera för högre svavelsyre halt än i Yuasa.
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag undrar över hur många blybatterier som förstörs av intelligenta, digitala, patenterade batteriladdare som ska låta batterispänningen sjunka under 13,7 Volt och sedan köra in en underhållsladdning ? Mitt original Yuasa från 2007 höll till 2022. Då jag med både händerna och underamarna gipsade glömde sätta den på underhållsladdning med 13,7 Volt. Har nu ett 5 år gammalt Biltema Gel i hojen. Ett batteri som inköptes användes för tester av ljus från Xenonlampor jämfört med Halogenlampor och sedan legat laddat i frysen. Framtaget då och då för tester.
Underhållsladdar nu Gel med 13,9 Volt för kompensera för högre svavelsyre halt än i Yuasa.
Ja, det blir en annan approach till laddning fortsättningsvis, inte minst eftersom jag nu byter till Litiumbatteri (LiFePO4). Så CTEK-laddaren (som inte klarar litium) får nu pensioneras.

Har även en rätt avancerad Victron-laddare (https://www.victronenergy.se/chargers/blue-smart-ip65-charger) som jag annars använder till bilen och en uppsättning fritidsbatterier som jag har som reservkraft. Eftersom jag har fetaste varianten (upp till 25A) som egentligen är för kraftfull för MC-batterier har jag inte använt den till hojen, men den klarar litiumbatterier och när jag nu detaljstuderar specarna ser jag att för just det ändamålet verkar den ligga inom spec så den bör funka fint till det nya batteriet till hojen. Den har fördelen att man själv kan anpassa laddningsalgoritmen i minsta detalj så man får det precis som man vill ha det. Med CTEK-laddaren är man helt utelämnad till den algoritm tillverkaren har hittat på.

Men jag lär nog koppla ur batteriet helt under vintervilan fortsättningsvis.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag undrar över hur många blybatterier som förstörs av intelligenta, digitala, patenterade batteriladdare som ska låta batterispänningen sjunka under 13,7 Volt och sedan köra in en underhållsladdning ? Mitt original Yuasa från 2007 höll till 2022. Då jag med både händerna och underamarna gipsade glömde sätta den på underhållsladdning med 13,7 Volt. Har nu ett över 5 år gammalt Biltema Gel i hojen. Ett batteri som inköptes användes för tester av ljus från Xenonlampor jämfört med Halogenlampor och sedan legat laddat i frysen. Framtaget då och då för tester.
Underhållsladdar nu Gel med 13,9 Volt för kompensera för högre svavelsyre halt än i Yuasa.
Helt rätt.
Och den enklaste varianten är att ladda batteriet fullt, och lossa minuspolen.
Förvarar man det svalt så är självurladdningen låg, lägre med sjunkande temperatur, och ett laddat batteri fryser inte.
Så plocka helst ur det ur hojen, och lämna det i ett kallförråd över vintern.
Jag har gjort så, och på några månader hinner det inte självurladda nämnvärt.
Det funkar även på snöskotern, det batteriet står från maj till november, i frysen.
Laddar det fullt igen i november, och så åker vi.
Det är en enkel metod, dock så kan det uppstå konflikter när man har för många batterier i frysen, så att dom där bären, eller hundmaten inte får plats. :näsblod
Vanliga ficklampsbatterier får också en oerhört mycket längre lagringstid om man har dom i frysen, dock så tar det ju ett antal timmar att tina upp dom innan dom blir användbara, så det är nackdelen.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Helt rätt.
Och den enklaste varianten är att ladda batteriet fullt, och lossa minuspolen.
Förvarar man det svalt så är självurladdningen låg, lägre med sjunkande temperatur, och ett laddat batteri fryser inte.
Så plocka helst ur det ur hojen, och lämna det i ett kallförråd över vintern.
Jag har gjort så, och på några månader hinner det inte självurladda nämnvärt.
Det funkar även på snöskotern, det batteriet står från maj till november, i frysen.
Laddar det fullt igen i november, och så åker vi.
Det är en enkel metod, dock så kan det uppstå konflikter när man har för många batterier i frysen, så att dom där bären, eller hundmaten inte får plats. :näsblod
Vanliga ficklampsbatterier får också en oerhört mycket längre lagringstid om man har dom i frysen, dock så tar det ju ett antal timmar att tina upp dom innan dom blir användbara, så det är nackdelen.
För vanliga blybatterier (och gel, AGM osv) låter det som en bra metod, men LiFePO-batterier har jag för. mig mår bäst av att förvaras i rumstemperatur och inte fulladdade utan urladdade till lagringsspänning.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
För vanliga blybatterier (och gel, AGM osv) låter det som en bra metod, men LiFePO-batterier har jag för. mig mår bäst av att förvaras i rumstemperatur och inte fulladdade utan urladdade till lagringsspänning.
Ja, sorry, tänkte inte på det, du har helt rätt där.
Tror att de flesta litiumbatterier har en optimal nivå av laddning för långtidsförvaring, så det är värt att kolla upp extra, och du kan även skippa frysboxen :)
Det brukar vara ca 80% av full laddning som är optimalt, så kolla med batteritillverkaren.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja, sorry, tänkte inte på det, du har helt rätt där.
Tror att de flesta litiumbatterier har en optimal nivå av laddning för långtidsförvaring, så det är värt att kolla upp extra, och du kan även skippa frysboxen :)
Det brukar vara ca 80% av full laddning som är optimalt, så kolla med batteritillverkaren.
80% låter rimligt. Kollade nu och i det här fallet säger tillverkaren visserligen inget om att det inte bör vara fulladdat, utan bara om att det skall vara minst 70%, inte lagras i mer än 6 månader och laddas ur ca 5% per månad. Så det kanske funkar med fulladdat ändå.

Vet att för drönaren rekommenderas 40-65% och det laddas till och med ur automatiskt till under 65% när det inte använts på mer än 10 dagar. Men det är ju lite annan batterikemi (LiPO vs. LiFePO4).
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Helt rätt.
Och den enklaste varianten är att ladda batteriet fullt, och lossa minuspolen.
Förvarar man det svalt så är självurladdningen låg, lägre med sjunkande temperatur, och ett laddat batteri fryser inte.
Så plocka helst ur det ur hojen, och lämna det i ett kallförråd över vintern.
Jag har gjort så, och på några månader hinner det inte självurladda nämnvärt.
Det funkar även på snöskotern, det batteriet står från maj till november, i frysen.
Laddar det fullt igen i november, och så åker vi.
Det är en enkel metod, dock så kan det uppstå konflikter när man har för många batterier i frysen, så att dom där bären, eller hundmaten inte får plats. :näsblod
Vanliga ficklampsbatterier får också en oerhört mycket längre lagringstid om man har dom i frysen, dock så tar det ju ett antal timmar att tina upp dom innan dom blir användbara, så det är nackdelen.

Har man kåpförsedd hoj är det inte helt enkelt att ta ur batteriet på många moderna hojar. Vilket även är ett aber om man behöver starthjälp då det inte finns något att koppla in på utan att skruva av en hel kåpsida.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Nu är jag en sån där som uttalar mig tvärsäkert på diverse forum. Så i dag vägrade traktorn att starta. Bytte batteri. Enda som hände var att amperemätaren visade -30. Så solenoiden (startreläet) funkade. 5-56 på anslutningarna. Startade en gång, inte mer. Rengjorde anslutningen mellan solenoiden och själva startmotorn. Sen gick den. Att det tog över en timme skyller jag på sommarhettan.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Har man kåpförsedd hoj är det inte helt enkelt att ta ur batteriet på många moderna hojar. Vilket även är ett aber om man behöver starthjälp då det inte finns något att koppla in på utan att skruva av en hel kåpsida.
Får mig att undra om det finns snabbkopplingar för laddare som är av tillräcklig dimension så att det även går att hjälpstarta genom inkoppling den vägen. Annars kan ju moderna litiumbatterier laddas upp på bara några minuter, men det kräver förstås tillgång till laddare där man befinner sig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har man kåpförsedd hoj är det inte helt enkelt att ta ur batteriet på många moderna hojar. Vilket även är ett aber om man behöver starthjälp då det inte finns något att koppla in på utan att skruva av en hel kåpsida.
Kan glädja mig åt att på mina senaste har det varit ganska enkelt komma åt batteriet:
GSX1300R: Ta fram nyckeln, lås upp sadellåset och lyft av sadeln. Och där är verktygen. Ta fram insexnyckel, lossa två insex och lyft av sadeln. Och där är batteriet.
Triumph Sprint RS: Ta fram nyckeln, lås upp sadellåset och lyft av sadeln. Och där är batteriet.
SV650S: Ta fram nyckeln, lås upp sadellåset och lyft av sadeln. Och där är verktygen. Ta fram liten Insex, lossa 4 insex under sadeln, ta av två kåpor. Ta fram stor insex, lossa två insex och lyft av sadeln. Lyft undan plast med reläer och därunder batteriet.

Vad det gäller starthjälp är min trista erfarenhet att kommer man hemifrån men inte kan starta borta så betyder det att laddningen inte fungerar. Som tur var fick jag igång SV650S efter besök på flygmuseet i SÄVE ca 2 mil TR hemifrån. Men det var på vippen och blev den indirekta orsaken till att jag så småningom insåg att laddningen (laddreläet) hade lagt av på SV650S.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Får mig att undra om det finns snabbkopplingar för laddare som är av tillräcklig dimension så att det även går att hjälpstarta genom inkoppling den vägen. Annars kan ju moderna litiumbatterier laddas upp på bara några minuter, men det kräver förstås tillgång till laddare där man befinner sig.
Jag är hyfsat säker på att det finns snabbkopplingar som tål startströmmen för en startmotor utan större problem. Har för mig att jag sett det på en racehoj nån gång för längesen. Men det är ju inte som om det är någon mörk magi, en valfri ingenjör med lite äckeltricitet i bagaget borde kunna peka på något som funkar bra för det.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Får mig att undra om det finns snabbkopplingar för laddare som är av tillräcklig dimension så att det även går att hjälpstarta genom inkoppling den vägen. Annars kan ju moderna litiumbatterier laddas upp på bara några minuter, men det kräver förstås tillgång till laddare där man befinner sig.
Ja, det kanske inte är ett jätteproblem i praktiken. Enda gången jag själv haft problem med batteri på någon hoj så var jag såklart typ femton mil hemifrån men det berodde på att själv slarvat med att dra åt ena batteripolen och som följaktligen gängat upp sig…:huvet
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja, det kanske inte är ett jätteproblem i praktiken. Enda gången jag själv haft problem med batteri på någon hoj så var jag såklart typ femton mil hemifrån men det berodde på att själv slarvat med att dra åt ena batteripolen och som följaktligen gängat upp sig…:huvet
Just i fallet med mitt batterihaveri i tråden skulle det faktiskt kunna ha blivit ett problem. Förra årets sista tur var det knappt att jag fick igång den när jag skulle iväg. Bestämde mig då för att inte ta den ursprungliga rutten (med färjeöverfart) som jag tänkt först utan köra en kortare runda utan stopp. Hade mycket väl kunnat bli så att jag blivit stående efter färjeturen och inte fått igång den.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Just i fallet med mitt batterihaveri i tråden skulle det faktiskt kunna ha blivit ett problem. Förra årets sista tur var det knappt att jag fick igång den när jag skulle iväg. Bestämde mig då för att inte ta den ursprungliga rutten (med färjeöverfart) som jag tänkt först utan köra en kortare runda utan stopp. Hade mycket väl kunnat bli så att jag blivit stående efter färjeturen och inte fått igång den.
Absolut kan det hända. Sen är väl frågan hur många som har startkablar med sig i dagens läge (och om det hade hjälpt dig?)? Som du själv säger så fick du ju också en rejäl indikation redan innan du stack ut på att något var tokigt med batteriet när den knappt startade, så det var ju inte något som uppstod ur det blå mitt under en runda.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Absolut kan det hända. Sen är väl frågan hur många som har startkablar med sig i dagens läge (och om det hade hjälpt dig?)? Som du själv säger så fick du ju också en rejäl indikation redan innan du stack ut på att något var tokigt med batteriet när den knappt startade, så det var ju inte något som uppstod ur det blå mitt under en runda.
Exakt. Egentligen borde man ju ha en lapp på garageväggen med datum för senaste batteribytet, så att man råkar snegla på den nästa gång hojen börjar bli svårstartad - som en påminnelse om att det kanske är dags att byta batteri och därmed slippa bli stående nånstans.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har faktiskt alltid en startbooster med mig, har räddat mig en gång, och även en annan Knutter en gång.
På min gamla Tenere (2012) var det ett helsike att komma åt batteriet, man var tvungen att lyfta på tanken.
Så där drog jag fram plus och minuskablar under sadeln, 10mm2, för att kunna hjälpstarta den.
Så jag håller med @Coola Ola , vissa hojar har batteriet på ett krångligt ställe.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top