Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
200+ skrev:Helt rätt!!! Sätt den pricken så långt ifrån ventilen som möjligt eller vad man ska säga...
//200+
benfre skrev:Tja eller den tyngsta punkten på fälgen om man balanserat den och märkt ut den.
/Fredrik
200+ skrev:Helt rätt!!! Sätt den pricken så långt ifrån ventilen som möjligt eller vad man ska säga...
//200+
Hmm, jag har alltid trott att pricken markerade den lättaste punkten för däcket men efter lite sökningar så verkar det betyda den högsta punkten för däcket och skall matchas med den lägsta punkten på fälgen för att ge ett så runt hjul som möjligt.Chrille skrev:Eller helt fel. Alla som jag känner till sätter prickarn vid ventilen. Nu blev vi naturligtvis osäkra....
Någon som VET?
Torkel skrev:Hmm, jag har alltid trott att pricken markerade den lättaste punkten för däcket men efter lite sökningar så verkar det betyda den högsta punkten för däcket och skall matchas med den lägsta punkten på fälgen för att ge ett så runt hjul som möjligt.
Från http://www.4crawler.com/Diesel/Tires.shtml#RUNOUT :
RUNOUT AND BALANCING:
Aside from being inflated for carrying loads, tires need to be round to work properly. Wheels also need to be round. However, due to manufacturing constraints, neither may be, exactly. So, wheel manufacturers tend to place the valve core hole (or some other mark) at the lowest point of the wheel. Tire manufacturers, on the other hand, tend to place a mark, usually a red dot, on the wheel's highest pint. The hope is if you put the higest point of the tire on the lowest point of the wheel, they will cancel out and you'll end up with a round wheel/tire combo.
Supermoto skrev:Oavsett om det är som rejser eller Torkel säger blir ju resultatet att pricken ska vara vid ventilen.
eller
![]()
@rejser: Hur blir det för oss med ekrade hjul dåGår ju knappt att förutsätta att de är helt runda efter alla platåhopp och andra stooora luftfärder
Ska man sätta sig och mäta som fan eller. Tror jag skiter i det eftersom jag aldrig gjort det innan och inte heller lidit av det....
Sätter man prickarna vid ventilen brukar man få lägga på en "remsa" med vikter för tyngsta punkten på fälgen är mycket sällan där. Vägde in fälgarna i sommras för att se var den tyngsta punkten var och det var INTE vid ventilen.Satte därefter prickarna vid den invägda punkten & som genom ett under behövdes mycket ofta inte några vikter alls!!! Ps jag kör R1 på brorsansChrille skrev:Eller helt fel. Alla som jag känner till sätter prickarn vid ventilen. Nu blev vi naturligtvis osäkra....
Någon som VET?
Obalansen i bakhjulet måste oftast vara väldigt stor (40-50gr) för att märkas därav behöver man inte balansera det så noga, därmed inte sagt att det är fel och skulle jag pröjsa för ett däckbyte skulle jag nog kräva det precis som du. Fram börjar det märkas obalans redan vid 10-15 gram fel.R1 racer skrev:Hur viktigt är det egentligen att balansera hjulen med vikter,tänker då mest på bakhjulet?
Var o krängde på nytt däck idag o handlarn hävdade att det är inte så noga att balansera bakhjulet men desto viktigare fram.
Jag själv tycker det verkar lite underligt varför det inte skulle vara så noga på bakhjulet?.
Nu ville jag ha det gjort iallafall så fick det balanserat.
E22 skrev:Markeringen på däcket "lättaste pungten" , SKALL plaseras vid fälgens "tyngsta pungt".
NÅGRA FRÅGOR???
jag vet inte,jag har ju jobbat dom senaste 10 åren..Ninjaboy skrev:Pungt.Vad lär de sig i skolan nu för tiden?
![]()
MMmm kanske de,sen finns det dom som inte märker någon skillnad på om däcken är fel påsatta, så att dom snurrar åt fel håll..ecce skrev:Jag har inte balanserat ett enda av dom däck jag dragit på i Sommras.Haft pricken både vid ventilen och motsatt sida och jag har inte känt nått...Nu vet jag hur jag ska plocka en sec till![]()
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |
![]() |
Vinnarhoj från Custom Bike Show
I nästa nummer av Allt om M... |
![]() |
Testhoj hämtas från Sulas MC
Vi åkte till Strängnäs för ... |
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon
Foto: Andreas Johansson ... |
|
![]() |
Custom Bike Show 2025
Den 7 juni var det åter dag... |
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar
Statistik från försäkringsb... |
|
Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar
Trendbrott: Statistik från ... |