gsxr750 eller cbr900?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Försöker få loss pengar för ett turbobygge, och de som verkar intressantast för min ekonomi är gsxr750 och cbr900.
-98 kom väl insprutningen på gsxr.en, är det trixigt att fixa den extra soppa den behöver? Ett haltech eller liknande är ju jäkligt dyrt. Vilka årsmodeller är mest lämpade?
Bladen... Det kommer bli gamla modellen runt -97/98 om det blir aktuellt.
Vilken av dessa hojar är bäst lämpade för turbokonvertering?
Bladen har ju 150cc mer, men samtidigt lite slöare motor original än gsxr.en.
Är växellådan klenare på någon av modellerna?
Vill ha kött på benen, så fläska på med info bara.
Finns redan en sån här tråd får ni väl skälla ut mig.

Blir inte firebladen mer hållbar än Gixxern när du turbokonverterar den?

Utan närmare kunskap så hade jag valt Hondan, trots att jag är Suzukifrälst. Mer kubik :)

Hondan, Peter! Hondan...

Säkerligen bättre kvalité och i min högst okunniga tro så tror jag den är bättre lämpad som turbobygge. Håller säkert också.

Enlikt Alf Sundström från Mc-xpress så har dom tagit ut 350 hk ur en Suzuki 750cc med endast sänkt komp och förstärkt koppling så nog verkar dom hålla.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=60921
Men kubik är ju aldrig fel, så jag röstar nog på hondan om det är dom två du har att välja på.

Men om du kan tänka dig något annat så skulle jag nog välja något med längre hjulbas. Jag har en R1:a själv och det är nästan omöjligt att få ner kraften i backen

Last edited:
-PLM- skrev:
Försöker få loss pengar för ett turbobygge, och de som verkar intressantast för min ekonomi är gsxr750 och cbr900.
-98 kom väl insprutningen på gsxr.en, är det trixigt att fixa den extra soppa den behöver? Ett haltech eller liknande är ju jäkligt dyrt......

Kolla in Megasquirt. Ett gäng entusiaster som säljer byggsatser till insprut till i princip självkostnadspris. Jag betalade ca 2000 spänn för mitt till bilen. Klarar överladdning, nu även med tändning, programmerbar med PC, all kod, programvara, ritningar mm är gratis. Köp en byggsats, det är inte lönt att leta grejer på Elfa mm. Har för mig att det finns en del MC på hemsidan också. Har någon testat ???

http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

på svenska http://www.ms-nordic.tk/

Tack för era tips, men vill gärna ha mera!
gsxr750 och cbr900 är ju bra på så sätt att det finns massor av delar när man skickat motorn i omloppsbana runt jupiter.
Eller finns det andra modeller som är bättre lämpade?

PastaRacing skrev:
Kolla in Megasquirt. Ett gäng entusiaster som säljer byggsatser till insprut till i princip självkostnadspris. Jag betalade ca 2000 spänn för mitt till bilen. Klarar överladdning, nu även med tändning, programmerbar med PC, all kod, programvara, ritningar mm är gratis. Köp en byggsats, det är inte lönt att leta grejer på Elfa mm. Har för mig att det finns en del MC på hemsidan också. Har någon testat ???

http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

på svenska http://www.ms-nordic.tk/

Berätta mer, har du provat sprutet live, eller ligger det kvar i lådan :)

jag tror på suzukin, Erik Marklund berättade att han hade en sådan turboladdad 750 och med turbon så fick han tillochmed bättre varvtider på bana! = finfin effektkurva

-PLM- skrev:
Tack för era tips, men vill gärna ha mera!
gsxr750 och cbr900 är ju bra på så sätt att det finns massor av delar när man skickat motorn i omloppsbana runt jupiter.
Eller finns det andra modeller som är bättre lämpade?

Jag tycker nog att tex Haysbusa, Kawa zx12 eller BlackBird är mer lämpade som turbo hoj. Själv har jag en R1:a men jag skulle inte välja den om jag skulle bygga en turbo hoj idag.

R1 T skrev:
Jag tycker nog att tex Haysbusa, Kawa zx12 eller BlackBird är mer lämpade som turbo hoj. Själv har jag en R1:a men jag skulle inte välja den om jag skulle bygga en turbo hoj idag.

Jag vill bygga turbo på zx12, men har inte pengarna. Blir det bygge så blir det på en hoj som kostar cirkus 40 i inköp.

Jag skulle nog hålla mig till suzukin,väl beprövar koncept
det beror väl lite på årsmoddeller å så men jag har för mig att honda 900 kitten har ganska mediokert effektutag (rätt klena stommar har jag för mig)
men ja kan ha fel ,har inte skruvat så många sådana maskiner men dom jag har haft isär ser rätt veka ut

Hur som helst så vad insprutningar gäller så är det fint med aftermarketsystem
MEN man ska ha mycke kött på benen innan man ger sig på ett standalone
system eller ha väldigt bra polare med sådana kunskaper

Det är milsvidd skillnad att aplicera ett helt nytt system gentimot att åka
exempelvis MC xpress tilläggsbox eller min signalkonverteringslåda
ihop med orginalbox

Som exempel så har jag tillbringat hela sommaren med 100tals timmar å många mils åka innan jag fick in min DTA insprutningslåda på kartbladet

så nu funkar den nästan lika bra som orginalet
så nåra hundra timmars mappning till så lär det ju funka bra sen

det är därför jag bygger mitt bänkrum för att lära mer och kunna komma vidare i insprutningsträsket hehe :D :D

Peter

Jävligt bra svar! Lutar mer och mer åt gsxr.en ifall pluringarna trillar åt rätt håll. ZX9 -98, är det nåt att bygga på om du vet? Mer kubik än 750:in, och ser mycket bättre ut.
Polare med insprutningsvana är jag som tur är lyckligt lottad med, så det blir att tvinga nån av dom att sitta och fingra i så fall :rofl
Vad skulle din tilläggsbox/insprut gå på? Tillverkar du plenum och grenrör? Det är de sakerna jag nog skulle behöva köpa färdigt.
Hur stora extraspridare behövs på ett ungefär? Man kanske måste räkna på det?
En sak som jag tänkt mycket på... Hur vet man om det spikar? På en bil är det ju lätt att bygga en knacksensor, men på en moppe med en massa vindbrus?
Kompsänkning, brukar det räcka med dubbla cylinderfotpackningar?
Sorry om jag slänger in en massa dumma frågor, men frågar man inte får man inget veta.

PD skrev:
har för mig att det var 6000

Om det nu vore så väl men tyvär så har tillverkaren höjt priset rejält

den ligger tyvär på 8400kr

Men man kan trösta sig med att den har även laddtrycks styrning
"block off" funktion för orginal mappsensor samt utgång för skiftlight

Läs mer på www.civinco.com

Peter

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...