TH 2004 - Nya system!

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Kollade på SMC´s sajt - och i nya numret av MC Folket, finns en mycket interessant artikel från TH;

Ny försäkring
Har du försäkringen i Trygg-Hansa, nytt körkort,
hyfsat ny sporthoj och inte varit kund särskilt länge hos dem
är det lika bra att du sitter ned när du får nästa försäkringsbrev.

Många som inte haft körkort särskilt länge, är nybliven kund hos Trygg-Hansa och kör någon form av ”värstingmotorcykel” kommer att vråla rakt ut när de ser höjningen av försäkringspremien. Medan många som haft körkort länge,
har försäkring sedan länge i Trygg-Hansa och kör samma grymma sporthoj eller
något mindre grymt kommer att dra på smilbanden eftersom de får en sänkning
av densamma.
:brinnerup

-- Läs mera på http://www.motorcyklisterna.org/pdf/mcfolket/forsakringar 1-04.pdf

Japp

Låter bra för mig i alla fall tänkte att ja skulle sänkas nu när jag flyttar till stockholm den 1/3 2004 har haft huvudbry o sånt inte orka fråga äns var de kan hamna har haft en gsxr1100 -87 sedan 1995 i trygghansa eller holmia som det hette förut :) :kär :banana

Nalken skrev:
.. Vad är det med dom egentligen?

Dom har ju fått lite kritik genom tiden eller hur! Sen har kostnader versus inkomst inte stått konstant i relation till verandra. Det är liksom inte nytt!

Nu har man troligen jobbat fram ett system, vart man baserat på statistisk verklighets fakta - låter kunderne betala för den risk-faktor som dom befinnar sig i. Vilket väl syns fair.
Tror man har kalkylerat från 8.000 skades erfarenheter - så det kan väl inte vara endast gissning..

Kolla mvidera på SMC och se att dom i år vill ta aktivt tag i sporthoj´s säkerheten även - bra det..

Vi kanske skulle ringa allihopa (eller maila) och kolla vad priset blir på våra hojar för att se...? :va

Frågan är ju... har de fortfarande ett kostnadstak, eller har de tagit bort det med?

Jag betalar ju enligt många en redan hutlös premie... ca 21000:- hel/hel... frågan är ju då om de kommer höja min med det dubbla.....

Isåfall finns ju risken att flertalet hojar i Sverige "råkar" planteras i ett träd :gnissla

Detta fick jag i premie.
Kille 26, zon3 KK sedan 2002 (återlämnat då)
Åretruntförsäkringar snackar vi nu..

Hel: 39100
Halv: 19100
Trafik: 13800

party party...

Felix skrev:
Detta fick jag i premie.
Kille 26, zon3 KK sedan 2002 (återlämnat då)
Åretruntförsäkringar snackar vi nu..

Hel: 39100
Halv: 19100
Trafik: 13800

party party...

O vad hade du innan då ?

Det har ju alltid varit sjukast premier i större städer.... dvs Zon3..... vad är landsbyggd... zon1?

Ringde för 5 minuter sen och kollade upp en hoj som jag är sugen på..
Jag fick samma svar som för ett par veckor sen..

"De nya premierna är inte klara än..." :confused:

Och tanten jag pratade med kunde inte svara på när de var det heller?? :4skrika

//Lännström :hjälm

Mattiaz skrev:
O vad hade du innan då ?

Det har ju alltid varit sjukast premier i större städer.... dvs Zon3..... vad är landsbyggd... zon1?

Vafan? Är inte tvärtom? Zon1 storstad och Zon3 landsbygd? :va

Med Folksam
Trafik: 7000
Halv: 11000
Hel: 35000

Låter ju iofs som jag fick det gamla systemets premier...

Jokela skrev:
Vafan? Är inte tvärtom? Zon1 storstad och Zon3 landsbygd? :va

Är inte hundra på det... men de kanske finns en zon 4 också... för alingsås lär ju absolut inte ligga i samma zon som kristinehamn. . . . :gnissla

Det här låter ju skrämmande, undrar om de gör så för att förhindra folk tat byta bolag, för går alla andra bolag efter så blir man ju ny kund om man byter och får då dubbel premie. Speciellt tråkigt för de som inet hunnit bli gammal kund, vad nu det innebär.

Fy f** vad arg man blir av sån här läsning :huvet
Blir att man nästan tappar lusten över att köra båge :4skrika

Marals76 skrev:
Fy f** vad arg man blir av sån här läsning :huvet
Blir att man nästan tappar lusten över att köra båge :4skrika

Blir du arg för att folk som kört ett tag får billigare premie ?

Nu vet jag inte alls hur kostnaderna kommer att slå, men jag har absolut inget emot ett system som premierar de som skaffat sig erfarenhet. Bonussystemet som de nu återinför bygger ju just på att du kör så att du inte orsakar skador. Om du är skadefri så skall du självklart premieras för det.

Jag vill gärna se hur de har lagt upp det innan jag kategoriskt säger att det är förkastligt :)

En kort sak bara, hur jävla mycket skenförsäkring kommer det inte bli nu då?
Det käns som de inte fattar hur det funkar utan bara kommer höja rakt av för att ta in mer stålar.

Mattiaz skrev:
Är inte hundra på det... men de kanske finns en zon 4 också... för alingsås lär ju absolut inte ligga i samma zon som kristinehamn. . . . :gnissla

Tror d finns zon1=stostad- zon5=byhåla me max tre getter som invånare....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT