Ännu en anrik industri till utlandet (Bahco) !

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
Jaha då skall verktygstillverkaren Bahco i Enköping klappa igen och flytta till utlandet.

Vart fan är landet på väg, hur skall vi dra in pengar till AB Sverige ?

Förslag?
 

Fresa

Ska väl ta kortet nu när man sålt hojen
Gick med
3 May 2004
Ort
stockholm
Hoj
Längtar efter 1000 cc
Sänk arbetsgivaravgifterna så skulle vi nog ha flera jobb kvar i sverige.
Och att regeringen lägger ner lite energi på att underlätta för stora industrier som tänker flytta, kanske sänker vissa avgifter eller nåt.
Det måse ju kosta mer att ha massa folk som inte har nåt jobb och går på bidrag än att lätta lite på avgifter och att folk har jobb eller har jag fel?
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
det vänder på sikt, snart är vi ett u-land som är attraktivt för företagare i till exempel... kina!
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Lantis skrev:
Jaha då skall verktygstillverkaren Bahco i Enköping klappa igen och flytta till utlandet.

Vart fan är landet på väg, hur skall vi dra in pengar till AB Sverige ?

Förslag?

Då det är olagligt att tjäna pengar i sverige så har jag full förståelse för företagen som flyr sverige. Läste om Atlas copco som tjänade på att flytta hem produktionen igen (iofs från usa och då är det lite mer förståeligt) men det är nog ett extremt undantag.
Det är ju regeringen som gräver sveriges grav just nu och troligtvis är det försent att börja ösa igen hålet vid det här laget.
Jag kör på mitt spår "rädda sig den som kan" och försöker få ihop pengar tillräckligt för att kunna leva utomlands resten av livet efter 30-40-strecket.
 

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Ny till våren
Dee_cati skrev:
Jag kör på mitt spår "rädda sig den som kan" och försöker få ihop pengar tillräckligt för att kunna leva utomlands resten av livet efter 30-40-strecket.



Det är det ända rätta. :fakta
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Dee_cati skrev:
Jag kör på mitt spår "rädda sig den som kan" och försöker få ihop pengar tillräckligt för att kunna leva utomlands resten av livet efter 30-40-strecket.

Hur gör du det? Bor billigt och lunchlådor i komb med boende i förort?
 

Rikkard

drakkiR
Gick med
30 Jul 2005
Ort
MeadowsCottage - Street of the Hawk
Hoj
Sjösala Rotterdam
Cyberdog skrev:
Sänk arbetsgivaravgifterna så skulle vi nog ha flera jobb kvar i sverige.
Och att regeringen lägger ner lite energi på att underlätta för stora industrier som tänker flytta, kanske sänker vissa avgifter eller nåt.
Det måse ju kosta mer att ha massa folk som inte har nåt jobb och går på bidrag än att lätta lite på avgifter och att folk har jobb eller har jag fel?

Vore det så lätt så hade de nog gjort det.

Förresten så är det nog inte så farligt. I början av 1900-talet var vi ett U-land. Det tog oss bara 15 år att gå ikapp USA, nu är det balternas/kinesernas tur att få bra ekonomi. Det går ju bra för USA än eller hur? Om ni förstår vad jag menar.

Jag tror inte bara ekonomi ligger bakom beslut om att flytta företag utomlands, det är en trend. Kunderna "tror" att de blir billigare att handla från företag i Kina, därför väljer de hellre ett företag där. Osv. Orkar inte förklara hur jag menar men ändå. Men visst är det surt att företagen flyttar.
 
Last edited:

Fresa

Ska väl ta kortet nu när man sålt hojen
Gick med
3 May 2004
Ort
stockholm
Hoj
Längtar efter 1000 cc
Rikkard skrev:
Vore det så lätt så hade de nog gjort det.

Nja det är ju persson som sitter där, han gör väl inget i onödan.
Förresten har dom försökt?
 

Dr.Bike

Guest
Lantis skrev:
Jaha då skall verktygstillverkaren Bahco i Enköping klappa igen och flytta till utlandet.

Vart fan är landet på väg, hur skall vi dra in pengar till AB Sverige ?

Förslag?


Ge fan i att rösta som mamma och pappa. Tänk själv, och se till att rösta på ett parti som inte vill skatta ihjäl varenda företag och enskild privatperson.
 

Rikkard

drakkiR
Gick med
30 Jul 2005
Ort
MeadowsCottage - Street of the Hawk
Hoj
Sjösala Rotterdam
Biturbo skrev:
Det är precis så enkelt...

Jo men en sån totalförändring av ekonomin skulle ju vända upp och ner på hela landet. Det skulle ta åratal innan det skulle funka.

Och förresten så går Sverige bättre än på länge nu. Sverige blev listat som nr 1 i nån engelsk ekonomi tidning. De menade att vårt samhällssystem var det bästa i världen.
 

Fresa

Ska väl ta kortet nu när man sålt hojen
Gick med
3 May 2004
Ort
stockholm
Hoj
Längtar efter 1000 cc
Rikkard skrev:
Jo men en sån totalförändring av ekonomin skulle ju vända upp och ner på hela landet. Det skulle ta åratal innan det skulle funka.

Och förresten så går Sverige bättre än på länge nu. Sverige blev listat som nr 1 i nån engelsk ekonomi tidning. De menade att vårt samhällssystem var det bästa i världen.

Men hur vänds ekonomin när "alla" storindustrier har lämnat sverige och massa folk utan jobb?

ps jag sa sänka avgifterna inte ta bort helt :)
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Rikkard skrev:
Jo men en sån totalförändring av ekonomin skulle ju vända upp och ner på hela landet. Det skulle ta åratal innan det skulle funka.

Och förresten så går Sverige bättre än på länge nu. Sverige blev listat som nr 1 i nån engelsk ekonomi tidning. De menade att vårt samhällssystem var det bästa i världen.

Ja vi var väl de främsta i världen på att betala skatt i förhållande till vad vi tjänar...
 

Rikkard

drakkiR
Gick med
30 Jul 2005
Ort
MeadowsCottage - Street of the Hawk
Hoj
Sjösala Rotterdam
Cyberdog skrev:
Men hur vänds ekonomin när "alla" storindustrier har lämnat sverige och massa folk utan jobb?

ps jag sa sänka avgifterna inte ta bort helt :)

Ekonomin blir ju bara bättre och bättre trots storföretagens flytt..

Men visst, en liten sänkning är kanske inte fel. Men då gäller det ju och få de pengarna nån annanstans.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Å andra sidan, företagsflykten är inte bara ett problem i Sverige, samma sak händer i USA, Tyskland, ja alla länder med höga lönenivåer. Och vad ska man egentligen göra för att konkurrera med länder vars arbetskraft gör samma jobb för en tiondels svensk eller amerikansk lön?
 

Rikkard

drakkiR
Gick med
30 Jul 2005
Ort
MeadowsCottage - Street of the Hawk
Hoj
Sjösala Rotterdam
Biturbo skrev:
Ja vi var väl de främsta i världen på att betala skatt i förhållande till vad vi tjänar...

Möjligt. Men sen har vi ett jävla bra skyddsnät också. Och visst, du kanske inte har nytta av det nu. Men om du ramlar med hojen och blir förlamad från hakan och ner....

Halogen skrev:
Å andra sidan, företagsflykten är inte bara ett problem i Sverige, samma sak händer i USA, Tyskland, ja alla länder med höga lönenivåer. Och vad ska man egentligen göra för att konkurrera med länder vars arbetskraft gör samma jobb för en tiondels svensk eller amerikansk lön?

Precis, det går liksom inte konkurrera med.
 

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki SV650s
Pardon my French, men är inte den jättestora flykten av företag mer eller mindre en myt? Finns det ofärgad fakta som verkligen tyder på denna dramatiska flykt?

Klart att många företag lägger ut viss produktion till låglöneländer, men det lär ju knappast vara lönsamt att flytta ut hela företaget till ett annat land pga regeringens omfattande avgiftsprogram.
 
Last edited:
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top