FjordHunter
Adventurer
Tjena tjena
Jag har länge vetat att den här stunden en dag skulle komma men har försökt stå emot och komma på ursäkter till varför jag inte borde göra det men till slut gick det helt enkelt inte längre. Kort sagt, jag har hamnat i caféträsket. Det finns ju inget läckrare än en clean caféhoj med fina linjer.
Hursomhelst så har jag funderat på vilket utgångsobjekt jag vill ha och tycker mig ha hittat det ultimata för mig i en Yamaha XS 750 2D från 1977. Den har dels en trecylindrig motor med grymt gött ljud och dels fina linjer redan från början med en tank som man inte behöver göra nånting åt annat än att lacka den. Den har dessutom kick vilket känns som ett måste för mig för att få den rätta känslan. Det enda negativa är väl att den inte har ekerfäljar samt har kardan vilket ju gör den lite onödigt tung.
Objektet som jag hittade hade dock stått orörd i drygt 20 år, dock i varmgarage så den är förvånandsvärt rostfri och motorn gick runt utan problem.
Jag var hemskt dålig på att ta före bilder men jag ska försöka skärpa mig framöver med fotandet.
Det kändes inte som en bra idé att försöka dra igång den direkt så det första jag gjorde var att plocka isär förgasarna och rengöra dom ordentligt.
Membranen såg bra ut och tur var det för dom är tydligen snuskigt dyra.
Klart!
Köpte även nya insugsgummin då dom gamla var rejält spruckna och dom var inte billiga precis. Det verkar inte finnas "pirat" till 77rna då dom har en annan infästning mot toppen än senare modeller så det fick bli Yamaha original, dock från ebay men dom gick lös på sisådär 300 spänn styck ändå...
Köpte först hem några billiga podfilter men insåg sen att dom inte funkar på dom här fuggarna eftersom det är en invändig läpp i filtren som täpper igen luftinsläppen i förgasarna så om nån är intresserad av 3st billiga oanvända 54mm filter så får ni hojta till. Det slutade med att jag beställde tre nya från mikesxs som inte har den där läppen så dom funkar fint. Att det sen står XS på dom skadar ju inte heller.
Det vanligaste felet på dom här hojarna är att vacuumbränslekranarna börjar läcka vilket späder ut oljan med bensin och sen gör att motorn havererar och det är jag inte intresserad av så därför har jag pluggat vaccumslangarna och monterat ett par extrakranar längs bränsleslangarna. I framtiden kanske jag byter ut originalkranarna mot manuella kranar men dom är så jäkla dyra så det får bli en annan gång.
Nästa grej att kolla upp var ventilspelet och det var åt helvete för tajt. Två avgasventiler kunde jag inte ens få in ett 0,05mm mått på. Nåja nya shims inhandlades för sisådär 115kr/st!! Det är rätt lätt att byta shims på dom här hojarna bara man köpet det lilla verktyget på ebay som håller nere ventilen medan man vrider upp kamnocken och på så sätt kan man byta shimsen utan att ta bort kammarna. Spelet på insugsventilerna blev perfekt efter bytet men avgasventilerna är fortfarande för tajta så jag får göra om det, hoppas att northbike kan tänka sig att byta in mina shims för annars går ju hela budgeten åt till dessa små metallbrickor...
Jag har även bytt alla oljor, spänt kamkedjesträckaren, tagit bort rost ur tanken och köpt nya stift så en provstart måste bara ske för jag har ju trots allt lite spel på avgasventilerna så det kändes safe att testa.
Det blev ett satans gnuggande på startmotorn med startkablar kopplade till bilen innan den hoppade igång. Förutom en sjuhelsikes massa sot och rost flög även ett getingbo ut ur ena ljuddämparen. Det rök som fasen men jag hoppas att det beror på att jag hälde i lite olja i tändstiftshålen när jag fick hem den för att smörja upp cylindrarna men det kan ju även vara en kolvring som fastnat. Oljudet gissar jag kommer från primärkedjan som är känd för att börja slå mot motorblocket när den har varit med ett tag med det ska undersökas efter att jag synkat förgasarna vilket brukar kunna hjälpa mot oljudet. Tomgången låg på 4000 rpm så det måste också undersökas.
Tänk på vikten av att ha ett välventilerat utrymme när ni startar upp en motor efter 20 års stillestånd, det gjorde inte jag...
Jag har länge vetat att den här stunden en dag skulle komma men har försökt stå emot och komma på ursäkter till varför jag inte borde göra det men till slut gick det helt enkelt inte längre. Kort sagt, jag har hamnat i caféträsket. Det finns ju inget läckrare än en clean caféhoj med fina linjer.
Hursomhelst så har jag funderat på vilket utgångsobjekt jag vill ha och tycker mig ha hittat det ultimata för mig i en Yamaha XS 750 2D från 1977. Den har dels en trecylindrig motor med grymt gött ljud och dels fina linjer redan från början med en tank som man inte behöver göra nånting åt annat än att lacka den. Den har dessutom kick vilket känns som ett måste för mig för att få den rätta känslan. Det enda negativa är väl att den inte har ekerfäljar samt har kardan vilket ju gör den lite onödigt tung.
Objektet som jag hittade hade dock stått orörd i drygt 20 år, dock i varmgarage så den är förvånandsvärt rostfri och motorn gick runt utan problem.
Jag var hemskt dålig på att ta före bilder men jag ska försöka skärpa mig framöver med fotandet.
Det kändes inte som en bra idé att försöka dra igång den direkt så det första jag gjorde var att plocka isär förgasarna och rengöra dom ordentligt.
Membranen såg bra ut och tur var det för dom är tydligen snuskigt dyra.
Klart!
Köpte även nya insugsgummin då dom gamla var rejält spruckna och dom var inte billiga precis. Det verkar inte finnas "pirat" till 77rna då dom har en annan infästning mot toppen än senare modeller så det fick bli Yamaha original, dock från ebay men dom gick lös på sisådär 300 spänn styck ändå...
Köpte först hem några billiga podfilter men insåg sen att dom inte funkar på dom här fuggarna eftersom det är en invändig läpp i filtren som täpper igen luftinsläppen i förgasarna så om nån är intresserad av 3st billiga oanvända 54mm filter så får ni hojta till. Det slutade med att jag beställde tre nya från mikesxs som inte har den där läppen så dom funkar fint. Att det sen står XS på dom skadar ju inte heller.
Det vanligaste felet på dom här hojarna är att vacuumbränslekranarna börjar läcka vilket späder ut oljan med bensin och sen gör att motorn havererar och det är jag inte intresserad av så därför har jag pluggat vaccumslangarna och monterat ett par extrakranar längs bränsleslangarna. I framtiden kanske jag byter ut originalkranarna mot manuella kranar men dom är så jäkla dyra så det får bli en annan gång.
Nästa grej att kolla upp var ventilspelet och det var åt helvete för tajt. Två avgasventiler kunde jag inte ens få in ett 0,05mm mått på. Nåja nya shims inhandlades för sisådär 115kr/st!! Det är rätt lätt att byta shims på dom här hojarna bara man köpet det lilla verktyget på ebay som håller nere ventilen medan man vrider upp kamnocken och på så sätt kan man byta shimsen utan att ta bort kammarna. Spelet på insugsventilerna blev perfekt efter bytet men avgasventilerna är fortfarande för tajta så jag får göra om det, hoppas att northbike kan tänka sig att byta in mina shims för annars går ju hela budgeten åt till dessa små metallbrickor...
Jag har även bytt alla oljor, spänt kamkedjesträckaren, tagit bort rost ur tanken och köpt nya stift så en provstart måste bara ske för jag har ju trots allt lite spel på avgasventilerna så det kändes safe att testa.
Det blev ett satans gnuggande på startmotorn med startkablar kopplade till bilen innan den hoppade igång. Förutom en sjuhelsikes massa sot och rost flög även ett getingbo ut ur ena ljuddämparen. Det rök som fasen men jag hoppas att det beror på att jag hälde i lite olja i tändstiftshålen när jag fick hem den för att smörja upp cylindrarna men det kan ju även vara en kolvring som fastnat. Oljudet gissar jag kommer från primärkedjan som är känd för att börja slå mot motorblocket när den har varit med ett tag med det ska undersökas efter att jag synkat förgasarna vilket brukar kunna hjälpa mot oljudet. Tomgången låg på 4000 rpm så det måste också undersökas.
Tänk på vikten av att ha ett välventilerat utrymme när ni startar upp en motor efter 20 års stillestånd, det gjorde inte jag...
Last edited: