Sponsorseminarie & workshop: Roadracing

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Kursinbjudan
Detta är för dig som vill öka dina möjligheter att få finansiering, partners till din satsning inom Roadracing. Läs gärna artikeln i Highsider Magazine 2011.

Preliminära kursdatum: 28 – 29 maj (lörd +söndag).
Plats: Stockholm
Förutsättningar: Minst 8 deltagare till kursstart (max 14st)
Kursavgift inkl moms: 3850,- inkl lunch, material

Översikt steg 1,
Du kommer under denna kurs och workshop få verktyg och hjälpmedel att på ett konstruktivt och handfast sätt bygga din plattform för att få fler sponsorer. Här finns både hemläxor, värdemätare och guidelines att arbeta med vilka hjälper dig framåt. Vi går även igenom de fallgropar och viktigheter du måste känna till när det gäller motorsport, bolagsbildning och skattelagstiftning.

Målsättningen med kursen är att samtliga deltagare kontrakterar minst 2st nya partners.

OBS!
Intresseanmälan snarast till: eric_hulth@hotmail.com
Vid anmälan får du direkt förslag hur du kan få kursavgiften finansierad.

___________________________________________________________
"Om kursledaren; Eric Hulth
Eric har bred erfarenhet från hur Svensk roadracing utvecklat sig från sin egna debut i Liten Debutant <400cc 1996. Efter debutåret följde standard 250 och Superstock 1000 samt Superbike (SM 7a 2006) till att köra i PRO Superbike.
Eric har även kört Endurance-VM för Fagersjö Racing (8e plats i Tysklands 24-timmars 2005).

Hans yrkesverksamma bakgrund kommer från att i över 20 år framgångsrikt verkat inom tyngre försäljningsfunktioner inom Svenskt näringsliv. Här har Eric jobbat mot de största företagen som finns i landet i funktioner som bl. Nordisk och Strategic Account Manager på DHL Express och som storkundsansvarig och för projektförsäljning på Canon och Lexmark. Tillsammans med andra uppdrag innehar Eric en bred erfarenhet från framgångsrik försäljning, en av flera delar för att lyckas med sponsorarbete.
”Att under flera år drivit egen racingverksamhet och under 2006 managerat PR & Kommunikation för Sveriges enda VM team i Endurance (Fagersjö Racing) ger en god grund att förmedla erfarenheter och kunskaper ifrån.”

Sedan 2009 har Eric arbetet i egen regi för att lyfta Svensk roadracing och Pro Superbike genom flertalet TV-inslag, evenemang och radiointervjuer. Förutom konsultuppdrag inom försäljning marknadsföring och utbildning kommenterar även Eric motorsport på Eurosport TV."
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Kul med lite kurs/info till förare.:tummenupp

Men, jag fick för mig att det skulle handla om hur man kör sin racing verksamhet som företag.
Eller rättare sagt, ha sin racing som privat eller som företag, för och nackdelar. Där finns ju en del fallgropar som man måste tänka på osv.
Eller blir det så att den ena dagen blir fokus på "pappers" arbete runt
racingen, och den andre runt "sponsringsjagande"? (som det låter som att
kursen handlar om?)
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Just därför...

Kanoninitiativ :tummenupp Men med tanke på att kursavgiften är långt utanför rookiebudgeten så tror jag att jag håller mig till nudlar och att vända däcken 3 gånger :(

Tack,
Men det är ju just din intäktsbudget du kommer att öka genom att gå kursen - inte minska!

Fått lite frågor och prel ser workshoppen ut som följer:
Kursplanen är fördelad på 2 dagar om ca 8 timmar/dag plus arbetsläxa där sponsorkontaktering utgör en vital del.

Dag 1:
• Sponsring vad är det och hur fungerar det i praktiken?
• Sponsring: Rättigheter & skyldigheter
• Dina strategiska mål – sportsligt respektive finansiellt (göra personlig budgetplan)
• Varför motorsport är BRA för miljö & säkerhet!
• Vad gör Roadracing intressant för en sponsor
• Ditt erbjudande – vad säljer du för värden?
• Urval/identifiering – vilka är dina närmaste potentiella partners
• Identifiera värdet – vad är ditt erbjudande egentligen värt?
• Prisstrategi och beräkning– vad kan lyfta ditt erbjudande och din sport?

Dag 2:
• Urval - hur går man tillväga för att få nya partners?
• Arbetsrutiner & handlingsplan – vad krävs av dig för att nå din plan?
• Media – var kan du synas för dina partners?
• Hur får jag mitt erbjudande attraktivt?
• Uppföljning/utvärdering för din sponsor
• Måste jag starta företag?
• Skattelagstiftning – därför är det viktigt att göra rätt!
• Sponsoravtal – varför behövs det och hur ser ett avtal ut?
• Summering samt hemläxor


Note,
Alla(!) oavsett Mc-klass, ålder, meriter & erfarenhet är välkomna att delta. Utgångspunkten är att du som deltagare vill få mer intäkter att utöva din sport och med det är införstådd i att sponsorpengar inte kommer utan insats.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Bra initiativ! :tummenupp

Hade kursen legat på senhösten/vintern hade den varit intressant för egen del.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Framförhållning ger resultat

Tack,

Visst, det är racesäsong nu och som för många är det lite tid över till annat.

Men,
Konkret är det nu man bör göra detta. Att få sin plan färdig tar tid + påbörja arbetet med partners efter sommartid och under höst & vinter göra sin avslut. DVS det jobb du investerar i denna perioden är det som ger dig ekonomi till 2012-års säsong.

Vill vara så tydlig jag kan och samtidigt inte utlova nåt som inte fungerar so tänkt. Allt detta med sponsorer tar oftast längre tid än man tror, samtidigt som de företag som gillar dig behöver de sin tid att acceptera ditt förslag. Här är ju kurssyftet att ge dig effektivare verktyg och argument för detta jobb.

På köpet kommer vi få betydligt fler som promoterar "vår sport" och gör det utifrån en värdebaserad grund. Och du som aktiv kan visa att sponsorerna får faktiskt mer av ditt engagemang än de ofta slentrianmässigt skänkta 20´/år till korplaget i ngn bollsport...

En bättre tid eller period,
Som för de flesta andra ämnen så finns ingen tid som passar alla utan vill man göra något är ofta problemet vad man kan prioritera bort. Hela syftet och målet med kursen är ju att du enklare skall få fler partners och skaffa dig en budget för racing som förenklat uttryckt "andra betalar".



/Eric
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Ang: Sponsorseminarie & workshop 28-29

Vår planerade kurshelg i maj får flyttas fram!
I förra veckan saknads fortfarande några deltagare som behövs för att bl. täcka bokningen av Scandic konferens. Men vitalt för kursupplägget (och ditt resultat) är att flera av övningarna i workshopen är anpassade för grupparbeten och erfarenhetsutbyte, något vi inte vill göra avkall på. Med andra ord flyttar vi fram kursen till dess vi når rätt antal deltagare för bl. kostnadstäckning för lokal, utrustning och förtäring. Men prio 1 är ju att ge dig som deltagare så bra förutsättningar/resultat som vi bara kan.

Både undertecknad och min samarbetspartner för kursframställan (Alliera Ledarskapsutveckling) är som de flesta övertygade om att fler som utövar kapitalkrävande motorsport har behov av kunskapsutveckling inom sponsorområdet. Utmaningen för dagen verkar vara att det fortfarande är för få utövare/teampersonal som själva är mogna att ta första stegen med sitt sponsorarbete, något vi hoppas förändras över tid.

Oavsett denna kursinbjudan eller ej.
Det verkar helt enkelt vara enklare att använda orsaker som ekonomibrist där det snarare verkar tyda på initiativbrist/mod för att bygga en satsning som inte bara står och faller med egna plånboken.

Vi som arbetat fram hela kursplanen hoppas på förståelse för vårt beslut att nu flytta fram den i tiden, preliminärt till under sommartid(?) Summerat är att antalet kursdeltagare behöver öka för vi kan genomföra kursen med det resultat vi vill ge er. Förhoppningsvis ansluter fler utövare som inser värdet av att få sponsorer till sin satsning inom Roadracing, och vill lära sig hur man gör för att få dem

Är du intresserad –följ instruktioner i första inlägget.
För dagen verkar merparten av RR utövare som behöver sponsorkunskaper finnas i vårt grannland där 3st anmält sig + option på ytterligare 2.


Vänligen

/Eric Hulth
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Nytt datum för kurshelg: Sponsorseminariet 17-18 sept

En uppdatering i orginaltråden

Kurshelg efter sommaren…
Vi kommer göra nytt försök att hjälpa flera aktiva förare att få ihop sin racebudget till 2012. Det jag planerar för är att hålla nytt kurs helgen 17-18 september, plats: Scandic Hotel, Järva Krog (ca 5 min m bil fr Stockholm city).

Eget förarbete,
Om du bestämt dig för att gå kursen kommer du få hemläxa FÖRE kursstart. DVS. du behöver bekräfta kursdeltagandet i tid för att hinna med de uppgifter som du kommer få, allt för att snabba på ditt sponsorarbete efter kursen.

Som tidigare + svar sökes,
Är förutsättningen av flera skäl för att genomföra kursen minst 8 deltagare, max 14. Tipsa gärna dina RR-kollegor så vi får igång fler som kan utöva racing utan att betala merparten ur egen ficka. Jag behöver få ditt svar så fort som möjligt på kurshelgen, gärna under kommande vecka.


Mvh

/Eric
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Det var just det...?

Fortfarande verkar våra Norska grannar mer på hugget att få verktyg för att till sin RR-budget till 2012. Tiden flyger iväg och vi får kanske skruva ned tanken på att hålla seminariet på Svensk mark pga för lågt deltagande.

Kan naturligtvis tolkas som positivt,
Dvs. att så många aktiva redan har fått ihop sin budget och är i god fas med sina partners. Vilket i så fall är glädjande för både dig och sportens framtid.

Om inte(?)
Så har du en sista chans att engagera dig för egen vinning och här skapa en realistisk plan med hållbar budget för säsongen 2012.
Behöver din intresseanmälan asap (nu direkt f 2/9) om vi inte skall avboka konf-lokaler & seminariet.

/Eric
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Du som läser tråden - för din info

Vi såg återigen för få som vågade/ville/kunde utveckla steget från ett intresse till att verkligen anmäla sig. Kort och rakt skrivet är det ett ledsamt konstaterande att vi ånyo får avvakta med kursstarten 17-18 sept.

Det är investerat mycket tid och engagemang i kursen som skapar en unik möjlighet för dig som kör roadracing till att bygga egen plattform för att få sponsorer. En viktig del är bl. här den personliga handlingsplanen som varje kursdeltagare får. D.v.s. en enskild handlingsplan med argument & fakta som baseras utifrån deltagarens egen situation och unika personliga målsättning. Om du vill köra bandagar, ERF, är junior eller ska till Pro Superbike el. VM i framtiden spelar ingen roll alls – det är DU som bestämmer vad din målsättning är och utifrån detta bygger vi din plan för sponsorarbetet.

Kanske är vi idag för långt fram för att erbjuda denna kursverksamhet för de aktiva inom sporten(?) Men vi är mer än övertygade om att den som vill tävla i motorsport/roadracing verkligen behöver utnyttja alla sina möjligheter att få partners som stödjer satsningen och hur oerhört viktigt det är att få fler intresserade av ”vår sport”.

Överlag ser vi en tendens på sjunkande antal aktiva inom sporten och den absolut vanligaste orsaken till att förare slutar tävla baseras på bristande ekonomi, något vi ville ändra på med denna kurs.

Så,
Idag har vi svårt att se att vi inom nära tid planerar för ny kursstart när det verkar för svårt att skapa ett underlag för kursen?

För dig som läst ända hit och tror att detta med sponsorarbete kunde vara nyttigt för dig - ring/mejla mig igen.


Hälsningar

/Eric
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
monologtråd eller sm i trådlyft?
när en ide som man tror är bra måste's propageras hårdare än socialismen för att folk ska nappa , så kanske man ska ta ett steg bakåt och begrunda om något kan göras annorlunda
med denna ide för att folket ska vilja ta emot "gåvans" kraft från självutnämnda pastor pro superbike.
jag gillar uppfinningsrikedom men avskyr när man försöker vrida allt till det positiva för att själv i slutänden kanske göra sig en hacka,
ideen med att man jobbar för sportens bästa ter sig mest som affärsmannens imunförsvar då.
ja,jag är trött,berusad och jävligt bitter denna skitfredag kväll:tungan
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Tack,
Men det är ju just din intäktsbudget du kommer att öka genom att gå kursen - inte minska!

Visst, men eftersom det inte finns någon garanti på att man faktiskt kommer få tillbaka några pengar tror jag det är få som vill chansa på att lägga flera tusen på något som eventuellt bara är en extrautgift i en redan ansträngd budget.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Vore jag dig så skulle jag ta en funderare på vad det är du försöker sälja istället för att hela tiden skylla på att det är kunderna som inte förstår sitt eget bästa. Du har det ju t.o.m med i din dagordning för kursen,

• Hur får jag mitt erbjudande attraktivt?
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Engagemang kan användas till mycket

monologtråd eller sm i trådlyft?
när en ide som man tror är bra måste's propageras hårdare än socialismen för att folk ska nappa , så kanske man ska ta ett steg bakåt och begrunda om något kan göras annorlunda
ideen med att man jobbar för sportens bästa ter sig mest som affärsmannens imunförsvar då.
ja,jag är trött,berusad och jävligt bitter denna skitfredag kväll:tungan
Jo du, med kommentar och personliga tyckanden som du ger är det lätt att få fler bittra.


Visst, men eftersom det inte finns någon garanti på att man faktiskt kommer få tillbaka några pengar tror jag det är få som vill chansa på att lägga flera tusen på något som eventuellt bara är en extrautgift i en redan ansträngd budget.
Garanti?!
Jo du, vi ger dig en garanti som kursdeltagare. Och den gäller då du följer din del av avtalet/handlingsplanen vilket innebär att du garanteras 2st nya partners. Vad det i pengar/värde innehåller är ytterst beroende av din egen målsättning och insats.


Det ÄR svårt att ge råd…
Som skrivet det är oerhört sällan som goda råd efterföljs – dvs. om de inte först efterfrågas. Det vi ser som nytänkande idag med att erbjuda denna ”hjälp till självhjälps-kurs” kan för en del tyckas konstigt, osäkert & kostsamt. Att däremot lägga 2´på en träningsdag eller 4´på 2st däck ser många som nästan billigt & naturligt.

Oavsett jämförelse hävdar jag att mognadsgraden i vår sport för att utveckla sponsorskap, och arbeta med en målsättning idag är alldeles för låg, och bara ett fåtal tillvaratar de fördelar som finns inom sporten. Vilket för vårt/mitt erbjudande blir naturligtvis olyckligt att de som tänkt tanken på att delta inte kan fråga någon om ”kursen verkligen gjorde nytta” eller var värt tiden/jobbet/investeringen.

Notera gärna motsvarande för min egen del
Det vore ju mer än både yrkesmässigt och sportsligt självmord att ens skriva el erbjuda ngt som inte håller måttet i ett kursupplägg som kostar som vi gör här, därav kursgarantin. Självklart finns flera alternativ på hur man arbetar med sponsorer än vårt erbjudande. Huvudsaken är att försöka få fler som får sin racebudget att gå ihop och intressenter till sporten vilket kanske glömts bort(?)

Vore jag dig så skulle jag ta en funderare på vad det är du försöker sälja istället för att hela tiden skylla på att det är kunderna som inte förstår sitt eget bästa. Du har det ju t.o.m med i din dagordning för kursen,

• Hur får jag mitt erbjudande attraktivt?

Ärligt eller bara Jantemässigt?
Du som är ärligt intresserad erbjuds ett enkelt sätt att få kursen finansierad. Detta verkar ha varit ngt de flesta missat vilket ånyo talar för hur svårt det är att ge råd till de som inte frågat efter dem. Tyck gärna till om detta initiativ men låt det då gärna baseras på ett mer nyanserat och konstruktivt sätt.

Motivationen är en hörnsten för att nå resultat vad du än företar dig vilket även gäller för att utbilda sig. För dagen var det svårt att få bärighet i kursen, vilket väl speglar verkligheten rätt bra - det är helt enkelt bara handfull utövare/team i landet som har en målsättning för sitt RR-utövande och jobbar framåt för att nå resultat. Situationen kanske ändrar sig framöver, till dess hoppas jag fler kan försöka arbeta med sponsorer oavsett vilken kurs eller faktaläsning & klass man kör.

/Eric
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
För dagen var det svårt att få bärighet i kursen, vilket väl speglar verkligheten rätt bra - det är helt enkelt bara handfull utövare/team i landet som har en målsättning för sitt RR-utövande och jobbar framåt för att nå resultat.
/Eric
Du är ju säljare i grunden, inget fel alls med det - samma här. Men du gör också det största klassiska felet många säljare gör. Vid motgång, eller mindre lyckat resultat skyller du på din marknad/kunden istället för din egna insats.
Slarvig översättning på ditt uttryck - Idag sålde jag inget vilket väl speglar att marknaden eller mina potentiella kunder inte agerar så som de bör göra, dvs köpa mitt koncept.
Så jag hoppas de klarar sig själva, och med tiden kanske folk blir så kloka att de köper av mig...

Det du bör göra, (konstruktivt eller inte..) är att fundera över vad DU ska göra annorlunda för att kunden IDAG ska köpa ditt koncept.

Hur mycket erfarenhet du än har.. håller de inte att skylla på omgivningen, den duktiga säljare anpassar sig till omgivningen för att lyckas.

Och till sist... din tanke, din grundidé är BRA, även om du får mothugg här så strävar du åt rätt håll. Om du hjälper sporten / förarna så ser jag inget fel i att du blir miljonär på kuppen.. de handlar inte om det i kritiken här. Dvs har inget me ngn jantelag o göra.. Kritiken gäller att du kan inte bara tjata om samma sak o tro att de löser sig... Prova att skjuta från ett annat håll helt enkelt!
Lycka till :tummenupp
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Ok, nu hade jag inte sett den här tråden, men jag tycker det är ett bra initiativ.

Då jag själv är för gammal och talanglös för att syssla med roadracing, erbjuder jag mig att personligen sponsra någon yngre talang med halva avgiften om kursen skulle hållas igen.

Om det blir aktuellt, pm:a varför just du ska ha pengarna.

Mitt enda krav på motprestation är att du efter genomförd kurs skriver en utvärdering i den här tråden.

Någon mer som ställer upp för svensk roadracing?
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag tror att Eric har en bra grej här som många skulle ha stor nytta av, men trots att anmälningsavgiften kan finansieras så verkar intresset dock svalt.

Detta är inte alls unikt, dom flesta vill bara köra hoj och ha kul, jobb, familj och annat tar resterade tid.

Att seriöst lägga tid på att jaga sponsorer är det tyvärr få som har drivkraft och tar sig tid till.

Att lägga ett sådant här seminarium i samband med Bike Week eller liknande kanske lockar mer intresse, då är ju förarna redan på plats.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Jag tror att Eric har en bra grej här som många skulle ha stor nytta av, men trots att anmälningsavgiften kan finansieras så verkar intresset dock svalt.

Detta är inte alls unikt, dom flesta vill bara köra hoj och ha kul, jobb, familj och annat tar resterade tid.

Att seriöst lägga tid på att jaga sponsorer är det tyvärr få som har drivkraft och tar sig tid till.

Att lägga ett sådant här seminarium i samband med Bike Week eller liknande kanske lockar mer intresse, då är ju förarna redan på plats.

Först vill jag säga att detta är en bra grej Erik försöker att göra!!!
Så bra så att jag funderade på det :)

Man borde kanske lägga det på Senhösten efter alla tävlingar är slut!
Sedan finns det massor att önska inom sporten som vissa inte kan tänka sig till! Alla arrangörer vet bäst tyvärr:glömdet
 
Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top