Akra och KTM

Mikey2000

???
Gick med
8 Nov 2004
Ort
Gäddede
Hoj
ingen för stunden..
Hej.

har en lite fråga som jag inte hittar nåt bra svar på..
Har en 625 SMC -04 som jag har satt ett akra-slipon på
men vad för bstyckning ska jag köra med ?? Har via sökfunktionen
hittat en hel del bestyckningar fast med andra slipon och system.
Är det lugna puckar att ta efter dom eller skiljer sig bestyckningen
mkt mellan märken på slipons ?? :confused:

Min handlare sa 188-huvudmunstycke men det lät mkt ?!
Sen fick jag tag i Ragnar (Lelles) och han var lite upptagen så han
sa runt 168 men att jag skulle återkomma. när jag gjorde det så fick jag
tala med en annan kille som surrade om 172 eller 178 mm.. :va

Så nu sitter man med många bud och ett slipon man vill höra ljudet på :huvet

Tackar i förväg för svar..

edit. skriv gärna hur jag kan märka ifall bestyckningen skulle vara för fet eller för snål :3freak
 
Last edited:
Är tändstiftet för vitt så är det för snålt, är det svart och "geggigt" så är det för fett.

Det är väl det jag kan komma på, vilken storlek du ska har jag inte en aning om men 188 låter lite väl stort.
 
Inte så noga. Prova 168 som Ragnar sa. Och det är på stiftet som du ser om den går snålt eller fett.
Vitt stift = snålt, svart stift = fett, bra = ljusgrått.
 
Mikey2000 skrev:
Har en 625 SMC -04 som jag har satt ett akra-slipon på
men vad för bstyckning ska jag köra med ??
Jag kan inte tänka mig att olika öppna slipon gör någon stor skillnad när det gäller bestyckning. Satsa på 168/48 nu när det är lite svalare. Sen när det blir sommarvarmt så är det läge att peta i en 165'a.

All bänkning gjord visar att munstycken över 168 på en 625'a med öppnad luftburk, fimpad SAS, slipon (grundtricket helt enkelt) är ren idioti.

.
 
Min gick för fett med original t.o.m.Större än 165 lär du inte behöva.Med 188 kan du nog köra på metanol om du vill.....Jag körde med 158 eller 160 till sliponet(öppnad luftburk)och 165 nu med helsystem.Däremot gick den väldigt magert på lågvarv,speciellt sen jag kapat i luftburken.Prova att gå upp ett eller två steg på lågfarten.
 
Tackar för fina tips, kändes tråkigt att inte få störa grannarna med lite mysigt hottat stånkaknatter.. men nu har man ju helgen räddad :yoparty :yoparty
 
Inte över 170 i alla fall. Många bestyckar sina förgasare alldeles för fett. Runt 165-168 låter sunt...
 
Är det enkelt att byta munstycken själv? Har aldrig varit där och pillat.
 
henq skrev:
Är det enkelt att byta munstycken själv? Har aldrig varit där och pillat.
Japp det är väldigt enkelt. Bara skruva upp flottörhuset och på med det nya munstycket.
 
henq skrev:
Är det enkelt att byta munstycken själv? Har aldrig varit där och pillat.

Nu har jag bytt munstycke! *kan själv* :lol

Måste säga att mekvänligheten gått framåt en aning sen jag var igång (moppeåldern), nu var det ju bara att skruva ur pluggen och sen kom man ju direkt åt munstycket. Rubbade inte förgasaren... nu fick jag tyvärr 178, det var allt som fanns inne. Hur märker jag om jag bör byta till ett mindre? Det är bara färgen på stiftet som gäller?
 
Du behöver inte mer än 165-168 som Tom skrev! Har du öppnat upp luftboxen, annat filter?
Jag har portad top, Akra fullsystem, annan kam och K&N. Jag har 165 i Main Jet och jag skulle kunna gå ner ett steg till nu i sommar... :confused:
 
Får beställa ett mindre då. Vad händer om man kör med för stort munstycke?

edit: jag har inget lock på luftburken och akra slipon
 
Kan motorn ta någon skada av om man provar med ett munstycke som den går för snålt med? Jag har Akrapovic helsystem och SMS-kam i min 660 -04. Jag började med ett 178 huvud, 48 lågfart och nålen på tredje hacket uppifrån men gick snabbt ned till ett 175 huvud och tycker den går bättre nu. Har dock ett 172 hemma som jag är ganska sugen på att prova med.

Vad är nästa steg i trimningen för att få lite bättre flås i den förresten? Jag kör med original luftfilter den är bara avstrypt i luftboxen, inga övriga modifieringar där.

Ursäkta om jag tog över din tråd! Säg till så startar jag en annan istället...

//Eric
 
DR-Zätare skrev:
Kan motorn ta någon skada av om man provar med ett munstycke som den går för snålt med? Jag har Akrapovic helsystem och SMS-kam i min 660 -04. Jag började med ett 178 huvud, 48 lågfart och nålen på tredje hacket uppifrån men gick snabbt ned till ett 175 huvud och tycker den går bättre nu. Har dock ett 172 hemma som jag är ganska sugen på att prova med.

Vad är nästa steg i trimningen för att få lite bättre flås i den förresten? Jag kör med original luftfilter den är bara avstrypt i luftboxen, inga övriga modifieringar där.

Ursäkta om jag tog över din tråd! Säg till så startar jag en annan istället...

//Eric

Går den snålt kan man i vissa fall bränna ventilerna,exkt vad gränser går för detta vet jag däremot inte.
 
Ursäkta om jag tog över din tråd! Säg till så startar jag en annan istället...

//Eric[/QUOTE]

Ingen fara... själv så kör jag med 165/48 i munstycksväg nu med akra-sliponet.. och jag tycker den går liite för fett faktiskt.. men det får bli ett framtida projekt nån regnig dag! :tummenupp
 
DR-Zätare skrev:
Kan motorn ta någon skada av om man provar med ett munstycke som den går för snålt med? Jag har Akrapovic helsystem och SMS-kam i min 660 -04. Jag började med ett 178 huvud, 48 lågfart och nålen på tredje hacket uppifrån men gick snabbt ned till ett 175 huvud och tycker den går bättre nu. Har dock ett 172 hemma som jag är ganska sugen på att prova med.

Vad är nästa steg i trimningen för att få lite bättre flås i den förresten? Jag kör med original luftfilter den är bara avstrypt i luftboxen, inga övriga modifieringar där.

Ursäkta om jag tog över din tråd! Säg till så startar jag en annan istället...

//Eric
Som jag själv, TomK, Renga m.fl. sagt tidigare och vad som tåls att sägas igen; ni bestyckar åt h-e för fett. Framför allt nu när det är sommarvärme (nåja). Om ni är tveksamma, släng upp hojen i en bänk så får ni se.

Jag kan inte påminna mig om att jag hört eller läst någon som bänkat sin 660 med så moderata trimningsnivåer som vi pratar om här och där huvudmunstycket varit större än 168 (sommarvärme då).

.
 
Vid det här laget har nog några fler bänkat, eller iaf trimmat sina hojar - vad har ni kört med för trimdelar och vilka munstycken har ni till det?
 
Jag hade nere förgasaren för ngn dag sen och såg att jag hade 175/45. Vad innebär detta? Vad händer om jag låter detta vara kvar? Hojen är helt original.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top