Hotet mot våra sporthojar.

Status
Ej öppen för fler svar.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=33147

Risken är ju stor att andra bolag följer efter med liknade system.
Man blir förbannad när de går på hur gammal kund man är, det kan ju innebära att man inte kan byta bolag längre utan att få enorma påslag för att man blir ny kund.

Frågan är hur många år ett körkort räknas som "nytt och hur många år en gammal kund varit kund?

Hojarna blir värdelösa om det blir ett enormt allmänt straffsystem för hojtypen.

Last edited:
Jag kollade försäkring på en TL1000s idag hos T-H.
Blev positivt överaskad när han meddelar mig att den skulle kosta 14300:- Hel/Hel eller 7750:- Halv/Hel.
25år
kk sen -01
Zon 2 (tror jag)

Lartes skrev:
Blev positivt överaskad när han meddelar mig att den skulle kosta 14300:- Hel/Hel eller 7750:- Halv/Hel.
25år
kk sen -01
Zon 2 (tror jag)

enl. andra tråden så är det inet helt klart ännu, du kan mao få uppgifter från det gammla systemet ännu.

Lartes skrev:
25år
kk sen -01
Zon 2 (tror jag)

Sen överaskar dom dig men en present mitt i sommaren som säger. Grattis din försäkring har gått upp med 347% :tummenupp

:huvet

Trygghansa har ALLTID gett mig aphöga premier oavsett vad det varit för hoj jag försökt försäkra. Dom har varit bland de dyraste på bil också,
Kanske bara jag som har oflyt..?

:tummenupp
Trevligt om bolagen äntligen låter klass 7 bära sina egna kostnader. Jag har ingen lust att betala för en hög sopiga squids som inte kan hålla sig på hjulen men absolut måste ha det värsta.
Hoppas alla bolag följer deras exempel.

Silwer skrev:
enl. andra tråden så är det inet helt klart ännu, du kan mao få uppgifter från det gammla systemet ännu.

När jag ifrågasatte varför det var så "vettiaga" stålar så sa han bara nöjt att det har blivitt billigare iår :va

Swedie skrev:
Lär ju bara betyda mer skenförsäkring.

Nja, frågan är om det inte blir mindre skenförsäkring. Alla har inte en mormor som ägt en r1 och haft den försäkrad hos TH i flera år..
Det kanske innebär att de som idag inte fattar att de inte har råd med en klass7-hoj som första hoj kommer fatta det i år..
Givetvis ska kollektivet kunna ta delar av försäkringskostnaderna från de andra klasserna. Men den uppdelning som TH föreslår nu, verkar betydligt mer rättvis än dagens. D.v.s en 19-åring i stockholm med en r1 får slanta för den risk han innebär.
Det tar många år innan man kan kalla sig någorlunda erfaren hojförare, man är det inte som 22-åring med två säsonger bakom sig heller.

jojo, men ingen har råd med de försäkringar som TryggHansa "erbjuder". Jag kommer ju iaf inte vänta till jag är 50 o skaffa en försäkring på min R1a. Fast innan jag skenförsäkrar väljer jag hellre att göra ett s.k "paketdeal" med t.ex Tennant. De gav mig 12.000kr hel/hel på min 02 R1 om jag även tog deras hemförsäkring. It's a deal!

Om jag förstår rätt, så verkar TryggHansa satsa på en långsiktig plan där målet är att så lite personer som möjligt i nuvarande riskzonen, ska har råd att försäkra och därigenom kommer statistiken för dessa som nu är i riskzonen och förbättras, och kanske inom 5-10år så kan åter igen dagens riskpersoner kunna få vettiga priser.

GSXR1100R skrev:
Nu är det kul att vara +40 :hihi

Ja nu passar det va! :arsele

De som ha haft hoj länge men bara åkt 40 mil om året då? visst är det omäjligt att veta hur många mil bakom styret en försäkringstagatre har men det känns kinkigt att man räknas som oerfaren för att jag bara haft kortet i snart 4 år trots att Jag lagt ca 9.000 mil bakom mig på dessa åren. :gnissla

Silwer skrev:
men det slår ändå fel eftersom skenförsäkrarna är en sån stor del av beståndet.

Skulle vara kul att se en tabell över olika åldrar med klass 7 hoj.

Jag har klass 7-hoj och jag är fortfarande tonåring :fakta

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...