Däckets tyngsta punkt ?

Status
Ej öppen för fler svar.

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Har för mig att jag har hört att ett däcks tyngsta punkt är utmärkt på något sätt. Är det den röda prick man kan se på däcket ?

mvh Fredrik
 

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Anderstorp
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
Helt rätt!!! Sätt den pricken så långt ifrån ventilen som möjligt eller vad man ska säga...

//200+
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
200+ skrev:
Helt rätt!!! Sätt den pricken så långt ifrån ventilen som möjligt eller vad man ska säga...

//200+

Tja eller den tyngsta punkten på fälgen om man balanserat den och märkt ut den.

/Fredrik
 

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Anderstorp
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
benfre skrev:
Tja eller den tyngsta punkten på fälgen om man balanserat den och märkt ut den.

/Fredrik

:tummenupp Där sa du nåt.. Brukar bara sätta den mittemot ventilen i tron att där ventilen sitter är det tyngsta stället...
Lite klantigt att inte tänka på det.. :kocko
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
200+ skrev:
Helt rätt!!! Sätt den pricken så långt ifrån ventilen som möjligt eller vad man ska säga...

//200+


Eller helt fel. Alla som jag känner till sätter prickarn vid ventilen. Nu blev vi naturligtvis osäkra....

Någon som VET?
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
mm lätt att kollra bort sig på det där..

det är ju enklast att få pricken rätt om man sätter den vid ventilen inte försöka sikta på motsatt sida av däcket.
borde ju va tänkt så iaf, alltså måste däcket va lättast vid pricken.

edit: kollade på metzeler sida nu..

däcket ÄR lättast vid prickarna!
 
Last edited:

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Chrille skrev:
Eller helt fel. Alla som jag känner till sätter prickarn vid ventilen. Nu blev vi naturligtvis osäkra....

Någon som VET?
Hmm, jag har alltid trott att pricken markerade den lättaste punkten för däcket men efter lite sökningar så verkar det betyda den högsta punkten för däcket och skall matchas med den lägsta punkten på fälgen för att ge ett så runt hjul som möjligt.

Från http://www.4crawler.com/Diesel/Tires.shtml#RUNOUT :
RUNOUT AND BALANCING:
Aside from being inflated for carrying loads, tires need to be round to work properly. Wheels also need to be round. However, due to manufacturing constraints, neither may be, exactly. So, wheel manufacturers tend to place the valve core hole (or some other mark) at the lowest point of the wheel. Tire manufacturers, on the other hand, tend to place a mark, usually a red dot, on the wheel's highest pint. The hope is if you put the higest point of the tire on the lowest point of the wheel, they will cancel out and you'll end up with a round wheel/tire combo.
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Torkel skrev:
Hmm, jag har alltid trott att pricken markerade den lättaste punkten för däcket men efter lite sökningar så verkar det betyda den högsta punkten för däcket och skall matchas med den lägsta punkten på fälgen för att ge ett så runt hjul som möjligt.

Från http://www.4crawler.com/Diesel/Tires.shtml#RUNOUT :
RUNOUT AND BALANCING:
Aside from being inflated for carrying loads, tires need to be round to work properly. Wheels also need to be round. However, due to manufacturing constraints, neither may be, exactly. So, wheel manufacturers tend to place the valve core hole (or some other mark) at the lowest point of the wheel. Tire manufacturers, on the other hand, tend to place a mark, usually a red dot, on the wheel's highest pint. The hope is if you put the higest point of the tire on the lowest point of the wheel, they will cancel out and you'll end up with a round wheel/tire combo.

Det där låter konstigt. Måste vara mycket svårare att mäta "högsta" punkten på däcket jmfr mäta "tyngsta" punkten. Fats orunda hjul e ju ett faktum... vem e guru på detta område och kan reda ut oklarheten kring detta ?

/Fredrik
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Oavsett om det är som rejser eller Torkel säger blir ju resultatet att pricken ska vara vid ventilen.
:fakta eller :dummer


@rejser: Hur blir det för oss med ekrade hjul då :va Går ju knappt att förutsätta att de är helt runda efter alla platåhopp och andra stooora luftfärder :3freak Ska man sätta sig och mäta som fan eller. Tror jag skiter i det eftersom jag aldrig gjort det innan och inte heller lidit av det....
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Supermoto skrev:
Oavsett om det är som rejser eller Torkel säger blir ju resultatet att pricken ska vara vid ventilen.
:fakta eller :dummer


@rejser: Hur blir det för oss med ekrade hjul då :va Går ju knappt att förutsätta att de är helt runda efter alla platåhopp och andra stooora luftfärder :3freak Ska man sätta sig och mäta som fan eller. Tror jag skiter i det eftersom jag aldrig gjort det innan och inte heller lidit av det....

jag balanserar min hjul hos däcksgubben, det kan bli en rejäl remsa med vikter men det märks en djävla skillnad när man kommer upp över 100km/h eller så.
har man väl balanserat en gång så är det nog inte så viktigt hur däcket hamnar, inte i de grymma farter en motard kommer upp i iaf...

mitt bakhjul är ovalt så att säga med kanske 2-3mm men det märks inte alls, har ändå kört i nästan 180km/h några gånger.
 

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
jag bytar minst ett däck om dan.......

pricken vid ventilen.....
 

163hp

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Tibro
Hoj
Förmånga
Chrille skrev:
Eller helt fel. Alla som jag känner till sätter prickarn vid ventilen. Nu blev vi naturligtvis osäkra....

Någon som VET?
Sätter man prickarna vid ventilen brukar man få lägga på en "remsa" med vikter för tyngsta punkten på fälgen är mycket sällan där. Vägde in fälgarna i sommras för att se var den tyngsta punkten var och det var INTE vid ventilen.Satte därefter prickarna vid den invägda punkten & som genom ett under behövdes mycket ofta inte några vikter alls!!! Ps jag kör R1 på brorsans
cbr 600 stämde det med tyngsta punkten vid ventilen. Alltså verkar smartast vara att kolla resp hjul på den egna hojjen & inte lita på vad alla andra gör..
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Hur viktigt är det att balansera hjulet?

Hur viktigt är det egentligen att balansera hjulen med vikter,tänker då mest på bakhjulet?
Var o krängde på nytt däck idag o handlarn hävdade att det är inte så noga att balansera bakhjulet men desto viktigare fram.
Jag själv tycker det verkar lite underligt varför det inte skulle vara så noga på bakhjulet?.
Nu ville jag ha det gjort iallafall så fick det balanserat.
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
R1 racer skrev:
Hur viktigt är det egentligen att balansera hjulen med vikter,tänker då mest på bakhjulet?
Var o krängde på nytt däck idag o handlarn hävdade att det är inte så noga att balansera bakhjulet men desto viktigare fram.
Jag själv tycker det verkar lite underligt varför det inte skulle vara så noga på bakhjulet?.
Nu ville jag ha det gjort iallafall så fick det balanserat.
Obalansen i bakhjulet måste oftast vara väldigt stor (40-50gr) för att märkas därav behöver man inte balansera det så noga, därmed inte sagt att det är fel och skulle jag pröjsa för ett däckbyte skulle jag nog kräva det precis som du. Fram börjar det märkas obalans redan vid 10-15 gram fel.
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
Markeringen på däcket "lättaste pongten" , SKALL plaseras vid fälgens "tyngsta pongt".
NÅGRA FRÅGOR???
 
Last edited:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jag har inte balanserat ett enda av dom däck jag dragit på i Sommras.Haft pricken både vid ventilen och motsatt sida och jag har inte känt nått...Nu vet jag hur jag ska plocka en sec till :3freak
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
ecce skrev:
Jag har inte balanserat ett enda av dom däck jag dragit på i Sommras.Haft pricken både vid ventilen och motsatt sida och jag har inte känt nått...Nu vet jag hur jag ska plocka en sec till :3freak
MMmm kanske de,sen finns det dom som inte märker någon skillnad på om däcken är fel påsatta, så att dom snurrar åt fel håll.. :3freak
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top