Ändring av försäkring!

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Ringde precis till trygg hansa där jag har min bilförsäkring. Har den just nu helförsäkrad men nu när jag flyttade till halmstad så fick jag högre premie. Tänkte då att jag ville sänka till en halvförsäkring men då säger kärringen att det kan man bara göra på huvudförfallodagen!

Stämmer detta??
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Ja, i princip stämmer det.

Dock, om du säljer bilen förfaller också försäkringen.

Ställ av, sälj till din kompis, köp tillbaka, täckna ny försäkring, ställ på.
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Det suger ju!

I princip betyder det ju att dom kan höja premien hur dom vill och man blir tvungen att betala utan några alternativ!

Edit: Jag vet att man inte kan säga upp den hur man vill men man borde kunna ändra den åtminstone!

Nej nu blir jag så trött på trygghansa. Har mc-försäkring, bil-försäkring, hem-försäkring och olyksfallförsäkring hos dom. Blir till att säga upp alla och börja flytta till andra bolag.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Det suger ju!

I princip betyder det ju att dom kan höja premien hur dom vill och man blir tvungen att betala utan några alternativ!

Nej, klart de inte kan. Men eftersom du har ändrat förutsättningarna måste ju TH ändra premien.

Om du anger att du bor på norrländska landsbyggden och säger att hojen står inlåst i en bunker dygnet runt så lär du få en låg premie när du tecknar den. Flyttar du sedan med dig hojen till Ronna och låter den stå utomhus så kommer din premie stiga... Vad i detta skulle på något sätt vara anmärkningsvärt?! :va

Ställ av, sälj till din kompis, köp tillbaka, täckna ny försäkring, ställ på.

....att sälja gör att försäkringen förfaller men då ska man å andra sidan komma ihåg att andrahandsvärdet sjunker med antalet ägare vilket gör att det i slutänden blir dyrare...
- "Men asså jag sålde den bara till en polare och köpte tillbaka den igen för att få lägre försäkring!"
...lär knappast vara någon bra "säljkommentar" den dagen du annonserar ut bilen och en potentiell köpare börjar ställa frågor..
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
...lär knappast vara någon bra "säljkommentar" den dagen du annonserar ut bilen och en potentiell köpare börjar ställa frågor..

Det är en avvägningsfråga, det är min uppfattning. Vi som har varit med ett tag vet hur det funkar med försäkringar o hojar. Förklarar man läget för köparen, om det är en vettig människa såklart, har de jag pratat med iaf tjöppt det.

Självklart skriver man det inte på blocket men det fattar du ju. Ringer nån eller kommer o kollar så säger man som det är, svårare är det inte.
:)
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
....att sälja gör att försäkringen förfaller men då ska man å andra sidan komma ihåg att andrahandsvärdet sjunker med antalet ägare vilket gör att det i slutänden blir dyrare...
- "Men asså jag sålde den bara till en polare och köpte tillbaka den igen för att få lägre försäkring!"
...lär knappast vara någon bra "säljkommentar" den dagen du annonserar ut bilen och en potentiell köpare börjar ställa frågor..

Jo, i vissa fall kan det vara av vikt. Kan jag undvika skulle jag helst inte göra det med min nya bil medan jag inte skulle dra mig från att göra det med min lilla endurohoj.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jo, i vissa fall kan det vara av vikt. Kan jag undvika skulle jag helst inte göra det med min nya bil medan jag inte skulle dra mig från att göra det med min lilla endurohoj.

Självklart är det en avvägningsfråga. Menade mer att rådet om att "sälja å köpa tebax" har sina nackdelar. Skulle inte ha några probz att göra detsamma med min gamla skrotvolvo som gått 43000mil om det kunde ge betydligt billigare försäkring...
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Nej, klart de inte kan. Men eftersom du har ändrat förutsättningarna måste ju TH ändra premien.

Om du anger att du bor på norrländska landsbyggden och säger att hojen står inlåst i en bunker dygnet runt så lär du få en låg premie när du tecknar den. Flyttar du sedan med dig hojen till Ronna och låter den stå utomhus så kommer din premie stiga... Vad i detta skulle på något sätt vara anmärkningsvärt?! :va

Jo men problemet är ju att iom att jag flyttade så blir HEL-försäkring för dyrt och jag vill därför sänka till en HALV-försäkring. Detta tycker jag man borde kunna göra.
Jag menar inte att det är något anmärkningsvärt att premien höjs för att jag flyttar till ett mer riskfyllt område.

Men iom att det inte var några problem att gå från halv till hel-försäkring innan i år så borde det inte vara några problem att göra tvärtom!
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Men iom att det inte var några problem att gå från halv till hel-försäkring innan i år så borde det inte vara några problem att göra tvärtom!

Tyvär är det alltid svårare att gå åt det håll som gör det billigare för oss konsumenter...
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Nej nu blir jag så trött på trygghansa. Har mc-försäkring, bil-försäkring, hem-försäkring och olyksfallförsäkring hos dom. Blir till att säga upp alla och börja flytta till andra bolag.

Se över länsförsäkringar om du överväga att byta, fick återbäring av dem i somras som "tack" för att deras kostnder hade minskat. Vet inget annat bolag som gör det

Hur mycket skulle det skilja mellan hel och halv:va
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Något som jag blev tipsad om hos mitt gamla fsg bolag var att jag inte ha pengar på kontot den dagen dom drar autogirot. Får dom inte betalt sägs försäkringen upp. Ett brev kommer på posten som säger att om dom inte får betalt så sägs försäkringen upp vid en viss datum. Var dock noga med att ha teckat en ny/annan försäkring vid den dagen så att du inte åker på straffagvift från trafikförsäkingsföreningen (eller va den nu heter).
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
I samband med skada får man "alltid" bryta avtalet. :)
Det kan vara en så enkel sak som att du inte är nöjd med bemötandet efter att du bytt vindruta på försäkringen.
 

Dark_Messenger

Guest
I samband med skada får man "alltid" bryta avtalet. :)
Det kan vara en så enkel sak som att du inte är nöjd med bemötandet efter att du bytt vindruta på försäkringen.

Hur menar du nu? När jag hade kraschat cbr:en vägrade IF säga upp mitt avtal med hänvisning till att en krasch var inte ett giltigt skäl trots att det bara var sopor kvar av hojen. Försäljning eller skrotning är en annan femma dock..
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hur menar du nu? När jag hade kraschat cbr:en vägrade IF säga upp mitt avtal med hänvisning till att en krasch var inte ett giltigt skäl trots att det bara var sopor kvar av hojen. Försäljning eller skrotning är en annan femma dock..

Vad jag vet om mina försäkringar så har jag rätt att fimpa dem i samband med skada. Kolla villkoren.
 

Dark_Messenger

Guest
Hmm jag kanske var otydlig, säga upp försäkringen kan man såklart göra men man får pynta fram till nästa bryt. Vilket i mitt fall var till april 2008. I princip ett år från det att jag kraschat alltså. Helt jävla befängt men IF:s hondaförsäkringar är o andra sidan inte speciellt förmånliga på något sätt så det chockar knappast.

Jag fick lösa det på annat sätt.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top