Ännu en newbiefråga

SixVoids

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 Prestige
Hej!

Har skrivit lite förut på nybörjar tråden ang mc köp, och har ni riktat in mig på 2 st motards, och skulle behöva lite hjälp.

Efter timmar på blocket snubbla jag över en Honda FMX650 som såg ut att vara helt ok att börja på. Jag ringde Honda centre i Göteborg och frågade lite om försäkringen och allt lät jätte bra och billigt (då den var en 25kw). Senare på dagen hitta jag en skit snygg sherco S 450. Jag ringer tillbaka till Honda och pratar med samma säljare om shercon och han tycker att det absolut är ett dåligt köp för mig då det är "så mycket service på den mc:n". Jag blir ganska ställd av att en försäljare säger så till mig då shercon kostar lite mer dessutom.

(Inser att shecon har mycket dyrare försäkring, men jag sitter helst på nått jag verkligen tycker är skitsnyggt och betalar lite mer än nått som är si och så)

Vad innebär "massa service", en nybörjare som mig själv, klarar jag av att ha en sån motard och "serva" den själv? ven hört saker som kolvbyten osv, är det pest och helvete eller vad är det som gäller?

/Six
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hondan har en atombombsäker motor.Lite trött men hållbar:tummenupp
Motorn går att fixa till så att den går bra.
Chassit är lite tungt.

Hondan är en perfekt förstahoj, men Shercon är lättare och smidigare.

Det hänger mer på föraren, än cykeln ....
En duktig förare kan köra på vad som helst, en dålig kan inte köra oavsett hoj :yoparty
 

SixVoids

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 Prestige
Hondan har en atombombsäker motor.Lite trött men hållbar:tummenupp
Motorn går att fixa till så att den går bra.
Chassit är lite tungt.

Hondan är en perfekt förstahoj, men Shercon är lättare och smidigare.

Det hänger mer på föraren, än cykeln ....
En duktig förare kan köra på vad som helst, en dålig kan inte köra oavsett hoj :yoparty

Tack, men vet inte riktigt om jag fick svar på frågan. Vad innebär service på shercon hojjen? Är det utöver det "normala" på en motard, dvs olje och filterbyte? Har inte ens koll på det normala lixom :va
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Lite snabbt bara för siffrorna kan jag inte, men ungefär så här:

Honda'n är en cykel som är byggd som en vanlig brukscykel - lågt effektuttag med väl tilltagna dimensioner gör att grejorna inte är det roligaste att köra, men å andra sidan så lär dom hålla i en evighet. Ska du ha sönder en Honda som är (tror jag) baserad på den gamla hederliga XR500 motorn, så där ska man vara bra klantig + dum och ha otur innan den går sönder. 35-40 hk och 160-170 kg vikt.

Shercon är en tävlingsmaskin, precis som KTM EXC och Husaberg, och måste behandlas därefter. Strikta täta oljebyten, ventiljustering, kolvbyte och helrenoveringar. Säg att hela motorn ska totalrenoveras vid 100h=ny kolv + vevstake, alla lager ev nya ventiler. Det kanske är runt 600 mil det. Då har du redan gjort 10 ventiljusteringar och 15-20 oljebyten. Ungefär här är det dags för Hondans första oljebyte.
Men man får betydligt mindre vikt att leka på, runt 120 kg, och mer effekt, runt 45-50 hk.

Så, bägge är motarder, men från och för helt olika världar.
Hoppas det hjälpte. Nu ska jag anmäla rollers inlägg om ingen annan redan gjort det :)
 

SixVoids

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 Prestige
Lite snabbt bara för siffrorna kan jag inte, men ungefär så här:

Honda'n är en cykel som är byggd som en vanlig brukscykel - lågt effektuttag med väl tilltagna dimensioner gör att grejorna inte är det roligaste att köra, men å andra sidan så lär dom hålla i en evighet. Ska du ha sönder en Honda som är (tror jag) baserad på den gamla hederliga XR500 motorn, så där ska man vara bra klantig + dum och ha otur innan den går sönder. 35-40 hk och 160-170 kg vikt.

Shercon är en tävlingsmaskin, precis som KTM EXC och Husaberg, och måste behandlas därefter. Strikta täta oljebyten, ventiljustering, kolvbyte och helrenoveringar. Säg att hela motorn ska totalrenoveras vid 100h=ny kolv + vevstake, alla lager ev nya ventiler. Det kanske är runt 600 mil det. Då har du redan gjort 10 ventiljusteringar och 15-20 oljebyten. Ungefär här är det dags för Hondans första oljebyte.
Men man får betydligt mindre vikt att leka på, runt 120 kg, och mer effekt, runt 45-50 hk.

Så, bägge är motarder, men från och för helt olika världar.
Hoppas det hjälpte. Nu ska jag anmäla rollers inlägg om ingen annan redan gjort det :)

Tack som fan, var precis vad jag behövde höra.
En liten följd fråga då, en nybörjare som inte har meckat förr, är det att ta vatten över huvudet med shercon då? Låter ju onekligen så, men säger nån något annat sååå :yoparty
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag skulle inte välja Hondan för att den är för klen och för tung (dålig ratio) för min del, vill man ha en riktig skottsäker arbetshäst är XT660X en grym hoj!

Shercon skulle jag faktiskt inte heller välja för att jag aldrig hört talats om märket innan och känner ingen som kör någon sådan.

KTM 640 är en vettig ratio mellan vikt och effekt (140kg/56hk ungefär = 2,5 kg/hk)
KTM 625 ännu bättre (samma vikt, lite mer effekt och rappare respons)
KTM 660 grym effekt och låg vikt (ingen elstart t.ex.)

sen kommer KTM 525 och Husaberg-hojar, då snackar vi racenivå på det hela, och verkar vara där Shercon ligger, förutom att KTM och Husaberg vet man att, vart och till vilket pris det finns reservdelar och är kända märken som folk har erfarenhet och kunskap om.
 

SixVoids

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 Prestige
Jag skulle inte välja Hondan för att den är för klen och för tung (dålig ratio) för min del, vill man ha en riktig skottsäker arbetshäst är XT660X en grym hoj!

Shercon skulle jag faktiskt inte heller välja för att jag aldrig hört talats om märket innan och känner ingen som kör någon sådan.

KTM 640 är en vettig ratio mellan vikt och effekt (140kg/56hk ungefär = 2,5 kg/hk)
KTM 625 ännu bättre (samma vikt, lite mer effekt och rappare respons)
KTM 660 grym effekt och låg vikt (ingen elstart t.ex.)

sen kommer KTM 525 och Husaberg-hojar, då snackar vi racenivå på det hela, och verkar vara där Shercon ligger, förutom att KTM och Husaberg vet man att, vart och till vilket pris det finns reservdelar och är kända märken som folk har erfarenhet och kunskap om.

Tack för det. Hur ser det ut med servicen på en KTM 640? Är det betydligt mycket mindre än dom "racernivå hojarna" som är nämnda ovanför? Tex hur ofta behövs ett byte av olja/filter etcetc per år?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Tack för det. Hur ser det ut med servicen på en KTM 640? Är det betydligt mycket mindre än dom "racernivå hojarna" som är nämnda ovanför? Tex hur ofta behövs ett byte av olja/filter etcetc per år?

Ska du ha en vettig första motard så titta på 625/660.

640 är inget alternativ då den är mkt slöare än de andra två plus väger mer.
 

*Hampa*

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Danderyd
Hoj
660-04
kan bara hålla med de som rekomenderar 625/660. Jag köpte min först motard, och hoj också för den delen, i vintras. Hade spanat en massa och lusläst de flesta trådar på sporthoj om just olika motarder. Köpte tillslut en 660 utan att ha provkört ngn annan, mest för att jag fick ett bra pris på den och den verkade sjysst. var lite nervig för hade hört så mycket om negativt om kickandet (den har ej elstart) och att dem skall gå som bara fan. så här med facit i hand gjorde jag helt rätt när jag köpte den. Svor ett par gånger när jag skulle få igång den första gången men sen har den gått och startat som en klocka, inga problem alls! och effekten e precis lagom för mig, skulle inte vilja ha mindre! Lycka till
 

SixVoids

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 Prestige
kan bara hålla med de som rekomenderar 625/660. Jag köpte min först motard, och hoj också för den delen, i vintras. Hade spanat en massa och lusläst de flesta trådar på sporthoj om just olika motarder. Köpte tillslut en 660 utan att ha provkört ngn annan, mest för att jag fick ett bra pris på den och den verkade sjysst. var lite nervig för hade hört så mycket om negativt om kickandet (den har ej elstart) och att dem skall gå som bara fan. så här med facit i hand gjorde jag helt rätt när jag köpte den. Svor ett par gånger när jag skulle få igång den första gången men sen har den gått och startat som en klocka, inga problem alls! och effekten e precis lagom för mig, skulle inte vilja ha mindre! Lycka till

Perfekt! Skönt att höra detta från nån som har suttit i samma sits!
:tummenupp

jag skulle me rekomendera ktm 625/660 eller 690smc om du har råd med den.

min 625a är tillsalu om du är intresserad

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=56242

Tar det över PM.
 
Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Jag var egentligen ute efter en XT660X men av en ren tillfällighet hittade en KTM 660 som var till salu till ett bra pris.
Köpte den för att testa och var det så att jag inte gillade den så var det bara att sälja för samma pris.
Upplevde att man såg lite suddigt vid vissa varvtal pga vibrationer men tänker inte på det alls idag.

Det som var värre och höll på att göra mig tokig var att kicka igång den. Tog ca 2 veckor innan jag fick kläm på det men nu är det kanonlätt. Fast det är inte jättekul att få kärringstopp i köer när man precis klämt sig emellan massa bilar och sedan skall ställa sig att kicka igång den. Hade gärna haft elstart.

Såhär iefterhand är inte XT:n ett alternativ för mig. 660:n går alldeles för bra för att jag skall vilja byta ner mig.

Serviceintervall (olja+filter) på 250 mil är helt ok.
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Det finns krasst 2 olika typer av motarder:
Touring: KTM 640/690 mfl

Racing: KTM 525, Husa 650 mfl.


Det som lättast skiljer dessa två åt är främst intervall på oljebyten. Mäter man i mil = Touring och mäter man i timmar = racing

De äldre touringmotarderna upplevs som trötta medan de nyare (ex. KTM 690SMC) är väldigt trevliga trots 750mils intervall.

Racingmotarderna är naturligtvis sjukt roliga, men så får man serva var 5e timme och byta delar betydligt oftare.

640in jag hade var det 250mils intervall på, vilket jag upplevde som VÄLDIG kort, så 5 timmar är typ oljebyte efter varje eller varannan körning.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Det finns krasst 2 olika typer av motarder:
Touring: KTM 640/690 mfl

Racing: KTM 525, Husa 650 mfl.


Det som lättast skiljer dessa två åt är främst intervall på oljebyten. Mäter man i mil = Touring och mäter man i timmar = racing

De äldre touringmotarderna upplevs som trötta medan de nyare (ex. KTM 690SMC) är väldigt trevliga trots 750mils intervall.

Racingmotarderna är naturligtvis sjukt roliga, men så får man serva var 5e timme och byta delar betydligt oftare.

640in jag hade var det 250mils intervall på, vilket jag upplevde som VÄLDIG kort, så 5 timmar är typ oljebyte efter varje eller varannan körning.

Byta olja å filter på en Husa har ungefär samma svårighetsgrad å tidsåtgång som å koka potatis... Ventiljustering e lite pilligt men inte svårt... Genomgång/renovering efter varje säsong e inget man direkt ser fram emot men om ja i mitt fall lägger skojfaktorn i ena vågskålen å pengar samt tid i den andra så väger skojfaktorn klart tyngst!
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Det finns krasst 2 olika typer av motarder:
Touring: KTM 640/690 mfl

De äldre touringmotarderna upplevs som trötta medan de nyare (ex. KTM 690SMC) är väldigt trevliga trots 750mils intervall.
Menar du att en KTM 660 upplevs som trött jämfört med en 690SMC?
Kan hålla med om att en original 640 är trött jämfört med en 690SMC men en 660...
 

Snowman89

Guest
Menar du att en KTM 660 upplevs som trött jämfört med en 690SMC?
Kan hålla med om att en original 640 är trött jämfört med en 690SMC men en 660...

Vad jag har hört (har inte provat en 690) så är 660n brutalare på låga varv medans 690 gillar att varvas mer än 660n. När jag åkte 660 så behövde man inte varva alls för att få framhjulet att lyfta. Det var bara skicka i 3an och vrida så åkte man på bakhjulet.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Vad jag har hört (har inte provat en 690) så är 660n brutalare på låga varv medans 690 gillar att varvas mer än 660n. När jag åkte 660 så behövde man inte varva alls för att få framhjulet att lyfta. Det var bara skicka i 3an och vrida så åkte man på bakhjulet.

Å de e ju precis så de ska va! Vill man varva kan man lika gärna köpa flercylindrigt... Motard ska va rått å ostädat! PunGkt :yoparty

För egen del föll 690 smc ur leken p.g.a klent me mos i botten, 660 som ja va inne på först föll p.g.a wobbeltendenser vid nersättning i högre hastighet...

Husan e galet snäll på den fronten, har lyckats sätta ner me lite styrutslag å den har aldrig visat tendens att vilja wobbla...
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Menar du att en KTM 660 upplevs som trött jämfört med en 690SMC?
Kan hålla med om att en original 640 är trött jämfört med en 690SMC men en 660...

Menade mest att det finns roliga tards som har Mil-intervall och gott om pulver. 660in är kanske undantaget som bekräftar regeln (inte 100 på detta, kanske finns något annat märke som har ett svar på 660?)
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top