Bygge baserat på en Yamaha RD250

Grynold

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2011
Ort
Jarse
Hoj
Yamaha RD 250
Har följt byggtrådarna här på Sporthoj en tid nu så det var väl läge att bli medlem och starta sej en egen tråd.

Bygget utgår från en sedan länge skrotad Yamaha RD 250. Vart det slutar vet ja inte än.
Tänkte från början bygga i bobberstuk men som det ser ut nu blir det nått annat.
Motor väntar jag med tills jag har ett ordentligt rullande chassi men förslag på motor som kan
tänkas gå in hyffsat i ramen är välkommna.

Så här såg den nog ut en gång för länge sedan:

rd250lc.jpg

Började med att jag svetsade ihop en ny tank som passar på RD ramen. Den är gjord av dom
tunnaste spillplåtararna jag har att tillgå på jobbet, 2mm domex 650. En väldigt hård plåt så
den passar inte så bra att handknacka, har heller inte verktygen för det så det fick bli en coffintank.
Å ja tanken väger bly!

tank1.jpgtank2.jpg

Tanken provmonterad på hojen, lite justeringar behövs för att den ska passa ordentligt.

rdmetank.jpgrdmetank2.jpg

Sen tar bygget en annan riktning, då jag införskaffar en Yamaha YZ 250 -90 med rasad motor
som donator hoj! Ska plocka gaffel, sving och fälgar från den. Eventuellt ekra upp en fälgbana
från en bakfälg på framnavet.

yz250.jpgyz2502.jpg
 

Grynold

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2011
Ort
Jarse
Hoj
Yamaha RD 250
Svingen visar sej passa rakt av i RD ramen, ibland ska man ha tur =)

mesving2.jpgmesving.jpg

Även gaffeln går att få på men här måste ja se om jag kan byta lagerbanan annars får det bli
att svarva till nånting så det stämmer ordentligt med anläggningsytan på styrlagren.

megaffel.jpg

Och så här ser det ut med allt tillfälligt placerat eftersom länkage och stötdämpare inte passar
i RD ramen.

meallt.jpgmeallt2.jpg

Har tillverkat fästen till länkage och stötdämpare på jobbet. Gjort en jigg efter YZ ramen så
placeringen blir rätt på RD ramen. Länkage fästet gick bra att få på plats men upptäckte att
stötdämparbulten inte kommer gå att få ur p.g.a dom övre ramrören.

lankage.jpginteplats2.jpg
 

Grynold

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2011
Ort
Jarse
Hoj
Yamaha RD 250
Löste det genom att kapa bort plåten som höll ihop ramrören å sen in med domkraften.
Dit med nya plåtdistanser mellan ramrören.

domkraft.jpgupptryckt.jpg

Så där nu var fästena på plats, nu kan ja montera dit sving å gaffel så får jag ett rullande chassi!

fasten1.jpgfasten2.jpg
fasten3.jpg
 
Last edited:

Grynold

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2011
Ort
Jarse
Hoj
Yamaha RD 250
Vart och provmonterat sving och dämpare på ramen efter att jag fått dit dom nya fästena. Det passade ju nästan alldeles utmärkt, stötdämparfästet måste slipas ner en aning så det inte stupar i stötdämparen. Men annars blev det bra :)

paplats.jpgpaplats2.jpg

Funderar på vilken stil man ska ha på sadel/dyna antingen nån gammal självbindar sits i plåt eller en kort limpa?

sjalvbindaresits.jpgpaplats3.jpg
 

Grynold

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2011
Ort
Jarse
Hoj
Yamaha RD 250
Sådär ja!
Kan bli riktigt kul att se resultatet av detta.

Självbindarsitsen får min röst!

Ja hur slutresultatet blir har jag ingen större kolla på än så länge :)
Har ju ett till alternativ kom ja på, sadel som på sista bilden fast större å skinnklädd.
 

Grynold

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2011
Ort
Jarse
Hoj
Yamaha RD 250
Hänt ungefär lika mycket med bygget dom senaste dagarna som på kommentarsfronten =P Men är mitt i en flytt, sen ska de väl komma igång igen.
Hittade lite bortkastade hyllplan i containern på jobbet som jag kapat å klippt så nu har jag lämpliga 1mm plåtar att tillverka bakskärm m.m. av =)
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
En tanke som slog mig var att varför tog du inte bara crossramen rakt av och kastade på rd-delarna? Hade ju varit enklare än att krånga dit sving,hjul,gaffel från cross på rd ram.
Är rd ramen bättre på nått sätt som gör att du valt att behålla den?
 

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
Kul!:tummenupp Känns som det kan bli precis vad som helst av det här.
Ska följa denna tråd i vintermörkret.:)
 

Grynold

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2011
Ort
Jarse
Hoj
Yamaha RD 250
En tanke som slog mig var att varför tog du inte bara crossramen rakt av och kastade på rd-delarna? Hade ju varit enklare än att krånga dit sving,hjul,gaffel från cross på rd ram.
Är rd ramen bättre på nått sätt som gör att du valt att behålla den?

Hade ju bara rdramen när jag började bygga utan en aning om att jag skulle köpa crossramen. Tanken är byggd efter rdramens dubbla övre ramrör med bred tunnel till skillnad från crossramens enkla övre ramrör.

Sen tycker jag nog rdramen ser bättre ut + att jag inte ska behålla några andra rd-delar å det är ju kul att bygga om =)
ojoj blev många anledningar de där.. :D
 

Grynold

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2011
Ort
Jarse
Hoj
Yamaha RD 250
Kul med lite kommentarer :)
Hoppas komma igång igen så fort flytten är klar! Har ju en del som behöver tas itu med å det som står på tur är väl:

* Styrhuvud;
antingen flyttar jag över styrhuvud från yzramen (men är lite orolig att jag inte ska få dit det rakt) eller blir det till att svarva ett par adaptrar så jag får dit styrlagren ordentligt.

* Framfälg;
ekra upp en 19" fälgbana på framfälgens nav.

* Sadel

* Däck

* Skärmar


Sen är det dags för det viktigaste, Motorn! Nån som har nått förslag?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Den är så underbart konstig att den blir häftig. Tanken är skitball! :D
 

Grynold

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2011
Ort
Jarse
Hoj
Yamaha RD 250
Vad hade du tänkt dig för motor, stånka? Twin? Radfyra? Diesel? El? Gengas? V8?

Jag har tänkt mej nån lagom simpel motor som går framåt me fart, ingen sporthoj kanske trots forumnamnet =P
Har kikat få flångnya kinamotorer på 200cc för 5000:- men det är absolut inget alternativ 20 hästar = moped. Har enbart pysslat med crossmotorer innan. Men en 250cc 2-takts crossmotor är inget man gärna plågar på landsväg.

Tankarna går från en RD250-350-500 motor, har aldrig kört nått sånt så erfarentheter vore kanon! Tilll XT/XR 500/600 osv. Vad helst som kan tänkas få plats i ramen med lite power å är hyffsat lättskruvat.

El vore riktigt kul å pyssla med men dock inte för detta bygget. Vill ha en driftsäker bränslemotor som rör på sej!
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
En rd 350 borde vara lätt att få tag på? dräller väl al sånna beg. Kanske lite dyrt att köpa en komplett hoj, men borde gå att få nån i taskigt skick för 7-9k? sen kan du ju plocka massa andra delar också om de skulle behövas.
När jag byggde min rgv köpte jag mycket delar från england. Här har du några jättebra sidor du kan hålla koll på och söka delar och inspiration.

http://www.tyga-performance.com/site/index.php

http://www.thetuningworks.co.uk/
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top